Zelf installeren 6 pv panelen op plat dak (carport)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 12:07
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvy22pcFuAEhHVSjvj5A-5kQlmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d6erIXpnM0aO5na9QeO5B8lO.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
5x5 meter
Schaduw
Er is een klein beetje schaduw aan de oostkant door een boom van de buren. Dat hoop ik te vermijden door zo veel mogelijk tegen de westzijde te leggen.
Jaarverbruik
Lastig te zeggen, aangezien we net een elektrische auto en warmtepomp hebben. We wekken ongeveer 6000Kwh op met onze huidige panelen (oost west). Ik denk dat we dat wel weg salderen in de nieuwe situatie.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
max 2000 Euro. Mijn doel is om extra capaciteit te hebben op zuid, om daarmee onze auto op te laden. Er komt een Zappi laadpaal die gestuurd kan laden op basis van overcapaciteit van de zon opwek. We zijn vaak thuis, dus kunnen relatief makkelijk ons verbruik sturen naar de opweg.

Belangrijk: ik wil de omvormer kunnen uitschakelen via een Homeassistant koppeling wanneer de tarieven negatief zijn. De omvormer voor onze huidige panelen is een Solis omvormer, het staat nog op mijn to-do list om uit te zoeken of die dat ondersteunt.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zelf, ik ben niet heel handig, maar ik heb aardig wat tijd om het rustig aan te doen. Mocht het nodig zijn kan ik hulp inschakelen voor het tillen. De panelen aansluiten op de omvormer en de omvormer aansluiten op de elektra van onze woning wil ik door een elektricien laten doen,
Bijhouden van data
Homeassistant en Homewizard
Beoogde materialen
Ik heb eens gekeken bij Solar Outlet, en ik zat te denken aan het volgende:
Panelen: 6x Jinko 440Wp All Black Tiger Neo N-Type (JKM440N-54HL4R-BK)
Omvormer: Growatt MIC 3000 TL-XE
Montageset: 3x Blubase Connect Montageset - Voor 2 panelen

Dan kom ik excl BTW uit op € 1.144,39. Dat zou ik niet gek vinden.

Wat vinden jullie van deze set voor de hierboven omschreven doelen? Mis ik iets?
En hoe toegankelijk is dit als doe-het-zelf klus? Het is een carport, dus ik kan er makkelijk zelf bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is prima zelf te doen.
Denk aan solar kabel, mc4 stekkers (en een tang) en een dikke dikke 230v kabel (doe meteen 6 kwadraat), en ballast of verankering.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
teacher schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:15:
Dit is prima zelf te doen.
Denk aan solar kabel, mc4 stekkers (en een tang) en een dikke dikke 230v kabel (doe meteen 6 kwadraat), en ballast of verankering.
Goed om te horen! Ik verbaasde me over hoe betaalbaar het is, zelf heb ik 9000 Euro betaald voor 22 panelen op mijn dak (oost west). Nu leg ik meer dan 1/3 van die capaciteit voor 15% van de prijs.

Voor ballast wil ik stoeptegels gebruiken die ik nog heb liggen. I.v.m de waterdichte laag op mijn carport kan ik er niet in schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:19
Waarom niet wat meer panelen als je toch bezig gaat? Bv de JKM525M-72HL4-TV daar zou je 2x4=8 van neer kunnen leggen op de 5 bij 5 meter die je hebt. Eventueel op een zelfgemaakte schans van stoeptegels als je dakconstructie dat kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Als je links en rechts wat rondkijkt op marktplaats kun je voor een beperkt budget een gebruikte set bij elkaar verzamelen met wat kennis en handelen.

Heb op onze overkapping recent panelen gelegd.
De volgende zaken bij elkaar gescharreld voor 700,-

24* 235 wp panelen (5640wp in totaal)
1x growatt 5000 1fase inverter met wifi
clickfit materiaal voor bevestiging op sandwichpanelen dak

Panelen liggen gelijk aan het afschot van de overkapping en water loopt er nog net netjes vanaf.

Voor die prijs heb ik er geen enkele moeite mee om de set wat te knijpen om niet door de 5kva max te gaan op de 1 fase aansluiting samen met de set op oost en zuid

[ Voor 8% gewijzigd door bgrr op 06-03-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
jeeedeee schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:41:
Waarom niet wat meer panelen als je toch bezig gaat? Bv de JKM525M-72HL4-TV daar zou je 2x4=8 van neer kunnen leggen op de 5 bij 5 meter die je hebt. Eventueel op een zelfgemaakte schans van stoeptegels als je dakconstructie dat kan houden.
Zou 4 rijen passen? Ik dacht dat er 30cm tussen de rijen niet zitten op een plat dak.

Ik weet niet goed of ik je begrijp met een zelfgemaakte schans van tegels. Ik neem aan dat de panelen in een stalen frame moeten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
bgrr schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:58:
Als je links en rechts wat rondkijkt op marktplaats kun je voor een beperkt budget een gebruikte set bij elkaar verzamelen met wat kennis en handelen.

Heb op onze overkapping recent panelen gelegd.
De volgende zaken bij elkaar gescharreld voor 700,-

24* 235 wp panelen (5640wp in totaal)
1x growatt 5000 1fase inverter met wifi
clickfit materiaal voor bevestiging op sandwichpanelen dak

Panelen liggen gelijk aan het afschot van de overkapping en water loopt er nog net netjes vanaf.

Voor die prijs heb ik er geen enkele moeite mee om de set wat te knijpen om niet door de 5kva max te gaan op de 1 fase aansluiting samen met de set op oost en zuid
Dat is inderdaad nog mooiere! Maar ik vind mezelf toch iets te veel beginner om een tweedehands set goed te kunnen beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:12
Ik zie geen carport maar dat maakt niet uit. Eens met het bovenstaande. Ik zou proberen zoveel mogelijk erop te leggen als je toch bezig bent. En plat dak doet in de winter niet bijster veel dus je zult het toch van de zomer moeten hebben. Je kunt de rijafstand dan vrij kort houden (afstand tussen de panelen).

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeBrun
timpel_800 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:32:
Ik zie geen carport maar dat maakt niet uit. Eens met het bovenstaande. Ik zou proberen zoveel mogelijk erop te leggen als je toch bezig bent. En plat dak doet in de winter niet bijster veel dus je zult het toch van de zomer moeten hebben. Je kunt de rijafstand dan vrij kort houden (afstand tussen de panelen).
De carport wordt nu gebouwd, dus dat was te vroeg voor de luchtfoto :-)

Als ik het dak helemaal vol zou leggen dan zal er af en toe wel wat schaduw van een boom zijn op 2 panelen aan de oostkant van het dak. Is dat een probleem als ze in serie zijn aangesloten?

Ik zou inderdaad 4x2 kwijt kunnen. Met een Growatt MIC 3300TL-X Seriële omvormer.

Dan zou ik aan de zijkanten maar 25cm vrij tot de rand hebben, is dat oke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:12
De schuur wordt nog gebouwd dus ik neem aan dat je hem sterk maakt. Die rand afstand zou ik mij niet te druk om maken op 2.5 meter hoogte. En als je het niet vertrouwt dan leg je op de hoeken toch wat extra ballast. Dan gaat het echt nergens heen hoor.

Een string omvormer kan tegenwoordig prima met schaduw omgaan. Hoewel ik het niet zeker weet van een growat. Maar dat weet vast iemand anders wel.

[ Voor 22% gewijzigd door timpel_800 op 07-03-2025 15:01 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:19
@LeBrun Je zou eens in dit topic Lardman in "Plat op dak montage Alla Lardman"van @Lardman kunnen kijken voor inspiratie over hoe je zonnepanelen kan leggen zonder een frame, maar met stoeptegels. Ik heb dat ter inspiratie gebruikt om 30 zonnepanelen te leggen in drie rijen van 10 panelen lang. Ik heb zelf mijn overkapping ontworpen en deze heeft een afschot van 7 graden, hiermee kon ik de panelen met twee stoeptegels per paneel leggen. Alles ligt redelijk beschut, al waren de eerste stormen best even spannend :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSG2yHIIj58MbgUf2IMsj8rOVx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rR0Py8HgHvJAiwyUU2MGsq8.jpg?f=fotoalbum_large

Wekt als een malle energie op, ook op de wat bewolktere dagen pakken deze panelen behoorlijk wat diffuus licht. Totale kosten waren iets van € 3.500 voor ruim 12.000 Wp :).

Ander punt, hoe wil je de overspanning van 5 meter maken? Met nog een paal in het midden verwacht ik?

[ Voor 3% gewijzigd door jeeedeee op 10-03-2025 14:34 ]

Pagina: 1