Hulp nodig bij fundering voor buitenkeuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:48
We willen graag een kleine buitenkeuken in onze achtertuin bouwen, en wel op een bestaande plantenbak. Die heeft namelijk al een stevige basis. De rand van de bak is van stenen en waterpas, maar alleen aan de linker-, voor- en rechterkant. De achterkant is gewoon aarde en grenst aan de tuin van de buren.

We willen niet de hele plantenbak gebruiken, maar ongeveer twee derde. Dus moeten we zowel aan de achterkant als aan de rechterkant iets verzinnen om het te verstevigen. Aan de rechterkant willen we de aarde scheiden van de buitenkeuken. We hebben al een beetje gegraven en de grond lijkt best stevig, een soort steenachtige grond.

Nu is de vraag: hoe maken we van die aarden bak een goede fundering voor de buitenkeuken? Moeten we alle aarde eruit halen en vervangen door iets anders, zodat we een vlak plateau krijgen voor betonblokken en een barbecue (zo'n 'ei' van 80 kg)? Of kan het ook anders?

Alle ideeën zijn welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnLSHKLx_S9hl9nI1ZqT78gdw0M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0dxknfhuP5tU2oLZ1hAaH8Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/We8Xmdd-kGDUAlyDaFGo1XDpU3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdJRPAgylt2zf40QhTNryr5B.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
gewoon tegels op z'n kant net als de rest volgooien met zand en tegels er bovenop. 80 kg lijkt veel maar als jij erop kan staan is hetzelfde. Het is al gauw sterk genoeg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:24
Inderdaad daar hoeft geen heel speciale fundering voor gemaakt te worden.
Om een net vloertje te maken zou je het met beton vol kunnen storten, 8 a 10 cm dik is ruim voldoende. Om ervoor te zorgen dat het vloertje niet gat scheuren zou ik er dan nog een krimpnetje of gaas in mee storten.
Als je het betonnen vloertje mooi afstrijkt is het mooi glad en stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Voortborduren hierop lijkt me niet echt zinvol. Die stenen op de zijkant lijkt misschien heel wat maar is het niet.

Gewoon ruimte maken, bovenste laag aarde eruit, laag zand erin, dan netjes tegelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Sethro op 10-03-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:48
Sethro schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:50:
Voortborduren hierop lijkt me niet echt zinvol. Die stenen op de zijkant lijkt misschien heel wat maar is het niet.

Gewoon ruimte maken, bovenste laag aarde eruit, laag zand erin, dan netjes tegelen.
Dank voor het meedenken. Hier twijfelde ik dus ook al over.

Wat doe ik met de rand die aansluit met de buren? Deze tuin is ongeveer 20-30 centimeter hoger. Als we de plantenbak weghalen, kan ik begrijpen dat er wel iets voor in de plaats moet komen of zal dat wel goed komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Noq schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:11:
[...]

Dank voor het meedenken. Hier twijfelde ik dus ook al over.

Wat doe ik met de rand die aansluit met de buren? Deze tuin is ongeveer 20-30 centimeter hoger. Als we de plantenbak weghalen, kan ik begrijpen dat er wel iets voor in de plaats moet komen of zal dat wel goed komen?
Betonband of palissaden lijkt me daarvoor prima.
Pagina: 1