Laptop dood na water op moederbord: repareren mogelijk/reëel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 14:02

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Mijn laptop, een Lenovo Ideapad 5 stond laatst rechtop naast de bank, en er viel een glas water om wat precies door de koelribben op het moederbord kwam :'(

Ik heb de laptop direct uitgezet, later open gemaakt, al het zichtbare water opgedept en 24 uur laten drogen.

Helaas gaat de laptop niet meer aan en gaat het ledje niet meer branden als hij stroom krijgt via ronde plug of USB-C. Normaal gaat als je hem stroom geeft het ledje branden, oranje als hij oplaad, wit als hij vol is. Nu niets, ook niet als ik op de power button druk (de accu zat nog redelijk vol).

De laptop helemaal uit elkaar gehaald, alle stekkers los en onderdelen er uit, nog een tijdje laten drogen, en weer in elkaar gezet. Helaas pindakaas geen soelaas. Hij is zo dood als een pier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frdr3jnrI1v4gMXFs9kg9Ip5YDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEew41IpiQenMWJkvzF43ZXw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie helemaal niets van schade of residu. Ik heb een kring gezet om de plek waar het water ongeveer gekomen is.

Omdat de laptop ook al 5 jaar oud is wil ik niet al te gekke kosten maken, maar het liefst repareer ik hem.

Aangezien het water vooral het moederbord heeft geraakt, en de stroomvoorziening op het moederbord zit, vermoed ik dat die nu stuk is. Ik heb niet de kennis om te weten wat ik daaraan kan doen anders dan vervangen. Als het daarmee opgelost is zou ik het graag doen, maar is er nog een manier om zeker te weten dat dit het (enige) probleem is? De rest van de onderdelen was nog helemaal prima, zelfs de accu was nog erg goed.

En als dat het waarschijnlijk is, een vervangend moederbord vinden is niet heel makkelijk. Op de Lenovo website staat dat zij hem niet meer op voorraad hebben, en ik verwacht niet dat ze nog op vooraad komen gezien de leeftijd van de laptop.

Ik zie op Aliexpress wel de moederborden met het zelfde typenummer worden aangeboden voor 250 euro. Flinke prijs, en ik weet niet of ik dat zomaar aandurf.

Natuurlijk los een andere laptop kopen alles op, maar graag jullie input, is deze nog te redden? Ik wil het graag want het scheelt mij een nieuwe installatieronde en ik was eigenlijk nog heel blij met de laptop. Maar is dat redelijk? Vergelijkbare tweedehands laptops staat voor rond de 400 euro op V&A...

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
250 euro om deze te repareren is imo veel te veel. Volgens mij heb je rond de 500 al een nieuwe laptop die minimaal even snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18
EMP schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:06:
Ik heb de laptop direct uitgezet, later open gemaakt, al het zichtbare water opgedept en 24 uur laten drogen.

De laptop helemaal uit elkaar gehaald, alle stekkers los en onderdelen er uit, nog een tijdje laten drogen, en weer in elkaar gezet. Helaas pindakaas geen soelaas. Hij is zo dood als een pier.
Met (langzaam) opdrogen alleen zal er toch al heel snel corrosie en sluiting optreden.
Je kan nog eens proberen met alcohol/tandenborstel de boel goed schoon te maken.
Speciaal dan ook die grote Lenovo chip.
Misschien dat dat nog wat uithaalt?

Zie bijvoorbeeld deze video en vele andere op het Youtube kanaal van Sorin

Youtube: HP laptop water dmg, a drop of water can kill your laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Probeer een schema van het moederbord te vinden.
Begin bij de spanningsbron, kijk waar de overgang zit van wel spanning -> geen spanning.
Focus je ook op de zekeringen (Fuses, vaak met een F001 aanduiding erbij oid).

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 14:02

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Bedankt voor de informatieve filmpjes en tips. Helaas is er echt 0 zichtbare schade bij mij. Ondanks dat de print goed schoongepoetst op mogelijke veroorzakende plekken, en goed laten drogen, maar helaas. Ik denk dat het tijd wordt om afscheid te nemen 😢

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Kijk even of je inboedelverzekering deze schade dekt.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-05 23:53

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Tyrian schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:02:
Kijk even of je inboedelverzekering deze schade dekt.
LOL, een 5 jaar oude laptop.

Die is voor de verzekering ook afgeschreven hoor. Welllicht dat je een tientje krijgt voor de moeite.

Mr. T.

Pagina: 1