Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 16:18
Beste tweakers.
Vorig jaar ben ik verhuisd naar een bestaande woning. Ik wil graag zonnepanelen laten plaatsen. De eerste offerte is binnen en sindsdien ben ik eens goed gaan nadenken wat eigenlijk precies wil.
Ik heb de beschikking over 3 daken waar ik panelen op zou kunnen leggen.
Kunnen jullie meedenken?

De daken in kwestie liggen op het zuidwesten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6lrb8Ds-z8Ot7DxS9baThmVd-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j5xUVD4aMs0plpUNWk1OTxFE.png?f=fotoalbum_large
Foto's 12.00 uur winterdag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHrdAfN2su2BfQEWs3bm_GYLDmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcLKCVKOYEKdu7PeFa1xeG7J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9t38QH7-4oFKTQ3CkhH15pRfyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8scqxvkVKzhqFDCjed96Crq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJk0ro_9gV6wYQ08JCWC08GakH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Bt6FZatDqe87RYEoihQNxNN.jpg?f=fotoalbum_large
Foto's 16.00 uur winterdag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDxTntN4SYhRmGcT5MgRWQnroLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJUlCJPVxQTThPGzT4eUptyj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D51kSk1X_mtvzIY1QbG-pASNLZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDPBxY7nko2408pNvrVBy1kS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxlgRX2BN-xvv5PhDCLCy2qOSsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fJQrlhLTvIjX37XENQ5d43L.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Op het grote dak rondom de dakkapel is plaats. Misschien ook op het schuine dak (tussen de dakramen) van de aanbouw. Het platdak van de schuur achterthuis is ook kandidaat
Schaduw
Voorthuisop het dak door de boom, als ie in bloei staat.
Het dak van de aanbouw heeft geen schaduw
Het platdak heeft een beetje last van de grote boom die er net achter staat.
Jaarverbruik
2200-2500kwh. Verbruik neemt toe om dat ik met elektra (weet nog n iet hoe precies) wil verwarmen ipv met gas.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A
Budget en doel
Budget: niet specifiek:
Doel: energie om zelf op te stoken en minder om terug te leveren
Wie gaat het project uitvoeren
Plat dak doe ik zelf. Het dak van de woning wordt gedaan door een installateur (ik durf niet op die hoogte te werken).
Bijhouden van data
In Home assistant/met DSMR reader
Reeds verkregen offertes
Er is een offerte uitgebracht voor panelen op het grote dak.
Nadat ik de offerte heb gekregen, ben ik gaan nadenken over het schuine dak en over de dak van de schuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dI6GAV1v8Gg2gY7mriMip0g87to=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UfHDA7jD3IcrbiPyMWz2FdQp.jpg?f=user_large

Ik vond de offerte duur, voor 6 panelen.
Regio
Amersfoort
Vragen
1. Hoe het systeem op het grote dak en het platdak te combineren? twee omvormers? Houd rekening met het feit dat het platte dak misschien wel een jaar later aan de beurt is.
2. Zijn optimizers nodig voor het hoofddak? Ik kan niet inschatten of er schaduw is door de boom. In ieder geval is die er nu niet maar dat komt omdat de boom niet in bloei staat.
3. Weten jullie aan de hand van de constructietekening of er een paneel op het dakkapel geplaatst kan worden? Ik ben hier vorig jaar komen wonen en heb de tekening opgevraagd bij het Gemeentelijk archief.
Constructeur heeft antwoord gegeven. 20kg belasting per m2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmcbVgy6hVF6vESc3ogWebj6Uxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9XQ0zRs8WLKC1jdDXhMw5SY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door badkuip op 08-03-2025 17:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:25
Als je een foto van de meterkast stuurt, kunnen wij voor je meekijken of je 1 fase of 3 fase hebt.

om je vragen te beantwoorden:
1) je zou 2 string omvormers kunnen doen, je zou bijvoorbeeld met de micro's van APsystems kunnen werken of eventueel Enphase (Enphase is wel prijzig). hou wel rekening met meerdere invoerende systemen dat de meterkast zelf dit ook aankan (Interne bedrading, aardlekschakelaars etc..) Ik zou in jou geval Apsystems pakken, lekker makkelijk en als er beetje schaduw is geen ramp.

2) In principe is geen schaduw = geen micro omvormers of optimizers nodig. aangezien jullie wel met meerdere dak oriëntaties gaan werken zul je hier specifiek goed naar moeten kijken door toch micro's toe te gaan passen of een omvormer met meerdere ingangen (Dit wordt wel lastig met zo weinig panelen). Normaliter kan een installateur dit goed simuleren in 3D software of de boom schaduw geeft. Ik gok (Lastig te zien) dat de boom wel schaduw gaat geven op panelen onder de dakkapel.

3) kijkend naar de tekening kan er voor de maatvoering maar 1 paneel op lijkt het dit kan de dakkapel makkelijk aan kwa gewicht. Klopt de breedte van 3,3m wel? de dakkapel lijkt op de foto breder dan op de tekening. je zou eventueel ook nog panelen op de dakkapel aan de achterkant kunnen leggen en dan oriëntatie zuidoost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:36
De capaciteit van de aansluiting op energierekening staat erop als tot en met 3x25. Dat is is inclusief 1x35 (40 indien automaat) gezien dat hetzelfde tarief is.

Een blik in de groepenkast geeft uitsluiting. 2 polige hoofdschakelaar is zeker 1 fase. Bij een 4 polige moet je de deksel openen en kijken hoeveel draden er zijn aangesloten vanuit de energiemeter.

Als er geen hoofdschakelaar is moet die geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Ah, ok. De groepenkast en de hoofdzekering zijn afgelopen zomer nagelopen en toen zat er 1x een hoofdzekering in. Dus de verwarring was eigenlijk niet nodig.

Vandaag nog even een paar extra foto's genomen. Aan het einde van de middag is er sprake van schaduw. foto's zijn toegevoegd in de openingspost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:37
Je zou er ook een paar tegen de gevel kunnen plakken (verticaal dus) boven je uitbouw aan de zijkant van het huis. Goed voor je eigen verbruik in de winter.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Update van dit topic.
Gisteren nog twee offertes gekregen van twee andere bedrijven. Ook is MobiSolar ter plaatse gekomen om een nauwkeuriger advies te geven.

Hieronder een tabel met eerste offerte van mobisolar en de twee additionele offertes van andere bedrijven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAh-miB4HwXaMo0rk9zO1eClS0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7e7JYGTsZQvQVufhrVRQADU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er zelf maar een berekening van de kostprijs per opgebracht kwh bij gemaakt. Hierbij deel ik de prijs door de verwachte opbrengst. Dit leek mij de eerlijkste manier om het te vergelijken.

Opvallend aan de offerte van Sundriven is dat ie heel duur is.
De offerte van Zontech spreekt over 11 panelen en heeft daarbij een legplan meegestuurd waarbij zonnepanelen op het schuine voordak komen en op de beide dakkapellen (voor en achter).
Interessant, maar het nadeel van Zontech was, dat ik ze één keer moest mailen en twee keer moest bellen om mij een offerte te sturen. Dat gaat dus niet zo snel, dus die doen we maar niet.

Verder met de offertes van MobiSolar, zij hebben er nog twee additionele prijzen uitgebracht.
Basis blijft 7 panelen (waren er eerder 6) op het schuine dak voor. Ze hebben een prijs gegeven voor een utibreiding op het lessenaarsdak (2 extra panelen) en ook voor de dakkapel aan de achterkant van de woning (4 extra panelen). Ervanuitgaande dat de panelen op het schuine dak blijven, kan ik kiezen voor een totaal van 7 panelen, 11 panelen of 13 panelen.
De panelen op het lessenaarsdak zijn het minst interessant omdat één van die twee weinig rendement oplevert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9m5UlLUYVMLZQ-75mvVTBsQmZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utDJfTxIZILRWVGlh22STkG2.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment neigen mijn partner en ik naar de combinatie van panelen op het schuine dak en op de dakkapel achterzijde woning. Die dakkapel kwam in beeld toen gerekend werd met de constructie.
In de afgelopen dagen had ik uitgezocht dat beide dakkapellen 20kg/m2 aan gewicht kunnen dragen. Die norm wordt niet gehaald wanneer de kleine dakkapel aan de voorzijde vol gelegd wordt met twee panelen. De dakkapel aan de achterkant van de woning is van groter formaat waardoor er meer panelen op passen (4 stuks) maar het gewicht dus ook beter verdeeld kan worden (groter oppervlak).
Zodoende wordt die norm wel gehaald en blijven we eronder.

Intussen heb ik ook een constructeur in de arm genomen die volgende week langskomt, de bouwtekeningen bekijkt en de dakkapellen bekijkt. Dat is een extra stap die ik zelf maar uitvoer om te voorkomen dat ik de mist in ga. De enige informatie die ik tot nu toe heb is een bouwtekening, het antwoord van 20kg/m2 door de telefoon (van de toenmalige dakkapellenboer) en een bevestiging van de installateur zonnepanelen dat dit wel kan allemaal.
Misschien is het antwoord van de dakkapellenbouwer niet helemaal nauwkeurig en is de zonnepanelen-kerel te eager om iets te installeren. To be continued....

Dan nog navraag gedaan over de optimizers van SolarEdge omdat die een behoorlijke kostenpost zijn. Bij navraag of ik niet af zou kunnen met een systeem in serie geschakeld, werd het antwoord gegeven dat de panelen naast de dakkapen op een zeker moment deels in de schaduw komen te liggen. Wat de verkoper betreft zijn die dingen echt nodig en zou hij het niet aandurven om mij een systeem te verkopen zonder optimizers. Dus ik laat die dingen nu maar in de offerte zitten.

Later deze dag hoop ik nog een keer in Sunny Design te kunnen rekenen, met en zonder optimizers. Ik ben benieuwd naar jullie feedback. Wat zou jullie mening zijn over een systeem van SolarEdge en Aiko-panelen? Zie ik iets compleet over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Als die dakkapellen recent gebouwd zijn volgens de huidige normen dan zou ik mij daar geen zorgen over maken en jezelf de kosten van de constructeur besparen. Er moet geloof ik 50cm sneeuw op kunnen liggen. Dan kunnen er ook wel een paar panelen op van 25kg stuk en nog een betonbandje voor de ballast. Die sneeuw gaat toch nooit meer komen.

Die aiko panelen zijn prima. Van SE heb ik te weinig verstand om er iets van te zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door timpel_800 op 12-03-2025 11:37 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
Een paar weken geleden had ik dit topic geopend voor advies over zonnepanelen. Inmiddels is de offerte getekend, dus tijd voor een update.

Zonnepanelen op dakkapellen
Allereerst even een reactie op de laatste reply van @timpel_800.
Er is een constructeur langs geweest om de situatie te beoordelen. Zijn conclusie: de dakkapellen kunnen het gewicht van de zonnepanelen aan. Ze zijn immers berekend op het kunnen dragen van sneeuw- en waterbelasting.
Daarnaast is ook gekeken naar de huidige constructie en staat ervan.
In mijn geval is de bovenste gording van het dak versterkt met een tweede balk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7JoU-sV_w_2ziwFvQxKWF-tgUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alqthYhBzyHX7bytoZ5W9vXe.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je de twee balken naast elkaar.
Vervolgens is gekeken of er nu al sprake is van doorbuiging in het midden van de balk. Hiervoor zijn normen die aangeven wat acceptabel is, uitgedrukt in cm of mm.
Om dat te meten is een rode lijn gespannen van de linker- naar de rechteronderzijde van de balk. De doorbuiging wordt zo zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM81h3ysm73cxHEWPikN8YcpnbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOl5J3I3xZZm7U1xfGFDqma5.jpg?f=fotoalbum_large
De doorbuiging blijkt binnen de norm te vallen, dus constructief is het in orde.
Echter, het dakleer is een aandachtspunt. Het is ruim 20 jaar oud en eigenlijk aan het einde van zijn levensduur. Om lekkage in de jaren na plaatsing van zonnepanelen te voorkomen, zou het verstandig zijn om eerst de dakbedekking te vervangen.
Maar… een dakdekker vinden die op korte termijn tijd heeft is onmogelijk gebleken. De een heeft pas volgend jaar plek, de ander pas na de zomer.
Omdat ik toch echt snel wil starten met zonnepanelen – om nog zoveel mogelijk voordeel uit de salderingsregeling te halen – heb ik besloten om voorlopig geen panelen op de dakkapellen te plaatsen.

Definitief besluit
De panelen komen alleen op het schuine dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usfxKAjHfKVILxkiHF3UFc1vM5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4bCeZzrjfMuELMg9fH0yG3H.jpg?f=fotoalbum_large
Er worden 7 panelen geplaatst, met een omvormer die daar precies op afgestemd is. Toekomstige uitbreiding op de dakkapellen sluit ik uit. Als er nog panelen bijkomen, dan leg ik ze zelf op het platte dak van de schuur achter in de tuin.
De verwachte opbrengst is 2.692 kWh. Daarmee dek ik een deel van mijn huidige energieverbruik.
Eerder schatte ik dat op 2.000–2.500 kWh, maar het blijkt dat ons verbruik afgelopen jaar is gestegen naar 3.011 kWh – een misrekening dus.
Ik zal dus nog wat stroom moeten inkopen. We gaan eerst maar eens een jaar aankijken hoe het loopt. Bijplaatsen op de schuur kan altijd nog.
De plaatsing staat gepland voor de eerste week van mei – mooi op tijd voor de zomer.

Nieuw energiecontract
Toevallig loopt mijn huidige contract af op 1 mei, dus ik moet een nieuwe kiezen. De keus is tussen een vast contract en een dynamisch contract.
Als ik op gaslicht.com of energievergelijk.nl mijn verbruik (3.100 kWh) en verwachte teruglevering (2.000 kWh) invul, dan komt een dynamisch contract als voordeligst uit de bus.
Maar dat rijmt niet helemaal met wat ik elders lees over dynamische contracten: die zouden vooral voordelig zijn als je het verbruik goed kunt sturen – bijvoorbeeld met een EV of een warmtepomp. Dan kun je verbruiken op de goedkoopste momenten van de dag.
Ik heb geen elektrische auto of een warmtepomp. Hooguit kan ik overdag de wasmachine of vaatwasser laten draaien. Misschien komt er binnenkort nog een boiler voor douchewater bij, maar dan houdt het wel op. Dus volledig in mijn voordeel werkt het niet.
Wat ik me afvraag: zit het voordeel dan puur in het ontbreken van terugleverkosten bij dynamische contracten? Zou dat voordeel opwegen tegen het soms moeten inkopen van dure stroom?
Ik hoor graag of iemand hier ideeën of ervaringen mee heeft.

Terugleveren
Ik dacht eerst dat ik 2.000 kWh zou terugleveren, maar dat is eigenlijk de totale (geschatte) opbrengst. Daarmee ga ik er dus vanuit dat ik niets zelf verbruik – wat natuurlijk niet klopt.
Ik vraag me daarom af: wat is een gangbaar aandeel van eigen gebruik bij een installatie als de mijne?
Natuurlijk hangt dat sterk af van het hebben van bijvoorbeeld een EV of warmtepomp – die heb ik dus niet. Maar zou er in mijn situatie grosso modo iets te zeggen zijn over hoeveel procent van de opgewekte stroom je zelf kunt gebruiken?

Laat maar horen als iemand hier ervaring of inzichten over heeft – altijd welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
30% zelf verbruik is geloof ik wel een beetje de max van wat je zelf kunt gebruiken maar dit is erg afhankelijk van hoe de panelen liggen en natuurlijk van je thuis situatie. Als je overdag veel thuis bent en je doet dan vaatwasser en wasmachine scheelt dat een beetje.

Pagina: 1