Kwaliteit van UTP kabels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 21:54

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Als niet ITer heb ik de schone taak op werk gekregen om een kleine 500 stuks UTP kabels te kopen. Door omstandigheden kan ik helaas niet terugvallen op kennis binnen de organisatie. Deze kabels komen in een winkelomgeving te liggen, korte stukjes van 3 meter van switch naar onze hardware. Huidige kabels zijn unshielded en als ik de discussies daarover lees lijkt me niet dat de gemiddelde winkel dermate veel storingensbronnen heeft dat shielded nodig gaat zijn.

Mijn vraag om kwaliteit gaat vooral over de fysieke eigenschappen. Ons team verplaatst/verschuift de hardware nog wel eens en we hebben bij sommige merken gezien dat de plastic buitenkabel na een jaar of twee drie los laat bij de aansluiting met de RJ45. Dan komen de binnenkabel een stukje bloot te liggen en dat zwakke punt willen we voorkomen.

Het merk waar we goede ervaringen mee hebben (Basetech) is een tijd niet leverbaar, ze zijn eerder nodig. Daarom ben ik opzoek naar tips en ervaringen met verschillende merken. Omdat zulke slijtage pas na jaren gebruik zichtbaar wordt kan ik ook niet echt testen... Ik hoor graag van mensen uit t veld die ervaringen hebben die me in de juiste richting kunnen sturen.

Een tweede side question is of ik nog met een andere specs rekening moet houden? Ik ga sowieso wegblijven bij budget producten. Betaal graag net iets meer voor kwaliteit. We hebben geen echt vaste leverancier, veelal halen we ons spul bij Conrad. We gaan niets zelf crimpen, kant-en-klare patchkabels dus. CAT6 is goed genoeg. Huidige kabels zijn AWG24, die spec wil ik behouden (of beter). Puur koper, geen CCA. Voor mn gevoel is dat het wel een beetje maar zie ik iets over het hoofd? CE keur vind HQ vast fijn. Sommige leveranciers zie ik dat apart benoemen

Als ik niet genoeg info heb gegeven over de use case geef ik graag meer toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:03
Zoiets?
https://www.netwerkproduc...24-250mhz-3-mtr-zwart-pvc

Heb ervaring met deze kabels in kortere varianten, afgelopen jaren nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:53
Koper, cat6(a), dan ben je er wel. Leg je er een paar reserve op de plank mocht er een stuk gaan en klaar.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Voor 3 meter maakt cat5e of cat6 niet uit.

Je zou Ubiquiti eens een mailtje kunnen sturen. Voor 500 stuks is er vast wel wat te regelen: https://eu.store.ui.com/e...ariant=u-cable-patch-rj45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Die zien er fancy uit en die flexibele connector kan maar eens helpen die 'kabelbreuk' te voorkomen. Zelfs zonder deal schappelijk geprijsd ook. Hoe zijn jouw ervaringen daarmee?

[ Voor 10% gewijzigd door Ducksy88 op 08-03-2025 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
Mijn ervaring is dat je eerder die "clips" afbreekt eigenlijk. Dus kabels waarbij die onder een rubbertje zitten hebben mijn voorkeur. Maar goed, blijft een wegwerp product. Stuk, nieuwe, en door.

[ Voor 51% gewijzigd door sig69 op 08-03-2025 00:26 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Daar heb ik de buitendienst dan weer niet over gehoord. Wel dat kabels die bescherming aan de zijkanten van de connector hebben als een soort 'oortjes' super onhandig zijn in onze hardware. Snagless met lipje bovenop is prima

1400 filialen in de Benelux even "vervangen en weer door" met wegwerp kwaliteit is nou net de instelling die ik niet met je deel :p

Graag tips voor merken die "build to last" zijn, of ervaringen met slechte kwaliteit dan blijft ik daar weg ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Ducksy88 op 08-03-2025 00:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Er van uitgaande dat er geen 10gbit/s over heen moet ? en net 3 meter lang.
Volgens mij overdenk je dit nog :) De goedkoopste cat5e zou al volstaan. Storing ga je echt geen last van hebben op die afstand. Slijtage is een vreemd eis, ik zou denken dat tegen de tijd dat de buitenlaag doorslijt. de connector ook brak genoeg is dat je die wil vervangen. En voor 1E moet je daar ook niet heel lang over twijfelen :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Je overdrijft het nou een beetje. Je hoeft helemaal geen 1400 filialen te vervangen en de buitendienst heb je ook niet nodig. Je legt er een paar reserve klaar overal en iedereen kan die vervangen als dat nodig is. Lijkt me niet heel ingewikkeld.
Die "oortjes" zijn superkut inderdaad, eens.

[ Voor 8% gewijzigd door sig69 op 08-03-2025 00:46 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Nee, filiaal medewerkers mogen/kunnen/willen niet een netwerk kabel vervangen. Wij als leverancier van de hardware doen dat. Ik deel je sentiment overigens wel. Ik wordt met een opdracht op pad gestuurd alsof het een open hart operatie is terwijl als het aan mij had gekregen ik de eerste beste random kabel gekocht en gaan. Zie dit topic even als een soort van due diligence, sanity check of ik niet iets vergeet. Volgens mij is dat wel duidelijk: dat doe ik niet.

Bedankt voor je heldere woorden. Tijd om te slapen en maandag wat kabeltjes te kopen. Truste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Misschien een idee om eens aan te kaarten. Ik ken jullie business niet, dat vooropgesteld, maar het klinkt voor mij idioot om mensen in een auto te laten stappen om een netwerk kabel te vervangen. Gooi het onder het kopje "groen", worden managers blij van. En kan je buitendienst wat nuttigs gaan doen. (Staat vol met aannames dit, reken me er niet op af :) )

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Als het de kabelbescherming is die slijt, zou dan juist f/utp niet handig zijn?
Dat er dus een extra laagje onder het plastic zit, in praktijk merk ik dat deze kabels iets stugger zijn, maar ook veel minder snel "scheurtjes" vertonen.

Natuurlijk, als mensen de kabels dubbelvouwen / gewicht op kabel zetten om buiging te forceren gaat elke kabel stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
Ik vroeg mij af of je ook had nagedacht over het type mantel. PVC of LSZH? Verschillende mantels bieden verschillende voor en nadelen ook de brandwerendheid is anders.

Zelf heb ik enige jaren ervaring met S/FTP kabels van FS.com. Ben ook wel te spreken over de kwaliteit van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ducksy88 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:07:
Die zien er fancy uit en die flexibele connector kan maar eens helpen die 'kabelbreuk' te voorkomen. Zelfs zonder deal schappelijk geprijsd ook. Hoe zijn jouw ervaringen daarmee?
Ik gebruik ze regelmatig, maar niet op plekken waar ze “slijtgevoelig” zijn. Het ziet er gewoon mooi strak uit en de buigbare connector is inderdaad erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Van patchkabels gaat altijd alleen het lipje stuk, zelden of nooit de kabel zelf.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Ben(V) schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:15:
Van patchkabels gaat altijd alleen het lipje stuk, zelden of nooit de kabel zelf.
Zeg dat maar tegen mijn lieftallige buitendienst. Zij ervaren (of zeggen te ervaren) dat wel degelijk het de buitenmantel is die kapot scheurt bij de connector en dat het belangrijkste selectiecriteria is voor de nieuw aan te schaffen batch ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ben zelf fan van de ACT kabels van Intronics. Uitgebreid assortiment, zijn te koop bij verschillende webshops, even zoeken op artikelnummer of ean. Bij grote aantallen gewoon offerte opvragen want zit volgens mij wel staffelkorting op. Ook mooie datasheets en keurmerken downloadbaar:

https://www.act-connectiv...n/koper-netwerken/kabels/

Ze hbben ook industriële patchkabels zie ik net maar die zullen wel een pak duurder zijn. Welke kabels heb je nu precies, en met welke mantel? Zoals @PeeCee al aanhaalt zit er nogal verschil tussen pvc en lszh. Die laatste zijn soms vereist maar vind het maar rottige kabels om mee te werken; stug en knikken snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Ducksy88 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:01:
[...]

Zeg dat maar tegen mijn lieftallige buitendienst. Zij ervaren (of zeggen te ervaren) dat wel degelijk het de buitenmantel is die kapot scheurt bij de connector en dat het belangrijkste selectiecriteria is voor de nieuw aan te schaffen batch ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯
Zal wel de tulle zijn die los komt van de kabel.
Een gescheurde kabel is echt heel erg onwaarschijnlijk.

Zoek naar kabels met aangespoten tulle.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:37:
. Ook mooie datasheets en keurmerken downloadbaar:

https://www.act-connectiv...n/koper-netwerken/kabels/

[...]
Welke kabels heb je nu precies, en met welke mantel?
Die datasheet en vooral keurmerken/conformity documenten gaat ons kwaliteitsmannetje in Duitsland wel leuk vinden, top! Thanks voor delen.

Huidige kabels zijn, gok ik, gewoon pvc.

Ik weet genoeg, dank voor jullie input allen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:05
Ducksy88 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:07:
Zeer goed. Ik gebruik al Ubiquiti kabels zolang ze die hebben en nog nooit ook maar een probleem gehad. Vrijwel altijd kunnen ze makkelijk een klasse hoger aan (dus een Cat5 kabel die Cat6 kan doen).

En ze zijn altijd net wat anders, blijft leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:58
Ik ben zelf nogal anti 3 meter kabels ... als je patchpanel en switch zover uit elkaar staat , gaat je algemene netheid toch dik poep zijn ? (enige uitzondering van die superbrede racks waar nog aparte geleiders bijzitten)

ik zou ze niet langer kopen dan nodig ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Dit gaat niet in een rack en er zijn geen patchpanels. (4G-) router->switch->onze hardware

[ Voor 3% gewijzigd door Ducksy88 op 09-03-2025 03:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:41
Ducksy88 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:11:
Het merk waar we goede ervaringen mee hebben (Basetech) is een tijd niet leverbaar, ze zijn eerder nodig.
Als ik dat merk op zoek dat lijkt dat sterk op een "sticker-op-OEM-product-plakker"-merk.
Op het oog lijken de kabels die "Basetech" verkoopt op die kabels die ook als "Good Connections", "Roline" en "Python" verkocht worden. Kan dus best zijn dat de kabels die je zoekt ook als ander merk verkocht worden, dat is misschien wel een onderzoekje waard.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik ga mijn vraag even herhalen - moeten eht per se UTP kabels zijn?
S/FTP kabels zijn maar klein beetje duurder, en ja, je hebt de bescherming niet nodig, maar het geeft ook mechanische bescherming...

is dit niet precies wat je wilt? 15 ct extra uitgeven per kabel, maar wel stuk minder manuren nodig... ik ben geen econoom, maar zelfs met 100 kabels (15 euro) is het duurder om jou naar de winkel te laten komen en alle kabels te laten nalopen op scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Het mogen best shielded varianten zijn. Kosten zijn wat dat betreft verwaarloosbaar. De reden dat ik ze in mijn zoektocht heb laten vallen is opmerkingen over extra stortingen bij verkeerd gebruikt, earth loops geloof ik. Ik was me daar totaal niet van bewust dat dat een ding kan zijn. Dan komt er voor mij weer een stukje complexiteit bij omdat ik even moet nagaan hoe gaat precies zit een wat dat voor ons gebruik en onze hardware gaat betekenen. En zonder je met details te vervelen via welke interne corporate bullshit werkwijze dit überhaupt op mijn bordje is gekomen zit ik niet te wachten op nog een extra stap uitzoek werk. Ik wil voorkomen dat ik juist een extra gevoeligheid introduceer door een shielded variant te pakken. PS. Sorry, had niet gezien dat je dit eerder al had gevraagd
FredvZ schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:06:
[...]

Als ik dat merk op zoek dat lijkt dat sterk op een "sticker-op-OEM-product-plakker"-merk.
Op het oog lijken de kabels die "Basetech" verkoopt op die kabels die ook als "Good Connections", "Roline" en "Python" verkocht worden. Kan dus best zijn dat de kabels die je zoekt ook als ander merk verkocht worden, dat is misschien wel een onderzoekje waard.
Thanks, ga ik eens naar kijken!

[ Voor 27% gewijzigd door Ducksy88 op 09-03-2025 03:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Simpel recept: kies een Duitse of Nederlandse producent en bestel samples om ze te beoordelen. Daarna de hele partij bestellen.

Bijvoorbeeld Dätwylers of EFB Elektronik.

Zulke bedrijven leveren uitgebreide technische documentatie en testbewijzen voor normen.

Je kan ze rechtstreeks bij de fabriek bestellen of via een distributeur als Distrelec.

Ik heb geen belang bij de genoemde bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@mrmrmr Met EFB moet je alsnog heel erg oppassen voor de CCA kabels. Bij inkoop ga ik eigenlijk altijd voor de dubbele prijs van CCA en dan heb je over het algemeen wel koper.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je een foto van hoe de kabel dan in de aansluiting zit en waar deze slijt. Want misschien is er wel een simpele oplossing die het voorkomt. Of wat de kabel moet hebben om het te voorkomen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je buitendienst zo moeilijk doet, vraag welke ze dan willen hebben?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-08 18:43
Bij mijn due dat 8.1 kabel zat zelfs eenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzyzNL6b6ViWTQcFgKHUPIiZaQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fsm9VKv8vGt8By7DIYkS9VZ5.jpg?f=fotoalbum_large test rapport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
99ruud99 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:11:
Ik ga mijn vraag even herhalen - moeten eht per se UTP kabels zijn?
S/FTP kabels zijn maar klein beetje duurder, en ja, je hebt de bescherming niet nodig, maar het geeft ook mechanische bescherming...

is dit niet precies wat je wilt? 15 ct extra uitgeven per kabel, maar wel stuk minder manuren nodig... ik ben geen econoom, maar zelfs met 100 kabels (15 euro) is het duurder om jou naar de winkel te laten komen en alle kabels te laten nalopen op scheuren.
Patch kabels gaan echt alleen maar defect bij de connector aansluiting of in de connector zelf.

Toevoeging van shielding om de kabel sterker te maken is echt volkomen onzin, als er zoveel geweld gebruikt wordt om een normale kabel kapot te trekken of te pletten door er met een vorkhefttruck overheen te rijden, zal die shielding ook niets helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt Ethernetkabels met PUR buitenmantel krijgen. Die zijn onverwoestbaar vergeleken met PVC.
Ze zijn ook veeeeel duurder. Waar je van Goobay 1 euro per kabel hebt, zit je hier op 20-30 euro per kabel.

o.a.: igus of lapp kabel hebben dit:
https://products.lappgrou...6a-flex-patch-cables.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ben(V) schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:09:
[...]

Patch kabels gaan echt alleen maar defect bij de connector aansluiting of in de connector zelf.

Toevoeging van shielding om de kabel sterker te maken is echt volkomen onzin, als er zoveel geweld gebruikt wordt om een normale kabel kapot te trekken of te pletten door er met een vorkhefttruck overheen te rijden, zal die shielding ook niets helpen.
Het is wel de casus die omschreven wordt. In een winkel veel beweging waardoor door de kabel heen gesneden wordt.
Ik heb er zelf geen oordeel over, en geef enkel een mogelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
Ducksy88 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:01:
[...]

In wat voor apparaten komt dit te zitten? En al helemaal als alleen de buitendienst ze mag vervangen?

Dat de mantel stuk gaat van je iPhone oplaadkabel die je achteloos overal en nergens neerpleurt en meerdere keren per dag alle kanten op buigt snap ik, maar die netwerkkabel steek je één keer in een stationair apparaat en ligt daar de komende 100 jaar zonder enige vorm van mechanische stress (hooguit de buigradius te strak, maar de oplossing daarvoor zit niet in de kabel).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrayleData
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-04 00:04
Reclame maken is niet toegestaan

[ Voor 89% gewijzigd door MasterL op 03-04-2025 11:55 ]

Pagina: 1