Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:44
Goedemorgen,

Vanwege de ongunstige liggen van de panelen op het garagedak ben ik van plan de opstelling te wijzigen.
Door de schaduw ontstaat er vanaf ongeveer 13.00 een dip in de opbrengst. De optimizers werken daarbij ook niet voldoende. Er liggen nu 8 panelen van 330wp, twee meter breed in landscape. Nu van plan deze te vervangen door 6 stuks van 425wp, 1,77m ook weer in landscape. De schaduw valt dan later en is minder hard. Daarvoor van plan om betonsteunen te bestellen. Daarvoor de keuze tussen 6graden en 20graden. Natuurlijk voor de opbrengst 20 graden ben bang dat het problemen met een storm oplevert?

Ik heb 8 gebruikte panelen van URE 425 Glas/Glas aangeschaft waarvan ik er dan 6 wil plaatsen. Het is aangesloten op een Growatt MIN2500TL-X.

Wat is jullie idee hierbij?

Groet, Michel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHDCH1VNcaV_vs62IJYI_Jpw_h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWGTg11l64Ku8qBYAKBcpedi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXICJs7QdkFuxD5bzMBRJHbhNsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekRW4jqOUg7bBHuKwBPPyskw.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Boszie op 09-03-2025 11:24)

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
In welk deel van het land woon je en wat is daar de winstbelasting? Als je genoeg betonschansen koopt zie ik niet zo’n groot risico mbt storm.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
In welk deel van het land woon je en wat is daar de winstbelasting? Als je genoeg betonschansen koopt zie ik niet zo’n groot risico mbt storm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:25
Die schansen wegen toch iets van. 50kg per stuk? 100kg per paneel dus? Das een stuk meer als de esdec incl ballast hoor. Lijkt me dat die dingen echt nergens heen gaan maar kijk anders even in het beton schansen topic.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mijn ligging is zuid en vol in de wind. Ik heb 1 paneel op een dakkapel op zolder met gewone tegels als ballast en dat ligt al 6 jaar rotsvast ondanks stormen en rukwinden.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
Homer-Simpson schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:58:
Ik woon in het noord/oosten, de windbelasting is er volgens vkgkeurmerk niet zo hoog.
timpel_800 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:16:
Die schansen wegen toch iets van. 50kg per stuk? 100kg per paneel dus? Das een stuk meer als de esdec incl ballast hoor. Lijkt me dat die dingen echt nergens heen gaan maar kijk anders even in het beton schansen topic.
De schansen wegen inderdaad ongeveer 50 kilo maar er worden dan twee panelen per schans geplaatst.
Vier schansen voor 6 panelen, 200 kilo balast.

De schansen met een hoek van 20graden lijken me bij nader inzien niet geschikt voor een garagedak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-09 19:47
Als je een betonschans gaat toepassen, let dan ook op de puntbelasting op de dakbedekking.
Zeker met een geïsoleerd dak loop je het risico de dakbedekking te beschadigen zonder aanvullende maatregelen. Goede drukverdeling is dan belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:48

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Vanwege de esthetiek? Of vanwege wind? In het laatste geval kun je ze aan de achterkant natuurlijk dichtmaken.

Inderdaad kun je ook even buurten @ Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 23:34
Andere optie is misschien om de omvormer te vervangen door 2 micro omvormers, dan kan je de huidige panelen en onderstel laten liggen en omzeil je toch de dip door de schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
SantaMuerte schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:07:
Andere optie is misschien om de omvormer te vervangen door 2 micro omvormers, dan kan je de huidige panelen en onderstel laten liggen en omzeil je toch de dip door de schaduw?
De panelen zijn nu blauw/alu en de nieuwe full black. Ik heb nog geprobeerd om twee van de acht een tweede string te maken maar twee panelen zijn daarvoor te weinig. De omvormer die ik nu heb wil ik graag behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boszie
Net de betonschansen van de betonfabriek besteld, hellingshoek graag wat groter willen hebben maar voor mij bieden deze het meest waar voor het geld. Dan de panelen maar wat vaker reinigen. Ze worden meteen zwart gecoat geleverd. Leuk klusje voor aankomende donderdag. Iedereen bedankt voor de reacties.
Pagina: 1