Beste tweakers.
Vorig jaar ben ik verhuisd naar een bestaande woning. Ik wil graag zonnepanelen laten plaatsen. De eerste offerte is binnen en sindsdien ben ik eens goed gaan nadenken wat eigenlijk precies wil.
Ik heb de beschikking over 3 daken waar ik panelen op zou kunnen leggen.
Kunnen jullie meedenken?
De daken in kwestie liggen op het zuidwesten.
/f/image/j5xUVD4aMs0plpUNWk1OTxFE.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CcLKCVKOYEKdu7PeFa1xeG7J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c8scqxvkVKzhqFDCjed96Crq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0Bt6FZatDqe87RYEoihQNxNN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rJUlCJPVxQTThPGzT4eUptyj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XDPBxY7nko2408pNvrVBy1kS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6fJQrlhLTvIjX37XENQ5d43L.jpg?f=fotoalbum_large)
Het dak van de aanbouw heeft geen schaduw
Het platdak heeft een beetje last van de grote boom die er net achter staat.
Doel: energie om zelf op te stoken en minder om terug te leveren
Nadat ik de offerte heb gekregen, ben ik gaan nadenken over het schuine dak en over de dak van de schuur.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UfHDA7jD3IcrbiPyMWz2FdQp.jpg?f=user_large)
Ik vond de offerte duur, voor 6 panelen.
2. Zijn optimizers nodig voor het hoofddak? Ik kan niet inschatten of er schaduw is door de boom. In ieder geval is die er nu niet maar dat komt omdat de boom niet in bloei staat.
3. Weten jullie aan de hand van de constructietekening of er een paneel op het dakkapel geplaatst kan worden? Ik ben hier vorig jaar komen wonen en heb de tekening opgevraagd bij het Gemeentelijk archief.
Constructeur heeft antwoord gegeven. 20kg belasting per m2
Vorig jaar ben ik verhuisd naar een bestaande woning. Ik wil graag zonnepanelen laten plaatsen. De eerste offerte is binnen en sindsdien ben ik eens goed gaan nadenken wat eigenlijk precies wil.
Ik heb de beschikking over 3 daken waar ik panelen op zou kunnen leggen.
Kunnen jullie meedenken?
De daken in kwestie liggen op het zuidwesten.
/f/image/j5xUVD4aMs0plpUNWk1OTxFE.png?f=fotoalbum_large)
Foto's 12.00 uur winterdag
:strip_exif()/f/image/CcLKCVKOYEKdu7PeFa1xeG7J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c8scqxvkVKzhqFDCjed96Crq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0Bt6FZatDqe87RYEoihQNxNN.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's 16.00 uur winterdag
:strip_exif()/f/image/rJUlCJPVxQTThPGzT4eUptyj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XDPBxY7nko2408pNvrVBy1kS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6fJQrlhLTvIjX37XENQ5d43L.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Op het grote dak rondom de dakkapel is plaats. Misschien ook op het schuine dak (tussen de dakramen) van de aanbouw. Het platdak van de schuur achterthuis is ook kandidaatSchaduw
Voorthuisop het dak door de boom, als ie in bloei staat.Het dak van de aanbouw heeft geen schaduw
Het platdak heeft een beetje last van de grote boom die er net achter staat.
Jaarverbruik
2200-2500kwh. Verbruik neemt toe om dat ik met elektra (weet nog n iet hoe precies) wil verwarmen ipv met gas.Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35ABudget en doel
Budget: niet specifiek:Doel: energie om zelf op te stoken en minder om terug te leveren
Wie gaat het project uitvoeren
Plat dak doe ik zelf. Het dak van de woning wordt gedaan door een installateur (ik durf niet op die hoogte te werken).Bijhouden van data
In Home assistant/met DSMR readerReeds verkregen offertes
Er is een offerte uitgebracht voor panelen op het grote dak.Nadat ik de offerte heb gekregen, ben ik gaan nadenken over het schuine dak en over de dak van de schuur.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UfHDA7jD3IcrbiPyMWz2FdQp.jpg?f=user_large)
Ik vond de offerte duur, voor 6 panelen.
Regio
AmersfoortVragen
1. Hoe het systeem op het grote dak en het platdak te combineren? twee omvormers? Houd rekening met het feit dat het platte dak misschien wel een jaar later aan de beurt is.2. Zijn optimizers nodig voor het hoofddak? Ik kan niet inschatten of er schaduw is door de boom. In ieder geval is die er nu niet maar dat komt omdat de boom niet in bloei staat.
3. Weten jullie aan de hand van de constructietekening of er een paneel op het dakkapel geplaatst kan worden? Ik ben hier vorig jaar komen wonen en heb de tekening opgevraagd bij het Gemeentelijk archief.
Constructeur heeft antwoord gegeven. 20kg belasting per m2
:strip_exif()/f/image/E9XQ0zRs8WLKC1jdDXhMw5SY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door badkuip op 08-03-2025 17:03 ]