Advies oud Tuinhuis schilderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:04
Dag allen,

Ik heb een tuinhuisje van ergens in de jaren 90, onbekend wanneer voor het laatst geschilderd, in ieder geval best lang gezien de staat van het verf.

Helaas hebben we nu niet het budget om dit oud gebouw te vervangen door een heel nieuw tuinhuis te (laten) maken, dus na recentelijk het dak vervangen te hebben wil ik het houtwerk opnieuw gaan schilderen. Wat betreft houtwerk heb ik enkel ervaring met kozijnen onderhouden dus ben ik op zoek naar advies over wat de beste manier is voor houtwerk in deze staat, helemaal kaal schuren of is alles lichtelijk bijschuren en afgebladerde stukjes gladschuren voldoende?

Is het verstandig om opnieuw met grondverf te beginnen?

Hieronder de foto van betreffend huisje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeFzOVMXDnCsmdcepFBOZZKlioU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpeNIZpNszX70ap4sceWT9Nr.jpg?f=fotoalbum_medium

alvast veel dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik gok dat het een donkere beits kwestie van schoonmaken en overbeitsen. De dakrand is anders maar moeilijk te zeggen zo. Vroeger werden dit soort schuurtjes altijd gebeitst omdat je dan minder onderhoud hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:04
Frogmen schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:59:
Ik gok dat het een donkere beits kwestie van schoonmaken en overbeitsen. De dakrand is anders maar moeilijk te zeggen zo. Vroeger werden dit soort schuurtjes altijd gebeitst omdat je dan minder onderhoud hebt.
Interessant, dat wist ik niet. Dus als ik het met beits zou doen: goed schoonmaken en met ontvetter en dan enkel de bijts er overheen? Zou wel makkelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:48
Beits trekt in het hout, en is vochtregulerend. Verf dekt hout af.
Ik zou opnieuw beitsen. Als het hout goed is, kan dat huisje gewoon nog vele jaren mee. Waarom iets vervangen wat nog gewoon goed is?

Met beits is de houtnerf gewoon open, en kan alles/veel er dus intrekken. Om te zorgen dat er geen verkeerde materialen in het hout trekken, waardoor beitsen lastig/onmogelijk wordt, even goed googlen hoe het beste te beitsen.

[ Voor 36% gewijzigd door Skynett op 09-03-2025 15:35 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.