badkamer afvoer klokt bij leeglopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Sinds jaar en dag heb ik een irritant iets in mijn badkamer. De afvoer van onze wasbakken maakt een klokkend geluid bij het leeglopen. Sowieso is het krap en lastig aangelegd, want het lekt snel, maar met wat prutsen en afstellen krijg ik het wel lekvrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilqL5hYtol-MMWfrkCIUrVC4PSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPk4GBtzccZVBEbWNJjdgLzc.jpg?f=fotoalbum_large

- eerste lek issue is altijd de pijp die in de muur gaat: dat is een steekverbinding in een rubber, naar een 'halve' pijp (dus geen hele ronde 32mm bv, maar een halve (| ). Omdat je bij de rest van de verbindinden wel eens zit te rommelen, trek je de pijp iets uit de muur, en loop het water daar vrij uit..
- tweede issue is dus het klokken bij leeglopen. Dit komt uit beide sifons.

Leidingen zijn schoongemaakt (zo goed als het kan) en ik heb niet het idee dat er een verstopping zit. Echter, de muurpijp is dus wel krap qua volume.

Hoe kom ik toch van dat geklok af. Kan ik ergens een be/ontluchter plaatsen en waar zouden jullie dat doen? Ik zie ook deze sifons met beluchter (https://www.toolstation.nl/wirquin-neo-air-bekersifon/p12131), maar dan snap ik even niet waarom de schroef naar de 32mm pijp andersom zit dan bij mij... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Een beluchter is een slechte oplossing, de goeie oplossing is je standleiding doortrekken tot het dak en zo een ontluchtingspijp maken (dat helpt tegen over- en onderdruk). Als het niet anders kan, dan kan je wel die sifons van je link gebruiken op het eerste zicht, de koppeling zit goed toch (bovenaan koppel je de sifon aan je wasbak).
En kijk meteen om die koperen leidingen er uit te halen, met wat langere flexibels kan je dat vermijden en duwen die niet tegen de aansluitbuis.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Snap de halve pijp niet helemaal...?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:07:
Een beluchter is een slechte oplossing, de goeie oplossing is je standleiding doortrekken tot het dak en zo een ontluchtingspijp maken (dat helpt tegen over- en onderdruk). Als het niet anders kan, dan kan je wel die sifons van je link gebruiken op het eerste zicht, de koppeling zit goed toch (bovenaan koppel je de sifon aan je wasbak).
En kijk meteen om die koperen leidingen er uit te halen, met wat langere flexibels kan je dat vermijden en duwen die niet tegen de aansluitbuis.
Een standleiding aanpassen kan evt altijd nog, al verwacht ik als dat de oplossing zou zijn, ik op veel meer plekken geklok zou moeten horen (en het is alleen in de wasbakken).

Wat ik niet snap is de zij- aansluiting van die sifon. Op mijn foto komt de schroef op de shifon, en de productafbeelding heeft de schroef naar de pijp toe (en daar heb ik geen draad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
SMSfreakie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:13:
Snap de halve pijp niet helemaal...?
De aannemer kreeg een volle ronde pijp niet in de muur, dus hij heeft een halve maans pijp gebruikt (ken de officiele naam niet, en kan ook niet zo snel een plaatje vinden). Dat is dus een buis, waarvan één kant rond is, en de andere kant vlak waardoor hij ondieper in de muur is, maar dus de helft aan volume heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 09:15
superduper schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:20:
[...]

De aannemer kreeg een volle ronde pijp niet in de muur, dus hij heeft een halve maans pijp gebruikt (ken de officiele naam niet, en kan ook niet zo snel een plaatje vinden). Dat is dus een buis, waarvan één kant rond is, en de andere kant vlak waardoor hij ondieper in de muur is, maar dus de helft aan volume heeft.
Bijzonder verhaal, maar daar zit denk ik wel de kern van je probleem. Feitelijk heb je een verkleining van de interne oppervlakte, waardoor je een flessenhals hebt. Kiep maar eens een halve fles drinken ondersteboven, dan loopt dat ook niet helemaal in één keer weg, maar klokkend. Er moet namelijk lucht komen in de plaats van de weggespoelde vloeistof, en dat gaat niet tegelijkertijd door de tegen- en onderdruk die optreedt.

Geen idee of een sifonbeluchter hier gaat helpen, maar dat is eerder symptoombestrijding dan wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[~Fauna jamaar dan zou er toch juist een goed vacuüm onstaan? En zou de rubberen insteek verloop ook niet zomaar mogen lekken.. Immers heerst er onderdruk ipv overdruk?

* SMSfreakie gaat nog eens verder googleen naar de halvemaansbuis

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:39
Sowieso gek dat de afvoer in het midden recht naar achteren loopt in plaats van naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
cverkooyen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:17:
Sowieso gek dat de afvoer in het midden recht naar achteren loopt in plaats van naar beneden?
misschien gezichtsbedrog, maar hij loopt iets af (al is het niet heel erg veel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Die platte buis wordt een "slim tube" genoemd.
Dus dan snap ik ook dat je de buis niet te ver in de rubber manchet kan steken want dan sluit je de afvoer af.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoe dan ook raar om een T stuk te gebruiken, dat stroomt tegen elkaar in. Daar pak je normaal een Y stuk met 2x 45 graden erop. Zie ook op het oog niets aflopen, dat werkt ook niet bevorderlijk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:13
Hoezo kan er geen 4 cm buis in de muur, dat kan in elke gangbare muur. Standaard is 7 cm dik (cellenbeton/Ytong bv.) dus dat kan prima. Je gaat weliswaar bij het aanleggen snel door de muur heen naar de andere kant, dat is vrijwel gegarandeerd, dus je moet er wel mee rekenen dat je die andere kant weer moet dichtsmeren (dat zou de aannemer moeten doen als hij het sloopt) en afwerken (het is niet onredelijk dat je dat zelf moet doen, tenzij anders afgesproken). Nu is dat voor het doorsnee slaapkamermuurtje niet de grootste ramp.

Zelfs het dichtsmeren is niet moeilijk - stucen is moeilijk als je een groot oppervlak recht moet houden, maar als je gewoon de hele resterende muur als referentie hebt en gewoon een gat dicht moet smeren, dat kan eigenlijk iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Wilke schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:17:
Hoezo kan er geen 4 cm buis in de muur, dat kan in elke gangbare muur. Standaard is 7 cm dik (cellenbeton/Ytong bv.) dus dat kan prima. Je gaat weliswaar bij het aanleggen snel door de muur heen naar de andere kant, dat is vrijwel gegarandeerd, dus je moet er wel mee rekenen dat je die andere kant weer moet dichtsmeren (dat zou de aannemer moeten doen als hij het sloopt) en afwerken (het is niet onredelijk dat je dat zelf moet doen, tenzij anders afgesproken). Nu is dat voor het doorsnee slaapkamermuurtje niet de grootste ramp.

Zelfs het dichtsmeren is niet moeilijk - stucen is moeilijk als je een groot oppervlak recht moet houden, maar als je gewoon de hele resterende muur als referentie hebt en gewoon een gat dicht moet smeren, dat kan eigenlijk iedereen.
Het is een buitenmuur en ik geloof dat hij tegen wapening aanliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:23:
Hoe dan ook raar om een T stuk te gebruiken, dat stroomt tegen elkaar in. Daar pak je normaal een Y stuk met 2x 45 graden erop. Zie ook op het oog niets aflopen, dat werkt ook niet bevorderlijk.
Dat zou ik natuurlijk prima zelf nog kunnen maken, maar aan het afschot kan ik niet veel meer doen omdat de sifons niet zoveel speling meer naar boven hebben.

Bestaat er zoiets als een terugstroom klep oid die ik ergens zou kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

superduper schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:57:
Bestaat er zoiets als een terugstroom klep oid die ik ergens zou kunnen plaatsen?
Ja maar je sifon zou dat overbodig moeten maken en zo'n klep gaat met gootstenen al heel snel niet meer goed sluiten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:13
superduper schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:55:
Het is een buitenmuur en ik geloof dat hij tegen wapening aanliep.
Ok, dat is best wel een goede reden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:45
Dat T-stuk had nooit zo geplaatst mogen worden, hierdoor stroomt het water niet weg maar vult eerst de buis richting het andere sifon voordat dit verder leeg loopt richting de muur. Allereerst die situatie verbeteren door dit stromend te installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SilUQ2qhIbr4RbG2Rb90ueh3his=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y3TO7z6wTVHmtxs0csSfM5gA.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Gotenx op 07-03-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12
Daar zijn zelfs speciale T-stukken voor, die vermijden dat het water van de ene wasbak naar de andere loopt. Bijv. deze.

En wapening is geen excuus. Daar hebben ze haakse slijpers voor uitgevonden. Hier heeft mijn installateur destijds een 50 mm PVC afvoer in een 7 cm betonnen tussenmuurtje geplaatst.

[ Voor 14% gewijzigd door Masimo op 07-03-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
Dit is gewoon niet zo handig gemaakt... Als er gewoon 2 buizen in de muur waren gemaakt had elke sifon netjes naar achter aangesloten kunnen worden, of als de afvoer iets lager uit de muur gemaakt was dan had je het zoals eerder gezegd stromend kunnen maken. Maar nu is er weinig ruimte meer om het anders aan te sluiten dan t nu zit...

Als de wastafel 5cm omhoog zetten een optie is zou je dat t stuk 90 graden kunnen draaien met een bochtje er tussen. Dus dat t t naar beneden wijst, dan stroomt het al iets mooier weg en lost dat mogelijk je probleem op.

[ Voor 25% gewijzigd door Makrolon op 08-03-2025 07:38 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Thanks, ik ga er eens mee aan de slag. Wasbak hoger zitten is niet echt een optie helaas...
Pagina: 1