Foto's
/f/image/d6erIXpnM0aO5na9QeO5B8lO.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
5x5 meterSchaduw
Er is een klein beetje schaduw aan de oostkant door een boom van de buren. Dat hoop ik te vermijden door zo veel mogelijk tegen de westzijde te leggen.Jaarverbruik
Lastig te zeggen, aangezien we net een elektrische auto en warmtepomp hebben. We wekken ongeveer 6000Kwh op met onze huidige panelen (oost west). Ik denk dat we dat wel weg salderen in de nieuwe situatie.Huidige elektriciteitsaansluiting
3 faseBudget en doel
max 2000 Euro. Mijn doel is om extra capaciteit te hebben op zuid, om daarmee onze auto op te laden. Er komt een Zappi laadpaal die gestuurd kan laden op basis van overcapaciteit van de zon opwek. We zijn vaak thuis, dus kunnen relatief makkelijk ons verbruik sturen naar de opweg.Belangrijk: ik wil de omvormer kunnen uitschakelen via een Homeassistant koppeling wanneer de tarieven negatief zijn. De omvormer voor onze huidige panelen is een Solis omvormer, het staat nog op mijn to-do list om uit te zoeken of die dat ondersteunt.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zelf, ik ben niet heel handig, maar ik heb aardig wat tijd om het rustig aan te doen. Mocht het nodig zijn kan ik hulp inschakelen voor het tillen. De panelen aansluiten op de omvormer en de omvormer aansluiten op de elektra van onze woning wil ik door een elektricien laten doen,Bijhouden van data
Homeassistant en HomewizardBeoogde materialen
Ik heb eens gekeken bij Solar Outlet, en ik zat te denken aan het volgende:Panelen: 6x Jinko 440Wp All Black Tiger Neo N-Type (JKM440N-54HL4R-BK)
Omvormer: Growatt MIC 3000 TL-XE
Montageset: 3x Blubase Connect Montageset - Voor 2 panelen
Dan kom ik excl BTW uit op € 1.144,39. Dat zou ik niet gek vinden.
Wat vinden jullie van deze set voor de hierboven omschreven doelen? Mis ik iets?
En hoe toegankelijk is dit als doe-het-zelf klus? Het is een carport, dus ik kan er makkelijk zelf bij.