Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palatinux
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-06 02:22
Beste Tweakers,

Ik ben in het bezit van een Xiaomi Redmi Note 11, die na een mislukte officiële software-update in de EDL-modus (Emergency Download Mode) is beland. Dit betekent dat de telefoon nu hardbricked is, omdat Xiaomi de EDL-modus opzettelijk heeft vergrendeld met een autorisatiecode die alleen bij hen bekend is en die ze niet willen vrijgeven. Hierdoor kan ik de software niet zelf herstellen en heb ik geen toegang tot mijn gegevens.

Dit probleem heb ik eerder ervaren in 2023, na een officiële update. Toen is het moederbord van de telefoon (onnodig) kosteloos door Xiaomi vervangen, in plaats van de software opnieuw te flashen. Dit roept vragen op over de kwaliteit van hun updates en de verantwoordelijkheid die zij dragen voor de werking van hun apparaten.

Nu de fabrieksgarantie net is verlopen, beroept Xiaomi zich uitsluitend op de fabrieksgarantie, terwijl ze volgens hun algemene voorwaarden de wettelijke garantie niet mogen uitsluiten. Dit lijkt in strijd met de consumentenrechten, aangezien ik nu moet betalen voor de reparatie van mijn telefoon, ondanks dat dit probleem niet door mijn eigen handelen is veroorzaakt binnen de wettelijke garantie. Bovendien heb ik geen mogelijkheid om mijn telefoon zelf te repareren of deze tegen acceptabele kosten te laten repareren, wat indruist tegen de regelgeving omtrent het recht op reparatie.

Mijn vragen aan jullie zijn:

1. Heeft iemand anders ook problemen ondervonden met de garantievoorwaarden en het handelen van Xiaomi die in strijd zijn met de wettelijke garantie?

2. Zijn er meerdere gebruikers die na een update van Xiaomi de toegang tot hun apparaat en de gegevens daarop zijn verloren, of die hun telefoon in de EDL-modus hebben zien terechtkomen na de garantieperiode?

3. Hebben jullie, wat betreft het niet naleven van de wettelijke garantie, een melding gedaan bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt)? En heeft iemand daarop een positieve reactie ontvangen?

Ik waardeer jullie ervaringen en inzichten zeer en hoop dat we samen een oplossing kunnen vinden voor dit probleem.

Met vriendelijke groet,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:18
Waar heb je de telefoon gekocht? Bij de fabrikant zelf? Of een Winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palatinux
Dat is een goede vraag, @corporalnl. De telefoon heb ik gekocht bij Xiaomi zelf (Xiaomi Technology Netherlands B.V.), en dit is ook de partij die de garantieaanvraag ontwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 17:35

slaay

Natuurbeleven.com

https://www.mi.com/nl/service/warrant_mobilewarranty/
"Xiaomi garandeert de oorspronkelijke koper dat uw Xiaomi-product bij normaal gebruik gedurende de garantieperiode vrij is van materiaal- en fabricagefouten. Tenzij anders bepaald door de toepasselijke wetgeving, wordt gedurende 2 jaar garantie gegeven. Niettegenstaande de voorgaande bepaling sluit Xiaomi de minimale wettelijke garantieperiode die door de toepasselijke wetgeving wordt opgelegd niet uit, beperkt deze niet en schort deze niet op."

Volgens hun garantievoorwaarden sluiten ze wettelijke garantie niet uit.

Maar de vraag is hoe lang heb je recht op wettelijke garantie op je telefoon?
In theorie zou je kunnen zeggen; zolang Xiaomi updates uitbrengt gaan ze ervan uit dat het toestel normaal zou moeten functioneren.

Volgens https://trust.mi.com/misrc/updates/detail?tab=phone is de support op "Security Update EOL Date 2025-01-28" verlopen.
Dat maakt het niet makkelijk om te onderbouwen dat je toestel nu nog steeds probleemloos zou moeten werken.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palatinux
Beste @slaay,

Ze sluiten het inderdaad niet uit volgens hun voorwaarden, maar in elke e-mail die ik ontvang met een garantieaanvraag, wordt het volgende bevestigd:
De fabrieksgarantie, zoals eerder aangegeven, is echt maximaal 2 jaren waardoor wij u alleen een reparatie buiten de garantie kunnen aanbieden. Voor meer informatie hierover kunt u gaan naar: https://www.mi.com/nl/service/support
En als je naar hun voorwaarden kijkt, zijn er altijd kosten verbonden aan de reparaties die buiten die twee jaar garantie vallen. Dit kan voor veel consumenten een onaangename verrassing zijn, vooral als ze verwachten dat een defect product kosteloos gerepareerd kan worden.

Helaas is dit de gangbare manier van garantieafhandeling bij de meeste bedrijven. Het is teleurstellend dat ze de garantie zo strikt interpreteren, vooral gezien de verwachtingen die consumenten hebben bij de aankoop van een product.

Zoals je zelf aangeeft, zijn er beveiligingsupdates tot 28 januari 2025, maar dat betekent niet dat de garantie volgens de Nederlandse wet is verlopen. Consumenten hebben recht op garantie op een deugdelijk product, wat inhoudt dat het product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen van de gebruiker, zowel qua functionaliteit als levensduur.

Daarnaast is het belangrijk om te benadrukken dat de garantie niet alleen betrekking heeft op de fabrieksgarantie, maar ook op de wettelijke garantie die consumenten in Nederland toekomt. Dit houdt in dat als een product niet naar behoren functioneert binnen een redelijke termijn, de consument recht heeft op een oplossing, zoals reparatie of vervanging, ongeacht de fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:35
Palatinux schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 01:15:
Beste @slaay,

Ze sluiten het inderdaad niet uit volgens hun voorwaarden, maar in elke e-mail die ik ontvang met een garantieaanvraag, wordt het volgende bevestigd:

[...]

En als je naar hun voorwaarden kijkt, zijn er altijd kosten verbonden aan de reparaties die buiten die twee jaar garantie vallen. Dit kan voor veel consumenten een onaangename verrassing zijn, vooral als ze verwachten dat een defect product kosteloos gerepareerd kan worden.

Helaas is dit de gangbare manier van garantieafhandeling bij de meeste bedrijven. Het is teleurstellend dat ze de garantie zo strikt interpreteren, vooral gezien de verwachtingen die consumenten hebben bij de aankoop van een product.

Zoals je zelf aangeeft, zijn er beveiligingsupdates tot 28 januari 2025, maar dat betekent niet dat de garantie volgens de Nederlandse wet is verlopen. Consumenten hebben recht op garantie op een deugdelijk product, wat inhoudt dat het product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen van de gebruiker, zowel qua functionaliteit als levensduur.

Daarnaast is het belangrijk om te benadrukken dat de garantie niet alleen betrekking heeft op de fabrieksgarantie, maar ook op de wettelijke garantie die consumenten in Nederland toekomt. Dit houdt in dat als een product niet naar behoren functioneert binnen een redelijke termijn, de consument recht heeft op een oplossing, zoals reparatie of vervanging, ongeacht de fabrieksgarantie.
Nou.. De meeste bedrijven zijn geen chinese bedrijven met een zeer bedenkelijke reputatie.

Dus dat dit bedrijf hier zo mee omgaat is natuurlijk iets wat je in 2023 ook al had kunnen verwachten bij aanschaf.

Ik begrijp sowieso niet dat er anno 2023 nog mensen waren in Nederland die met dit bedrijf in zee gaan maar goed.

Een software update die buiten de garantieperiode is uitgevoerd die is mislukt wat een bewerking is die wanneer deze mislukt altijd risicovol is en je dan beroepen op een ondeugdelijk product, dat gaat denk ik niet lukken.
Want het product was deugdelijk tot dat je die update ging uitvoeren en als die update niet mislukt was was het product ook niet beschadigd geraakt.

Dat is namelijk de oorzaak van het defect.
En de oorzaak van het mislukken is dus de oorzaak niet een gebrek van het product zelf.

DIt is feitelijk gevolgschade van het mislukken.

En de oorzaak van het mislukken is de feitelijke schade.

Mogelijk kun je nog wat met de fastboottool

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 21-03-2025 05:00 ]

Pagina: 1