Aanschaf eerste Mac (Mac Mini M4)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-05 23:11
Het is tijd voor de switch van Windows naar Mac.
Onze laptop van 7 jaar oud heb ik laatst een verse installatie moeten geven, aangezien die extreem traag was geworden. De hersteloptie in Windows crashte eerst, waarna ik uiteindelijk een volledige installatie moest uitvoeren. Dit heeft mijn aversie tegen Windows vergroot.

Mijn oog is gevallen op de Mac Mini M4, aangezien we al wat Apple-apparatuur hebben (iPad Air, iPhone SE (zakelijk), iPhone 13 (van mijn vrouw) en iPhone 15).

Lang verhaal kort: naar mijn idee volstaat de normale M4 met 16 GB RAM. Wat betreft de harde schijf twijfel ik nog, maar dat kan eenvoudig extern worden uitgebreid met een Thunderbolt NVMe-schijf.

Mijn grootste struikelblok is momenteel de schermkeuze.
  • 5K: Lastig beschikbaar, maar met scaling kom ik wel op 1440p, wat het retina-gevoel zou geven. Ga ik dit überhaupt merken bij normaal gebruik?
  • 4K: Genoegen nemen met het feit dat het niet perfect schaalt. Althanks niet op 1440 maar wel op 1080
  • Quad HD: Overweeg ik als alternatief, native resolutie
Kosten technisch wil ik voor het scherm niet meer uitgeven dan ± 800 euro. Aangezien ik het scherm zowel voor de Mac als voor mijn zakelijke Windows-laptop ga gebruiken, is een dock/KVM-switch wel een pré.

Mogelijke opties:
  • 5K: BenQ PD2730S, Asus PA27JCV
  • 4K: BenQ MA270U, PA279CV
Hopelijk kunnen jullie me verder adviseren!

[ Voor 23% gewijzigd door Imperial Guard op 09-03-2025 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-05 17:35
Een M4 16GB volstaat voor bijna alle gebruikers meer dan prima.

Zelf heb ik hier een 32 inch 4K scherm aan een MacBook Pro 16 M1.
Zit er hele dagen achter, kleine lettertjes en dat gaat prima.
Vind ik....
Heb geen 5K gebruikt, dus misschien weet ik niet wat ik mis.
Voordeel van 4K: ruime betaalbare keuze.
Ook qua uiterlijk is er veel te kiezen: van kermis tot zakelijk strak.
Bij de 5K schermen is er minder te kiezen.

Mijn scherm heeft Thunderbolt 4 connectie, met veel extra poorten aan de achterzijde.
1 kabel en alles is aangesloten.

Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:59

franssie

Save the albatross

Ik snap niet waarom je denkt dat monitoren niet kunnen schalen met de mini?

Verder, investeer in een goede snelle NAS die lekker synct met je mac. Apple drijft je af van locale opslag met hun prijzen, en ergens is dat ook wel ok - ga decentraal - dus een externe NVMe drive kan wel, maar is minder robuust.

Ik heb een mac mini M2, ding doet alles wat jij van plan plan bent denk ik ook prima.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Allereerst thanks voor jullie feedback! Qua NAS komt het goed ik heb een Unraid server draaien waarin we al verschillende shares hebben.

@dlare eens, ik wil voor max 27inch gaan en 4k resolutie is dan te klein.

@franssie zoals ik het heb gelezen (vandaar dat ik het hier ook vraag) kan je 4K alleen goed schalen naar 1080 en niet naar 1440.

Vandaar dat ik vooral naar advies / kennis vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Imperial Guard ah het gaat om de keuze van het scherm, had ik verkeerd gelezen

[ Voor 58% gewijzigd door franssie op 09-03-2025 14:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
franssie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:57:
@Imperial Guard dat schalen geldt voor 4k schermen. De videokaart van de Mac mini kan wel schakelen naar welke resolutie.
En dat is nou precies waar ik in vast loop ;) 4K scherm op native resolutie lijkt mij niet werkbaar qua grote en 1080 voelt vrij groot op een 27inch scherm.

Kan het mis hebben :)

Welke setup aan monitor heb jij staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Imperial Guard schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Welke setup aan monitor heb jij staan?
Ik had je vraag verkeerd begrepen. Ik heb een 1440 breedbeeld. Dus kan ik je helaas niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:14
Hier een Mac mini M1 met 2x een 4K scherm eraan. Dit werkt prima, ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat voor problemen je verwacht. Op de native resolutie zijn de lettertjes veel te klein, voor mij in ieder geval, maar je kan dat gewoon groter instellen en dat werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:58
16GB ram is in de meeste gevallen wel prima. Ik heb een M1 macbook en kan nog steeds zelfs prima uit de voeten met 8GB.

256GB opslag vind ik krap. Of het genoeg is hangt af van hoe je het gaat gebruiken. Enerzijds is het makkelijk om er een andere extrerne SSD aan te klikken. Voor data opslag prima, maar als het gaat om software er vanaf te draaien kan dat soms vervelend uit pakken. 'By deafult' wil software gewoon op je primaire schijf staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick_A
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:45
upje schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:23:
Hier een Mac mini M1 met 2x een 4K scherm eraan. Dit werkt prima, ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat voor problemen je verwacht. Op de native resolutie zijn de lettertjes veel te klein, voor mij in ieder geval, maar je kan dat gewoon groter instellen en dat werkt zonder problemen.
Hoe heb je deze aangesloten? Ik heb ook 2x 4K, eentje met HDMI en eentje met USB-C maar die tweede is af en toe even beeld kwijt. Op een Windows laptop werkt deze setup perfect met dezelfde kabels maar op de Mac Mini (basis model) dus niet. Ben nu bijna op het punt dat ik serieus hulp ga vragen bij Apple.

[ Voor 14% gewijzigd door Rick_A op 09-03-2025 19:39 ]

Pagina: 1