LEDblak flikkert, hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roontje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 09:12
Hoi Tweakers. Ik zit met het volgende probleem.

Ik had: 2 spotjes in het plafond van de entree op 230v. Deze kon ik bedienen via een dubbele wisselschakelaar. Dubbel want ik heb ook nog een lamp die centraal in de entree hangt. Het is geen dimschakelaar.

Ik heb nu: een kledingkast geïnstalleerd onder de spotjes en ik wil verlichting in de kast hebben dmv een ledbalk. Ik heb de ledbalk aangesloten op de draden die in het plafond zaten. De ledbalk en kast zijn trouwens van Ikea. De ledbalk is 24V dus er zit een trafo tussen.

Probleem: de ledbalk doet het kortstondig goed echter na een tijdje flikkert deze. Dit houdt op wanneer ik de trafo reset, echter maar voor enkele momenten. Zie gifje.

Geprobeerd: wanneer ik de trafo aansluit aan een normaal stopcontact dan is er geen probleem. Dus de trafo en ledbalk zijn oké. Dan zal het probleem in de lichtschakelaar moeten zitten. Daar houdt mijn kennis op. Is het toch geen gewone schakelaar? Komt het doordat het een dubbele wisselschakelaar is? Zie foto van de schakelaar.

Een eventuele oplossing zou kunnen kunnen zijn om de schakelaar er tussen uit te halen of een nieuwe ernaast te plaatsen die alleen de ledbalk bedient.

Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit het beste kan oplossen? Ik heb trouwens geen stopcontact in de buurt zitten om de trafo op aan te sluiten. En voor wat het waard is, de aansluiting is zoals het gebruikelijk is in België, dus niet gelijk aan die in Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWEXWDfhpTsrDFzjBlwgbrgyh9k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/PBbglnIS4W9KtwaTe09eGZ7J.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7uTEyNE-ZNTOkGIC07gmeJUlKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSS153GQLRG8CqRAjuKy2gD4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj1isFDrwiJYKMXk6pCz7Ns-HxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H66A5MnbKpNbqz7uQVWYCi3C.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via roontje op 10-03-2025 17:51)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:46
roontje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:46:
[...]

de Ikea ledriver is gemaakt voor maximaal 3 Ikea ledbalken dus dit zou moeten werken.
Weet je zeker dat het qua vermogen kan of heeft jou leddriver 3 aansluitingen en denk je dat het dus altijd 3 lampen ondersteund?
De 3 aansluitingen tradfri leddriver heeft namelijk maar 10W vermogen. Van het plaatje uitgaande heb je oversidan lampen? Die zijn 4,6W per stuk en dus in totaal 13,8W. Over de 10W vermogen heen dus. Daar kan je dus beter de 30W driver voor gebruiken.

Waarom dat op een normaal stopcontact wel werkt is wel bijzonder, maar dit zou een oorzaak kunnen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
Ik gok dat er na die lichtschakelaar nog wat anders zit. Een trafo voor die oude spotjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roontje
de spotjes werken op 230V, dan kan er toch geen trafo voor zitten? Ik kan me niet voorstellen dat er trafo in muur of betonnen plafond zit... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-09 11:17
Kan het zijn dat je draden slecht contact in je schakelaar maken?
Ik zie 2 draden op een klem waarbij ik twijfels heb of dit zo aangesloten hoort te worden.
Slecht contact word warm en kan vage problemen geven.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@roontje
Herkenbaar probleem, je hebt teveel wattage op de led-driver van ikea aangesloten.

Ik had 3 lampen van 5watt op een 10watt led-driver aangesloten, zodra ik boven de 50% vermogen ga, gaat hij knipperen.
Dus koppel een paar led-lampen af en je zal zien dat het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roontje
chrisborst schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:27:
@roontje
Herkenbaar probleem, je hebt teveel wattage op de led-driver van ikea aangesloten.

Ik had 3 lampen van 5watt op een 10watt led-driver aangesloten, zodra ik boven de 50% vermogen ga, gaat hij knipperen.
Dus koppel een paar led-lampen af en je zal zien dat het probleem is opgelost.
de Ikea ledriver is gemaakt voor maximaal 3 Ikea ledbalken dus dit zou moeten werken. Zoals ik had beschreven werkt het wel naar behoren wanneer ik de stekker van de trafo in een stopcontact steek. Dus het ligt zeker niet aan de led-driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

BCC

Kun je de plus en de min van de driver kant eens omdraaien? De 230 kant bedoel ik dan.

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 09-03-2025 19:53 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

FreakNL

Well do ya punk?

Ik kan er de vinger nog niet op leggen maar je schakelt nu dus de bestaande spots (die het goed doen?) en de trafo van de led balk met dezelfde schakelaar? En met aparte bekabeling? Of lus je vanaf de spots door naar de trafo?

Als je nou de spots eens afkoppelt en ALLEEN de trafo op die schakelaar aansluit? (Mits het aparte bekabeling is).

Geen blijvende oplossing btw maar dan kun je uitsluiten of het de schakelaar is of dat de spots storen op je trafo…

Ik heb wel ervaring met knipperende led spots met eigen ingebouwde driver per spot en dat was simpel op te lossen met een led capacitator.

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 09-03-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

roontje schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:30:
Is het toch geen gewone schakelaar?
Komt het doordat het een dubbele wisselschakelaar is?
- Het is een doodnormale schakelaar.
- Deze schakelaar zelf veroorzaakt dit probleem niet.

Welke kant van de schakelaar gaat het hier over? De 1 (links) of 2 (rechts)?
(En wat ik raar vind aan de aangesloten draden is dat er aan de rechter kant (2) een bruine draad op het geschakelde contact zit. Dat is kleurtechnisch gezien niet goed. Maar hoeft elektrotechnisch gezien geen probleem te zijn als bruin hier gewoon als schakeldraad is gebruikt, ipv zwart. Maar vreemd is het wel en kan recept zijn voor misverstanden.)

Kijkend naar je gifje zie ik volgens mij het gat voor het oude spotje zitten.
Dat was dus een inbouwspot. Dat maakt de kans dat er een trafo op/in het plafond zit groter. Heb je de oude lampjes nog? Wat staat daar op (welke spanning)? En post even een foto ervan. Ik vermoed dat er een trafo op/in het plafond zit en dat je nu een trafo achter een trafo hebt zitten en dat dat (zoals je zou kunnen verwachten) niet goed werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door remco_k op 09-03-2025 20:14 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

roontje schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:35:
de spotjes werken op 230V, dan kan er toch geen trafo voor zitten? Ik kan me niet voorstellen dat er trafo in muur of betonnen plafond zit... toch?
Ik denk dat je hier aannames doet die je echt even moet gaan natrekken en die misschien ook de hele oorzaak van je probleem is. Zie mijn bericht hierboven. Pak een oud spotje erbij en check welke spanning er op staat gedrukt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik heb laatst 3 spotjes in mijn badkamer geïnstalleerd.
die deden dit ook, nadat ik alles los had gemaakt en de kabels en aansluitingen opnieuw had gedaan was het over.

dus ik zou even de draden bekijken en de connecties.. misschien zit er 1 net niet helemaal lekker

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roontje
FreakNL schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:52:
Ik kan er de vinger nog niet op leggen maar je schakelt nu dus de bestaande spots (die het goed doen?) en de trafo van de led balk met dezelfde schakelaar? En met aparte bekabeling? Of lus je vanaf de spots door naar de trafo?

Als je nou de spots eens afkoppelt en ALLEEN de trafo op die schakelaar aansluit? (Mits het aparte bekabeling is).

Geen blijvende oplossing btw maar dan kun je uitsluiten of het de schakelaar is of dat de spots storen op je trafo…

Ik heb wel ervaring met knipperende led spots met eigen ingebouwde driver per spot en dat was simpel op te lossen met een led capacitator.
de spots deden het goed en ik wil deze dus vervangen door de ledbalken middels de bestaande kabels en bestaande schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roontje
remco_k schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:03:
[...]

- Het is een doodnormale schakelaar.
- Deze schakelaar zelf veroorzaakt dit probleem niet.

Welke kant van de schakelaar gaat het hier over? De 1 (links) of 2 (rechts)?
(En wat ik raar vind aan de aangesloten draden is dat er aan de rechter kant (2) een bruine draad op het geschakelde contact zit. Dat is kleurtechnisch gezien niet goed. Maar hoeft elektrotechnisch gezien geen probleem te zijn als bruin hier gewoon als schakeldraad is gebruikt, ipv zwart. Maar vreemd is het wel en kan recept zijn voor misverstanden.)

Kijkend naar je gifje zie ik volgens mij het gat voor het oude spotje zitten.
Dat was dus een inbouwspot. Dat maakt de kans dat er een trafo op/in het plafond zit groter. Heb je de oude lampjes nog? Wat staat daar op (welke spanning)? En post even een foto ervan. Ik vermoed dat er een trafo op/in het plafond zit en dat je nu een trafo achter een trafo hebt zitten en dat dat (zoals je zou kunnen verwachten) niet goed werkt.
het gaat hier om de rechterschakelaar. Er zitten daar inderdaad 2 draden in. Dat heeft mijn elektricien zo gemaakt (nogmaals, ik woon in Wallonië dus de regeltjes zijn hier iets anders als in NL). Ik heb zelf niets aan de draden veranderd.

Ik heb foto's gemaakt van de spotjes die er in zaten en het gat met de voedingsdraden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Eaf1GvBx0FS_8QUK5BogOATqqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDBaaJhYWv4TouX9dLikfKzB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2pDF8jOFhdiOyiFybx62mesbCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edyY4eAMt6jzuzCwkv6NoAmi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pCEdvlZ6wr8qffklF8l4s37HF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UILc8iDUeXf0uwwqik4Upa13.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het knipperen op het filmpje, als dat steeds zo identiek en ritmisch gebeurt dan kan het haast geen slecht contact zijn.

Ik zeg dat er iets met "the brain box" is. En die zit alleen in de led driver volgens mij.

Of hij wil anders aangesloten worden.
Of hij wordt overbelast.
Of hij pikt iets van storing op die hij met het stopcontact niet op pikt.

[ Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 09-03-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roontje
BCC schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:52:
Kun je de plus en de min van de driver kant eens omdraaien? De 230 kant bedoel ik dan.
geprobeerd, maar helaas geen verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat doet ie als je de meegeschakelde spot er even uithaalt?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

BCC

DukeBox schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:42:
Wat doet ie als je de meegeschakelde spot er even uithaalt?
Ja misschien dat hij in serie staat ipv parallel.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

BCC schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:02:
[...]

Ja misschien dat hij in serie staat ipv parallel.
Ik zit naar het verhaal van de TS te kijken, maar ik zie niet ergens over een meegeschakelde spot gesproken worden, of ben ik blind? Waar doelen jullie op?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roontje
remco_k schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Ik zit naar het verhaal van de TS te kijken, maar ik zie niet ergens over een meegeschakelde spot gesproken worden, of ben ik blind? Waar doelen jullie op?
waarschijnlijk wordt er mee bedoelt dat op hetzelfde "circuit" nog een lamp zit die met de wisselschakelaar bedient wordt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:46
roontje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:46:
[...]

de Ikea ledriver is gemaakt voor maximaal 3 Ikea ledbalken dus dit zou moeten werken.
Weet je zeker dat het qua vermogen kan of heeft jou leddriver 3 aansluitingen en denk je dat het dus altijd 3 lampen ondersteund?
De 3 aansluitingen tradfri leddriver heeft namelijk maar 10W vermogen. Van het plaatje uitgaande heb je oversidan lampen? Die zijn 4,6W per stuk en dus in totaal 13,8W. Over de 10W vermogen heen dus. Daar kan je dus beter de 30W driver voor gebruiken.

Waarom dat op een normaal stopcontact wel werkt is wel bijzonder, maar dit zou een oorzaak kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
En als je 1 led balk los haal van de trafo, stopt hij dan met knipperen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

remco_k schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Ik heb nu: een kledingkast geïnstalleerd onder de spotjes en ik wil verlichting in de kast hebben dmv een ledbalk. Ik heb de ledbalk aangesloten op de draden die in het plafond zaten.
Ik maakte hieruit op dat een spotje is verwijderd en daar de ledbalk op is aangesloten, ik ging er vanuit dat beiden tegelijk geschakeld werden. Het zou dus kunnen dat ze in serie zaten en dat dat 'toevallig' altijd goed is gegaan met 120V.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roontje
Sleepkever schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:44:
[...]

ja, ik heb de oplossing voor de kastverlichting gevonden... De trafo was niet de juiste, blijkbaar verkoopt de Ikea er 2 en de mijne was te licht 🥴. Ik was niet op de hoogte van de verschillende wattages.

Ik had nog een oude driver van 30W liggen en nu werkt het perfect. Iedereen bedankt voor het meedenken en mijn excuses dat de oplossing eigenlijk nogal voor de hand lag 8)7 . Weer wat geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:37
roontje schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:51:
[...]

[..] en mijn excuses dat de oplossing eigenlijk nogal voor de hand lag 8)7 . Weer wat geleerd :)
Achteraf is de oplossing vaak voor de hand liggend. Alleen moet je dat wel weten. Excuses zijn dus echt niet nodig lijkt me. Fijn dat het nu goed werkt voor je.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

FreakNL

Well do ya punk?

Wel heel bijzonder dat het dan op een normale WCD wel goed ging…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roontje
FreakNL schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:52:
ja dat vind ik ook bijzonder. Maar goed, mijn probleem is voor nu opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
FreakNL schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:52:
Als er een thermische beveiliging wordt gebruikt, dan is een korte test in het stopcontact (waarbij de driver al is afgekoeld) heel anders dan dat de driver een half uur aanstaat bovenop een kast.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1