Consumentenbond: groot deel nieuwssites heeft gebrekkige…

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Tern
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-07 10:33
Artikel: nieuws: Consumentenbond: groot deel nieuwssites heeft gebrekkige cookiebanner
Auteur: @LFranxWind

Hi Loïs!
Het zou voor mij enorm verhelderend zijn als jullie eens uitzoeken waaróm het nou zo moeilijk en tijdrovend is voor de AP om een bedrijf aan te pakken dat de wet overtreedt.

AP zegt al jaren dat ze te weinig mankracht hebben en dat er daarom weinig gebeurt. Maar waaróm is dat dan zo? Het lijkt zo eenvoudig om actie uit te voeren.
Edit: Hoeveel uren werk is het, wat zijn de doorlooptijden en procedures, etc.

Zie in reactie van Floort: "de laatste zin van 7(3) AVG".
Art 7(3):
3. De betrokkene heeft het recht zijn toestemming te allen tijde in te trekken. Het intrekken van de toestemming laat de rechtmatigheid van de verwerking op basis van de toestemming vóór de intrekking daarvan, onverlet. Alvorens de betrokkene zijn toestemming geeft, wordt hij daarvan in kennis gesteld. Het intrekken van de toestemming is even eenvoudig als het geven ervan.

Groet, Han

[ Voor 3% gewijzigd door Black Tern op 07-03-2025 10:17 . Reden: Iets concreter gemaakt. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:29

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Dit is in het algemeen wel iets waar ik eens naar wil kijken, niet specifiek over dit onderzoek maar voor alle onderzoeken. Ik denk echter dat je uit de boetebesluiten van de AP al behoorlijk wat informatie kunt vinden daarover. Bovendien kun je mijn eerdere interviews met Aleid Wolfsen hier op de site lezen die daar wat verheldering bieden over hoe de AP werkt.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tern
Misschien denk ik veel te simpel hoor, maar het zou toch zo moeten kunnen:
Een jurist maakt met Google Forms een sjabloon dat stagières kunnen invullen. Vervolgens worden er tig procedures gestart.

De jurist ontwikkeld een menu-kaart met maatregelen van waarschuwing tot bedrag/klant.

Bij partijen die 'evident' fout zitten volgt een extra boete wegens "misbruik van recht" als ze bezwaar maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:29

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Wij zijn geen juristen en dienst en hebben die ook niet zomaar tot onze beschikking, dus daar ga je al. Bovendien denk je inderdaad vrij simpel als je denkt dit niet ontzettend veel werk kost, maar dat wil niet zeggen dat ik het helemaal links laat liggen. Dus ik hou deze zeker in het achterhoofd!

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tern
Het gaat mij om de AP!
De AP moet een jurist een sjabloon laten maken en stagiaires alle sites die geen weiger knop naast de OK knop hebben in dat sjabloon verwerken.

Van Tweakers zou ik het fantastisch vinden als ze met een interview van AP medewerkers helder maken hoe de AP werkt. Zodat we allemaal kunnen begrijpen hoeveel manuren er mee gemoeid zijn om één site zonder weiger knop aan te pakken. Een soort 'reisverhaal': op dag 1 maakt een stagiair een filmpje van het openen van een site en . . . . .. Op dag 2 gaat het naar . . . .enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:19

Santford

FP PowerMod
Black Tern schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:50:
Het gaat mij om de AP!
De AP moet een jurist een sjabloon laten maken en stagiaires alle sites die geen weiger knop naast de OK knop hebben in dat sjabloon verwerken.

Van Tweakers zou ik het fantastisch vinden als ze met een interview van AP medewerkers helder maken hoe de AP werkt. Zodat we allemaal kunnen begrijpen hoeveel manuren er mee gemoeid zijn om één site zonder weiger knop aan te pakken. Een soort 'reisverhaal': op dag 1 maakt een stagiair een filmpje van het openen van een site en . . . . .. Op dag 2 gaat het naar . . . .enzovoort.
Het interview waar @TijsZonderH naar refereerde (augustus vorig jaar) vind je hier: review: AP-voorzitter Aleid Wolfsen: 'Nu komt er écht geld voor privacybesche...

Ik denk dat je daarmee je inzicht in de AP al kunt vergroten. De AP belast is met veel meer taken (meer dan waar het geld voor krijgt) en moet de beschikbare manuren verdelen over al die taken. Er blijft beperkte tijd over voor klachtenafhandeling en grote techbedrijven hebben prioriteit omdat daar veel persoonsgegevens worden verwerkt.

Nog een paar oudere interviews uit 2022 en 2021:
review: AP-voorzitter Aleid Wolfsen: we moeten nog te vaak nee verkopen

review: AP-voorzitter Aleid Wolfsen: 'Bij serieuze zaken horen serieuze boetes'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Dat zou wel heel goed zijn om te lezen. Zeker als je kijkt naar bepaalde topics hier op Tweakers die daar direct op inhaken (zie "Privacy data verwijderen" topic).

Je merkt dat er gewoon te weinig mankracht is en dat sites daar misbruik van maken. Want "Ze doen er toch niks aan, ze hebben het te druk".

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tern
Die interviews zijn geweldig. Ze geven een uitvoerig beeld van alle problemen die er zijn, bijvoorbeeld zoiets als dat ze langs alle toezichthouders van de EU moeten gaan. En Tweakers stelt veel to the point vragen.
Ik heb ze allemaal gelezen en juist daarom wordt ik steeds nieuwsgieriger naar de feitelijke praktische werkwijze van AP.

Zelf kijk ik meer naar het resultaat dat ik ervaar. Gruwelijke klikpaden om cookies tegen te houden. En op de sites in andere landen zie ik veel vaker een button reject all, refuser, Nur Notwendige, Rechazar Todas. Zelfs de New York Times in het land van Trump heeft een weigeren knop.

Ik zou dan vragen stellen als :
- heeft AP een verklaring voor die verschillen? (Hebben al de bedrijven in Nederland een stijl als de fietsers in Amsterdam? Is het regelgevend kader in bv. Duitsland anders dan in NL? Verschillen de budgetten wezenlijk?)

- klopt het dat het ontbreken van een weiger alles knop strafbaar is als commerciële cookies worden geplaatst?

- gelooft AP in de preventieve werking van een boete opgelegd aan een alom bekend bedrijf? (DPG!)

- hoe denkt AP over 'calculerend gedrag' van bedrijven? Zijn boetes altijd ruim hoger dan het door een bedrijf behaalde voordeel om zich niet aan de regels te hoeden? (Kent AP dat voordeel kwantitatief?)

- welke middelen heeft AP om vertragingstactieken tegen te gaan?

- hoeveel manuren kost het als wordt ingegrepen in zo'n situatie?

- heeft AP mogelijkheden om partijen voor 'misbruik van recht' aan te pakken als bezwaar wordt gemaakt tegen evident terechte strafmaatregelen?

Zou súpertop zijn als Tweakers bij een volgend interview dergelijk soort vragen stelt!
Pagina: 1