Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thsk
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-06 21:52
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het afmelden van mijn btw-nummer. Een paar jaar geleden vroeg ik een btw-nummer aan met de KOR-regeling, zodat ik btw kon terugvragen voor de zonnepanelen die ik toen had. Later heb ik een KvK-registratie aangevraagd voor mijn zzp-activiteiten en inmiddels overgezet naar een BV. Omdat ik het btw-nummer van mijn eenmanszaak niet meer nodig heb, heb ik een brief gestuurd naar de Belastingdienst om mijn btw-nummer af te melden (KVK nummer is al afgemeld).

Ik kreeg echter een brief terug van de Belastingdienst dat het niet mogelijk is om het btw-nummer af te melden, omdat ik zonnepanelen eigenaar ben. Dit verbaasde me, aangezien het oude zonnepanelensysteem inmiddels van het dak is gehaald en er een nieuw systeem is geplaatst waar volgens de nieuwe regeling 0% btw op zit.

Betekent dit nu dat ik mij nooit meer kan afmelden voor mijn btw-nummer vanwege de zonnepanelen, zelfs niet nadat het oude systeem is verwijderd en ik nu een nieuw systeem zonder btw op het dak heb?

Ik hoor graag van anderen die hier ervaring mee hebben of iets meer duidelijkheid kunnen geven.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 10:11
Het (terug)leveren van stroom aan het netwerk is een met BTW belaste prestatie. Je moet deze omzet dan eigenlijk ook aangeven bij de belastingdienst en de btw hierover afdragen. Ook als je een nieuw systeem gekocht hebt waar je geen btw-aftrek voor gekregen hebt.

De makkelijkste optie lijkt me om weer de KOR-regeling aan te vragen in verband met jaarlijks lage omzet, je hebt dan ook geen aangifteplicht meer.

Vroeger was er ook vaak nog een verschil tussen het btw-nummer van de zonnepanelen en van de eenmanszaak, maar op een gegeven moment is de belastingdienst daar mee gestopt. Toen je nog een eenmanszaak had, had je eigenlijk de stroom in dezelfde btw-aangifte aan moeten geven.