Nieuwe Pc loopt vast, geeft zwart beeld en reboot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:13
Hallo,

Ik heb een nieuwe pc zelf samengesteld en in elkaar gezet. Echter heb ik dat hij op willekeurige momenten vastloopt. Mijn beeld freezed, dan gaat het op zwart en dan duurt het ongeveer 10 a 20 sec en dan start hij vanzelf weer opnieuw op.. Mijn fans in de pc blijven gewoon draaien, net als mijn rgb etc.
Ik heb al verschillende dingen uitgeprobeerd zoals:

Een Memtest86, deze gaf 0 errors, dus het geheugen lijkt goed te zijn.
Benchmark gedaan met een score van 7303 en ook dat ging gewoon prima.
Windwos 11 al 2x opnieuw geïnstalleerd.
Heb de drivers van mijn GPU al eens geuninstalled met Display driver uninstaller. Toen leek het even een dagje goed te gaan, maar vervolgens na anderhalve dag weer een freeze + vastloper.
Vervolgens wat oudere AMD drivers geïnstalleerd voor mijn GPU ( 24.9.1 ), dit leek ook wel iets betere resultaten te geven, minder freezes. Maar alsnog komt het voor..
Bios is up to date.
De freezes komen voor als ik game maar het komt ook wel eens voor dat als ik in mijn werkomgeving zit ( thuiswerken en dat is voornamelijk wat simpele dingen, geen zware gpu programma's meer excel en dat soort meuk ) en dat hij dan ook vastloopt.
Mijn temperaturen blijven gewoon mooi laag, dus daar ligt het ( denk ik ) niet aan. Ook de voeding lijkt het mij niet te zijn, dan zou hij wel meteen uitvallen ( lijkt mij? ) en dan had hij een benchmark testen ook niet overleefd gok ik.

Mijn gevoel zegt het dat het mijn GPU is.. Maar ik heb geen andere gpu om iets te testen. Het is mijn enige pc en ik kan hem eigenlijk niet missen ivm (thuis)werk.
Herkent iemand dit probleem? Heeft iemand wat tips voor mij om dingen uit te kunnen sluiten? Zou het aan de bekabeling kunnen liggen?
Of zou het aan mijn cpu kunnen liggen? Hoe kan ik wellicht nog meer dingen uitsluiten?

Hieronder mijn specs:

AMD 7600x cpu
Kingston furry ddr5 ram geheugen 2x 16gb 6000mhz
Asrock b850 steellegend wifi moederbord
Sapphire pure amd radeon rx 7800 XT
sk hynix 1 tb
NZXT c850w voeding

Ik sta voor van alles open. Heb er niet super veel verstand van, maar dus kan zijn dat ik wat dingen over het hoofd zie, maar heb alles zelf gedaan. Maar goed in pc in elkaar zetten kan praktisch iedereen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:56

HugoBoss1985

Xenotech

Als je XMP / EXPO aan het staan (MBT je RAM) zet dat dan ook eens uit en probeer het nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:01:
Als je XMP / EXPO aan het staan (MBT je RAM) zet dat dan ook eens uit en probeer het nog eens.
Die heb ik aanstaan, deze uitzetten is zo gepiept in het bios. Moet ik hem dan handmatig op een profiel zetten? 6000 mhz profiel bij mijn weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

fifanoob schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:02:
[...]

Die heb ik aanstaan, deze uitzetten is zo gepiept in het bios. Moet ik hem dan handmatig op een profiel zetten? 6000 mhz profiel bij mijn weten?
Nee, gewoon default RAM snelheid behouden.
4800 mhz volgens mij voor DDR5.
Zorgen dat gewoon de snelheid, timings en het voltage (misschien deze op 1.35v houden) stock staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Nee, gewoon default RAM snelheid behouden.
4800 mhz volgens mij voor DDR5.
Zorgen dat gewoon de snelheid, timings en het voltage (misschien deze op 1.35v houden) stock staan.
Die test heb ik al eens gedaan op 4800 mhz want idd als ik hem op expo zet ging de voltage naar 1,4. Ik dacht ook wellicht is dat te zwaar voor hem dus laat ik hem eens op standaard houden, echter bleef ik de freezes + vastlopers behouden.
Mij lijkt het geheugen ook niet het probleem daar ik ook een memtest86 heb gedaan ( deze duurde trouwens wel echt lang ruim 3uur ) en toen stond deze ingesteld op expo1.
Maar goed, nogmaals mijn kennis is lang niet zo breed hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

fifanoob schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Die test heb ik al eens gedaan op 4800 mhz want idd als ik hem op expo zet ging de voltage naar 1,4. Ik dacht ook wellicht is dat te zwaar voor hem dus laat ik hem eens op standaard houden, echter bleef ik de freezes + vastlopers behouden.
Mij lijkt het geheugen ook niet het probleem daar ik ook een memtest86 heb gedaan ( deze duurde trouwens wel echt lang ruim 3uur ) en toen stond deze ingesteld op expo1.
Maar goed, nogmaals mijn kennis is lang niet zo breed hierover.
1.4V kan ook standaard zijn voor jouw kitje met EXPO, excuses.

Je had de kaart dus al in een ander systeem getest en dat systeem crashed ook met jouw kaart?
Lijkt me dat het dan inderdaad aan de kaart ligt.

Je zou nog een andere videokaart in jouw eigen systeem kunnen testen.

Denk dat je dan wel helemaal uitgesloten hebt dat het aan de videokaart ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:12:
[...]

1.4V kan ook standaard zijn voor jouw kitje met EXPO, excuses.

Je had de kaart dus al in een ander systeem getest en dat systeem crashed ook met jouw kaart?
Lijkt me dat het dan inderdaad aan de kaart ligt.

Je zou nog een andere videokaart in jouw eigen systeem kunnen testen.

Denk dat je dan wel helemaal uitgesloten hebt dat het aan de videokaart ligt.
Nee de kaart niet in een ander systeem getest, die mogelijkheden heb ik helaas niet. Heb ook geen oude kaart liggen om te kijken of ik die in mijn pc kan doen om te zien of de vastlopers dan ook nog komen.

Ik heb mail contact met megekko, daar heb ik alles besteld. Ik krijg morgen een nieuwe GPU binnen en dan stuur ik deze retour. Retour sturen wacht ik even mee tot het maandag is. Dan kan ik morgen en zondag even checken of ik weer vastlopers krijg. Mocht ik die wel weer krijgen dan ligt het dus niet aan mijn GPU en stuur ik de nieuwe weer terug.
Mocht ik na maandag nog steeds geen vastloper meer gehad hebben, dan lijkt het dat het mijn GPU is en stuur ik de oude terug. Dan gaan zij kijken of ze dat kunnen repareren of dat deze vervangen moet worden.
Vraag mij af hoe ze zoiets kunnen repareren maar goed, dat is niet aan mij.

Maar zou het niet aan mijn CPU of moederbord kunnen liggen? Ik zelf heb echt het gevoel dat mijn GPU is, want soms krijg ik in de freeze heel even mijn beeld terug maar doet hij het slecht op 1 monitor ( ik heb er 2 op aangesloten ) niet dat ik dan iets kan doen maar toch het beeld komt wel ff terug, dan freezed het weer opnieuw en na 10 sec valt ook deze uit en wordt het zwart waarna vervolgens de automatisch reboot komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

fifanoob schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:20:
[...]

Nee de kaart niet in een ander systeem getest, die mogelijkheden heb ik helaas niet. Heb ook geen oude kaart liggen om te kijken of ik die in mijn pc kan doen om te zien of de vastlopers dan ook nog komen.

Ik heb mail contact met megekko, daar heb ik alles besteld. Ik krijg morgen een nieuwe GPU binnen en dan stuur ik deze retour. Retour sturen wacht ik even mee tot het maandag is. Dan kan ik morgen en zondag even checken of ik weer vastlopers krijg. Mocht ik die wel weer krijgen dan ligt het dus niet aan mijn GPU en stuur ik de nieuwe weer terug.
Mocht ik na maandag nog steeds geen vastloper meer gehad hebben, dan lijkt het dat het mijn GPU is en stuur ik de oude terug. Dan gaan zij kijken of ze dat kunnen repareren of dat deze vervangen moet worden.
Vraag mij af hoe ze zoiets kunnen repareren maar goed, dat is niet aan mij.

Maar zou het niet aan mijn CPU of moederbord kunnen liggen? Ik zelf heb echt het gevoel dat mijn GPU is, want soms krijg ik in de freeze heel even mijn beeld terug maar doet hij het slecht op 1 monitor ( ik heb er 2 op aangesloten ) niet dat ik dan iets kan doen maar toch het beeld komt wel ff terug, dan freezed het weer opnieuw en na 10 sec valt ook deze uit en wordt het zwart waarna vervolgens de automatisch reboot komt.
Voor nu even afwachten op de nieuwe videokaart en daarmee testen, dan kun je de kaart die vermoedelijke het probleem is ook wisselen.

Heb je de videokaart met 2 aparte kabels op je voeding aangesloten (niet 1 kabel met 2 connectors erop > pigtail/daisy chain ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:23:
[...]

Voor nu even afwachten op de nieuwe videokaart en daarmee testen, dan kun je de kaart die vermoedelijke het probleem is ook wisselen.

Heb je de videokaart met 2 aparte kabels op je voeding aangesloten (niet 1 kabel met 2 connectors erop > pigtail/daisy chain ) ?
2 aparte kabels zijn het idd, had er eerst nog een lian-li strimer tussen zitten maar deze heb ik er tussenuit gehaald. Dacht wellicht doet die moeilijk maar ook zonder die er tussen kreeg ik de vastlopers/freezes.

Ja ben heel erg benieuwd. Ik hoop echt dat het de videokaart is, ben er wel een beetje klaar mee. Eindelijk een nieuwe pc maar continu gezeik mee. Zit je in een werkoverleg loopt je hele pc weer vast, kom ik terug, 10 min later weer loopt de boel vast. Nou dat is niet fijn als je net aan het woord bent kan ik je vertellen.
Pagina: 1