Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthaxx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-08 17:45
Ik wil een inductie fornuis aansluiten maar blijkt dat ik een 2 fase kookgroep hebt in plaats van 3. Kookgroep heeft ook de kleurtjes van een 3 fase systeem maar dat is dus niet zo.

Op L1 zit nuldraad. L2 en L3 zijn de fases en L4 weer nul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVnzdMCConMRf0Klwu3aB6utbU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKaYTNYAA4bFWhGLCoOyPwng.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is dan hoe ik de perilex kabel moet aansluiten op het fornuis?

Dit zijn de instructies voor het fornuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIgWxfmCwbU2Wj3dD3wOI-AN7fc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pwOnj7B2huS8yMXOvmQSuj6J.jpg?f=user_large

Ik ga ervan uit dat ik de schema voor 380-415v 2N moet gebruiken. Dan sluit ik L1 (want N) van de perilex kabel aan op poort 4 van het fornuis en de andere N kabel op poort 5. L2 kabel sluit ik aan op poort 1 en L3 kabel op poort 3 met een bruggetje.

Klopt mijn verhaal of doe ik iets verkeerd?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je hebt een 3fasen automaat met daarop 2 fasen aangesloten, als je dat corrigeert kun je de kookplaat volgens het 380-415-3n schema aansluiten. Alleen wel de perilex en alle andere stekkers nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als je hier geen idee van hebt moet je op gaan zoeken wat fases zijn en hoe je die kan volgen. Je groepenkast is niet helemaal aanraakveilig, dus pas op met wat je doet.

In de huidige situatie heb je 380-415V 2N~vermoed ik, maar ik zou doen wat LCD_viewer ook zegt, de groep herbedraden naar 3 fase en het ook zo gebruiken. Dit is eigenlijk werk voor een elektricien, als je erop staat dit zelf te doen, ken je iemand in je omgeving die hier kaas van heeft gegeten? Even bellen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:21
Moet er geen trekontlasting op die kabel rechtsonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darthaxx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-08 17:45
Ik wil de meterkast eigenlijk niet aanpassen naar 3 fasen voor de kookgroep, tenzij het moet om het fornuis werkend te krijgen. Maar mijn situatieschets om de perilex kabel aan te sluiten klopt daar iets van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruikelwater
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-04 16:29
Volgens mij zit in de meeste huishouden standaard 2fase? Voor nieuwbouw kan dit 3fase zijn. Je zal een multimeter moeten gebruiken om de perilex stopcontact uit te lezen. Controleer in iedere pin waar je 230V meet. Zo weet je hoeveel fase je hebt.

Je hebt op de stekker 5 pinnen. 2 boven, 2 onder en 1 in het midden.
De 2 bovenste is meestal de N (blauwe draad), de 2 daaronder zijn dan L1 en L2 op deze draden zou je 230V moeten krijgen.

Heb je geen multimeter? Haal dan voorzichtig de stopcontact uit de muur om deze kleuren na te kijken.

Zodra je weet hoeveel fase je hebt kan je de perilex stekker aansluiten volgens het schema van de kookplaat. Gebruik hiervoor de meegeleverde bruggetjes.

Let op dat je ook moet weten welke kabels bij welke pinnen van deze stekker hoort (multimeter).
Pagina: 1