CPU upgrade check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldia
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-09 00:49
Hi Tweakers,

Ik overweeg een CPU upgrade op mijn bestaande systeem. De enige reden daarvoor is eigenlijk dat ik hoop dat Cities Skylines 2 daarop beter draait. Vooral bij 100k inwoners loopt de simulatie voor geen meter.

Huidige systeem:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 116,50€ 116,50
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar DDR4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 TI TWIN X2 LHR€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 84,90€ 84,90
1MonitorsDell P2314H Zilver€ 0,-€ 0,-
1MonitorsDell S2721DGFA Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,50€ 29,50
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 47,29€ 47,29
1VoedingenCooler Master MWE Gold 750 - V2 - Full Modular€ 98,57€ 98,57
1SSD'sIntel 660p 1TB€ 160,75€ 160,75
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 119,90€ 119,90
1SpeakersLogitech Z623€ 133,75€ 133,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 791,16

Nieuwe CPU die ik heb uitgezocht:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14600KF Boxed€ 229,-€ 229,-
Totaal€ 229,-

Mijn vragen:

1. Deze CPU past goed op mijn bestaande systeem, toch?
2. Is er nog iets om rekening mee te houden als ik de CPU zelf vervang? Nieuwe koelpasta uiteraard, maar verder niet, toch? Ik lees ook iets over Windows opnieuw installeren, maar dat zal toch niet hoeven met deze upgrade? Systeem zal toch gewoon weer opstarten? Of moet ik eerste backups maken?
3. Zijn er betere opties dan deze upgrade?

Thanks alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:11
Houd er rekening mee dat je wellicht eerst een bios update moet doen voordat je er een 14th gen cpu in je moederbord kan stoppen.
Het kan zijn dat windows aan je cpu is gebonden en dat als je deze vervangt je windows opnieuw moet activeren en dus wellicht een nieuwe key moet aanschaffen (is maar een paar euro dus niet het einde van de wereld ;)), maar opniew installeren zal niet nodig zijn.
14600K(F) is in princiepe wel de beste upgrade die je kan doen op dit platform aangezien de i7's en i9's veel problemen hebben. Wellicht dat een 12th gen i7 of i9 interessant is als je deze voor een zacht prijsje kan vinden. Maar deze zijn wel weer net een stapje langzamer dan de 14600K in gaming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De nieuwe cpu gaat veel meer hitte produceren. Dat ga je wel merken mbt fans die hard moeten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Goldia , houd er wel rekening mee dat die i5 14600 KF geen interne gpu heeft wat toch wel eens handig kan zijn als de externe gpu kapot gaat. Daarom pak ik altijd de versie met gpu voor in geval van nood dat je altijd nog kan werken met het syteem.

En ja zoals @99ruud99 al schrijft zal je er ook rekening mee moeten houden dat die cpu warmer zal gaan worden en de fan van je cpu koeler sneller zal gaan draaien. Denk dat het verstandig is daarom een 2de fan op je cpu koeler te zetten en dus een zeg maar push/pull ervan te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Die game is traag, zo'n cpu upgrade gaat weinig zoden aan de dijk zetten vermoed ik. Als er mods aanwezig zijn, probeer die dan voor een test uit te schakelen om te zien of dat helpt. De options kunnen worden geoptimaliseerd. Installeer de laatste patch.

Mogelijk wordt er in complexe situaties veel nodeloos werk gedaan voor berekeningen die niet resulteren in een verandering in het beeld. Je kan in theorie bijvoorbeeld een figuurtje berekenen, maar als het slechts een pixel is in de weergave, is dat compleet onzinnig. Dit soort werk kan door de gpu worden verricht. In zo'n geval is de gpu de bottleneck.

Kijk eens of de 660p SSD gebruikt wordt voor deze game (Task Manager). Deze SSD heeft lange wakeup tijden. Wegschrijven van data kan blocking zijn voor het programma waardoor het traag aanvoelt.

Windows opnieuw installeren bij het vervangen van de cpu is niet zinvol. Een bestaande installatie van Windows (lees: de SSD) op een desktop draait vaak ook op een andere computer, drivers worden namelijk geladen als een onderdeel wordt gedetecteerd. Nieuwe drivers kunnen dan wel nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 18:43
Die game schijnt het wel beter te doen met meer cores.

12400f en 14600kf zijn beide 6 cores/12 thread cpu's alleen de laatste heeft nog een aantal e-cores.

Hoewel dit best kan helpen gebruiken de meeste games liever de P cores.

I7 12700k, 13700k en 14700k hebben 8 P cores en zouden mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:41

Thomg

Aww yiss

Spijtige is dan weer wel dat je DDR4 hebt, je zult wat performance verlies zien tov reviews met 13e en 14e gen chips die (over het algemeen) gereviewed zijn met DDR5. Een vriendelijke waarschuwing om daar dus wel op te letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:19
met een 3060ti zal die niet veel performance missen,met een 14 gen met ddr4

alleen die koeler zou ik echt vervangen die gaat echt te kort komen met een zwaardere cpu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Miyazono schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:11:
Het kan zijn dat windows aan je cpu is gebonden en dat als je deze vervangt je windows opnieuw moet activeren en dus wellicht een nieuwe key moet aanschaffen (is maar een paar euro dus niet het einde van de wereld ;)), maar opniew installeren zal niet nodig zijn.
Typisch vraagt Windows na het vervangen misschien "hee, je hebt nieuwe hardware, wat is er gebeurd?" en dan zeg je dat je 1 onderdeel in de bestaande PC vervangen hebt. Dan vindt de licentie alles wel prima. Ik heb laatst een compleet moederbord met CPU en RAM vervangen van Intel LGA1151 naar AM4, en zelfs dat vond Windows allemaal best.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 10-03-2025 15:16 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldia
Dank voor al jullie reacties! Ik kan niet echt het beste antwoord aanwijzen;meerdere tweakers hebben waardevolle info aangeleverd.

De gemene deler lijkt te zijn dat wordt betwijfeld of ik met deze upgrade wel de performancewinst ga krijgen die ik zoek. Mja, als dat zo is, houd ik die 225 of zelfs 360 euro liever in mijn zak. Cities Skylines is wel erg CPU intensief, dus ik dacht met deze upgrade dat wel voor elkaar te krijgen. Sommige van jullie menen bovendien dat ik nog wat aan de koeling moet doen ook. Alternatieven zijn er vrees ik niet echt, tenzij ik ook het moederbord vervang. Dan ben ik wel op slopershoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is best een hoop geld voor een klein beetje vooruitgang. Niet echt de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:11
bwerg schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Typisch vraagt Windows na het vervangen misschien "hee, je hebt nieuwe hardware, wat is er gebeurd?" en dan zeg je dat je 1 onderdeel in de bestaande PC vervangen hebt. Dan vindt de licentie alles wel prima. Ik heb laatst een compleet moederbord met CPU en RAM vervangen van Intel LGA1151 naar AM4, en zelfs dat vond Windows allemaal best.
Bij mij is het altijd een beetje hit or miss. Soms vervang ik bijna een hele pc en vind Windows alles prima, andere keren vind Windows het absoluut niet leuk als ik een enkel onderdeel vervang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 19:33

Nox

Noxiuz

freaky35 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:10:
met een 3060ti zal die niet veel performance missen,met een 14 gen met ddr4

alleen die koeler zou ik echt vervangen die gaat echt te kort komen met een zwaardere cpu
Mwah, 140W koelt ie nog redelijk (62 graden). Fan gaat gewoon nog harder draaien als je de power limits los laat :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 19:33

Nox

Noxiuz

Goldia schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:30:
Dank voor al jullie reacties! Ik kan niet echt het beste antwoord aanwijzen;meerdere tweakers hebben waardevolle info aangeleverd.

De gemene deler lijkt te zijn dat wordt betwijfeld of ik met deze upgrade wel de performancewinst ga krijgen die ik zoek. Mja, als dat zo is, houd ik die 225 of zelfs 360 euro liever in mijn zak. Cities Skylines is wel erg CPU intensief, dus ik dacht met deze upgrade dat wel voor elkaar te krijgen. Sommige van jullie menen bovendien dat ik nog wat aan de koeling moet doen ook. Alternatieven zijn er vrees ik niet echt, tenzij ik ook het moederbord vervang. Dan ben ik wel op slopershoogte.
Doorsparen en een nieuw (amd) platform kopen geeft de meeste winst denk ik. Als je op 1080p speelt kan je de videokaart houden tijdelijk.
Mogelijk dat een i7 of i9 van 13th gen 2e hands een optie is, maar ik ben hier echt niet in thuis. Kijk ook naar wat reviews en kijk of je voor die 100-150 euro die je dan uitgeeft van 'onspeelbaar' naar 'speelbaar' gaat. Zonde om geld te investeren en geen goede oplossing te krijgen.

Kijk ook deze video eens, GN meldt vaak nuttige dingen. Ik heb zelf geen tijd om hem voor jou te kijken, maar mogelijk vind je wat hints. YouTube: Terrible Optimization: Cities Skylines 2 GPU Benchmarks & Graphics O...

[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 12-03-2025 18:22 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldia
Nox schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:20:
[...]

Doorsparen en een nieuw (amd) platform kopen geeft de meeste winst denk ik. Als je op 1080p speelt kan je de videokaart houden tijdelijk.
Mogelijk dat een i7 of i9 van 13th gen 2e hands een optie is, maar ik ben hier echt niet in thuis. Kijk ook naar wat reviews en kijk of je voor die 100-150 euro die je dan uitgeeft van 'onspeelbaar' naar 'speelbaar' gaat. Zonde om geld te investeren en geen goede oplossing te krijgen.

Kijk ook deze video eens, GN meldt vaak nuttige dingen. Ik heb zelf geen tijd om hem voor jou te kijken, maar mogelijk vind je wat hints. YouTube: Terrible Optimization: Cities Skylines 2 GPU Benchmarks & Graphics O...
Goede video met waardevolle info en laat ook zien hoe slecht die game is geoptiomaliseerd. Video is al wel wat ouder, er is inmiddels al het nodige aan de performance gesleuteld.
Pagina: 1