Welke type boiler om te douchen in tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk-jan2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-05 08:51
Hallo,

Ik ben bezig met het verbouwen van mijn losstaande garage tot een logeer- en studeerverblijf. Om het toekomstige gasten zo comfortabel mogelijk te maken, wil ik een douche installeren.

Het warme water haal ik niet uit het huis, dat is veel werk en het huis staat op enige afstand van de garage. Daarom kom ik uit op een boiler. Ik heb alleen een e-aansluiting (vooralsnog 1 groep), geen gas.

Nu vraag ik me af welke boiler ik het beste kan installeren voor mijn verbouwing. In de wetenschap dat er vrij incidenteel gebruik zal worden gemaakt van de douche.

- Een elektrische boiler van ca 50 liter is een goede optie. Die kan ik gewoon uit zetten als er geen gasten zijn.
- Het principe van een doorstroomboiler past goed bij de situatie (alleen warm water bij gebruik), maar ze vreten wel stroom.
- Zijn er nog ander type boilers die interessant zouden zijn?

Ook heb ik de vraag of alle electrische boilers een waterafvoer nodig hebben (ivm de overdruk). Daar moet ik dan rekening mee houden nu ik met het leidingwerk bezig ben.

Alle tips zijn welkom! gr Dirk-Jan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:13
Alle boilers waar water in wordt opgeslagen hebben een afvoer nodig ivm de overdruk aangezien er koud water in gaat welke gaat uitzetten bij het opwarmen in de boiler.

Zou je kiezen voor een 50L boiler moet je er ook rekening mee houden dat dit 50L 'ongezond' water bevat elke keer nadat deze een poos niet gebruikt is, deze 50L moet je dan dus ook elke keer dat je de boiler weer aanzet doorspoelen tot de inhoud is vernieuwd met vers kraanwater.

Afhankelijk van hoe vaak het incidenteel gebruik is zou een elektrische doorstromer wellicht het meest praktische zijn echter hebben die wel vaak een 3 fase aansluiting nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:30
Hoe vaak wil je de boiler gebruiken?
Is dit 1x per jaar? dan zou ik er de moeite niet eens voor doen.

Als je een gewone boiler pakt heb je een waterafvoer nodig, ivm uitzetten van water bij verhitting.
Gaat de garage geisoleerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:58
Hoe ga je het gastenverblijf verwarmen?

Als je dit met een warmtepomp zou doen, kun je een boiler kiezen met een extra spiraal voor tapwater.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34

Wuursj

want worst is al bezet

Een gewone boiler en een doorstromer zijn beide cop=1 en gebruiken dus ongeveer evenveel stroom. Een boiler heeft ook nog eens stilstand verliezen en is dus eigenlijk onzuiniger.

Een doorstromer lijkt ideaal voor sporadisch gebruikt. Geen stilstand verlies, bedervend water en goedkoop in aanschaf. Het heeft een berg vermogen nodig, dat ga je niet redden met 1 gewone groep. Eerder 3 fase (krachtstroom) en dan moet je nog aan een spaardouchekop. Als je dat gefixt krijgt ...

Boilers hebben idd altijd een inlaatcombinatie met afvoer nodig. Maar dat kan ook naar buiten toe. Als het echt lastig is, kan het ook met een expansievat voor drinkwater waardoor er nauwelijks water uit komt en je ook een opvangbak kan neerzetten.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Een doorstromer waar je mee kan douchen heeft een vermogen van minstens 11 tot 18kW...

https://www.econo.nl/bere...mogen-doorstroomverwarmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:32
Wuursj schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:33:

Een doorstromer lijkt ideaal voor sporadisch gebruikt. Geen stilstand verlies, bedervend water en goedkoop in aanschaf. Het heeft een berg vermogen nodig, dat ga je niet redden met 1 gewone groep. Eerder 3 fase (krachtstroom) en dan moet je nog aan een spaardouchekop. Als je dat gefixt krijgt ...
In Azië heb je ook veel op een enkele groep met 20a. Die werken ook behoorlijk goed ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@flaskk als het huisje alleen in de zomer gebruikt wordt met een ultra spaardouche kop, is dat misschien nog een optie met (net als in Azië) wat hogere aanvoer en wat mindere wens voor een warme douche.

Als je echter in de winter een aanvoer van 5 graden naar 38 graden wilt krijgen met 5 l/min, komt je met een krappe 5kw wel tekort. Ik heb het ooit uitgerekend voor ons huis en wil dat sommetje best nog eens doen 😋

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
@Wuursj

Ahja kouder aanvoer water had ik nog niet aan gedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:26
flaskk schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:07:
[...]

In Azië heb je ook veel op een enkele groep met 20a. Die werken ook behoorlijk goed ;)
20Ax230V=4,6kW

Stel je wilt 5 liter per minuut, grondwater is 5graden en douchetemperatuur is 38 graden.
en 1 liter water 1 graad verwarmen heeft 0,00116kWh nodig.

Dan moet je een minimaal vermogen hebben van 60x5x(38-5)x0,00116kWh =11,484 kWh

Conclusie: Een doorstroomboiler met 4.6KW (en dan moet er ook nog niets anders op die groep zitten) is bagger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:30
Meeste mensen douchen met leidingwater, dat is zo'n 10-15*, dus dat scheelt alvast weer 2-3 kWh, maar dan nog heb je 9 kW doorstroomboiler nodig. En in winter heb je nog wat verlies / is leidingwater kouder, vandaar, hoe goed geisoleerd is de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dirk-jan2 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:21:
Het warme water haal ik niet uit het huis, dat is veel werk en het huis staat op enige afstand van de garage. Daarom kom ik uit op een boiler. Ik heb alleen een e-aansluiting (vooralsnog 1 groep), geen gas.
Met 1 groep ga je wel in de problemen komen als je nog meer comfort gaat bieden. Waterkoker, koffiezetapparaat, magnetronoven, airco,... een extra kabel trekken moet waarschijnlijk.

En dan zou ik nog eens goed nadenken over het leggen van een warmwaterleiding. Een 16mm buis heeft ~1L/10m inhoud. Dus bij 5L/m moet die garage bijna 50m ver staan om langer dan een minuut te moeten wachten.

Los daarvan, een boiler is niet voor niks, gaat ook een keer stuk, je hebt een inlaatcombinatie nodig die ook kan gaan lekken, ding heeft stilstand verliezen, na gebruik heb je 50L warm water die je niet meer gebruikt....

Weet je heel zeker dat een boilertje de beste keuze is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVissers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:57
Ik weet niet wat je budget, verwachte verbruik en ruimte voor een boiler is, maar heb je al naar een warmtepomp boiler gekeken? Deze verbruiken minder stroom en is makkelijker op 1 groep met andere gebruikers aan te leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Als het vrij incidenteel is kun je eventueel ook nog een geiser op een gasfles overwegen. Zo doen ze dat ook in veel stacaravans waar ik op vakantie op de camping heb gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:57
MarkVissers schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:30:
Ik weet niet wat je budget, verwachte verbruik en ruimte voor een boiler is, maar heb je al naar een warmtepomp boiler gekeken? Deze verbruiken minder stroom en is makkelijker op 1 groep met andere gebruikers aan te leggen.
Dat, of een zonneboiler op het dak van je garage.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:37
Als het voor heel incidenteel gebruik is, heb je dan wel eens een camping boiler/ propaangeiser overwogen? Prijzen variëren tussen de 140 en de 300 euro, de benodigde gasfles kan ook voor de grill of de terrasverwarmer gebruiktworden, en de kans op legionella is stukke kleiner.

Ter voorbeeld:
https://www.dewitschijnde...DmXVCxpgRVvkaAoYQEALw_wcB

https://www.bol.com/nl/nl...-Wgt_EpVJO3oaAkx4EALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Woody179 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:46:
Als het voor heel incidenteel gebruik is, heb je dan wel eens een camping boiler/ propaangeiser overwogen? Prijzen variëren tussen de 140 en de 300 euro, de benodigde gasfles kan ook voor de grill of de terrasverwarmer gebruiktworden, en de kans op legionella is stukke kleiner.

Ter voorbeeld:
https://www.dewitschijnde...DmXVCxpgRVvkaAoYQEALw_wcB

https://www.bol.com/nl/nl...-Wgt_EpVJO3oaAkx4EALw_wcB
Maar ook "campingboilers" heb je in elektriek, 1-fase.
https://www.groenehoedduu...boiler-50l-galalanta.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Je wilt geen boiler als je maar een paar keer per jaar warm water nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
warmtepompboiler of een doorstromer . Doorstromer heeft als voordeel dat het pas stroom gaat afnemen bij gebruik . Warmtepompboiler heeft een vat van "x"hoeveelheid liters. Eventueel aan en uit te zetten als je weet wanneer je het nodig hebt . Zit ook nog leuk subsidie op , en zou evt kijken naar eentje met een rvs vat ipv staal met anode(die zal met een x aantal jaar vervangen moeten worden .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:56:
[...]

Je wilt geen boiler als je maar een paar keer per jaar warm water nodig hebt.
Maar je wilt ook geen 3-fase aanleggen als je maar een paar keer per jaar warm water nodig hebt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Doorstromer voor een beetje fatsoenlijke hoeveelheid water zit je zo op een 20Kw exemplaar..

Zou dan zelf gewoon voor een vat gaan.. En leeglopen bij geen gebruik bijvoorbeeld de regenton in.

[ Voor 66% gewijzigd door SMSfreakie op 09-03-2025 13:08 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Prisma16 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Maar je wilt ook geen 3-fase aanleggen als je maar een paar keer per jaar warm water nodig hebt......
Dat is de reden waarom ik een geiser aanbeveel.
En anders is zelfs een 3 fase kabel aanleggen op termijn goedkoper dan een jaar water op 70 graden houden terwijl je het amper gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08
Ik zou nooit voor iets met een vat gaan ivm hygiëne en legionella.
Makkelijkste lijkt mij idd de campinggeiser: logees komen aan, geiser aan en klaar.
Geen gedoe, geen moeilijke aanleg.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
@dirk-jan2
Gewoon lekker simpel houden: https://www.hornbach.nl/p...aal-emaille-tank/6069071/
Zo'n ding is in een paar uur warm, dus als gasten komen, aanzetten en klaar. Na vertrek, uitzetten en warm water weg laten lopen (of zelf even douchen).
Dan zit er alleen koud water in als je hem niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:08
flaskk schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:07:
[...]

Welke temperatuur heeft het leidingwater daar?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Ivow85 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:38:
[...]

Welke temperatuur heeft het leidingwater daar?
Ik denk dat douchen bij de hockeyclub of de sportschool in het dorp handiger is dan een verlengsnoer tot aan Azië.

[ Voor 13% gewijzigd door Prisma16 op 09-03-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk-jan2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-05 08:51
veel dank voor alle reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

jongetje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:37:
[...]

En anders is zelfs een 3 fase kabel aanleggen op termijn goedkoper dan een jaar water op 70 graden houden terwijl je het amper gebruikt...
Mijn 50 liter daalderop deed zo'n 0,8-0,9 kwh per dag standby als er niemand thuis was. Kost je dus zo'n 100 euro per jaar als je hem altijd aan laat staan en wellicht iets minder als je hem beter isoleert dan standaard.
Daarmee is wel uit te rekenen hoe snel / langzaam je een 3 fase kabel plus groepuitbreiding terugverdient.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 10-03-2025 10:32 ]

Pagina: 1