Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryZ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-05 17:48
Beste Tweakers,

Kunnen jullie mij adviseren over een keuze voor een omvormer?

Ik overweeg een uitbreiding van mijn zonnepanelen set en daarmee ook de aanschaf van 1 of 2 extra omvormers en zou daar graag advies bij willen over het volgende:

Onze woning staat erg ver van de wijktransformator en dat heeft als gevolg dat de voltage onder belasting (bij gebruik) zeer laag is (kan zakken tot 180v) en zodra de bestaande zonnepanelen goed produceren zoals in het voorjaar, dan wordt de 253v bereikt en slaat de omvormer af. Een groot deel van het jaar haal je natuurlijk niet de maximale opbrengst, daarom kunnen er nog wel wat panelen bij.

Het spanningsprobleem heb ik heb ik bij Enexis gemeld en die hebben een week lang gemeten en vinden ook dat er een probleem is waar wat aan gedaan moet worden. Ze waarschuwden daarbij dat het trekken van een nieuwe kabel of het verzwaren van het net in de wijk nog erg lang kan duren.

Ik zoek dus voor mijn nieuwe set panelen een omvormer die zijn output (automatisch) kan beperken zodra de 253v benaderd wordt.
Na wat gezocht te hebben in het forum, lees ik op divers plekken dat mensen i.v.m. negatieve energieprijzen handmatig via de app van hun omvormers de output kunnen beperken door een percentage in te stellen. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld instellen op 80% prima zou werken.

Ik zou alleen graag willen dat op het moment ik lokaal gebruik heb (opladen van de auto bijv.), de omvormer daar zijn ouput beperking op aanpast. Zodra de auto wordt opgeladen of er een elektrische verwarming aangaat, zakt de spanning flink in ons huis, dan zou de omvormer wellicht wel weer 100% kunnen leveren.

Vragen:
- Kennen jullie omvormers die hun output automatisch gedeeltelijk kunnen beperken bij het benaderen van 253v en dan terugschakelen naar bijv. 80%?
- Zo niet, kunnen jullie me wijzen naar een oplossingsrichting waarbij dat met bijv. Home Automation alsnog geregeld kan worden? Wat heb je dan daar voor nodig? Ik kwam bijvoorbeeld een SMA power limiter tegen. Is dat apparaat bedoeld voor deze toepassing?

Bonusvraag:
De beoogde installateur dacht het uberhaupt niet kon. Als hij ongelijk heeft, kennen jullie een installateur in de omgeving Groningen die bekend is met deze problematiek?

Alvast hartelijk dank jullie hulp?

[ Voor 8% gewijzigd door FerryZ op 07-03-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
1) uitschakelen bij 253V doen de omvormers al automatisch.

Wat ik wel even wil meegeven, je gaat dus zonnepanelen willen leggen voor buiten het hoogseizoen. Hier zijn 2 dingen belangrijk bij:
1) lange terugverdientijd (denk aan 20 jaar+)
2) je hebt GEEN nieuwe omvormer nodig. Je kan gewoon de extra panelen aan de oude omvormer hangen, mits je nog een string vrij hebt. Ja, de omvormer zal in hoogseizoen aftoppen, maar dat is precies wat je wilde. Zeker bij kleine extra aantallen (minder dan 10) zijn omvormers relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryZ
Dank voor je reactie. Uitschakelen doen ze inderdaad automatisch, maar ik wei graag dat hij niet uitschakelt, maar juist gaat beperken.

Wat betreft de terugverdientijd, met mijn huidige omvormver wek ik nog lang niet op wat we in een jaar gebruiken. Eerder wel, maar sinds de aanschaf van een hybride auto niet meer. Daarnaast overwegen we een warmtepomp, waardoor het verbruik verder kan oplopen. Gelukkig heb ik nog een terugdraaimeter, dus kan ik opbrengst uit een zonnige periode nog later gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@FerryZ Je bent in jouw hele relaas helaas vergeten jouw huidige omvormer te noemen.
Misschien kan deze reeds wat je wil bereiken?
Mijn 4 jaar oude omvormer kan dit namelijk al.

Over 665 dagen eindigd de saldering en heb je vermoedelijk al eerder geen "terugdraaimeter" meer.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryZ
@dunklefaser
Je zegt dat jouw omvormer van vier jaar oud dit ook al kan. Wat bedoel je daarmee, kan je handmatig de output beperken of kan hij dat zelf automatisch?

Mijn huidige omvormer komt uit 2014. Hij is van Omnik, de Omniksol-4k-TL2, in de gebruikershandleiding kon ik geen instelling vinden. Als iemand bekend is of je daar ook de power limieten mee kunt instellen, hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

FerryZ schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:11:
@dunklefaser
Je zegt dat jouw omvormer van vier jaar oud dit ook al kan. Wat bedoel je daarmee, kan je handmatig de output beperken of kan hij dat zelf automatisch?

Mijn huidige omvormer komt uit 2014. Hij is van Omnik, de Omniksol-4k-TL2, in de gebruikershandleiding kon ik geen instelling vinden. Als iemand bekend is of je daar ook de power limieten mee kunt instellen, hoor ik dat graag.
Op jouw eerste vraag: zowel handmatig als ook automatisch op verschillende manieren..
Maar idd. de oude Omnik kan dit vermoedelijk niet, bij mijn oude Omnik 3k-TL2 kon dit iig niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 13:59
Ik snap niet zo goed waarom je dit zou willen, de ingebouwde beveiliging doet volgens mij prima wat je wil bereiken.
Zoals ik het zie wil je namelijk dat je omvormer maximaal terug levert (je zegt draaischijf meter, dus ik neem voor het gemak even aan dat je geen dynamisch contract hebt). De ingebouwde beveiliging laat de omvormer automatisch afslaan bij 253V.

Wanneer je belasting hebt (laden van je auto) zakt de spanning en zal je omvormer blijven leveren, wanneer je zoveel overschot hebt dat de stroom nergens heen kan, slaat ie af, dan heb je toch je doel bereikt?
In de winter wanneer er minder opwek is, zal de spanning ook minder snel stijgen en blijft ie gewoon draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12
FerryZ schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:49:
Dank voor je reactie. Uitschakelen doen ze inderdaad automatisch, maar ik wei graag dat hij niet uitschakelt, maar juist gaat beperken.
Gaat niet, mag niet. De omvormer is VERPLICHT uit te gaan bij een te hoge spanning.

Als je je omvormer al eerder wil beperken en zo wil proberen te voorkomen dat de spanning überhaupt de 253 volt haalt dan is dat ook een verloren zaak, tenzij jij de enige bent met zonnepanelen. De rest van de wijk doet dit namelijk niet, en de invloed van jouw ene installatie op de hele wijk is vrij klein.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:12
Als het probleem inderdaad door de elektrische weerstand tussen jou in de wijktransformator wordt veroorzaakt, en dus niet door al die andere zonnepanelen in de wijk, is er inderdaad iets aan te doen.
Eenvoudige oplossing: een EV laadpaal met een Solar/PV optie: deze monitort de stroom naar het net en als deze meer is dan een ingestelde waarde gaat hij laden. Hij stuurt dus niet op netspanning, maar het resultaat kan wel zijn wat je beoogt. Als er een elektrische verbruiker zoals een oven aangaat wordt dat ook meegenomen door die laadpaal. Voorbeeld: SmartEVSE.
Uitgebreide oplossing: omvormer met home energy management system, dat ook de EV lader en (toekomstige) thuisbatterij meeneemt. Verschillende omvormerfabrikanten bieden dit aan, maar het is wel een beetje vendor lock-in. Ik ben nog op zoek naar een open source oplossing hiervoor. Ik verwacht wel dat er een Home Assistant integration voor komt. Bijvoorbeeld EOS van Andreas Schmidt. Deze zou dan ook wel de output van de omvormer moeten kunnen beperken als de netspanning in de buurt van het maximum komt.

[ Voor 6% gewijzigd door basfromasd op 07-03-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryZ
@gastje01 Bij volledig uitslaan is de opbrengst precies 0%, terwijl het ook bijv. 50% of 80% opbrengst had kunnen zijn.

@Paul
Ik begrijp je reactie. Het probleem van de te hoge spanning is in ons geval niet een probleem in de wijk, maar een probleem van een te dunne en veel te lange en veel te dunne kabel van ons huis naar de transformator van Enexis. Ons huis staat behoorlijk ver van de weg.
Enexis geeft aan dat de spanning aan de transformator kant okay is, maar bij ons niet en dat ze op den duur een zwaardere kabel willen gaan trekken van ons huis naar transformator dichter in de buurt. Alleen dit project gaat zeker niet binnen een jaar starten.

Bij piekopbrengst kan ik de stroom dus niet kwijt, door het vermogen terug te schroeven (als dat al kan), wil ik in iedergeval leveren wat mogelijk is en niet terug naar 0 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryZ
@basfromasd
Mocht je een oplossing vinden, ben ik geinteresseerd in wat het is geworden.

Lokaal de stroom verbruiken werkt. Als de auto niet aan het laden is en ik op mijn werk zie dat de zonnepanelen vanwege te hoge spanning uitschakelen, zet ik op afstand een elektrische kachel aan om de zonnestroom "af te fakkelen". SmartEVSE ziet er interessant uit. Wat voor mij ook zou kunnen werken is overstappen naar een elektrische boiler. Als dat ding een beetje slim te maken is dat die vooral overdag probeert op te warmen, kan dat interessant zijn. Maar goed, dat zijn vooral allemaal extra investeringen in verbruikers, terwijl ik het gevoel heb dat het ook software matig te doen moet zijn om het output vermogen.

Wat betreft een thuisbatterij, ik heb de indruk dat die zich nauwelijks terugverdienen zolang hij niet op de onbalans markt handelt. Zodra mijn draaischijfmeter wordt ingenomen (probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen), zal ik dit nog eens een keer bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:06

AlphaRomeo

FP PowerMod
FerryZ schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:07:
@basfromasd
Wat betreft een thuisbatterij, ik heb de indruk dat die zich nauwelijks terugverdienen zolang hij niet op de onbalans markt handelt. Zodra mijn draaischijfmeter wordt ingenomen (probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen), zal ik dit nog eens een keer bekijken.
Welke oplossing je ook kiest: het zal altijd geld kosten. Of je nu voor een nieuwe omvormer gaat, een op afstand gestuurde straalkachel of een thuisbatterij. In dit geval zou ik juist een thuisbatterij overwegen, in tegenstelling tot veel andere situaties, omdat je er echt een goed nut voor hebt. Je spanningspieken en dalen zouden gigantisch verkleind worden. Ik heb geen idee van de succeskans, maar wellicht wil Enexis er zelfs wel aan meebetalen omdat ze nu de spanning buiten de toegestane 10% laten komen en daarmee dus eigenlijk niet voldoen aan hun plicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 22:43
Heb je niet toevallig een boiler die je vol kan gooien bijv voltage > 250?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Pagina: 1