Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nmohanu
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-09 19:20
Dag mensen,
Aankomend jaar verwacht ik mijn BSc in Computer Science af te ronden op WO niveau. Ik weet wat ik later wil doen, ik weet alleen niet zo goed wat de beste manier is. Graag zou ik aan de slag willen gaan als software engineer, in het bijzonder spreken banen gerelateerd aan c++, c, systeem architectuur / design, etc. mij erg aan maar ik sta eigenlijk open voor alles. Ik twijfel een beetje wat voor mij de beste route is om over een paar jaar een zo goed mogelijke functie te hebben.

Mijn opties zijn:
- Direct aan de slag gaan, indien 2 jaar werkervaring nuttiger zou zijn dan een 2 jarige master.
- 1 jarige master Software Engineering bij de UvA, indien de MSc titel + 1 jaar ervaring nuttiger is dan een 2 jarige master.
- 2 jarige master in CS / CSE.
- Traineeship doen, bijvoorbeeld bij de rijksoverheid.
- Werken en een parttime master doen.

Ik zal 25 jaar oud zijn wanneer ik klaar ben met mijn BSc (ik kom van het vmbo) en mij lijkt 25/26 een mooie leeftijd om te starten met werken. Na een 2 jarige master zou ik 27 zijn als ik geen studievertraging op loop. Ik heb het opzich prima naar zijn zin met studeren maar ik sta onderhand ook wel te popelen om te werken na een MBO, HBO P, en WO :P .

Zelf leun ik momenteel naar de 1 jarige MSc SE. Echter ben ik ook bang dat deze misschien minder kansen gaat bieden dan een 2 jarige master. Ik ben verder momenteel niet van plan academia in te gaan, hoewel ik het niet compleet uit sluit. Ik heb ook wel eens gelezen dat werkgevers alleen kijken naar je titel en werkervaring en niet zo zeer de naam van de studie maar weet niet of dit waar is.

Voor de mensen die verstand hebben van deze zaken, wat raden jullie aan om te doen? Thanks :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Haal in elk geval een master, dat papiertje is je eerste 10 jaar erg belangrijk. Of je 1 of 2 jarige master doet maakt dan niet eens heel veel uit :)

Dus dan gewoon 1 jaar + 1 jaar werken.
Als dat niet kan parttime master, maar dat is stuk moeilijker banen zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:02
Als starter is een msc vaak “beter” dan een bsc voor de gemiddelde werkgever. Verder zou ik mij om je leeftijd geen zorgen maken. Persoonlijk zie ik het als ik cv’s lees als een enorme plus als iemand op het vmbo is begonnen en door heeft gewerkt naar een msc. Dat getuigt mijns inziens van doorzettingsvermogen en dat telt voor mij in ieder geval zelfs zwaarder dan het papiertje.

Dus als ik jou was zou ik nog een eenjarige master doen en dan lekker aan de bak gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 09:45
Ik zou wel iets kiezen wat aansluit op je eigen interesses. Dan verlaag je de kans dat je er later spijt van krijgt.
Vooral nu met de AI revolutie is het koffiedik kijken wat over 5 jaar een "zo goed mogelijke functie" is.

Ik denk dat jouw idee van de 1-jarige master prima is.
Eventueel kan je nu alvast solliciteren en zeggen dat je starten overweegt of 1 jaar doorsturen. Het is niet per se zo dat je meteen kan starten als je Master klaar is als er niets geregeld is.
Wat je ook kiest, schrijf het wel ergens op waarom je er voor hebt gekozen als je over 10 jaar terug kijkt op je leven en er 'spijt' van hebt - en vooral je eigen plan volgen. Ten minste kan je dan niemand de schuld geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Harm_H op 09-03-2025 02:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Geen ervaring met de aannemende kant, maar;

Persoonlijk heb ik 1 jarige masters nooit begrepen.je master is deels verdieping in de stof en deels verdere verdieping in de wetenschap zelf. Het laatste kwartaal ben je bezig met laten zien dat je iets geleerd hebt, dus dat houd 3 kwartalen over voor verdieping in stof en wetenschap. Dan moet je blij zijn als het een halfjaar aan verdieping in de stof zelf is. Dat zou ik zelf te weinig vinden.

Dat gezegd hebbende; wat ik zie is dat er veel werkgevers zijn die blij worden van een master, weinig die er voor willen betalen (bij een starter) en nog minder die het vereisen. Later kan het bij grote bedrijven nog wel eens helpen als je een master hebt (voor hogere technische/management rollen als architect of senior management), maar er zijn ook genoeg bedrijven die daar juist werkervaring willen zien.

Ik heb het vooral voor mijzelf gedaan. Ik was nog niet klaar met leren, wou meer kennis opdoen in een bepaalde hoek en zag daar het meeste in in een master. Wel enorm veel last gehad met mn scriptie omdat ik wetenschappelijk schrijven echt een kriem vind (en een te ambitieus scriptie had met te veel stakeholders), maar erg veel geleerd. Dit terwijl ik wel enigzins wist dat werkgevers in mijn regio vaak niet extra betalen voor een master.

Qua parttime master doen; ik ken een aantal mensen die dat gedaan/geprobeerd hebben, maar eigenlijk zijn ze er allemaal mee gestopt. Werk vroeg meer van ze dan afgesproken waardoor ze nauwelijks vrije tijd hadden, of ze vonden werken leuker dus studie kwam er nauwelijks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 11:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Altijd een master doen, die geeft tot zo veel meer banen toegang! Nu, maar ook over 5 tot 10 jaar.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nmohanu
99ruud99 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 01:01:
Haal in elk geval een master, dat papiertje is je eerste 10 jaar erg belangrijk. Of je 1 of 2 jarige master doet maakt dan niet eens heel veel uit :)

Dus dan gewoon 1 jaar + 1 jaar werken.
Als dat niet kan parttime master, maar dat is stuk moeilijker banen zoeken.
Bedankt! Dit lijkt de algemene consensus te zijn dus ik denk dat ik dit ga doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nmohanu schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:21:
[...]

Bedankt! Dit lijkt de algemene consensus te zijn dus ik denk dat ik dit ga doen :)
Doe dat inderdaad. Rijksoverheid traineeship lijkt me best leuk, ik heb hem zelf niet gedaan maar heb er redelijk wat van voorbij zien komen. De meeste zijn best wel capabele lui :)

Part-time werken en master zou ik niet doen als je het nu kunt betalen. Lekker nog jaartje (of twee) studeren en dan aan de bak. Je kunt de rest van je leven nog werken ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 09-03-2025 13:23 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:06
Master is altijd fijn om op zak te hebben, maar werkervaring ook. De reacties gaan er vooral over wat je start punt is. Starten met werken met een bsc of met een msc. Echter moet de vergelijke zijn bsc + 2 jaar werkervaring of msc. Dat is een wezenlijk verschil.
En eerlijk gezegd, zal het om het even zijn denk ik. 2 jaar werkervaring is wellicht zelfs waardevoller op de korte termijn en bruikbaarder voor een werkgever.

Zelf heb ik naast mijn baan (en gezinstichting) een master gedaan in 2,5 jaar. Dat kan ook uiteraard.

Edit: kleine toevoeging. Zelf werkzaam in de IT in het management en heb regelmatig sollicitatiegesprekken. De master is leuk om binnen te komen, maar het gesprek en ervaring in het “echte leven” is vele malen belangrijker.

Met je specifieke functie geen ervaring welliswaar

[ Voor 21% gewijzigd door crimby op 09-03-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:24
Persoonlijk heb ik geen master gedaan. Ik zat op dat moment in een lastige tijd en een studie zat er toen niet in. Uiteindelijk heb ik er geen last van gehad. Overal waar ik gewerkt heb, zowel in loondienst of ZZP, was het papiertje niet echt belangrijk. Ervaring is vele malen belangrijker. En als ZZPer kijkt sowieso niemand naar je papiertje.

Dat gezegd hebbende ben ik nooit begonnen bij de topbanen die mijn studiegenoten uiteindelijk gevonden hebben. Maar dat werk past sowieso niet bij mij. Ik zou je aanraden de studie wel te doen omdat het in het begin zeker meer deuren opent bij bedrijven. Ook al heb ik er zelf geen last van gehad, het is maar net wat je gelukkig maakt ook.

Mijn broertje gaat als 30-plusser alsnog een master doen. Alles kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Het maakt vooral uit in welk werkveld je wilt gaan werken, er is zit een groot verschil in benodigde kennis en carrière mogelijkheden afhankelijk van je richting.

In de doorsnee software bedrijven wordt SE toch vooral gezien als een ambacht en ligt het startniveau vaak op HBO niveau, deze banen zijn er vaak in overvloed (afhankelijk van de conjunctuur). WO'er die solliciteren stromen vaak op hetzelfde niveau in als HBO's, wat het diploma minder invloedrijk maakt. Wil je hierin uitdaging dan is dat zeker mogelijk, maar moet je je carrière wel in eigen hand nemen en actief de weg omhoog zoeken.

Meer uitdagendere/technischere WO functies zijn schaarser, maar vereisen dan wel vaak weer een complete opleiding. Ik zou vooral onderzoeken of je dat soort functies wil, aangezien die vaak exclusief alleen toegankelijk zijn met zo'n afgerond diploma.

Als je niet verder wilt in de academische wereld zie ik persoonlijk niet veel nadelen ten opzichte van een eenjarige master, de master afstudeerscriptie is uiteindelijk een belangrijk element waarin alle nodige vaardigheden in thuiskomen. Dit is ook te doen naast je werk, zeker ook omdat je tijdsbesteding aan de scriptie niet gebonden is aan vaste studiedatums voor vakken. Maar zoals alles naast het werk vereist het een hoge mate van discipline en je hebt nog minder tijd over.

Bij sommige bedrijven is dit zelfs onderhandelbaar met vaste betaalde studiedagen, afhankelijk van de schaarste in de markt die je onderhandelingspositie beïnvloed.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Even de knuppel in het hoenderhok gooien: een universitaire BSc is een niet afgemaakte opleiding. Als ik iemand op BSc niveau wil aannemen, neem ik iemand die aan een Hogeschool heeft gestudeerd. Die mensen passen veel meer in het gevraagde profiel. En dit is niet alleen mijn mening, ik ken diverse mensen aan de technische universiteiten die dit ook vinden. Als je universiteit doet moet je gewoon nog even doorbijten en voor je MSc gaan.

PS: ik heb zelf een HBO achtergrond, dus niet meteen denken dat ik BSc op zich minderwaardig vind, maar een BSc op HBO niveau heeft wel een complete opleiding afgerond (inclusief stages en zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Voor de top-of-the-top bedrijven maakt Bachelor/Master eigenlijk niet veel uit, daar moet je uitblinken in andere gebieden zoals projecten, open-source, specifieke expertise, stageplekken, wedstrijden, etc. Bij ons nemen we soms zelfs mensen van CODAM aan als ze goed genoeg zijn. Voor traineeships bij bedrijven die vooral op de Nederlandse markt actief zijn kijken ze een stuk meer naar een master, daar wordt vaak meer waarde gehecht wat op papier staat dan wat je specifieke kunde is.

Voor de Nederlandse markt is het dus handig om een MSc te hebben, maar niets stopt je om rond het einde van je BSc even rond te kijken of je een goede traineeship of startersbaan kan pakken. Ervaring in een topbedrijf heeft simpelweg meer waarde dan een MSc er boven op. Het krijgen van een goede startersbaan is een stuk lastiger dan een in een MSc programma rollen, dat laatste kan je altijd nog aanhouden als veilige en zekere keuze als het niet lukt om een goede startersbaan te vinden. Met de huidige markt is dat zo makkelijk nog niet.

Mocht je een master gaan doen, doe absoluut 1 of 2 (zomer)stages. Dat gaat een gigantisch verschil maken voor je positie op de arbeidsmarkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Fox op 09-03-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nmohanu
Fox schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:58:
Voor de top-of-the-top bedrijven maakt Bachelor/Master eigenlijk niet veel uit, daar moet je uitblinken in andere gebieden zoals projecten, open-source, specifieke expertise, stageplekken, wedstrijden, etc. Bij ons nemen we soms zelfs mensen van CODAM aan als ze goed genoeg zijn. Voor traineeships bij bedrijven die vooral op de Nederlandse markt actief zijn kijken ze een stuk meer naar een master, daar wordt vaak meer waarde gehecht wat op papier staat dan wat je specifieke kunde is.

Voor de Nederlandse markt is het dus handig om een MSc te hebben, maar niets stopt je om rond het einde van je BSc even rond te kijken of je een goede traineeship of startersbaan kan pakken. Ervaring in een topbedrijf heeft simpelweg meer waarde dan een MSc er boven op. Het krijgen van een goede startersbaan is een stuk lastiger dan een in een MSc programma rollen, dat laatste kan je altijd nog aanhouden als veilige en zekere keuze als het niet lukt om een goede startersbaan te vinden. Met de huidige markt is dat zo makkelijk nog niet.
Dus eigenlijk raad jij aan om tijdens mijn examenjaar al te solliciteren voor wat goede banen en de MSc doen als ik niet wordt aangenomen? Klinkt als best een goed idee, maar hoe identificeer ik een baan die meer waarde zou hebben dan bijvoorbeeld de 1 jarige MSc SE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ben je alleen op zoek naar "waarde" of wil je iets vinden wat bij je past en waar je gelukkig van word (/denkt te worden)? In het laatste geval: Hou de diverse vacatures eens in de gaten en kijk wat er gevraagd wordt bij aansprekende functies. En probeer eens ergens te solliciteren als het je aanspreekt. Merk je snel genoeg hoe je kansen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 09-03-2025 14:21 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:32
Frame164 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:52:
Even de knuppel in het hoenderhok gooien: een universitaire BSc is een niet afgemaakte opleiding. Als ik iemand op BSc niveau wil aannemen, neem ik iemand die aan een Hogeschool heeft gestudeerd. Die mensen passen veel meer in het gevraagde profiel. En dit is niet alleen mijn mening, ik ken diverse mensen aan de technische universiteiten die dit ook vinden. Als je universiteit doet moet je gewoon nog even doorbijten en voor je MSc gaan.

PS: ik heb zelf een HBO achtergrond, dus niet meteen denken dat ik BSc op zich minderwaardig vind, maar een BSc op HBO niveau heeft wel een complete opleiding afgerond (inclusief stages en zo).
Wat betreft opleiding heb je gelijk. Wat betreft denkniveau niet. Als een werkgever iemand zoekt in een functie waarbij zaken vereist worden die sowieso niet op een opleiding geleerd worden dan is de universitaire BSc mogelijk wel een betere match.

HBO geeft je inderdaad veel meer een opleiding die je direct in de praktijk kan brengen. Een goede technische BSc geeft je veel meer een manier van denken en probleem oplossend vermogen.

Dus voor beide valt iets te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Frame164 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:52:
Dat zit ook zo in mijn hoofd. WO bachelor = halverwege afgehaakt.

Al denk ik dat wijzen op dat de rit begon op het vmbo, al wel duidelijk maakt dat de TS geen afhaker is.

Als (!) je het puf hebt ervoor, is part-timen inderdaad misschien een optie. Bijv. via https://www.ou.nl/en/-/master-software-engineering-msc-1

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1