Renovatie dilemma's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-06 14:52
Beste Tweakers,

Wij wonen in een ietwat atypisch huis, gebouwd in '67. Het huis is volledig onderkelderd, waardoor het woongedeelte op het 1e verdiep zit. Er is een trap in de inkomhal naar de 2e verdieping, maar deze wordt tot op heden niet gebruikt. In de huidige toestand is dit één grote ruimte dat dienst doet als berging.

Plan huidig woongedeelte: https://imgur.com/a/RyU4prv

We hebben een zoontje van één die slaapt in de kleine slaapkamer op het gelijkvloers. Gezien hij nog heel klein is, is de afmeting van de slaapkamer niet echt een probleem. Maar voor een tiener, vind ik deze niet groot genoeg. Wel vinden wij het heel handig dat zijn slaapkamer vlak naast de onze is: om op te staan 's nachts, we horen hem direct wenen, het is vlakbij, etc. Mijn vriendin wordt heel snel wakker, dus slapen met de baby op onze kamer is geen optie.

Wij willen heel graag 3 kinderen, die we elk een volwaardige kamer kunnen aanbieden. We hebben ons laten bijstaan door een architecte, die erin geslaagd is om 3 slaapkamers te fabriceren op het 2e verdiep. Zoals reeds aangehaald is dit nu één grote ruimte. Gezien we met een sterk hellend dak zitten, is het niet vanzelfsprekend om hier volwaardige kamers van te maken.
Zie voorstel architect: https://imgur.com/a/8F94WgZ

De huidige kleine slaapkamer op het woongedeelte, zouden we dan kunnen ombouwen tot een grotere badkamer. Onze badkamer is nu al aan de minimale kant, en met 3 kinderen is dit echt veel te klein. De vrouw des huizes wilt ook graag een bad. Voorstel architect woongedeelte: https://imgur.com/a/Y5WKj0E

Volgens de architecte is dit voorstel het meest logische, en praktisch haalbare. Alleen hebben we hierbij geen toilet en/of badkamer op het bovenste verdiep. Hoe belangrijk lijkt dit jullie? De kindjes (en later kinderen) zullen hierdoor dus altijd een trap moeten nemen als ze 's nachts naar het toilet moeten.

Niettegenstaande dat we volgens de nieuwe plannen 3 volwaardige slaapkamers kunnen hebben op het 2e verdiep, stellen we ons de vraag of we niet beter een kamer opofferen voor een badkamer boven te kunnen hebben. De kindjes zullen altijd de trap moeten nemen als ze 's nachts naar het toilet moeten gaan. Zeker als ze klein zijn, kan dit mogelijks ook gevaarlijk zijn? Hoe belangrijk lijkt jullie het ontbreken van een toilet op het 2e verdiep? Alvorens we een wijziging vragen aan de architect, wou ik onze twijfels hier eerst toetsen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken. Mijn inziens zijn er 3 realistische scenario's:
  1. Akkoord gaan met voorstel architect
  2. Vragen om toilet te voorzien op 2e verdiep
  3. Vragen om volwaardige badkamer te voorzien op 2e verdiep
Bij het overlopen van de plannen, had mijn vriendin reeds aangehaald dat ze heel graag een badkamer wou hebben boven. Volgens de architecte is dit mogelijk, maar niet makkelijk met de huidige staat van de leidingen in het huis. Indien we een volwaardige badkamer willen, zouden we maar 2 slaapkamers kunnen maken op het bovenste verdiep. Alleen een toilet maken zou lukken, maar dan moet het een 'speciaal soort' toilet zijn, omdat de afvoer niet recht naar beneden kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wel of geen toilet/badkamer op een verdieping met slaapkamers is een persoonlijke keuze. Ik zou deze in elk geval heel graag willen.

Misschien niet wat je wilt horen, maar als realiseren van jullie wensen in jullie huidige woning lastig is, zou verhuizen dan nog een optie zijn?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou 2 badkamers nemen, dat is wel erg prettig is mijn ervaring met 3 kinderen. Maakt dan niet eens zozeer uit welke verdieping.
Wat is er mis met een toilet een verdieping lager voor de kinderen? Misschien niet helemaal ideaal maar zo'n ramp is het ook niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 07-03-2025 08:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Question Mark schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:16:
Wel of geen toilet/badkamer op een verdieping met slaapkamers is een persoonlijke keuze. Ik zou deze in elk geval heel graag willen.

Misschien niet wat je wilt horen, maar als realiseren van jullie wensen in jullie huidige woning lastig is, zou verhuizen dan nog een optie zijn?
Verhuizen is een piste dat we nog niet bekeken hebben. We zijn beide vrij gehecht aan dit huis. Qua ligging is het perfectl, mijn vriendin kan te voet naar haar werk. Het is een ouder huis, met karakter, en dus ook wat werk aan. Maar het biedt ons wel de kans om het volledig te renoveren naar onze wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Sport_Life schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:22:
Ik zou 2 badkamers nemen, dat is wel erg prettig is mijn ervaring met 3 kinderen. Maakt dan niet eens zozeer uit welke verdieping.
Wat is er mis met een toilet een verdieping lager voor de kinderen? Misschien niet helemaal ideaal maar zo'n ramp is het ook niet.
Een ramp is het inderdaad niet. Maar als we dan toch renovatie werken laten uitvoeren, zoek ik graag de best mogelijke oplossing. Ikzelf heb nooit ergens gewoond waar er geen toilet was op het slaapgedeelte, vandaar dat ik het ontbreken hiervan moeilijk kan inschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:33
Ik heb wel gewoond in een huis zonder toilet op dezelfde verdieping en je went er aan. Maar is wel vervelend, zeker als je kleine kinderen hebt en je nog traphekjes hebt.. ook wordt je als ouder ook sneller wakker als ze van de trap af gaan.

Ik zou ook de kosten eens uiteen gaan zetten, blijkbaar is leidingwerk lastig volgens de architect en zal dan waarschijnlijk ook wel komen met een hoger prijskaartje. Hoeveel heb je (over) voor de verbouwing en is dat wel toereikend? Binnen welke periode wil je dit realiseren en wil je in de bouw en rotzooi zitten met kleine kinderen?

Persoonlijk zou ik, tenzij de hechting aan het huidige huis erg groot is, gaan rondkijken voor een ander huis waar alle wensen al gerealiseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:16
Waarom wordt de oude badkamer gehouden in het nieuwe plan?
Ik vind 2 badkamers juist veel meer schoonmaak werk... En zo vaak heb je niet 2 badkamers nodig.

Ik zou de oude badkamer juist weg doen,slaapkamer uitbreiden en halletje iets verkleinen...

Of zijn die oude badkamer muren steunmuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
(Ver)bouwen is consessies doen, vele klein, sommige groot.
Als jij een wc/badkamer op de slaap verdieping wil moet dat gewoon in het programma van eisen staan als een keiharde eis. En soms betekend dat dus dat andere dingen niet kunnen.
Een ramp is het inderdaad niet. Maar als we dan toch renovatie werken laten uitvoeren, zoek ik graag de best mogelijke oplossing. Ikzelf heb nooit ergens gewoond waar er geen toilet was op het slaapgedeelte, vandaar dat ik het ontbreken hiervan moeilijk kan inschatten.
Stel de regel in dat je eerst de trap op en af moet voordat je naar het toilet mag snachts ;) Er zijn maar weinig mensen die een wc op de slaap verdieping hebben en daar spijt van hebben (andersom is een ander verhaal)
Zelf zou ik echt niet meer anders willen. Het resultaat is doorgaans een kleinere kamer, een kamer minder, of een veel duurdere verbouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:28
Zo’n redelijk groot vrijstaand huis, en dan in het hele huis maar één toilet?
Voor vijf mensen ook nog?
Dat zou ik echt nóóit doen.
Altijd gaan voor een tweede toilet, bij voorkeur dan inderdaad op de verdieping bij de slaapkamers.

Volgens mij krijg je die met wat gepuzzel en verplaatsen van wat muren nog wel geplaatst ongeveer op dezelfde plek als op de begane grond (naast de trap op de bovenverdieping)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou wel een toilet maken op de 1e. Badkamer zou ik niet persé nodig vinden. Is ook een kwestie van afspraken onderling maken.

Op slaapkamer 1 kun je 'rechtsonder' waar de stoel staat een toilet maken, eventueel iets naar 'boven' als je de deur naar 'beneden' zet. Eventueel wat creatief met een 'hoekje' uit een deur als je met schuine kanten zit.

Uiteindelijk is het toiletje er boven alleen voor je eigen gezin, niet voor bezoekers.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:12
Zit de trap nu al rechtsonder, of juist nog naast de keuken. Met trap naast de keuken zou het denk ik mogelijk moeten zijn om ongeveer boven de huidige badkamer (dus op de plek van slaapkamer 2) een nieuwe badkamer te realiseren (douche/wastafel/toilet, hebben wij in een ruimte van 1.6x2 m, en je zou ook nog kunnen overwegen om toilet en douche los van elkaar te doen, dat hoeven dan beiden ook maar ruimtes van 1,5 tot 2 m2 te zijn om functioneel te zijn), dan kan leidingwerk door de oude badkamer (die dan een washok zou kunnen worden ofzo).

Slaapkamer 3 zou ongeveer op de plek blijven waar deze nu staat getekend, maar dan met de deur dicht bij die badkamer in wat nu getekend is als slaapkamer 2. Slaapkamer 1 zou dan dat rechter stuk (onder slaapkamer 2) in moeten leveren, zodat slaapkamer 2 daarheen kan in combinatie met de nu getekende overloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:11
Bij een huis van dit formaat met 5 mensen zou een tweede toilet naar mijn mening niet een overbodige luxe zijn.
Is het niet mogelijk om boven een klein stuk van kamer 1 bij de overloop op te offeren om daar een toilet te maken?
Een volwaardige badkamer op de tweede verdieping lijkt mij iets te ambitieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
99ruud99 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:45:
Waarom wordt de oude badkamer gehouden in het nieuwe plan?
Ik vind 2 badkamers juist veel meer schoonmaak werk... En zo vaak heb je niet 2 badkamers nodig.

Ik zou de oude badkamer juist weg doen,slaapkamer uitbreiden en halletje iets verkleinen...

Of zijn die oude badkamer muren steunmuren?
Omdat we hiervoor niet echt een andere zinvolle bestemming hebben. Kosten gewijs is het dus makkelijkst om de as-is te behouden. Onze slaapkamer (op plan rechtsboven) is groot genoeg, we hebben geen nood aan extra ruimte. In de nieuwe badkamer kunnen we eventueel alleen een bad zetten, en dan de douche houden in de huidige badkamer. Dan hebben beide badkamers nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Eupeodes schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:54:
Zit de trap nu al rechtsonder, of juist nog naast de keuken. Met trap naast de keuken zou het denk ik mogelijk moeten zijn om ongeveer boven de huidige badkamer (dus op de plek van slaapkamer 2) een nieuwe badkamer te realiseren (douche/wastafel/toilet, hebben wij in een ruimte van 1.6x2 m, en je zou ook nog kunnen overwegen om toilet en douche los van elkaar te doen, dat hoeven dan beiden ook maar ruimtes van 1,5 tot 2 m2 te zijn om functioneel te zijn), dan kan leidingwerk door de oude badkamer (die dan een washok zou kunnen worden ofzo).

Slaapkamer 3 zou ongeveer op de plek blijven waar deze nu staat getekend, maar dan met de deur dicht bij die badkamer in wat nu getekend is als slaapkamer 2. Slaapkamer 1 zou dan dat rechter stuk (onder slaapkamer 2) in moeten leveren, zodat slaapkamer 2 daarheen kan in combinatie met de nu getekende overloop.
De trap naar verdieping 2 zit nu al rechtsonder. De trap naast de keuken, is de trap naar de kelder verdieping. Het huis is volledig onderkelderd, met een kelder die half in, half boven de grond zit. Mijn bureau is in één van de kelder ruimtes, waar we vensters en CV radiatoren hebben.

Hopelijk leg ik het goed uit?

Het voornaamste probleem volgens de architect om een badkamer op het bovenste verdiep te maken, zijn de schuine wanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn ervaring is dat kinderen eigenlijk nooit 's nachts naar het toilet moeten. Kwestie van vooral aanleren voor het slapen naar het toilet. Zou liever een ruime badkamer hebben dan twee. Ik zou eventueel wel kijken of je op de 2e verdiep een voorbereiding hebt voor een wastafel op de slaapkamer.
Mocht je namelijk een dochter krijgen is dat wel handig voor de doorstroom.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-06 12:10
Ik zou een stuk van slaapkamer 1 opofferen voor een badkamer en toilet. Enkele wasbak, douche en toilet volstaan. Dan de gang iets door laten lopen, zodat kamer 1 een rechthoek wordt.
Het toilet op de slaapkameretage wordt hier echt veel gebruikt, ook 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Question Mark schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:16:

wel duur geintje. wellicht is t in belgie anders maar ik heb laatst voor ons woning uitgerekend wat t kost om deze te verkopen. ik.kwam op 30k kosten uit, alleen voor verkopen huis 1 en aankopen huis 2.
daar kun je heel wat verbouwing van doen ;)

verder sluit.ik me aan bij de rest die zegt dat slaapkamer 1 iets kleiner moet en dan daar een toilet. extra badkamer vind ik onzin maar daar toilet inpassen wel.leuk/handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:03
Frogmen schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:22:
Mijn ervaring is dat kinderen eigenlijk nooit 's nachts naar het toilet moeten. Kwestie van vooral aanleren voor het slapen naar het toilet. Zou liever een ruime badkamer hebben dan twee. Ik zou eventueel wel kijken of je op de 2e verdiep een voorbereiding hebt voor een wastafel op de slaapkamer.
Mocht je namelijk een dochter krijgen is dat wel handig voor de doorstroom.
Lastig te voorspellen, ik heb 1 kind van 8 maar die hoor ik geregeld rond 2 of 3 uur in de nacht naar het toilet gaan.

Voor TS:

De hal is zo groot dat ik daar een 2e badkamer met bad zou maken, de huidige badkamer kun je houden, of je maakt er een grote inloopkast van als je opslagruimte nodig hebt. En op de bovenverdieping zou ik op de plek waar nu de stoel staat bij kamer 1 een toilet maken met een klein wastafeltje en een deur tegenover de trap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fr33z schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:06:
[...]

wel duur geintje. wellicht is t in belgie anders maar ik heb laatst voor ons woning uitgerekend wat t kost om deze te verkopen. ik.kwam op 30k kosten uit, alleen voor verkopen huis 1 en aankopen huis 2.
daar kun je heel wat verbouwing van doen ;)
Vergis je niet in wat verbouwen kost... Zeker niet in een huis van zestig jaar, waar echt nog wel wat onverwachts tegengekomen gaat worden. Voor 30K heb je tegenwoordig met wat geluk alleen een badkamer..

Los van de kosten. Als wat TS en zijn vrouw willen fysiek niet kan in de woning (voldoende slaapkamers, toilet én badkamer op de verdieping) dan kan het altijd een serieuse overweging zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16

EektheMan

DPC

Misschien valt er iets te doen met de kelder? Daar kun je waarschijnlijk een toilet/douche/wasruimte voor jullie zelf plaatsen. Geeft weer wat ruimte op het 1e verdiep waar je mee kunt spelen. Garage (mocht die er zijn) opgeven en daar bv een slaapkamer van maken. Indien geen garage, de optie bekijken of er een deel van de grond afgegraven kan worden met toegang tot de tuin of gewoon een glaspartij.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Question Mark schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:07:
[...]

Vergis je niet in wat verbouwen kost... Zeker niet in een huis van zestig jaar, waar echt nog wel wat onverwachts tegengekomen gaat worden. Voor 30K heb je tegenwoordig met wat geluk alleen een badkamer..

Los van de kosten. Als wat TS en zijn vrouw willen fysiek niet kan in de woning (voldoende slaapkamers, toilet én badkamer op de verdieping) dan kan het altijd een serieuse overweging zijn.
tuurlijk, dat is waar. Maar het is wel goed om de ordegrootte bedragen op een rijtje te zetten. Want voor die 30k heb je nog niks gedaan in je nieuwe huis, waar je waarschijnlijk ook dingen wilt.

ik snap zelf niet goed waarom er 2 badkamers nodig zijn, ik zou dat vooral irritant vinden met schoonmaken enzo. Ook het feit dat je dan 2x 30k mag reserveren mocht je ze ooit weer willen updaten helpt niet. Van alle vierkante meters in je huis is de badkamer verruit het duurst. Het hangt er van de gebruikers af of je die dan ook zo veel euro's waard vind. Ik kies vooral om geld te spenderen aan waar ik tijd door breng, dus relatief mooie keuken/woonkamer en slaapkamer. Simpel badkamertje want 10 min per dag per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

dotacom schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:32:
[...]

Wij hebben onze slaapkamer/badkamer/washok/kantoor/aparte wc op verdieping 1 en op verdieping 2 drie slaapkamers + badkamer.
Dat gaat echt prima, voor het slapen gaan ze naar de wc en smorgens ook weer.

Een wc zou makkelijk te installeren zijn dan in badkamer 2, maar dan wordt de badkamer vrij krap , om die reden niet gedaan.

Wij missen het dus niet. Al denk ik ook dat je eraan gewend raakt als je het wel hebt. We hebben nu een grote kelder onder onze woning en die zou ik voor geen goud willen missen bijvoorbeeld.. Ideaal voor feestjes, sporten, film kijken etc.
Zo zal het vast ook zijn bij een wc op iedere verdieping als je dat gewend bent.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:43
dotacom schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:28:
[...]

Verhuizen is een piste dat we nog niet bekeken hebben. We zijn beide vrij gehecht aan dit huis. Qua ligging is het perfectl, mijn vriendin kan te voet naar haar werk. Het is een ouder huis, met karakter, en dus ook wat werk aan. Maar het biedt ons wel de kans om het volledig te renoveren naar onze wensen.
Als verhuizen dan lastig is dan kun je ook nog kiezen om het bij 2 kinderen te houden. Dat lost van alles op. Niet alleen in huis.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:24
Over een heel andere boeg: ouderslaapkamer en luxe badkamer boven, met 1 kinderkamer. Dan heb je op de woonverdieping twee kamers beschikbaar en een kleine kinderbadkamer voor douchen en tanden poetsen. Best fijn hoor, een kamer op de woonverdieping voor kleine kinderen die nog regelmatig slapen. En zolang het er eentje is kun je die kamers gebruiken als werk- of speelkamer.
Tegen de tijd dat de kinderen tieners zijn geworden, kun je misschien een volgende verbouwing inzetten met twee slaapkamers in de kelder?
Overigens vinden veel kinderen het tot een jaar of 6 ook heel leuk om een slaapkamer te delen. Ze hoeven niet meteen een aparte kamer en tegen de tijd dat ze dat wel willen, vinden ze het niet erg om een trap af te lopen naar het toilet.
Pagina: 1