Hoi Tweakers, ik ben sinds januari bezig met een setup te maken. Ik ben al meerdere keren geswitcht van gedachten gang (van witten kleur naar een zwarte kleur, tot diverse andere componenten etc...) Maar wilde graag advies/feedback aan de hand van de opsomming die tweakers maakt.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- De bedoeling is om te gamen op 1440p op 144 Hz met potentieel 165 Hz OLED in de toekomst?
- Raytracing is voor mij geen must-have
- Variety gamer van Arma 3 t/m World of Warcraft
- Veeleisende games hoeven voor mij niet op max. settings (zoals Black Myth Wukong)
- Op dit moment merk ik stutters in mijn oude setup terwijl ik grand strategy games speel (Crusader Kings 3, Europa Universalis 4, Victoria 3) Hierdoor ben ik geneigd om een hele goede /overkill CPU te kopen.
- Graag een 2 keer of 3 keer upgrade van mijn vorige setup.
Mijn oude setup:
i5 8600k | 2070 Gigabyte OC 8 GB | ROG STRIX Z370-I GAMING | 32 GB 3200 MHz – 16CL | NVMe 970 EVO PLUS 2 TB.
Mijn oude schermen:
XB271HU A (2560x1440@144Hz) | XB271HK (2560x1440@60Hz)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute maximumprijs inclusief verzendkosten (assemblage doe ik samen) is 3300 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- NVMe 970 EVO PLUS 2 TB | (Als back-up de rest kan wat mij betreft verkocht worden)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Goede vraag, ik dacht persoonlijk aan dit lijstje en misschien zijn bepaalde zaken overkill, maar dat komt dan omdat ik het 2 keer effect wil hebben en daarmee toekomst bestendig wil zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ASUS-moederborden vond ik tot zover vrij fijn. Voor de rest heb ik geen voorkeur bij specifieke merken en laat mij graag inlichten waarom andere merken beter zouden zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Het liefst een machine die je niet hoort / tot weinig (30 dB of lager indien mogelijk?)
- Ik hou van een kast met RGB (1 zijkant van glas is top!)
- Het liefst vrij compact geen moederbord met diverse onnodige sloten die niet gevuld gaan worden.
- SPDIF is een must-have daar zit mijn Z906 speakerset op aangesloten
- 6 USB-poorten is voldoende
Ga je overklokken?
Ik zou eerder willen underclocken op de processor / videokaart voor minder temperatuur / geluidsproductie.
Maar heb dit nooit eerder gedaan wat advies hier op zou leuk zijn.
Wat verwacht je van ons?
Heb ik goed genoeg nagedacht over de gehele setup, zijn er nog optimalisatie zaken die ik over het hoofd heb gezien tevoren van mijn eigen lijst? Werkgeheugen staat in moederbord manual, maar kan ik nog meer kloksnelheid krijgen en lagere CL, hoe beïnvloed dit de FPS in games? Hebben jullie nog andere componenten die merkwaardig interessanter zijn dan wat ik zelf gekozen heb? De radiator van 240 mm past precies in de kast die ik gekozen heb, hier is die ook specifiek op gekozen.
Mochten jullie een betere component adviseren, omdat ik nog niet boven mijn maximum zit sta ik daar wellicht voor open. Anders laat ik het. Van mij liever iets duurder dan min max. besparen.
Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Duranor
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- De bedoeling is om te gamen op 1440p op 144 Hz met potentieel 165 Hz OLED in de toekomst?
- Raytracing is voor mij geen must-have
- Variety gamer van Arma 3 t/m World of Warcraft
- Veeleisende games hoeven voor mij niet op max. settings (zoals Black Myth Wukong)
- Op dit moment merk ik stutters in mijn oude setup terwijl ik grand strategy games speel (Crusader Kings 3, Europa Universalis 4, Victoria 3) Hierdoor ben ik geneigd om een hele goede /overkill CPU te kopen.
- Graag een 2 keer of 3 keer upgrade van mijn vorige setup.
Mijn oude setup:
i5 8600k | 2070 Gigabyte OC 8 GB | ROG STRIX Z370-I GAMING | 32 GB 3200 MHz – 16CL | NVMe 970 EVO PLUS 2 TB.
Mijn oude schermen:
XB271HU A (2560x1440@144Hz) | XB271HK (2560x1440@60Hz)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute maximumprijs inclusief verzendkosten (assemblage doe ik samen) is 3300 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- NVMe 970 EVO PLUS 2 TB | (Als back-up de rest kan wat mij betreft verkocht worden)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Goede vraag, ik dacht persoonlijk aan dit lijstje en misschien zijn bepaalde zaken overkill, maar dat komt dan omdat ik het 2 keer effect wil hebben en daarmee toekomst bestendig wil zijn.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9900X3D Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B850-I GAMING WIFI | € 309,- | € 309,- |
1 | Videokaarten | ASRock AMD Radeon RX 9070 XT Taichi | € 959,- | € 959,- |
1 | Behuizingen | Thermaltake The Tower 200 Black | € 112,91 | € 112,91 |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer III 280 A-RGB Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Dominator Titanium RGB CMP64GX5M2B6000Z30 | € 287,- | € 287,- |
1 | Voedingen | Gigabyte AORUS ELITE 80+ Platinum 850W | € 131,81 | € 131,81 |
1 | SSD's | WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB | € 276,89 | € 276,89 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.181,51 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ASUS-moederborden vond ik tot zover vrij fijn. Voor de rest heb ik geen voorkeur bij specifieke merken en laat mij graag inlichten waarom andere merken beter zouden zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Het liefst een machine die je niet hoort / tot weinig (30 dB of lager indien mogelijk?)
- Ik hou van een kast met RGB (1 zijkant van glas is top!)
- Het liefst vrij compact geen moederbord met diverse onnodige sloten die niet gevuld gaan worden.
- SPDIF is een must-have daar zit mijn Z906 speakerset op aangesloten
- 6 USB-poorten is voldoende
Ga je overklokken?
Ik zou eerder willen underclocken op de processor / videokaart voor minder temperatuur / geluidsproductie.
Maar heb dit nooit eerder gedaan wat advies hier op zou leuk zijn.
Wat verwacht je van ons?
Heb ik goed genoeg nagedacht over de gehele setup, zijn er nog optimalisatie zaken die ik over het hoofd heb gezien tevoren van mijn eigen lijst? Werkgeheugen staat in moederbord manual, maar kan ik nog meer kloksnelheid krijgen en lagere CL, hoe beïnvloed dit de FPS in games? Hebben jullie nog andere componenten die merkwaardig interessanter zijn dan wat ik zelf gekozen heb? De radiator van 240 mm past precies in de kast die ik gekozen heb, hier is die ook specifiek op gekozen.
Mochten jullie een betere component adviseren, omdat ik nog niet boven mijn maximum zit sta ik daar wellicht voor open. Anders laat ik het. Van mij liever iets duurder dan min max. besparen.
Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Duranor
[ Voor 36% gewijzigd door Duranor op 07-03-2025 12:29 . Reden: Wensenlijst in tekst foutjes uit bb code ]