Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:17
Hoi,

Wellicht voor eenieder hier een simpele vraag, maar ik kan geen antwoord vinden helaas.

In ons vier persoonshuishouden hebben we 11 REC Alpha zonnepanelen met een SMA Omvormer. We hebben een Easee laadpaal met loadbalancer.
Onze keuken gaat binnenkort van het gas af incl quooker voor warm water.

Dan rest ons de verwarming en douche/bad met gas. Ooit in de toekomst zal dat nog wel wijzigen.

Alles is aangesloten op een 1 fase 1x 40 ABB groepenkast en de P1 aansluiting gaat naar een splitter met daaraan mijn RPI voor HA en de Easee loadbalancer.

Nu heb ik het idee dat de 1 fase aansluiting wat bottlenecks gaat geven. Sowieso voor de auto, maar 3kwh is snel zat voor het gebruik. Daarom ben ik aan het overwegen om te upgraden naar een 3x25 aansluiting.

Bij Liander kan ik dit aanvragen, maar ik vraag me af of ik ook iets met de groepenkast moet doen of zelfs laten vervangen? Is dat nodig?

Hieronder een foto van onze groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yl3GsQLTKwX8k6Q4sXxkqiDAslg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJg8cKDLdBlARES4d57dT2j3.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via crimby op 09-03-2025 09:45)

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Als je van 1 naar 3 fasen gaat dan heb je op zijn minst een andere hoofdschakelaar nodig, deze is 4 units breed (je huidige is 2 units breed). Dat zou dus net aan passen, echter is er dan geen ruimte meer voor uitbreiding. Als je wil upgraden heb je dus ook een andere groepenkast nodig.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Als je van 1 naar 3 fasen gaat dan heb je op zijn minst een andere hoofdschakelaar nodig, deze is 4 units breed (je huidige is 2 units breed). Dat zou dus net aan passen, echter is er dan geen ruimte meer voor uitbreiding. Als je wil upgraden heb je dus ook een andere groepenkast nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-09 15:20
Heb je al gelezen op de site van Liander wat ze van je verwachten? We verwachten dat je dat eerst doet. Dan lees je snel dat ze alleen komen als de kast is voorbereid voor 3 Fase. Je hebt nu geen ruimte voor een 3fase hoofschakelaar, dus een nieuwe kast heb je nodig.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@MarkyB Thanks, helder! Ga ik dit meenemen in mij overweging

@Dat_Doc ja las ik, maar ik kon niet goed vinden wat dus zeg maar de huidige staat is. Dus daar ga ik nu mee aan de slag :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:06
Dat_Doc schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:46:
Je hebt nu geen ruimte voor een 3fase hoofschakelaar, dus een nieuwe kast heb je nodig.
Met een beetje schuiven op de eerste rij is die hoofdschakelaar wel te plaatsen. Met een uitbreidingskast is er dan ruimte te maken voor de nieuwe groepen.

@crimby Desondanks zou ik toch voor een nieuwe kast gaan. Het is al een enigszins chaotisch exemplaar en dat wordt alleen maar erger als je er nog meer bij klust. Dat wil niet zeggen dat je kast onveilig is, maar het maakt zoeken naar de oorzaak van een eventuele storing wel lastiger.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Kan je eens een foto maken van de kast met het deksel er af ? Als het een haf kast is met busboard en je gaat aar 3 fase toe zou ik de gehele kast vervangen, anders moet in je deze kast je 1 fase busboard uitwisselen voor een 3 fase, dat is gedoe.

Als het een SN kast is zonder busboard dan kan je overwegen om deze te upgraden naar 3 fase. Persoonlijk zou ik hem gewoon helemaal vernieuwen voor een vers exemplaar.

Als je hem eerst vervangt voor een 3 fase exemplaar en evenn een bruggetje zet op de HS over de fases dan is kan je liander laten komen voor de upgrade naar 3F , die halen dan ook het bruggetje er gelijk uit en draai je direct op 3F als liander klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
@Galaxis als ik eenieder hoor, dan wordt het inderdaad gewoon een nieuwe 3fase groepenkast!
Pagina: 1