Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-05 10:31
Hallo,

Ik wil al een tijdje mijn fritzbox (7490) vervangen die ik ooit via XS4all heb verkregen. Ik zit nog steeds bij KPN/XS4all.
Daarop heb ik (naast TV en randapparaten) 3 MESH Access points van AVM bekabeld aangesloten.
Ik zit al die tijd op 1GB (wat voldoende is) en wil klaar zijn voor de komende jaren.
Zelf denk ik aan de 7590AX als ´simpele´ upgrade, mogelijk een 7690 (minder poorten, wel wifi 7) echter de nieuwere 5690 Pro (GPON) lonkt ook, echter de prijs is nog niet best (voor zaken die ik (nog) niet gebruik)).

Mijn aansluitsnelheid (1GB) is voldoende, wel wil ik komend jaar sowieso de meterkast opruimen, elektra vervangen en een patch-rack toevoegen.
Wat voor zinnig advies hebben jullie?

Dank jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:58
Niet echt een Tweakers antwoord maar waarom zou je vervangen als het nog goed werkt? Ja, de interface is traag maar hoe vaak zit je daar in. Als je bijvoorbeeld wifi 6 wil dan moet je ook naar je access points kijken.
Als de support van de 7490 over een paar jaar stopt krijg je gratis wat nieuws. Bewaar die 7490 wel als je hem vervangt want die huur je van KPN.

[ Voor 25% gewijzigd door Sendak239 op 07-03-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
Dank voor het antwoord, mogelijk was ik iet incompleet.
Ik wil langzaam aan naar Wifi-6 over, inclusief mijn access points (3 pubers in huis).
Nu (preventief) vervangen lijkt me natuurlijk ook helpen tegen product veroudering en toekomstige klachten.

De 7490 is van mij (gekregen van XS4all, niet gehuurd) en afgeschreven (heb ook een 7590 staan van XS4all).
Mijn netwerk upgraden op voor mij passende momenten prevaleerd ook, echter wil ik het in 1 keer goed doen (vandaar dat de 7590 ergens in een doos staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:40
je probeert 2 problemen te ombineren:
- snellere wifi (is het knelpunt echt bandbreedte of dekking)
- mogelijk Gb+ internet access (wat gebruik je gemiddeld, is met fritz os8 goed inzichtelijk te maken)

als je nu snellere wifi wilt met de avm setup zou ik eerst de accesspoints door AX versies vervangen, of van de pubers vaste game/pc apparatuur bedraad aansluiten. kunnen alle mobiele devices wel wifi6?
upgrade naar meer dan 1Gb moet je beslissen naar het totaalgebruik, zie fritz os8

[ Voor 3% gewijzigd door peter-rm op 07-03-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
Dank voor de aanvullende informatie, echter is Fritz OS8 (nog) niet beschikbaar voor de 7490.
Snellere Wifi en meer betrouwbaarheid zijn de voornaamste reden van upgraden, de 1Gb lijkt (nog) niet te bottleneck te zijn, echter mogelijk in de toekomst wel.
Ik kijk wel wanneer de Fritzbox (7590AX, 7690 of 5690 Pro)in de aanbieding is en beslis dan wel, dat de nieuwe OS (nog) niet naar mijn router komt zegt al iets over de leeftijd van het beestje.