Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn oude Synology vervangen door een eigen server waar ik lokaal backups wil kunnen maken (en ja, ik heb al offsite backups ingericht), Jellyfin wil hosten (ook kunnen transcoden), HomeAssistent wil draaien en verder experimenteren met VM's. Als OS denk ik nu aan Proxmox.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 1.500 zou mooi zijn, maar ik blijf steeds een paar 100 euro daarboven uitkomen. Als dat niet anders kan, dan is het zo.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor het transcoden zit ik te denken aan een Intel processor met integrated graphics waarmee ik dmv Quick Sync het transcoden kan doen. Het liefst houd ik het systeem zo klein mogelijk met een mini-ITX bord. Het lastige is het vinden van een goede case waar wel voldoende 3,5 inch schijven in kunnen. Mocht het helpen, ik heb ook een 19" rack.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kom bij Intel uit omdat daar Quick Sync op zit. Een lichtere processor samen met een aparte grafische kaart zou ook kunnen (Intel Arc bijvoorbeeld), maar volgens mij scheelt dat qua kosten niet veel en het neemt weer extra ruimte in.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik wil mijn oude Synology vervangen door een eigen server waar ik lokaal backups wil kunnen maken (en ja, ik heb al offsite backups ingericht), Jellyfin wil hosten (ook kunnen transcoden), HomeAssistent wil draaien en verder experimenteren met VM's. Als OS denk ik nu aan Proxmox.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 1.500 zou mooi zijn, maar ik blijf steeds een paar 100 euro daarboven uitkomen. Als dat niet anders kan, dan is het zo.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor het transcoden zit ik te denken aan een Intel processor met integrated graphics waarmee ik dmv Quick Sync het transcoden kan doen. Het liefst houd ik het systeem zo klein mogelijk met een mini-ITX bord. Het lastige is het vinden van een goede case waar wel voldoende 3,5 inch schijven in kunnen. Mocht het helpen, ik heb ook een 19" rack.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kom bij Intel uit omdat daar Quick Sync op zit. Een lichtere processor samen met een aparte grafische kaart zou ook kunnen (Intel Arc bijvoorbeeld), maar volgens mij scheelt dat qua kosten niet veel en het neemt weer extra ruimte in.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Een klein systeem dat energiezuinig is heeft natuurlijk mijn voorkeur. De afweging is wel dat ik er nog vele jaren mee wil kunnen doen. Ik betaal nu liever iets meer dan dat ik over een paar jaar naar schokkende films of series op Jellyfin zit te kijken omdat ik 100 euro heb bespaard.
- Aangezien het systeem snel moet zijn, maar ook robuust, denk ik aan 2 SSD's in mirror voor het OS en VM's en 2 harde schijven in mirror voor de opslag
Nee
Wat verwacht je van ons?
- Ik heb het idee dat ik op de verkeerde weg zit met mijn systeem omdat ik altijd uitkom in de buurt van de 1800 euro. Hoe zou ik goedkopere en energiezuinigere keuzes kunnen maken zonder in te boeten op kwaliteit, snelheid en robuustheid?
- Daarnaast heb ik ook nog geen goede case kunnen vinden omdat die óf te groot zijn óf geen plek hebben voor 2x 3,5 inch schijven.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-14600K Boxed | € 241,25 | € 241,25 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI | € 187,99 | € 187,99 |
2 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 12TB | € 279,99 | € 559,98 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i-17xx chromax.black | € 56,70 | € 56,70 |
1 | Ventilators | Arctic P12 PWM Zwart/Zwart, 120mm | € 4,92 | € 4,92 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000C30 | € 229,90 | € 229,90 |
1 | Voedingen | FSP Dagger Pro 650W | € 108,42 | € 108,42 |
2 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 99,99 | € 199,98 |
Totaal | € 1.589,14 |