Nieuwe gaming pc samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisGeu
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-04 09:36
Hallo allen,

Ik wil graag een nieuwe pc samenstellen. Ik dacht een redelijke pc te hebben, maar dit valt best mee. Ik draai games op League of Legends wel oké, maar zodra ik in een team fight kom dan krijg ik frame drops.
Games zoals red dead redemption en andere single player games draai ik op de laagste settings en met lage fps.

Ik wil dus graag single player games kunnen spelen op de hoogste resoluties zonder problemen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil games spelen op de mooiste settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk zelf aan €2000 - €2500, mag er zeker een stuk van afwijken. Naar beneden, maar ook omhoog ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ik denk dat het beste is om gewoon alles te vervangen en wellicht mijn oude pc te verkopen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf heb ik weinig verstand van processors en de echte inhoudelijke dingen van videokaarten. 1 videokaart zou wel voldoende moeten zijn. Wel zou ik genoeg opslag willen hebben en zeker voldoende werkgeheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken maken mij niks uit. Momenteel heb ik:

Behuizing: Sharkoon REV200 RGB (slechte airflow)
Moederbord: MSI B450M-A PRO MAX
Grafische kaart: NVIDIA RTX 2060 SUPER 8GB
Processor: AMD Ryzen 5 3600 - 6 Cores

Heb verder geen voorkeur qua merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Van horen, weet ik dat een kast met een goede airflow belangrijk is, dus dat zou ik graag willen. Verder maakt het me niet zo veel uit. Zo lang het maar echt een degelijke computer wordt. RGB is altijd leuk natuurlijk, maar zeker geen vereiste.

Ga je overklokken?
Geen idee, nog nooit gedaan.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben erg benieuwd of ik met mijn budget een goede pc kan samenstellen waarop ik alles zonder moeite kan spelen. Zo ja, wat is deze pc dan? Ik ben bereid hem zelf in elkaar te zetten. Ik heb momenteel 1 scherm, maar wil er ook graag een nieuw scherm bij hebben, dit staat buiten mijn eerder genoemde budget.

Ik zou dus graag willen weten wat jullie me zouden aanraden om wat voor computer te nemen met welke componenten erin. Zelf heb ik namelijk weinig expertise in de kracht van bepaalde componenten. Wat goed is, minder goed. Wat is goed voor gamen etc etc…

Het volgende dacht ik zelf:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 477,23€ 477,23
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT€ 1.049,-€ 1.049,-
1BehuizingenCorsair 5000D RGB Wit€ 189,-€ 189,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 98,-€ 98,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000C36€ 110,36€ 110,36
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 158,-€ 158,-
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 299,-€ 299,-
Totaal€ 2.549,59

Als er nog informatie mist of er vragen zijn, laat me die alsjeblieft weten.

Groet,
Dennis

[ Voor 35% gewijzigd door DennisGeu op 10-03-2025 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:38
Kijk eens naar de Desktop Best Buy Guide op deze site, bijvoorbeeld De beste 1440p-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 22:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:26
Dat wordt echt een wereld van verschil met wat je nu draait. Je PC is mooi samengesteld en je kan hem zo bestellen.

Ik zou wel een peerless Assassin koeler pakken. Die kost de helft en koelt net zo goed.

Je hebt CL36 RAM. Er is C30 ram beschikbaar voor dezelfde prijs. Die is ietsjes sneller. Corsair vengeance ook.

Eventueel kan je een goedkopere SSD pakken. Voor gaming maakt dat bijna niks uit. Lexar 710 bv.

Als ik zou mogen kiezen zou ik 100 euro minder uitgeven aan de behuizing en de 9800X3D nemen. Toch de snelste chip op aarde voor gaming.

Veel plezier met bouwen.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-04 16:17
Het hangt er wat van af waar je precies wil voor gaan.

Wil je een high-end pc koste wat het koste. Dan lijkt me dat geen slechte build maar vind ik de keuze voor B650 eigenaardig. Het kan zeker maar in gelijkaardige samenstellingen zie je vaak X870 of X670 moederborden.

Dat doet me denken dat de prijs er toch enigszins toe doet. Dan denk ik toch aan volgende aanpassingen zonder (al te veel) prestaties te verliezen:
  • Je case vind ik vrij duur. Maar kan gerust zijn dat je specifiek deze gekozen hebt op het uitzicht. Dan is er weinig "discussie" nodig natuurlijk. Als je bij het wit wil blijven, is de Montech X3 Mesh wit misschien iets? Als het ook zwart mag zijn, kan je naar de Montech Air 903 Max. Beide hebben ook RGB fans. Beide wel iets kleiner maar meer dan ruim genoeg voor een ATX-build
  • De peerless Assassin 120 SE die Dekar hierboven benoemt is heel erg goed. Voor de helft van de prijs heb je dezelfde prestatie als degene die je gekozen hebt. En als je dit wil, kan je deze in RGB versie kopen. Als je toch betere koeling wil, stap je beter direct over naar een AIO zoals een Arctic Liquid Freezer III 360. De 120W van de 7800X3D moet de Peerless Assassin wel aankunnen maar als je gaat overclocken denk ik dat je wel een liquid cooler kan gebruiken.
  • Wat Dekar hierboven zegt. Kies voor C30 voor (bijna) dezelfde prijs.
  • De prijzen voor PSU's staan vrij hoog. 850x is een steengoede PSU, al vind ik hem nu duur. Dan lijkt de 850e of zelf de Sharkoon Rebel P20 een betere koop.
  • Samsung 990 Pro is zeker een goede SSD, maar overkill voor gaming. Dan zou ik toch wat besparen en voor de Lexar NM790 gaan.
En als je het uitgespaarde geld toch aan je pc wil gebruiken, vind ik de tip van Dekar wel een goede. Die 9800X3D is een beest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:52
Wil je een high-end pc koste wat het koste. Dan lijkt me dat geen slechte build maar vind ik de keuze voor B650 eigenaardig. Het kan zeker maar in gelijkaardige samenstellingen zie je vaak X870 of X670 moederborden.
De X moederen onderscheiden zich vooral met extra connectiviteit: 4 (of meer) M.2 sloten, meer USB poorten, een tweede goed bruikbaar PCIe slot, USB4 in het geval van X870. Er zijn zeker nuttige toepassingen voor deze features maar voor puur een gaming Build (ook als deze high-end is en ~2.5K kost) mis je hier weinig aan en kun je vrij eenvoudig bezuinigen en voor goedkopere moederbord gaan.

Het moederbord wat TS nu heeft uitgezocht is prima (heb die zelf ook :+ ), maar op dit budget zou ik toch overwegen voor 2 tientjes extra iets te nemen wat PCIe Gen 5 heeft, het scheelt qua prestaties nauwelijks maar het prijsverschil ervoor (plus nog wat extra USB en RGB als je het leuk vind) is wel erg klein.
Persoonlijk toch wel voor bijv. deze opties gaan:
uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

[ Voor 11% gewijzigd door !mark op 11-03-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:55
Als je een witte kast neemt, waarom dan de overige onderdelen in zwart?

Ik zou het zo doen, daarmee heb je zowat alles in wit, en bespaar je ook nog eens € 400:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 432,54€ 432,54
1MoederbordenASRock B650 Steel Legend WiFi€ 209,-€ 209,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 9070 XT Steel Legend€ 899,-€ 899,-
1BehuizingenJonsbo D41 MESH Wit€ 69,15€ 69,15
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 A-RGB (White)€ 57,08€ 57,08
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C30BWEA-32€ 117,05€ 117,05
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Snow 850W - TT Premium Edition€ 116,99€ 116,99
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 238,40€ 238,40
Totaal€ 2.139,21
Pagina: 1