Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
Ik heb een SD kaart met aardig wat foto's erop, die genomen zijn in RAW formaat.

Echter kan ik deze niet (meer) uitlezen op de PC ( met Windows 11, 16 Gb ram, Intel i5).

Ook mijn Lumix GX9 camera kan de SD kaart niet meer uitlezen.

Is er een programma die de SD kaart weer leesbaar kan maken. Of ben ik de foto's kwijt en is formateren de enige optie ? (wat ik niet hoop, natuurlijk) :?

PS. SD-kaart blijft maar knipperen in de adapter en er gebeurt niks....

Les voor mij. Niet in RAW fotograferen, want mijn PC trekt dat niet zo gemakkelijk en fotobewerking, doe ik niet meer zo.

[ Voor 11% gewijzigd door Dixie op 09-03-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec kun je nog proberen.
En het ligt niet aan het raw formaat dat je kaartje het niet meer doet. Eerder aan onvoorzichtig ejecten tijdens een lees/schrijfactie, of domme pech.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:40

MsG

Forumzwerver

De les is vooral om belangrijke zaken niet op maar 1 plek te hebben. Of je nou raw, png of jpeg had, de conclusie wordt er niet anders van.

Kaartje al eens in een ander apparaat gedaan, of wellicht met een adaptertje?

Zie je in schijfbeheer wel iets van een schijf als je hem hebt aangesloten?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

AlterEgo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:38:
https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec kun je nog proberen.
En het ligt niet aan het raw formaat dat je kaartje het niet meer doet. Eerder aan onvoorzichtig ejecten tijdens een lees/schrijfactie, of domme pech.
Kaartjes geven er ook zelf de brui aan, heb hier nog een 32GB micro-SD (PNY) liggen die niet meer gelezen wil worden na ~1 jaar. Iets wat ik met bijv. SanDisk (nog?) nooit heb gehad.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Ik zal alle genoemde actie die zijn voorgesteld eens proberen. Bedankt voor de reacties.

Tot nu toe blijft de kaart maar knipperen en is niet te lezen met de adapter (ook niet direct in een laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dixie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:10:
Ik zal alle genoemde actie die zijn voorgesteld eens proberen. Bedankt voor de reacties.

Tot nu toe blijft de kaart maar knipperen en is niet te lezen met de adapter (ook niet direct in een laptop).
Ziet Windows de kaart wel maar zegt 'ie dat 'ie geformatteerd moet worden? Dan kan je wellicht nog wat redden met recoverytools. Als de kaart helemaal niet meer gezien wordt (daar heb ik er ook een paar van gehad) dan kan je er zeker weten niets meer mee.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou eens een Linux livecd pakken en eens kijken wat daarmee te doen valt. Geen formattering, geen 'herstel'-operaties doen :)

Als een kaartje een keer hiermee heeft zitten klooien gooi ik ze overigens altijd weg, kan het niet hebben dat het kaartje stuk is en nog een keer data vernietigt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Dixie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:10:
Zolang de SD kaart niet wordt herkend (blijft knipperen) kan je ook niets met recovery/herstel programma's
Ik heb hier ook nog wat USB stick die hetzelfde doen, ook bij schijfbeheer geven deze aan dat er geen media aanwezig is.
Het is dan een hardware/controller probleem van de kaart
De enige optie is dan professionele herstel/data recovery.

HDD Recovery Services: Data recovery on dead micro SD card

[ Voor 16% gewijzigd door The_Doman op 09-03-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
FooLsKi schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Kaartjes geven er ook zelf de brui aan, heb hier nog een 32GB micro-SD (PNY) liggen die niet meer gelezen wil worden na ~1 jaar. Iets wat ik met bijv. SanDisk (nog?) nooit heb gehad.
Ik denk inderdaad dat Sandisk en wellicht Lexar, de betere SD kaarten hebben.
Voor mij ook geen "vreemd" merk meer, dan die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dixie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Samsung en Kingston zijn ook goed imho, al heb ik met recente Kingstons (nadat 8GB de max was op micro-SD) geen ervaring.
Sowieso heb ik er gewoonte van gemaakt om na een dag fotograferen de foto's over te zetten op pc (en daarna NAS 1 en 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:35
Dixie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Veel belangrijker: een backup/kopie maken op het snelst mogelijke moment.... alle merken kunnen kapot SD kaartjes hebben nauwelijks firmware aan boord. Er is een reden dat wat duurdere camera's opnamen al meteen naar 2 media schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Mijn ervaring wat ik vaker gedaan heb is:

Zelfde type kaartje of stick kopen en dan de geheugenchip overzetten.
Dit kun je doen o.a met hetelucht.
Klaar!
Pagina: 1