negatief performance verschil tussen twee generaties I7 ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
goedendag

Ca 10 jaar heb Ik heb een PC met een Aus P8Z77-V LE moederbord uitgerust met een i7-3770 CPU (IVY bridge) al hoofd computer. Deze PC voldoet voor de meeste van mijn toepassingen nog steeds goed.

CPU-Z score van deze setup: Single Thread 279 en Multi Thread 1678

Omdat het een grote kast is heb ik een tweede hands HP ELitedesk 800 G2 DM 65W gekocht met 16GB DDR4 en de CPU vervangen i7 6700 \CPU (skylake). Een CPU 2 generaties nieuwer dan de i7-3770.

Gezien het generatieverschil tussen de CPU's zou ik minimaal dezelfde performane cerwachten. Maar het PCtje voelt duidelijk langzamer aan. dit wordt bevestigd door de CPU-Z score.

CPU-Z score van deze setup: Single Thread 85 en Multi Thread 421

Dat is bijna 4 x trager. Ik heb mijn hoofd gebroken waar deze slechte performance vandaan komt. De originele CPU was een I5-6500 met (logisch) een bijzondere score:

CPU-Z score met een I5: Single Thread 90 en Multi Thread 327

Bijzonder omdat de Deze I5 single threaded sneller is dan de I7

Kan iemand deze bedroevende CPU-Z score verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:14
Ik vermoed dat je geen i7 6700 "normaal" hebt maar een i7 6700T vanwege de beperkte form-factor en beperkte voeding? Zo niet, dan is mogelijk nog steeds de voeding beperkt.

https://h30434.www3.hp.co...support-a-i7/td-p/7728170

[ Voor 28% gewijzigd door nooberke op 06-03-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er kan iets op de achtergrond processortijd eisen. Bijvoorbeeld een virusscan of search indexering. Dat kan een flinke vertragende werking hebben.

Als je een vergelijkbare benchmark gebruikt kun je je eigen resultaten vergelijken met die van anderen. bijvoorbeeld

i7 is een marketing classificatie binnen een generatie, het zegt niet veel over de capaciteiten van de processor vergeleken met andere generaties. Dat gezegend hebbende, een i7-6700 zou wat sneller moeten zijn.

Zoals @nooberke opmerkt, ik zou ook controleren welke processor er precies in zit. Er zijn varianten met dezelfde naam die trager zijn.

Verder zou ik de BIOS resetten en allerlei ongewenste extra's (bloat) verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09 13:56
Het is natuurlijk al vreemd dat die i5 een lagere singlecore haalt dan die i7 3770 die je had.

Een elitedesk is in feite een vrij forse nuc. Er kunnen dus een aantal dingen aan de hand zijn.

1. De CPU's oververhitten
2. De CPU's worden door het moederbord van de elitedesk beperkt tot een lager vermogen. Ofwel omdat ze dat zo hebben ingesteld bij HP, of omdat de VRM van de borden oververhit.

Omdat de score's zo dicht op elkaar zitten, vermoed ik dat het een van die twee is.

Volgens de specs moet dit kunnen en zou het systeem max 90 watt trekken. Dat komt overeen met een 65W CPU.

Ik zou even HWInfo64 installeren. CPU-Z draaien of een andere benchmark en kijken wat het max vermogen van de cpu is, de kloksnelheid en de temperatuur. Minimaal 1 van die 3 is de boosdoener

[ Voor 44% gewijzigd door youridv1 op 06-03-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Bedankt allen.

ik ga met deze info aan de slag. Het betreft het 65 Watt model van deze PC met een standaard i7 6700, dus niet de K of T variant, er zat ook een normale I5-6500 in. Er is nl ook een low power 35 watt variant van deze mini-PC die alleen de T variant ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Wat direct opvalt bij HWINFO
is het extra venstertje met CPU #0 - Active Clock

Bij mijn oude PC schomeld deze op de 4 cores tussen de 1605 (16 x) en 3711 Mhz 37x
en de mini-pc continue op 799 Mhz 8x

ik neem aan dat dit de Multiplier is . Dan is de lage score te verklaren. Maar dat geeft ie direct aan na een koude boot wanneer de CPU nog koud is (25 graden). Het is goed mogelijk dat de suggestie van Youridv1 klopt, dat HP het moeerbord beperkt hebben tot een lager vermogen :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:30
pandit schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:54:
Omdat het een grote kast is heb ik een tweede hands HP ELitedesk 800 G2 DM 65W gekocht met 16GB DDR4 en de CPU vervangen i7 6700 \CPU (skylake). Een CPU 2 generaties nieuwer dan de i7-3770.
Heb je na de CPU wissel ook al eens een volledige CMOS reset (cmos knop op moederbord) gedaan?
Dat was bij mij ook een keer de oplossing na een CPU upgrade van een HP Prodesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Nee. Ga ik morgen proberen. Aan de andere kant was de oude I5 die erin zat ook geen hoogvlieger. Ik heb wel de bios gereset.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pandit
probleem gevonden, het was heel iets anders.

Bij het doorspitten van de HWINFO waardes viel het me op dat er twee totaal verschillende 8GB RAM modules inzaten.

Een

1200 Mhz (DDR4-2400 / PC4-19200)
en een
1333.3 Mhz (DDR4-2666) / PC4-21300)

Ik heb er ééntje uitgehaald en na een herstart meteen een multiplier van 40 :-)

CPU-Z score van deze setup: Single Thread 293 en Multi Thread 2006

Hij fietst mijn oude i7-3770 er dus uit.geheel conform specs.

Hetzelfde resultaat kreeg ik met de andere DIMM

Nu op zoek naar een DIMM met de juiste specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 16:59
CPU Performance zou ik zelf meten met Cinebench of PC Mark, niet met CPUZ :) Maar fijn dat het is gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09 13:56
pandit schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:19:
probleem gevonden, het was heel iets anders.

Bij het doorspitten van de HWINFO waardes viel het me op dat er twee totaal verschillende 8GB RAM modules inzaten.

Een

1200 Mhz (DDR4-2400 / PC4-19200)
en een
1333.3 Mhz (DDR4-2666) / PC4-21300)

Ik heb er ééntje uitgehaald en na een herstart meteen een multiplier van 40 :-)

CPU-Z score van deze setup: Single Thread 293 en Multi Thread 2006

Hij fietst mijn oude i7-3770 er dus uit.geheel conform specs.

Hetzelfde resultaat kreeg ik met de andere DIMM

Nu op zoek naar een DIMM met de juiste specs
Ik denk dat het relatief weinig uitmaakt wat je erin stopt, als de twee dimms maar matchen met elkaar. Wel raar wat hier gebeurt. Dit is de eerste keer dat ik hoor van een ingeperkte multiplier door mismatched RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een vraag over een processor en hoort dus niet in Overige Hardware, maar in Proceossors, Moederborden & Geheugen

Move OH -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Inmiddels was het probleem niet opgelost. Ik heb een identieke DIM bijgeplaatst maar de multiplier bleef op 8x staan. na het verwijderen van de tweede DIM bleef de multiplier op 8 staan. om gek van te worden. Ik heb me suf gezocht naar de oplossing. uiteindelijk kwam ik op het programma "ThrottleStop", ik heb dit programma gedraaid en alleen het vinkje voor "BD PROCHOT" weggehaald en de multiplier schoot omhoog naar 37 en bleef daar schommelen. Als voorlopige oplossing heb ik dit programma met de task scheduler automatisch laten starten na het inloggen. so far so not good. alhoewel de symptomen weg zijn ben ik niet bij de root cause gekomen. Gelukkig heb ik hier een huis een tweede elitedesk 800 G2 65 als server draaien. Vandaag heb ik deze down gebracht en de SSD omgewisseld en kijken wat er ging gebeuren. Exact hetzelfde, de multiplier bleef ook op 8 staan terwijl deze server buitengewoon presteert. Dan zou het probleem heel ergens anders kunnen liggen en wel in de voeding. Ik heb de voeding van de server aangesloten en de multiplier schoot naar 37x op beide systemen. bijzonder vreemd. de voedingsadapters zijn identiek en genuine HP 19 volt 90 watt. er is dus iets mis met de betreffende voeding. maar wat? hij levert genoeg stroom want met ThrottleStop presteert hij goed. er zit dus een mechaniek in deze mini-pc's die de voeding kunnen beoordelen maar ik zie geen enkele fout in de BIOS. heeft iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:50
Misschien is er beperkte ondersteuning voor die cpu en heb je een bios update nodig voor de juiste microcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
pandit schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:16:
Inmiddels was het probleem niet opgelost. Ik heb een identieke DIM bijgeplaatst maar de multiplier bleef op 8x staan. na het verwijderen van de tweede DIM bleef de multiplier op 8 staan. om gek van te worden. Ik heb me suf gezocht naar de oplossing. uiteindelijk kwam ik op het programma "ThrottleStop", ik heb dit programma gedraaid en alleen het vinkje voor "BD PROCHOT" weggehaald en de multiplier schoot omhoog naar 37 en bleef daar schommelen. Als voorlopige oplossing heb ik dit programma met de task scheduler automatisch laten starten na het inloggen. so far so not good. alhoewel de symptomen weg zijn ben ik niet bij de root cause gekomen. Gelukkig heb ik hier een huis een tweede elitedesk 800 G2 65 als server draaien. Vandaag heb ik deze down gebracht en de SSD omgewisseld en kijken wat er ging gebeuren. Exact hetzelfde, de multiplier bleef ook op 8 staan terwijl deze server buitengewoon presteert. Dan zou het probleem heel ergens anders kunnen liggen en wel in de voeding. Ik heb de voeding van de server aangesloten en de multiplier schoot naar 37x op beide systemen. bijzonder vreemd. de voedingsadapters zijn identiek en genuine HP 19 volt 90 watt. er is dus iets mis met de betreffende voeding. maar wat? hij levert genoeg stroom want met ThrottleStop presteert hij goed. er zit dus een mechaniek in deze mini-pc's die de voeding kunnen beoordelen maar ik zie geen enkele fout in de BIOS. heeft iemand nog suggesties?
Dell doet het in ieder geval wel. Sommige laptops kijken zelfs naar de karakteristieken van de stroomtoevoer en gaan throttelen als ze een niet originele Dell voeding herkennen.

Is de HP voeding die niet goed werkt al vrij oud? Mogelijk is die niet meer zo goed waardoor de PC hem onterecht als niet origineel aanduidt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
pandit schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:16:
Ik heb de voeding van de server aangesloten en de multiplier schoot naar 37x op beide systemen. bijzonder vreemd. de voedingsadapters zijn identiek en genuine HP 19 volt 90 watt. er is dus iets mis met de betreffende voeding. maar wat? hij levert genoeg stroom want met ThrottleStop presteert hij goed. er zit dus een mechaniek in deze mini-pc's die de voeding kunnen beoordelen maar ik zie geen enkele fout in de BIOS. heeft iemand nog suggesties?
Hoogst waarschijnlijk is er dan een probleem met de HP "smart" pin van de voeding waardoor deze niet goed wordt herkend.

Parkytowers: HP Power Supplies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Daar heb ik ook aan gedacht. de plug heeft 3 koppelvlakken. maar dan zou de PC daar toch een melding van moeten geven? al dan niet in de bios. Of doet alleen Dell dat? Mijn XPS13 gaat soms piepen bij een originele DELL oplader. Ik ga dit wel verder onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pandit
even een update. Ik heb een thirth party adapter gekocht en als ik deze aansluit en ik zet deze aan dan gaat de PC aan en direct weer uit, ik heb de sensoraansluiting gemeten en daar staat 0 volt op, op de originele "probleem" adapter staat 15 volt. ik wil nu de goede adapter uit mijn ander pc aansluiten en doormeten. met deze info hoop ik met de tips uit links van The_Doman de juiste stappen te ondernemen. wordt vervolgd

Inmiddels een stap verder en wat beter gemeten

de "probleem adapter" geeft 19,77 volt en 15 volt op de derde pin.
probleem is dat de multiplier op 8x blijft

de goede adapter geeft 19,6 volt en 4 volt op de derde pin

En de thirth party adapter 20,2 vol en ook 4 volt op de derde pin.
probleem is dat de PC na het aanschakelen meteen weer uitgaat, misschien omdat de spanning te hoog is

[ Voor 32% gewijzigd door pandit op 29-03-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
pandit schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:48:
de "probleem adapter" geeft 19,77 volt en 15 volt op de derde pin.
probleem is dat de multiplier op 8x blijft

de goede adapter geeft 19,6 volt en 4 volt op de derde pin

En de thirth party adapter 20,2 vol en ook 4 volt op de derde pin.
probleem is dat de PC na het aanschakelen meteen weer uitgaat, misschien omdat de spanning te hoog is
Het voltageverschil is zo weinig/lijkt mij irrelevant.
Maar Ik heb geen idee hoe kritisch dat model HP is met de voeding.
Ik weet niet of je eigenlijk meet op het moederbord of zonder belasting?
Geeft de voeding hetzelfde resultaat op de andere HP Mini PC?

Wordt er misschien een DELL adapter/verloop stekker gebruikt?
Deze gebruiken ook dezelfde connector maar met andere smart pin ID, daar ontstaat ook vaak verwarring over.

Anders toch maar een andere/originele adapter halen?
Zelf heb Ik een groot deel van mijn "verzameling" DELL/HP adapters van Marktplaats en V/A.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 29-03-2025 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pandit
Bedankt alweer. Ik heb de nieuwe adapter op mijn andere Elitdesk aangesloten, en die heeft er geen moeite mee en loopt meteen door en full speed. dus het probleem lijkt opgelost.

De probleem adapter heb ik met veel moeite open gekregen en heb ik nagemeten, er lijkt een zenerdiode defect te zijn waardoor er 15 volt op de derde pin komt te staan ipv van 4 volt. Ik ga er een 4,7 volt exemplaar inzetten en kijken of het probleem is opgelost. vooralsnog draaien beide systemen zoals het hoort en ik heb weer veel geleerd :-)

[ Voor 2% gewijzigd door pandit op 30-03-2025 23:23 . Reden: typo ]

Pagina: 1