Aankoop advies surround opstelling bluesound

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:09

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Goedemiddag,

Zoals de titel al doet vermoeden, ben ik op zoek naar advies over Bluesound, specifiek met betrekking tot een surround-opstelling.

Ik kom momenteel van een Cambridge Audio 651R surround-opstelling, inclusief vier vloerstaanders (Boston M350 en M250) en Msurround-luidsprekers als achterkanalen.Wat echt fantastisch klinkt.
Daarnaast gebruik ik een SVS-subwoofer voor extra bas, die ik graag wil hergebruiken. De rest van het systeem wil ik verkopen.

Nu wil ik me verdiepen in het Bluesound-concept, omdat ik mijn opstelling wil verkleinen (less is more :)) We streven naar een gezelligere woonkamer en hebben daarom onze beamer en projectiescherm van het plafond en de muur verwijderd. En nu een gezellig living hoek gecreerd.
In plaats van beamer en electrisch cinema scherm hebben we een LG C4 gekocht waarbij ik de E-ARC wil gebruiken die het surround naar de bluesound voor zijn rekening moet gaan nemen.

Mijn wens is om een Bluesound-surroundsysteem te creëren, zonder gebruik te maken van een surround-receiver omdat ik geen extra speakerkabels wil trekken. Stroompunten zijn op de juiste plaats aanwezig. Tegelijkertijd wil ik graag eigen draadloze vloerstaanders kiezen (kleinere modellen dan mijn huidige) en deze draadloos koppelen aan het Bluesound-systeem.

Wat ik tot nu toe heb gelezen, is dat je voor de frontspeakers je eigen luidsprekers kunt kiezen, maar dat je voor de surroundspeakers beperkt bent tot Bluesound-draadloze luidsprekers. Mijn vraag is: klopt dit? Of zijn er draadloze vloerstaanders van andere fabrikanten die compatibel zijn met bijvoorbeeld een Bluesound Powernode of een ander Bluesound-apparaat, incl center speaker?

Budget wordt denk ik rond de 5K, althans dit is het streven (ex bluesound node)

[ Voor 4% gewijzigd door Audione0 op 19-03-2025 14:17 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Op de website van bluesound kan je de verschillende combinaties zien: https://www.bluesound.com/eur/home-theater

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Audione0 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:44:
Wat ik tot nu toe heb gelezen, is dat je voor de frontspeakers je eigen luidsprekers kunt kiezen, maar dat je voor de surroundspeakers beperkt bent tot Bluesound-draadloze luidsprekers. Mijn vraag is: klopt dit? Of zijn er draadloze vloerstaanders van andere fabrikanten die compatibel zijn met bijvoorbeeld een Bluesound Powernode of een ander Bluesound-apparaat, incl center speaker?
Wat ik zo lees klopt dat inderdaad. Alleen ondersteunende blue sound speakers kun je draadloos toevoegen als surrounds aan de Powernode. Dat klinkt mij niet vreemd in de oren, omdat merken als Yamaha, Marantz/Denon en Sony ook alleen maar ondersteuning bieden voor hun eigen draadloze oplossingen/speakers.

Ik vraag me overigens af of je fronts wel draadloos met de powernode kunt verbinden (los van het merk speaker). Het is een versterker die bedoelt is om passieve fronts aan te sturen en is niet alleen iets van een streamer/passthrough apparaat. Daarnaast denk ik niet dat er übherhaupt iets bestaat wat jij zoekt. Je wil in feite 5 speakers (of mogelijk 4) draadloos verbinden met een centrale unit, waarbij e.e.a. niet van hetzelfde merk is. Een Soundbar achtige oplossing waarbij je rears en een sub draadloos kunt verbinden voorziet wel in wat je zoekt, maar het is de vraag of je dat wil. Je SVS subwoofer kun je dan niet gebruiken.

Met een Yamaha receiver kun je ook ondersteunende Musiccast speakers draadloos toevoegen als surroundspeakers. Een Sony receiver kan dat volgens mij ook. Voor zover ik weet ondersteunt Heos (Denon/Marantz) dat weer niet. Je zult de front- en eventuele centerspeaker wel bedraad moeten aansluiten op een dergelijke receiver. Daarnaast is de formfactor een stuk groter dan die Powernode.

Mocht je nog wat zoeken om je sub draadloos te verbinden met een versterker. Dat kan met zoiets

[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 12-03-2025 12:10 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Ik heb dit gevonden wat denk ik meer bij mijn wensen aansluit. Alleen ben je dan beperkt tot Dali (wat verder niet verkeerd is)

Dali soundhub systeem, met een uitbreidingskaart die 7.1 ondersteund. Incl Dolby en DTS varianten

https://www.hifiklubben.n...ersterker/dalisoundhubbk/

Denk je wel eens aan draadloos surroundgeluid, maar twijfel je aan de kwaliteit? Met de HDMI-uitbreidingsmodule voor de SOUND HUB kun je een compleet, draadloos EQUI-surroundsysteem bouwen. De module ondersteunt HDMI eARC, zodat je Dolby- en DTS-surroundgeluid kunt streamen via 4 tot maximaal 7 kanalen – dus 7-kanaals surroundgeluid (met maximaal drie subwoofers).

[ Voor 103% gewijzigd door Audione0 op 18-03-2025 10:29 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Audione0 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:26:
Ik heb dit gevonden wat denk ik meer bij mijn wensen aansluit. Alleen ben je dan beperkt tot Dali (wat verder niet verkeerd is)

Dali soundhub systeem, met een uitbreidingskaart die 7.1 ondersteund. Incl Dolby en DTS varianten

https://www.hifiklubben.n...ersterker/dalisoundhubbk/

Denk je wel eens aan draadloos surroundgeluid, maar twijfel je aan de kwaliteit? Met de HDMI-uitbreidingsmodule voor de SOUND HUB kun je een compleet, draadloos EQUI-surroundsysteem bouwen. De module ondersteunt HDMI eARC, zodat je Dolby- en DTS-surroundgeluid kunt streamen via 4 tot maximaal 7 kanalen – dus 7-kanaals surroundgeluid (met maximaal drie subwoofers).
Niet alleen ben je beperkt tot Dali, je bent ook beperkt tot overpriced actieve speakers. Je maakt van een speaker met een budgetprijs, zoals de Dali Oberon 7 die voor 599,- euro over de toonbank gaat, een "high end" product doordat je er ineens 2200,- voor moet betalen. Dus je betaalt 1600 euro in essentie om van een speakerkabel naar een stroomkabel te migreren.

Daarnaast moet je die surround module er nog bij kopen, dus je zit voor de basis al op 1000 euro.

Het zal vast goed klinken hoor, maar als je voor 2000 euro dezelfde kwaliteit kan halen lijkt het me zonde. Ik zou het niet doen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Zonder actieve deel kost een setje Oberon 7, 1200 euro

https://www.hifiklubben.n...uidspreker/dalioberon7wa/

Dezelfde speakers met het actieve deel, (minus sound hub en insteek kaart wat bij elkaar 1000 euro kost) zijn de actieve speakers los niet eens zo gek duurder dan de passieve variant.

https://www.hifiklubben.nl/oberon-7c-soundhub/

Stroompunten zitten al op de juiste plaats, alleen heb ik geen zin om speaker kabels langs de plinten, langs het plafond bij de surround kanalen te krijgen.

Zijn er alternatieven te vinden die hetzelfde bereiken als Dali, maar dan universeel? Lees met dezelfde geluidkwaliteit als de hogere klasse vloerstaanders.
Ik had ergens gehoopt dat er draadloze mono versterkers op de markt zijn die ik achter passieve speakers kan plaatsen (uit het zicht) en dan mijn huidige receive via HDMI een draadloze surround hub aanstuurt.

Dus die van passieve speakers actieve speakers maakt, in surround opstelling, die vanuit een hub worden aangestuurd (incl DTS en Dolby varianten)

Als ik verder kijk dan de prijs kan ik niet echt een alternatief vinden wat in dezelfde klasse zit dan mijn huidige setup, maar dan draadloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon

Pagina: 1