La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Er zijn veel overgewaardeerde dingen, maar het verschil tussen een recente 7200rpm disk en een wat oudere 5400rpm'er merk ik toch écht wel.Op zaterdag 15 september 2001 21:54 schreef het_beest het volgende:
Je merkt er helemaal geen zak van... Ik kan er niks anders van zeggen. Maar jah, het prijsverschil is niet zo groot, dus dan zou ik toch voor een 7200 rpm gaan...
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Altijd.Wanneer is een snelle HD (7200 RPM) aan te raden?
Verwijderd
Vooral het verschil tijdens het verplaatsen van (vooral grote) bestanden van de ene naar de andere partitie en het defragmenteren gaan echt gigantisch veel sneller.
Ik raad je dus echt een 7200 toeren schijfje aan ipv een 5400.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Verwijderd
Verwijderd
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ben toch wat terughoudend naar die 7200 toeren schijven. Ik hoor dat ze erg warm worden en sneller dood gaan. Zijn ze betrouwbaar?Op zondag 16 september 2001 14:15 schreef bombadil het volgende:
nog bepaalde 7200 rpm hdds (30-40 GB)aan te raden? Ik hoorde van veel problemen met de IBMs, zijn die al opgelost?
Morgen ff kijken of ik nog een Barracuda III kan halen
Verwijderd
tja.. ook nooit 2 verschillende schijven in een raid array doen.Op zondag 16 september 2001 21:59 schreef _JGC_ het volgende:
Ik heb nu een 5400RPM en een 7200RPM 20GB disk in RAID-0 staan. Performance is gelijk aan 1x7200RPM
edit:
Morgen ff kijken of ik nog een Barracuda III kan halen
2 x zoveel ruimte zekerOp zondag 16 september 2001 14:19 schreef ExiRana het volgende:
Ik ben van een 15Gb 5400RPm hardeschijf naar een 30.7Gb 7200RPm hardeschijf gegaan en het was een heel stuk beter!
This message was sent from a galaxy far, far away.
Verwijderd
Daar heeft die arme student niet veel aan hé, als die schijven bijna hetzelfde kosten.Op zondag 16 september 2001 16:30 schreef smvs het volgende:
als je tegenwoordig nog een 5400 rpm schijf haalt dan ben je of heel onwetend of je bent een zeer arme student. het kost maar een fractie meer en je hebt er zo verschrikkelijk veel meer plezier van want het scheelt echt veel. er komt nog eens bij dat de meeste 5400 schijven low end zijn (a la seagate u5, u6), en ook op andere vlakken dan toerental achterliggen op snelle 7200 schijven. een 7200 schijf is gemaakt met de gedachte aan snelheid en niet aan budget. het scheelt gewoon veel.
Verwijderd
1. 5400rpm genereerd minder warmte.
2. 5400rpm genereerd minder geluid.
3. 5400rpm is een klein tikkeltje goedkoper.
ik denk dat het daar zo'n beetje stopt.
RGZ
MASH
Beide zijn 20GB en hebben dezelfde CHS indeling. Ene is 5400RPM en de andere 7200RPM. Beide Seagate.Op zondag 16 september 2001 23:11 schreef dragak het volgende:
[..]
tja.. ook nooit 2 verschillende schijven in een raid array doen.
Ik had problemen met de VIA 686B op mijn mobo, dus besloot ik de Promise maar te gebruiken. Ik had nog een 5400RPM liggen en op zondag zijn de winkels dicht
Verwijderd
1. Mijn 15Gb maakte meer warmte dan mijn 30.7Gb 7200RPm nu.Op maandag 17 september 2001 10:27 schreef MASH_MAN het volgende:
ik denk dat de vraag beter andersom gesteld kan worden daar er meer argumenten zijn om het wel te doen.
3. 5400rpm is een klein tikkeltje goedkoper.
RGZ
MASH
2. De 15Gb 5400RPm maakte meer herrie dan mijn 30.7Gb 7200RPm nu.
3. Nou, een paar tientje`s maar, maar je was echt gek als je nu nog een 5400RPm hardeschijf gaat kopen!
Is het geluid van de seeks niet veel luider dan het geluid van de rotatie van de disks?Op maandag 17 september 2001 10:27 schreef MASH_MAN het volgende:
ik denk dat de vraag beter andersom gesteld kan worden daar er meer argumenten zijn om het wel te doen.
4. 5400 rpm is een stuk langzamer.3. 5400rpm is een klein tikkeltje goedkoper.
RGZ
MASH
Ga jij maar eens een 80GB 7200rpm kopen, die zijn amper te krijgen, en zijn ze wel te krijgen zijn ze echt VEEL duurder als de 5400rpm versies.Op zondag 16 september 2001 16:30 schreef smvs het volgende:
als je tegenwoordig nog een 5400 rpm schijf haalt dan ben je of heel onwetend of je bent een zeer arme student. het kost maar een fractie meer en je hebt er zo verschrikkelijk veel meer plezier van want het scheelt echt veel.
7200rpm is erg handig waneer je veel games speelt, sql server(s) draait, veel files moved.
5400rpm is perfect waneer je op een betaalbare manier een dikke ftp wil draaien zoals ik (210GB)
http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.
Klopt. Ik zit er ook over te denken om zo'n schijf voor backup te gebruiken, maar als primaire schijf wil ik er toch echt geen hebben in een nieuw systeem.Op maandag 17 september 2001 16:37 schreef Metzie het volgende:
5400rpm is perfect waneer je op een betaalbare manier een dikke ftp wil draaien zoals ik (210GB)
Verwijderd
Ik download regelmatig dingen terwijl ik aan het online gamen ben bijv. En ik switch heel veel tussen programma's ed.
Volgens mij heb je dan juist meer aan extra RAM.Op maandag 17 september 2001 17:47 schreef funksngrooves het volgende:
Helemaal als je gaat multitasken (wat iedereen hier volgens mij wel een beetje doet) is het een must have.
Ik download regelmatig dingen terwijl ik aan het online gamen ben bijv. En ik switch heel veel tussen programma's ed.
Ik denk dat het een vertekend beeld is dat de 5400 meer warmte en geluid e.d. zouden produceren, want ik neem aan dat de gemiddelde 5400 schijf ouder (en dus technisch uit een ouder stadium) is dan de 7200 schijven.
Afgezien van snelheid zullen de 7200 schijven beter "uit-ontwikkeld" zijn
[/speculeer]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
IBM eat your heart out!Currently, Seagate's Barracuda ATA IV is the fastest drive in this respect, not dropping below 23 MB/s.
Enne, je moet hem wel 'los' hebben hangen, als je een cd-rom erachter hangt (op hetzelfde kabeltje dus) dan gaat er een heleboel snelheid verloren.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Ik ben nu dus helemaal in de war
Wil een hoger aantal rpm nu wel of niet zeggen dat de harde schijf sneller is ??
I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -
als de schijven die je vergelijkt van een zelfde generatie zijn dan is de 7200 idd altijd sneller. maar een snelle 5400 rpm van tegenwoordig is minstens evensnel als bijvoorbeeld een seagate medallist pro 6,4 gig(=eerste ide 7200 schijf) maar dat is ook logisch.Wil een hoger aantal rpm nu wel of niet zeggen dat de harde schijf sneller is ??
Dat is niet waar.... 7200rpm is standaard en goed te verkrijgen. Een maxtor 80gig op 7200rpm is 19 euro duurder..
planten?! goede vrienden zijn het
In een andere computer (cel 433) zit een 10.2GB Medalist van Seagate, is wel een stuk langzamer.
Dan heb ik nog een Fujitsu siemens schijf in een ander systeem en die is vergeleken met de Seagates op 7200rpm sloom (maar het is dan ook maar een 4500 rpm (oid) schijfje)
Ga eens kijken hoe oud dit bericht is... Nu is dat inderdaad wel zo...Op woensdag 23 januari 2002 15:34 schreef vlaag het volgende:
> Ga jij maar eens een 80GB 7200rpm kopen, die zijn amper te krijgen, en zijn ze wel te krijgen zijn ze echt VEEL duurder als de 5400rpm versies.
Dat is niet waar.... 7200rpm is standaard en goed te verkrijgen. Een maxtor 80gig op 7200rpm is 19 euro duurder..
Nog een puntje: Als je overstapt van oud 5400 naar nieuw 7200 zul je het verschil inderdaad wel merken, maar de vraag is of die 1800 rpm extra het verschil zijn of de verhoogde plattersize van 5 GB/platter naar 40 GB/platter...
microsoft raad voor win xp ook een 40 gb 7200 schijf aan..