Kabelwartel bovenkant verdeeldoos buiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-05 21:26
Vandaag buiten een verdeeldoos opgehangen. Stopcontact erboven alleen wel de bovenkant wartelgat gepakt. Wartel en doos zijn ip65 geloof ik. Dus zou waterdicht moeten zijn maar omdat hij aan de bovenkant zit vraag ik me af of dit goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een foto zegt net even wat meer, doe die eens posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
RaZ schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:44:
Een foto zegt net even wat meer, doe die eens posten ;)
Snap ik. Dat wordt dan morgen als ik weer thuis ben.

Waar het iig om gaat is dat normaal gesproken zo vaak mogelijk de zijkant of onderkant wartels gebruikt worden en niet de bovenkant wartel ivm regen en vocht wat erin kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
een 100 procent garantie krijg je niet vrees ik..

404 Signature not found

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

REDN4S schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:47:
[...]

Snap ik. Dat wordt dan morgen als ik weer thuis ben.

Waar het iig om gaat is dat normaal gesproken zo vaak mogelijk de zijkant of onderkant wartels gebruikt worden en niet de bovenkant wartel ivm regen en vocht wat erin kan komen
Ik zou dit dus nooit doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/pwxz2YX5DBnMYn4ZbIO2eBOg.png

Ik zou de wartels beide aan de onderkant doen, zodat er nooit water in kan komen. En dan ook geen laagje water die in de wartel zit, en kapot kan vriezen in de winter, en dan heb je wellicht water in je verdeeldoos.

Bovenstaande plaatje is een plaatje van iemand die last heeft van water in die verdeeldoos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
SMSfreakie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:48:
een 100 procent garantie krijg je niet vrees ik..
Daar was ik al bang voor, ondanks het ip65 wartels zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

REDN4S schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:55:
[...]

1ste cijfer is voor vaste stoffen, en daar is de hoogste 6. Dus nee, er zal geen stof of zand inkomen. 2de cijfer is voor vloeistoffen. 5 is sproeidicht, dus een douchekop erop zetten en er komt geen water in. Een hogedrukspuit zal IPx5 niet tegenhouden, hoe hoger het 2de cijfer, hoe beter.

IP68 wartels zijn ook de kosten niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat @RaZ al zegt water dringt vroeg of laat wel binnen...

En vooral als het niet weg kan meer...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
RaZ schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:01:
[...]

1ste cijfer is voor vaste stoffen, en daar is de hoogste 6. Dus nee, er zal geen stof of zand inkomen. 2de cijfer is voor vloeistoffen. 5 is sproeidicht, dus een douchekop erop zetten en er komt geen water in. Een hogedrukspuit zal IPx5 niet tegenhouden, hoe hoger het 2de cijfer, hoe beter.

IP68 wartels zijn ook de kosten niet ;)
Ik zou ip68 wartels kunnen gebruiken maar was niet van plan om de hogedrukspuit erop te zetten . Gaat er meer om dat er geen vocht in kan komen door de regen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
Als de wartel goed is aangedraaid gaat het vast lang goed.

[ Voor 39% gewijzigd door Rukapul op 07-03-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

REDN4S schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Ik zou ip68 wartels kunnen gebruiken maar was niet van plan om de hogedrukspuit erop te zetten . Gaat er meer om dat er geen vocht in kan komen door de regen
Ooit wel eens in een stortregen gekomen? Dat je binnen 1 minuuut zeik en zeik nat bent, en dat de regen gewoon zeer doet.

Met IP65 is het gewoon: het gaat net zolang goed tot het fout gaat, en dan kom je er vanzelf wel achter als je smeltzekering/automaat er uit klapt :P

Het is niet dat wartels nu zo duur zijn. 2 IP68 warteltjes, 85ct per stuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
RaZ schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Ooit wel eens in een stortregen gekomen? Dat je binnen 1 minuuut zeik en zeik nat bent, en dat de regen gewoon zeer doet.

Met IP65 is het gewoon: het gaat net zolang goed tot het fout gaat, en dan kom je er vanzelf wel achter als je smeltzekering/automaat er uit klapt :P

Het is niet dat wartels nu zo duur zijn. 2 IP68 warteltjes, 85ct per stuk ;)
Dat is zeker waar maar lost dat het probleem op
Met wartels aan de bovenkant of stelt dit de kans op water in de doos alleen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou het ook nooit zo doen maar als het niet anders kan, rubber goed insmeren met vaseline en nog een extra dot kit erin zodat er geen weter in blijft staan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
DukeBox schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:33:
Ik zou het ook nooit zo doen maar als het niet anders kan, rubber goed insmeren met vaseline en nog een extra dot kit erin zodat er geen weter in blijft staan.
Deze wartels heb ik gebruikt:
https://www.elektramat.nl...s-m20-ip65-zwart-ak2-m20/

Er is (aangedraaid) niet heel veel ruimte voor kit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:22
Een druppel die op de afdichting komt heeft nu alle tijd van de wereld om naar binnen te kruipen.
Zit deze druppel bij een wartel aan de onderzijde dan valt deze weg.

Kan dit? Ja dit kan.
Op termijn, wanneer het rubber en pvc in de wartel slecht wordt, zal dit wel het eerste punt van binnenkomst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

REDN4S schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:37:
Er is (aangedraaid) niet heel veel ruimte voor kit
Bovenop de wartel toch gewoon? Rond de kabel, hol niet bol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:25
Niks aan de hand, gewoon onderin een gaatje boren, loopt het water er zo weer uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-05 14:47
No Hands schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:27:
Niks aan de hand, gewoon onderin een gaatje boren, loopt het water er zo weer uit.
Dit... en lasdoppen naar bovenkant lasdoos vouwen... dan loopt het daar iig niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit gaat geheid mis, maar kan wel jaren goed gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
REDN4S schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:55:
[...]

Omdat het kunststof is.

En uiteindelijk droogt kunststof uit.

Maar in alle eerlijkheid, het valt wel mee. Als je over bijvoorbeeld 15 jaar de doos een keertje moet vervangen is dat snel gedaan en ook geen ramp. Ook de meeste professionals hebben hier weinig moeite mee, het zijn vooral de thuisklussers die ik hier altijd over hoor mopperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Bedankt allemaal, de reacties zijn wisselend dus ik heb besloten om een nieuwe doos te plaatsen en dan de zijkant te gebruiken (2 wartels onderin worden al gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
REDN4S schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:03:
Bedankt allemaal, de reacties zijn wisselend dus ik heb besloten om een nieuwe doos te plaatsen en dan de zijkant te gebruiken (2 wartels onderin worden al gebruikt)
Doe dat over 10 of 15 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:52
Mijn warmtepomp schakelaar zat zo aangesloten. Binnen 6mnd sluiting en corrosie op de wago.
Bij openmaken kwam er een plons water uit. Bedankt monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Een doos die aan de bovenzijde open is, moet aan de onderkant iets van afwatering hebben.

Ideaal is het zo niet. Op korte termijn gaat wel goed. Na een aantal jaren gaat het een keer mis. Hoe lang het gaat duren is afhankelijk van de kwaliteit van het materiaal en hoeveel last de doos op die plek heeft van de weersinvloeden. Op het noordoosten zal het doorgaans veel langer goed gaan dan wanneer de doos op het zuidwesten gericht is. Want op het zuidwesten hebben we in Nederland meer last van zon (versnelde veroudering van materialen) en meer last van regen tegen de gevel (zuidwesten is de typische windrichting in Nederland).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:42
Je kunt ervoor kiezen om een breather/drain plug aan de onderkant te installeren. Heeft dezelfde functie als een gaatje boren maar is de professionele oplossing ervoor. Helpt tegen vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Bedankt voor alle tips. Maar er wordt nu wel steeds gesproken over dat het water er gewoon in zou kunnen stromen. Dat is lijkt mij met het gebruik van ip65 wartels die de kabel knellen niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

REDN4S schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:41:
Bedankt voor alle tips. Maar er wordt nu wel steeds gesproken over dat het water er gewoon in zou kunnen stromen. Dat is lijkt mij met het gebruik van ip65 wartels die de kabel knellen niet het geval.
Ik denk dat je nu de verkeerde conclusie trekt. Niemand heeft gezegd dat ip65 stromend water doorlaat, maar dat ip65 wellicht niet voldoende is. ip65 is gewoon prima voor binnen in natte ruimtes zoals een badkamer. Buiten heb je ook met weeromstandigheden te maken. Bij mij in de badkamer vriest het niet, schijnt de zon niet, hagelt het niet, en waait het ook niet, en ik heb ook geen smeltend sneeuw op m'n doucheputje :P

Kortsluiting door vocht/water boeit ook weinig. De meterkast heeft genoeg beveiligingen dus die groep zal uitgeschakeld worden. De automaat of smeltzekering klapt er uit, en dan weet je waar het probleem zit. Het zal alleen vervelend zijn als je er voor naar de bouwmarkt moet om het direct te fixxen :P

En je hebt ook al gezegd dat je een nieuwe doos met wartels besteld hebt met ip68 en die je aansluit aan de onderkant en de zijkanten en niet meer via de bovenkant ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 08-03-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 13:22
Ik heb vele storingen opgelost met buiten elektra, door gewoon het afwaterkanaaltje open te tikken onderin de lasdoos/ buiten wcd of werkschakelaar. Vocht buiten houden is vrij moeilijk over de jaren heen als het in weer en wind hangt als je het niet afgiet. Maar als je ervoor zorgt dat het vocht dat toch binnenkomt niet opsluit maar af kan wateren is de kans op problemen bijzonder klein.

Dit afwaterpoortje wordt echt te vaak vergeten en zeker ook door "professionals"

Dus in jouw geval als de doos niet te dicht op de grond zit lekker poortje opentikken of desnoods een klein gaatje boren aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Eddie001 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:38:
Dit afwaterpoortje wordt echt te vaak vergeten en zeker ook door "professionals"
Welk afwater poortje?

Ik boor er ook geen afwater gaatje in als de doos gewoon goed dicht is, koper oxidatie en/of nesten van insecten voorkom je daarmee. Heb eens een doos met rode mieren erin open getrokken, dat was niet tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-05 14:47
Eddie001 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:38:
Ik heb vele storingen opgelost met buiten elektra, door gewoon het afwaterkanaaltje open te tikken onderin de lasdoos/ buiten wcd of werkschakelaar. Vocht buiten houden is vrij moeilijk over de jaren heen als het in weer en wind hangt als je het niet afgiet. Maar als je ervoor zorgt dat het vocht dat toch binnenkomt niet opsluit maar af kan wateren is de kans op problemen bijzonder klein.

Dus in jouw geval als de doos niet te dicht op de grond zit lekker poortje opentikken of desnoods een klein gaatje boren aan de onderkant.
Beste is gewoon via onderkant lasdoos invoeren... hoef je ook geen gaatjes te boren in iets wat IPxx is. Optie zou nog kit of Wijmaplast zijn. Als dat niet meer werkt zou ik pas ergens gaatjes in boren. Buitenlampen hangen immers ook gewoon in weer en wind zonder er gaten in te hoeven boren.

[ Voor 4% gewijzigd door PotatoChip op 09-03-2025 12:42 ]

Pagina: 1