Sanity Check vervanging omvormer kleine opstelling Prlll

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
TLDR; weke omvormer voor ZW/NO set van 2 x 3 oudere panelen parallel (235 wp)

Ik heb in een flatfix een soort koekoek van 2 bij 3 panelen op mijn dak. (Flatfix is 13 graden)
Eerst zaten er drie in serie op een Omnik 1.0 (ZW) en drie op een Steca 500 (NO)

De omnik zit (of zat) op een aparte groep want die is op een moment van de muur gedonderd. De Steca zat op een gedeelde groep.

Nu had ik een Omnik 1.5 goedkoop gevonden als vervanger van de 1.0 maar die start niet op want de drie panelen leveren te weinig voltage om 'm wakker te krijgen (hij wil volgens de sticker 120V, daar komen mijn drie Yingli's niet aan, edit: en zes ook niet want parallel).
Idee is nu om de 6 panelen parallel aan te sluiten op één omvormer. Niet ideaal maar zou moeten kunnen met Y splitters.

Maar dan kom ik op een wat unieke combinatie van redelijk vermogen bij een erg lage open spanning (kleine 100 Watt)

Dus op 1500W en lage opstartspanning rondkijkende kom ik uit op bijvoorbeeld een Growatt MIC 1500TL-X 1 fase omvormer, die voor weinig te koop zijn.

code:
1
2
3
4
Nominaal AC vermogen (Watt)     1500
Mpp Spanningsbereik (V)     50-500
Opstartspanning (V)     50
Maximale ingangsspanning (V)    500

Dit lijkt mij dus een zeer flexibele omvormer, en is voor weinig te krijgen gebruikt, zelf via Bol :P

Dus de vraag, zie ik iets over het hoofd?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
Ik denk ddat je zo ongeveer aan micro omvormers moet gaan denken,..

Je zou inderdaad een KLEINE omvormer kunnen zoeken - zodat je de opstartspanning haalt... maar of het nuttig is om voor 5 panelen een omvormer te kopen...

kan je niet paar panelen bijleggen en je omvormer gebruiken?

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 08-03-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
99ruud99 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:26:
Ik denk ddat je zo ongeveer aan micro omvormers moet gaan denken,..

Je zou inderdaad een KLEINE omvormer kunnen zoeken - zodat je de opstartspanning haalt... maar of het nuttig is om voor 5 panelen een omvormer te kopen...
Ik had het (en deels heb nog) het aan de praat met kleine omvormers. Microomvormers etc wordt helemaal een nieuw project, die Growatt mic1500TL-X kan ik kopen voor rond de EUR 125.
kan je niet paar panelen bijleggen en je omvormer gebruiken?
Op dit stukje heb ik te weinig ruimte.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
Als je 2 strings parallel aansluit moet je echt gaan opletten op de gecombineerde maximale kortsluitstroom. Die is vaak hoger dan de kleine enkeltracker omvormers aan kunnen.

Is het wel nuttig om nog geld te geven aan oude zooi? 4 vervangende panelen met meer totaalvermogen kost ook bijna niets meer.

En dat kan dan lekker op een quad-micro omvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:41:
Als je 2 strings parallel aansluit moet je echt gaan opletten op de gecombineerde maximale kortsluitstroom. Die is vaak hoger dan de kleine enkeltracker omvormers aan kunnen.

Is het wel nuttig om nog geld te geven aan oude zooi? 4 vervangende panelen met meer totaalvermogen kost ook bijna niets meer.

En dat kan dan lekker op een quad-micro omvormer.
Moest het even opzoeken maar bij de 1500 is die volgens
https://growatt.tech/wp-c...50_3300TL-X-Datasheet.pdf

code:
1
2
Max. input current per MPP tracker             13A
Max. short-circuit current per MPP tracker   16A

Dus dat moet goed zitten met 6 235 wp paneeltjes.

Microomvormers etc kan altijd nog maar dan leg ik er ook nieuwe panelen op, vind het gewoon leuk om te kijken wat ik er dit jaar nog uit kan halen voor een investering van EUR120 voor de omvormer en 5 euro voor de Y plugjes.

edit: en als het goed is komt die omvormer morgen binnen, helaas net na de zonnige dagen maar eens kijken hoelang de rook er in blijft zitten :P

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 10-03-2025 22:12 ]