Intergas extreme 36 vs Remeha Tzerra ACE Matic 35C CW

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-09 14:20
hi Tweakers, ik ben mijn zolder aan het verbouwen en daar hangt op dit moment een prachtige Remeha CW4 hr ketel van 19 jaar oud. Altijd goed gedaan met om het jaar onderhoud, van een oud vrouwtje geweest en nu van ons... Nu wil ik meteen uit voorzorg maar de CV vervangen.

Eerst was het idee om dit te combineren met een hybride warmtepomp, echter na 7 offertes en wat rondvragen + berekeningen kom ik op terugverdientijden van >16 jaar in ons geval (als ik alles meeneem dus ook het onderhoud van een Warmtepomp wat heel veel aanbieders dus niet doen). jaarlijkse besparing gas 500-600 kuub, 1200kwh meer electra= +-450 euro per jaar maar WP onderhoud is 150 per jaar dus 200 euro per jaar besparing op een investering van 4,5 tot 5000 euro. Niet interessant dus voor ons.

Nu twijfel ik tussen de volgende Cv ketels:
-Remeha Tzerra ace matic 35C (diepe modulatie staat me wel aan, en de 50DB)
Volgens offertes wel wat goedkoper tov van de intergas: 2000 euro incl montage met vuilafscheider bij warmtebeheer.
Geluid van 50DB in vollast, stiller tov intergas
WP geschikt en breed vermogen, 4,5 – 31,0 kW
Hangt nu een Remeha, wel tevreden over de kwaliteit al hoor ik wel dat de huidige Quinta 28C een hele betrouwbare ketel was en het tegenwoordig allemaal wat minder is...

-Intergas extreme 36 cw5
Schijnt betrouwbaarder/langer mee te gaan?
nog breder modulatiebereik: 3.6 - 32.7 (onderwaarde KW)
Duurder in aanschaf: moet een 2weg klep bij voor de vloerverwarming: 2400 incl vuilafscheider bij warmgarant.

-*Vaillant ecoTec Plus VHR 30/36CS CW5 (geen ervaring met Vaillant, zie wel dat er een A+ label aan zit icm met de slimme thermostaat?! en bij bovenstaande 2 ketels niet?)

Ons huis:
-152 m2, volgens kadaster...
-500m3 inhoud
-jaren 30, jaarlijkse gasverbruik tussen de 900-1000m3 (zuinige stokers, kachel staat overdag op 18-19 graden)
-Beneden deel radiatoren, in uitbouw vloerverwarming, verder radiatoren en vloerverwarming in badkamer.
-Ik wil op zolder een extra bad plaatsen, vandaar CW5
-Nieuwe ketel komt in een geventileerde kast in dezelfde ruimte als het bad
-Gaan naast de vloer isolatie ook het dak beter isoleren en HR++ glas plaatsen. Verwacht echter dat we op dezelfde verbruiken komen omdat onze kinderen de verwarming vaker aan zullen zetten boven..

Wat is jullie ervaring met de ketels? en eventueel advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:48
Ik heb goede ervaringen met de Xtreme 30. Laag minimaal vermogen, zeer hoog WW-rendement, goede tweakbaarheid, lekker klein thermostaatje, beste uit de test bij de consumentenbond.
Ik ben wel benieuwd waarom je de 36 nodig denkt te hebben. Dat bad krijg je met de 30 ook wel vol.
De 30 geeft bij 60 graden 7,5 liter per minuut, de 36 geeft 9 liter.
Bij 40 graden is dat respectievelijk 16 en 17 liter.

[ Voor 18% gewijzigd door gerritjan op 09-03-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
Hi GerritJan bedankt voor je reactie! Ik begreep ook de de warmtewisselaar van rvs was en daarom langer mee gaat tov remeha. De verschillen op warmwater zijn minimaal echter is het prijs verschil dat ook: 2300 incl montage tov 2400 incl montage. Op zn bedrag ga ik liever voor iets ruimer, zeker als zometeen 1 vd kids staat te douchen terwijl iemand anders een bad neemt of in de keuken warmwater pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Duidelijk. Laatste opmerking dan nog.
Als de ketel ook op zolder komt kun je het warme water in de keuken beter met een inbouwboilertje regelen. Je moet anders een flink aantal seconden wachten tot er echt warm water uit de kraan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:04
Broerkonijn1 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:02:
Hi GerritJan bedankt voor je reactie! Ik begreep ook de de warmtewisselaar van rvs was en daarom langer mee gaat tov remeha. De verschillen op warmwater zijn minimaal echter is het prijs verschil dat ook: 2300 incl montage tov 2400 incl montage. Op zn bedrag ga ik liever voor iets ruimer, zeker als zometeen 1 vd kids staat te douchen terwijl iemand anders een bad neemt of in de keuken warmwater pakt.
Alleen de Vaillant heeft een RVS wisselaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Technician- schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:52:
[...]

Alleen de Vaillant heeft een RVS wisselaar.
De Tzerra Ace Matic ook.

Verder maakt het weinig verschil wat je kiest.
Alleen niet de E-Twist thermostaat nemen van Remeha, die is matig.

Vraag offerte op en kijk of alles erbij zit, vuilfilter, dakdoorvoer, installatiepakket (expansievat e.d.)
Dat er niet bij plaatsing allerlei kosten bijkomen.

[ Voor 20% gewijzigd door edsandje op 09-03-2025 18:45 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
Bedankt voor de reacties,

Inderdaad, de nieuwe Remehas hebben ook een RVS warmtewisselaar, ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de extreme dit ook had, maar nu lees ik een 2delige aluminium warmtewisselaar, dat vind ik wel jammer eerlijk gezegd.

Offertes aan het opvragen,
REMEHA
Om de hoek rekent: 2800 incl rookgas doorvoer, vuilafscheider en thermostaat (ja die moet ik dan wijzigen naar een Honeywell t6 of iets in die trant)

online kom ik veel goedkoper uit:
warmtebeheer zit op 2300 euro (iemand ervaring met deze webshop en hun installateurs?)
Of warmte thuis: 2140 maar dan zit je wel verplicht aan zn tweejarig arbo vast...

De Intergas is iets duurder:
CV ketel collectief (volgens mij wangarant..) 2560 maar wel elke maand 14.98 arbo
Warmtebeheer 2528 zonder verplicht arbo

Het blijft lastig, las ook wel wat problemen met de Xtreme en de FAN, verder nog geen echte slechte reviews over de remeha ace Matic maar die is ook wat nieuwer... of toch de valliant.

[ Voor 3% gewijzigd door Broerkonijn1 op 09-03-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
gerritjan schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:33:
Duidelijk. Laatste opmerking dan nog.
Als de ketel ook op zolder komt kun je het warme water in de keuken beter met een inbouwboilertje regelen. Je moet anders een flink aantal seconden wachten tot er echt warm water uit de kraan komt.
Jup met de huidige Remeha Quinta zit er nog een klein boilertje in de ketel, dat kost wat m3 per jaar maar we zijn hierdoor wel wat verwender, redelijk snel warm water altijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Broerkonijn1 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Jup met de huidige Remeha Quinta zit er nog een klein boilertje in de ketel, dat kost wat m3 per jaar maar we zijn hierdoor wel wat verwender, redelijk snel warm water altijd. :)
De Xtreme heeft geen ingebouwde boiler, maar je kunt wel instellen dat je snel warm water nodig hebt.
Ten behoeve van een snelle levering van warm tapwater is
er een tapcomfortfunctie ingebouwd. Deze kent de volgende
standen: ► On:
De tapcomfortfunctie is continu ingeschakeld. Het toestel
levert altijd direct warm tapwater.
► Eco:
De tapcomfortfunctie van het toestel is zelflerend. Het
toestel zal zich aanpassen aan het gebruikspatroon van
het warm tapwater. Hierdoor zal de warmtewisselaar
gedurende de nacht, of bij lange afwezigheid, niet op
temperatuur gehouden worden.
► Off:
De warmtewisselaar wordt niet warm gehouden waardoor
de levering van warm tapwater enigszins vertraagd is . Als
er geen behoefte is aan snelle levering van warm tapwater,
kan de tapcomfortfunctie uitgeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
Eco lijkt me de beste instelling maar hoe staat de ketel bij jou Gerritjan? En hoe zit het met de FAN? veel geluid of valt het mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Broerkonijn1 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:59:
Eco lijkt me de beste instelling maar hoe staat de ketel bij jou Gerritjan? En hoe zit het met de FAN? veel geluid of valt het mee?
Bij mij staat ie op 'off'. Dat is omdat ik in de keuken nauwelijks warm water gebruik, bovendien hangt de ketel naast de keuken in de bijkeuken.
Als je WW tapt hoor je die fan wel behoorlijk, tijdens CV-gebruik nauwelijks. Dat laatste hangt natuurlijk ook af met hoeveel vermogen de ketel stookt. Ik heb het CV-vermogen teruggezet naar 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
edsandje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:41:
[...]

De Tzerra Ace Matic ook.

Verder maakt het weinig verschil wat je kiest.

Vraag offerte op en kijk of alles erbij zit, vuilfilter, dakdoorvoer, installatiepakket (expansievat e.d.)
Dat er niet bij plaatsing allerlei kosten bijkomen.
Inmiddels komen de offertes binnen. twijfel nog steeds behoorlijk... Me gevoel zegt dat de intergas wat zuiniger/langer mee gaat maar de lokale loodgieter zweert bij Remeha (acematic, heeft ie zelf ook...)

offertes onderstaand incl dakdoorvoer, aansluiten, vuilafscheider, thermostaten.

Remeha ace Matic CW5 met twist 2200 euro (locale installateur)
Intergas extreme 36 met t6 thermostaat 2520 euro (warmgarant)
Vaillant Vaillant ecoTEC plus VHR 30-36CS /1-5 CW5 + vailiant termo etc: 2230 euro (warmtebeheer)

Wat zouden jullie doen, adviseren? _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Broerkonijn1 op 14-03-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Broerkonijn1 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:46:
[...]

Inmiddels komen de offertes binnen. twijfel nog steeds behoorlijk... Me gevoel zegt dat de intergas wat zuiniger/langer mee gaat maar de lokale loodgieter zweert bij Remeha (acematic, heeft ie zelf ook...)

offertes onderstaand incl dakdoorvoer, aansluiten, vuilafscheider, thermostaten.

Remeha ace Matic CW5 met twist 2200 euro (locale installateur)
Intergas extreme 36 met t6 thermostaat 2520 euro (warmgarant)
Vaillant Vaillant ecoTEC plus VHR 30-36CS /1-5 CW5 + vailiant termo etc: 2230 euro (warmtebeheer)

Wat zouden jullie doen, adviseren? _/-\o_
Zoveel maakt het allemaal niet uit hoor, of belangrijk is het allemaal niet.
Je kunt met elk merk geluk hebben dat het 20jr meegaat of pech en 12jr.
Geen antwoord mogelijk, kies gewoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
Technician- schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:52:
[...]

Zoveel maakt het allemaal niet uit hoor, of belangrijk is het allemaal niet.
Je kunt met elk merk geluk hebben dat het 20jr meegaat of pech en 12jr.
Geen antwoord mogelijk, kies gewoon!
Welke zou jij dan in mijn geval kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Broerkonijn1 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:30:
[...]

Welke zou jij dan in mijn geval kiezen?
Een witte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
Eh ja… 🤣😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

edsandje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:41:
[...]
Wat is er matig aan? En wat is een beter alternatief voor een Remeha Tzerra Ace Matic? Moet wel via het internet op afstand te bedienen zijn. We hebben nu een oude Nefit ketel waar de warmtewisselaar vervangen zou moeten worden (foutcode 1C) met een Nefit Easy thermostaat maar ik begreep dat die thermostaat een Nefit eigen protocol spreekt en niet zomaar aan andere ketels gehangen kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

rud schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 05:42:
[...]

Wat is er matig aan? En wat is een beter alternatief voor een Remeha Tzerra Ace Matic? Moet wel via het internet op afstand te bedienen zijn. We hebben nu een oude Nefit ketel waar de warmtewisselaar vervangen zou moeten worden (foutcode 1C) met een Nefit Easy thermostaat maar ik begreep dat die thermostaat een Nefit eigen protocol spreekt en niet zomaar aan andere ketels gehangen kan worden?
Een Honeywell T6 (niet de T6R! radiografisch)
Of de bestaande Easy met een easy control adapter.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

edsandje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:14:
[...]

Een Honeywell T6 (niet de T6R! radiografisch)
Of de bestaande Easy met een easy control adapter.
Merci.

Wat is niet goed aan de eTwist? Zijn de problemen onderhand niet verholpen door Remeha?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
rud schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:31:
[...]

Merci.

Wat is niet goed aan de eTwist? Zijn de problemen onderhand niet verholpen door Remeha?
Gammel knopje
Onhandige interface
Problemen met moderne wifi standaarden (ding eist 802.11g naar mijn weten)

Prestaties van de thermostaat verder niet bekend mij, heb eenmalig bij een klant dat ding op de wifi mogen aanmelden, toen was ik er meteen klaar mee.
Pagina: 1