Homelab, Mediaserver en NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-04 17:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn oude Synology vervangen door een eigen server waar ik lokaal backups wil kunnen maken (en ja, ik heb al offsite backups ingericht), Jellyfin wil hosten (ook kunnen transcoden), HomeAssistent wil draaien en verder experimenteren met VM's. Als OS denk ik nu aan Proxmox.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 1.500 zou mooi zijn, maar ik blijf steeds een paar 100 euro daarboven uitkomen. Als dat niet anders kan, dan is het zo.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor het transcoden zit ik te denken aan een Intel processor met integrated graphics waarmee ik dmv Quick Sync het transcoden kan doen. Het liefst houd ik het systeem zo klein mogelijk met een mini-ITX bord. Het lastige is het vinden van een goede case waar wel voldoende 3,5 inch schijven in kunnen. Mocht het helpen, ik heb ook een 19" rack.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kom bij Intel uit omdat daar Quick Sync op zit. Een lichtere processor samen met een aparte grafische kaart zou ook kunnen (Intel Arc bijvoorbeeld), maar volgens mij scheelt dat qua kosten niet veel en het neemt weer extra ruimte in.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  1. Een klein systeem dat energiezuinig is heeft natuurlijk mijn voorkeur. De afweging is wel dat ik er nog vele jaren mee wil kunnen doen. Ik betaal nu liever iets meer dan dat ik over een paar jaar naar schokkende films of series op Jellyfin zit te kijken omdat ik 100 euro heb bespaard.
  2. Aangezien het systeem snel moet zijn, maar ook robuust, denk ik aan 2 SSD's in mirror voor het OS en VM's en 2 harde schijven in mirror voor de opslag
Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
  1. Ik heb het idee dat ik op de verkeerde weg zit met mijn systeem omdat ik altijd uitkom in de buurt van de 1800 euro. Hoe zou ik goedkopere en energiezuinigere keuzes kunnen maken zonder in te boeten op kwaliteit, snelheid en robuustheid?
  2. Daarnaast heb ik ook nog geen goede case kunnen vinden omdat die óf te groot zijn óf geen plek hebben voor 2x 3,5 inch schijven.
Uitgezochte componenten (zonder case!)
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 241,25€ 241,25
1MoederbordenASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI€ 187,99€ 187,99
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 12TB€ 279,99€ 559,98
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx chromax.black€ 56,70€ 56,70
1VentilatorsArctic P12 PWM Zwart/Zwart, 120mm€ 4,92€ 4,92
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B6000C30€ 229,90€ 229,90
1VoedingenFSP Dagger Pro 650W€ 108,42€ 108,42
2SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 99,99€ 199,98
Totaal€ 1.589,14

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:29
Ik denk dat je veel teveel power selecteert. Is eerder iets voor een game systeem. Is dat ook de bedoeling?

Ik heb al bijna 8 jaar een Synology DS718+ die ik gebruik voor 40 docker containers waaronder plex en transcoding. Over 2 jaar ga ik hem vervangen. Als ik nu een systeem zou samenstellen zou ik de uitvoering: Ugreen NASync DXP2800 pakken. Lekker zuinig en toch krachtig. Ga ik waarschijnlijk weer 10 jaar mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
Djarune schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:56:
Ik denk dat je veel teveel power selecteert. Is eerder iets voor een game systeem. Is dat ook de bedoeling?
Dank je. Het is niet de bedoeling dat ik er mee game. Echt als (serieuze) server. Transcoding moet wel allemaal tegelijk kunnen zonder dat de rest van het systeem er last van heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door iisHitman op 07-03-2025 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:29
iisHitman schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:58:
Transcoding moet wel allemaal tegelijk kunnen zonder dat de rest van het systeem er last van heeft.
Een N100 kan 4 tot 6 streams in 4k tegelijk transcoden. Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat je dan op de achtergrond niet veel moet verwachten. Als je het bij 2 streams houdt kun je vrijwel alles draaien. Scheelt enorm veel geld. Zowel investering als jaarlijkse power consumptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:45
Eens met @Djarune, een N100 of 150 is voor deze use case afdoende. Je zou ook naar een Hardkernel ODROID-H4 Ultra kunnen kijken, de CPU daarop heeft wat meer power om tijdens transcoden ook andere dingen te doen. Via https://www.odroid.nl/odroid-h4-series/H4-case-3 kun je een kast kopen, of een mini ITX kit om hem in een andere kast in te bouwen, Jonsbo maakt aardige thuisserver kastjes zoals deze Jonsbo N1. Als je voor een N100 kiest is dit moederbord een goede keuze: ASRock N100DC-ITX, voeding haal je dan uit een powerbrick als deze Conceptronic CNB90 Universal Notebook Adapter 90W, 10 charging tips

[ Voor 23% gewijzigd door martyw op 08-03-2025 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
Is dit systeem dan wel krachtig genoeg om meerdere streams te kunnen transcoden zonder dat bijvoorbeeld home assistant hier last van heeft en vertraagt? Als dat laatste gebeurt, heb ik thuis een probleem omdat dat opvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Intel CPU's maken gebruik van een speciaal stukje hardware, QuickSync. De normale CPU kernen worden dan niet belast voor transcoding.

[ Voor 37% gewijzigd door martyw op 08-03-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
Heel interessant. Intel Quick Sync was de reden dat ik voor de i5-14600K had gekozen, maar misschien is dat inderdaad overkill. Als ik naar deze pagina kijk, dan zie ik nog meerdere (zwaardere?) processoren staan, maar die hebben of Intel Graphics of Intel UHD Graphics en de processoren die hier genoemd worden, staan er nog niet tussen.

Als je zoekt op N355, kom je die wel tegen. Zou dat interessant voor mij kunnen zijn?

Zoals ik aangaf, wil ik niet te weinig kracht hebben dat ik over een paar jaar spijt heb, dus ik ben benieuwd wat de genoemde N355 doet.

Edit: hier een interessante test van een N150 systeem met meerdere transcodes en inzicht in geheugen en processorgebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door iisHitman op 08-03-2025 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 08:43

duderuud

Sliden is koel

Zelf heb ik een NAS/Homelab server gebouwd die denk ik ook aan jouw wensen zou voldoen:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 Pro 5650GE Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsrock Rack X470D4U€ 362,40€ 362,40
1VideokaartenPNY NVIDIA T600€ 0,-€ 0,-
6Interne harde schijvenWD Red Plus, 12TB€ 279,-€ 1.674,-
1BehuizingenSilverstone CS382€ 202,75€ 202,75
1NetwerkadaptersIntel Ethernet Network Adapter I225-T1 (retail)€ 62,59€ 62,59
4Geheugen internKingston KSM32ED8/16MR€ 67,87€ 271,48
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 500€ 0,-€ 0,-
2SSD'sKingston NV2 2TB€ 107,50€ 215,-
1SSD'sWD Red SA500 2,5" 500GB€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.848,22

Een aantal componenten zijn voor jou misschien overkill maar hou iig rekening met het volgende:
  • Een moederbord met IPMI is erg fijn voor een server/NAS. Je zou ook kunnen kijken naar JetKVM, kan je een goedkoper moederbord aanschaffen.
  • Nee HDD's voor opslag en SSD's voor VM's/Docker containers
  • Doe goed onderzoek naar het OS. Truenas Scale en Unraid zijn de meest voor de hand liggende opties
  • Probeer het totale stroomverbruik te berekenen, dat ding staat namelijk 24/7 aan (mijn server doet zo'n 70W constant)
  • Check de hardware transcoding ondersteuning van het OS wat je kiest.
  • Als het bufget het toelaat, schaf dan een relatief krachtige processor. Met een N100 of soortgelijks loop je tegen problemen aan als je meerdere apps/vm's en/of Docker containers gaat draaien.
  • Mocht je kiezen voor Truenas, let er dan op dat ECC geheugen sterk aangeraden wordt. Je moederbord en processor moeten dit uiteraard ondersteunen.
  • Bovenstaande CPU ondersteund hardware transcoding maar NVENC werkt toch beter, vandaar de Nvidia GPU. Een mooi alternatief is inderdaad een Intel met Quick Sync. Ik zou voor een Core i3 gaan. Goedkoop, een lage TDP en toch vrij krachtig.

[ Voor 3% gewijzigd door duderuud op 08-03-2025 18:58 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
Dank je @duderuud voor de goeie tips, die neem ik zeker ter harte.
  • Uit alle info die ik heb gevonden, leek het mij verstandig om OS en VM's op 2 SSD's te zetten en die te mirroren; is dat aan te raden?
  • JetKVM is een goed idee, ik wacht nog op de levering :).
  • Welk OS gebruik je zelf?
Stel ik ga voor een Intel Core i3 14100, moet ik dan ook rekening houden met ECC en wat voor moederbord kom ik dan op uit als ik 2 SSD's en 4 schijven (SATA III) zou willen? Als ik zoek, kom ik maar op 2 (dure) mobo's uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 16:05

Kettrick

Rantmeister!

iisHitman schreef op zondag 9 maart 2025 @ 00:37:
  • Uit alle info die ik heb gevonden, leek het mij verstandig om OS en VM's op 2 SSD's te zetten en die te mirroren; is dat aan te raden?
Stel ik ga voor een Intel Core i3 14100, moet ik dan ook rekening houden met ECC en wat voor moederbord kom ik dan op uit als ik 2 SSD's en 4 schijven (SATA III) zou willen? Als ik zoek, kom ik maar op 2 (dure) mobo's uit.
Ik heb ongeveer een jaar geleden een unraid nas gebouwd op basis van een 14100 cpu, ik draai er een standaard arr stack op en een aantal andere docker containers, gaat allemaal prima!

QuickSync werkt perfect, ik zou zeker voor Intel gaan als je een media server zoals plex gaat gebruiken.

Ik heb 2x nvme als cache disk en 6x HDD, ook dat is met unraid erg eenvoudig in te stellen.

Tenzij je ZFS gebruikt is ECC niet echt nodig, en zelfs met ZFS zou ik het zelf niet nodig vinden omdat de keuze qua hardware beperkt is.

[ Voor 5% gewijzigd door Kettrick op 09-03-2025 05:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Eens met Kettrick. Een i5 12th gen zal bijvoorbeeld zal al meer dan snel genoeg zijn. Maar die is misschien wat oud. i3 14100 is dan veruit het meest logische. Krachtig en zuinig.
Anders de Intel Core Ultra 225, maar die is meteen 180 euro duurder.
Edit: Oja, non-F chips zoals hieronder is aangegeven natuurlijk

[ Voor 11% gewijzigd door Dekar op 09-03-2025 10:04 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
Dekar schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:56:
Eens met Kettrick. Een i5 12th gen zal bijvoorbeeld zal al meer dan snel genoeg zijn. Maar die is misschien wat oud. i3 14100F is dan veruit het meest logische. Krachtig en zuinig.
Anders de Intel Core Ultra 225F, maar die is meteen 180 euro duurder.
De F versies komen zonder QuickSync, neem dan een Intel Core i3-14100, maar ik vermoed dat deze idle minder zuinig is dan de beter presterende en ongeveer even dure Intel Core i5-12400. Bij servers is idle verbruik iets om op te letten, daar ze het merendeel van de dag weinig tot niets doen. De Core Ultra 255 neigt qua prestatie weer meer naar de i5-14600K uit de startpost, dat is voor dit doel overkill.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 09-03-2025 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Is deze behuizing wat?: uitvoering: Jonsbo N4 Wit
6 HDD bays en niet absurd duur. Wel heb je SFX voeding nodig en mATX moederbord

[ Voor 17% gewijzigd door Dekar op 09-03-2025 10:08 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 08:43

duderuud

Sliden is koel

iisHitman schreef op zondag 9 maart 2025 @ 00:37:
Aangezien ik benieuwd was naar de JetKVM heb ik ook de Kickstarter gebacked, kreeg paar dagen geleden een mail dat 'ie onderweg was.

Zelf gebruik ik TrueNAS Scale. Kort door de bocht: Als je een meer out of the box werkend systeem wil hebben met bergen aan beschikbare apps, ga voor Unraid. Wil je meer zelf uitzoeken en tweaken en zoek je een meer enterprise-gerichte/robuuste oplossing, ga dan voor TrueNAS.
Maar probeer het zelf vooral eerst uit in een VM ofzo, dan merk je snel genoeg waar je voorkeuren liggen.

Zoals iemand anders hier al aangaf is het voornamelijk ZFS (en dus niet zozeer het OS) wat ECC als voorkeur heeft. TrueNAS is alleen maar ZFS en Unraid biedt ook BTRFS die geen ECC "nodig" heeft.
Maar naar mijn persoonlijke mening heb je ZFS met ECC nodig als je het meest robuuste en ondersteunde platform wil.
TrueNAS (ZFS) werkt ook zonder ECC geheugen maar het wordt niet aanbevolen.
Stel ik ga voor een Intel Core i3 14100, moet ik dan ook rekening houden met ECC en wat voor moederbord kom ik dan op uit als ik 2 SSD's en 4 schijven (SATA III) zou willen?
Welk moederbord durf ik niet te zeggen. Ik zou iig niet al teveel focussen op SATA/NVME poorten omdat SATA of NVME extension cards te koop zijn zoals deze of deze.

Ik weet te weinig van Unraid qua disk layout maar TrueNAS zou ik installeren op de goedkoopste SSD die je kan vinden, 2 SSD's in raidz mirror mode voor je snelle storage en RAIDZ-1 of RAIDZ-2 voor je HDD's.

[ Voor 3% gewijzigd door duderuud op 09-03-2025 12:17 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisHitman
Ik ben echt enorm geholpen, bedankt tot nu toe. Ik ga proberen een build te maken op basis van de i3 14100, maar vermoed dat dit niet al teveel zal afwijken van mijn eerdere build. De tips voor een aparte SATA III insteekkaart is logisch, maar als ik de mobo uit mijn eerste build gebruik, dan zit dat daar al op.

De Jonsbo N4 had ik eerder ook naar gekeken, maar begreep dat de koeling een probleem was en je eigenlijk een frame moet printen en installeren om 2 koelers te kunnen monteren.

Nog een, waarschijnlijk stomme vraag, maar op mijn oude Synology werd ik op een gegeven moment beperkt doordat het OS zelf en de software die ik draaide, niet meer geüpdatet kon worden. Ik ben dus op zoek naar een OS waarbij ik de vrije hand heb om software te installeren, updaten en aan te passen zonder dat ik afhankelijk ben van apps die specifiek voor dat OS zijn gemaakt. Word ik dan met Unraid of een ander OS beperkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
iisHitman schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:29:
Ik ben echt enorm geholpen, bedankt tot nu toe. Ik ga proberen een build te maken op basis van de i3 14100, maar vermoed dat dit niet al teveel zal afwijken van mijn eerdere build. De tips voor een aparte SATA III insteekkaart is logisch, maar als ik de mobo uit mijn eerste build gebruik, dan zit dat daar al op.

De Jonsbo N4 had ik eerder ook naar gekeken, maar begreep dat de koeling een probleem was en je eigenlijk een frame moet printen en installeren om 2 koelers te kunnen monteren.

Nog een, waarschijnlijk stomme vraag, maar op mijn oude Synology werd ik op een gegeven moment beperkt doordat het OS zelf en de software die ik draaide, niet meer geüpdatet kon worden. Ik ben dus op zoek naar een OS waarbij ik de vrije hand heb om software te installeren, updaten en aan te passen zonder dat ik afhankelijk ben van apps die specifiek voor dat OS zijn gemaakt. Word ik dan met Unraid of een ander OS beperkt?
Kijk dan nog naar je moederbord, neem er liever eentje zonder wifi - dat gebruikt iets minder stroom, bv ASUS PRIME H610I-PLUS D4-CSM als het mini-ITX moet zijn qua formaat. Deze is voor DDR4 geheugen, met deze toepassing en deze CPU's maakt de snelheid van je RAM niet veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 16:05

Kettrick

Rantmeister!

iisHitman schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:29:
[...]

Unraid is erg flexibel maar nog steeds een product waar binnen je vast zit aan bepaalde grenzen. Ik kan alles wat ik wil doen prima doen met docker containers en ben super tevreden met Unraid. Wat ik ook erg fijn vind is dat de drives uiteindelijk gewoon ext4 zijn, wel zo makkelijk.

Uiteindelijk is je hardware flexibel, mocht Unraid over een paar jaar stoppen kan je altijd gewoon Linux of truenas installeren, wat dat betreft ben je met zelfbouw altijd minder beperkt. Doe vooral wat nu goed werkt voor wat je nu nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
Uiteindelijk is dit hem geworden (met nog een lading koelers). Nogmaals bedankt!

1ProcessorsIntel Core i3-14100 Boxed€ 125,36€ 125,36
1MoederbordenASUS PRIME B760-PLUS€ 129,-€ 129,-
1Interne harde schijvenWD Red Pro (2020) (512MB cache), 10TB€ 275,-€ 275,-
1BehuizingenFractal Design Pop XL Silent Black Solid€ 104,89€ 104,89
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B6000C38€ 201,-€ 201,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 90,99€ 90,99
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 139,90€ 139,90
2SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 102,90€ 205,80
Totaal€ 1.271,94
Pagina: 1