[PV] Nieuwbouwhuis te kleine omvormer, opbrengstverlies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
Wij wonen sinds enkele maanden in een nieuwbouwhuis met zonnepanelen.
Ik zie dat nu al, begin maart dus, de productie wordt afgetopt vanaf 5238 kW.
De omvormer blijkt te klein voor het vermogen van de panelen.
De omvormer is een Solaredge SE5K kwam ik achter, vermogen 5000 W.
Het aantal panelen is 16x Jinko 420 Wp, totaal dus 6720 Wp.
Oriëntatie is zuidzuidwest, hellingshoek is 45 graden, geen schaduw.
Voordat ik hierover eventueel de aannemer ga benaderen: Is er een betrouwbare inschatting/berekening te maken over hoeveel kWh opbrengst ik mis op jaarbasis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to8QoyPHhomsRMkklghMTLjd8uk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EcFh1UdUoqRuo68znh1KmH22.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:28
Is de opstartspanning van deze omvormer toevallig lager dan van een omvormer met hoger maximaal vermogen? Zo ja: dan moet je ook even de extra opbrengst van je huidige omvormer verdisconteren.

De omstandigheden nu zijn overigens nagenoeg ideaal vanwege de relatief lage temperaturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
je verliest in winter niets, enkel in zomer. Zolang je kan salderen zal je redelijk wat verliezen op midden van de dag. MAAR, als de hele straat dit heeft, zorgt het ervoor dat de spanning in de straat niet (veel) te hoog wordt overdag, zodat de omvormers niet uitvallen.

Zodra salderen wegvalt is het verlies 0, omdat je enkel in zomer teveel opwekt, en de prijzen dan negatief zijn.

Betrouwbare inschatting: pvcalc https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0 juni, met je huidige omvormer

https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0 juni, met SE8K

Dus op jaarbasis afgerond 6500 kWh met SE5K en 6500 kWh met de SE8K omvormer. Je verliest dus werkelijk bijna niets...

Reden dat het nu zo goed staat: je hebt erg steil dak, de zon staat laag, en het is relatief koud. Jouw dak wekt meer op in lente/herfst dan in zomer, omdat zon dan te hoog staat voor je hellingshoek.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 08-03-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dus een 30-34% minder omvormer vermogen dan paneel vermogen, afhankelijk of je de omvormer officiele getal volgt, of wat je nu ziet. Mijn panelen hebben kleinere omvormer relatief (410Wp panelen op 295W microomvormers). Ze liggen plat, dus mijne toppen nu nog niet af, in de lente wel, in de zomer niet meer omdat het warmer is. Ik heb het eens uitgezocht, en ja het kostte een paar procent, dus niet heel significant imo, maar wel wat.

Volgende punt is, met welk verhaal wil je naar de aannemer gaan? Als je stelt dat ze te weinig opleveren voor wat er beloofd is, dan heb je een punt. Maar wat is er dan beloofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:53
Is het soms een éénfase omvormer? Ik heb ook een 5kW éénfase omvormer met 8KwP op een dak op het zuiden. (Dakhoek en azimuth zitten op 99% van het optimum)

Een aantal zaken:
- een éénfase omvormer mag max 5kW terugleveren, en een driefasen omvormer meer. Zo zijn nu eenmaal de regels. Mijn Goodwe levert 5500W terug, dus die houdt kennelijk een redelijke marge aan. (Kan je overigens niet zelf aanpassen of zo)
- Tenzij dit nog te weinig opbrengst oplevert tov je verbruik, dan moet je er niks aan doen. Zoals al eerder gesteld loop je eigenlijk alleen wat mis in de zomer, en dan heb je toch al meer opbrengst dan je zelf kan verbruiken. En juist in de winter ben je heel erg blij dat je veel panelen hebt, want dan is alle opbrengst welkom en is er geen sprake van aftoppen. Je wil maximale opbrengst in de winter, en in de zomer eigenlijk niet, en dat heb je nu.

In mijn geval scheelde het iets van 7% op jaarbasis, ofwel niks om je druk om te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 08-03-2025 22:01 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:36

de Peer

under peer review

Dit is gewoon prima gedimensioneerd

Naar jaaropbrengst kijken is sowieso een achterhaald concept. Je moet kijken per uur of kwartier.

[ Voor 59% gewijzigd door de Peer op 08-03-2025 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:47
Ja prima zo, niets meer aan doen.
Aftoppen gebeurt op momenten dat meer terugleveren dan 5 kW zinloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:51
Maar laat zien dat alle panelen in één richting een korte piek opleveren, wat als je niet meer kan salderen minder gunstig is. Hier liggen panelen ook op oost en west, en ik zie dat de opbrengst veel gelijkmatiger over de dag verdeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
Dank voor alle antwoorden. Dat klinkt goed. Een paar procent verlies kan ik natuurlijk prima mee leven.
Het is een 3 fase omvormer trouwens.
Exacte cijfers over opstartvermogen van deze omvormer kan ik niet vinden. Maar inderdaad te verwachten valt dat een kleinere omvormer eerder opstart bij hetzelfde aantal panelen. Dat compenseert het aftoppen inderdaad weer iets.
De aannemer heeft overigens niets specifieks beloofd. Maar ik mag natuurlijk wel een correct gedimensioneerd systeem verwachten. En blijkbaar is dat toch inderdaad het geval,
Pagina: 1