VoiceOver MacOS krijg ik niet in Nederlands UI is Engels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Airplane
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-03 15:01
Mijn vraag

Ik ben documentatie aan het schrijven.
Omdat deze ook bruikbaar moet zijn voor mensen met een visuele beperking maak ik gebruik van VoiceOver om te horen wat zij te horen krijgen als ze de documentatie lezen en zodat dit klopt met wat ze ervaren als ze op de websites of in de software bezig zijn.
(Daardoor ervaar je heel snel dat er bitter weinig sites goed gebruik maken van alt teksten of zaken zoals articles etc... eye-candy is de norm.)

De documentatie die ik schrijf is in het Nederlands.
De UI van mijn Mac staat in het engels (en dat wil ik ook zo houden).

Het probleem zit hem erin dat VoiceOver dan ook in het engels staat en ik deze (nog) niet op Nederlands gezet krijg.

Hoe krijg ik voor elkaar dat VoiceOver in het Nederlands spreekt en mijn UI in het Engels blijft staan.

Relevante software en hardware die ik gebruik

MBA 15" M3 2024
MacOS Sequoia 15.3.1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb een Nederlandse stem gedownload "claire (Enhanced)".
Deze heb ik geprobeerd te selecteren i.p.v. "Daniel English(United Kingdom), dat lukt dus via de UI niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4riZebv6wAWQiw01txG5jbAkBbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jKdQY1a7Kc0Y6MNP0z3Us7xv.png?f=fotoalbum_large

In /Library/* gezocht naar een relevante plist om deze te editen en zo "Claire" te forceren.

ChatGPT gevraagd... helaas kreeg ik daar informatie over vorige MacOS versies en na controle van de locaties die ChatGPT aangaf bleek dat deze in de huidige versie niet meer bestonden.

Beste antwoord (via Blue_Airplane op 06-03-2025 14:13)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:38
Je hebt 'detect languages' uit staan. Kan je dan ook niet met de sneltoetsen die in de dialoog van settings genoemd worden tussen je twee geïnstalleerde voices switchen? Zie ook hier: https://support.apple.com...mac/15.0#apd1259d999f6104

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwacht je dat je gebruikers ook hun UI in het Engels hebben staan? Ik zie niet wat de toegevoegde waarde is van een Nederlands stem op een Engels UI, behalve dat het waarschijnlijk allemaal brak wordt uitgesproken.

Als je daarentegen een Nederlands UI met (wat dan vermoedelijk wel werkt) Nederlandse stem, zonder dat je dat voor je eigen account zou willen aanpassen, zou je een tweede account kunnen aanmaken welke wel op Nederlands staat ingesteld. Als je niet continue wilt switchen tussen accounts is een mogelijke alternatief een tweede MacOS installatie in een VM via iets als UTM.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Airplane
Verwacht je dat je gebruikers ook hun UI in het Engels hebben staan?
Ik verwacht dat de gebruiker de UI op zijn voorkeurstaal zet. :)
Wat die taal ook is.
Ik zie niet wat de toegevoegde waarde is van een Nederlands stem op een Engels UI, behalve dat het waarschijnlijk allemaal brak wordt uitgesproken.
Dat is ook precies het probleem waar je tegenaan loopt bij verschillende websites, deze hebben geen of slechte alt teksten. Om hier toch doorheen te kunnen navigeren is het van belang dat dit in de documentatie klopt.

Voorbeeld: In Timewax moet ik in de documenatie "3e link Koppeling" bij de alt text typen omdat er geen goede omschrijving aan de buttons is toegevoegd.
Visueel zie je:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDGv9d2cDvdXPo7jPgrQ1gd19cg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AfDirKvuwkpEJ32IM3rVHhrA.png?f=fotoalbum_large
  • Microsoft Teams Koppelen
  • Slack Koppelen
  • Office 465 Outlook Koppelen
  • Google Agenda Koppelen
Als je daarentegen een Nederlands UI met (wat dan vermoedelijk wel werkt) Nederlandse stem, zonder dat je dat voor je eigen account zou willen aanpassen, zou je een tweede account kunnen aanmaken welke wel op Nederlands staat ingesteld.
Dat zou werken, echter verstoord het mijn normale werkwijze, programma namen worden "vernederlandst", ze zijn nog wel terug te vinden en de snelkoppelingen werken nog wel. Dat is beter geregeld bij Mac dan op Windows (hoewel in Windows 10/11 dat inmiddels wel redelijk werkt... behalve in functienamen in Excel b.v. ...)
Over Excel gesproken, dat gebruik ook regelmatig en dat wil ik dus absoluut niet in Nederlands hebben staan.
Ik ben met de engelse functienamen bekend en kan daarmee goed overweg, dus het omzetten naar Nederlands zou mijn workflow verstoren.
Vert.Zoeken i.p.v. VLOOKUP bijvoorbeeld.
Ja helaas ken ik er enkelen inmiddels uit mijn hoofd omdat ik ooit bij een organisatie werkzaam was waar ze al die ellende op Nederlands hadden ingesteld en er geen optie was om het in het engels te krijgen, hoe vaak ik daar de engelse term niet heb moeten googelen om de Nederlandse vertaling te krijgen. Dat heeft ze een hoop geld gekost.
ls je niet continue wilt switchen tussen accounts is een mogelijke alternatief een tweede MacOS installatie in een VM via iets als UTM.
Dat zou een optie kunnen zijn, waarbij ik mijn workflow ook weer moet doorbreken door screenshots van het ene naar het andere (virtuele) systeem moet slepen.

Gezien MacOS onderliggend een *nix OS is moet het niet zo moeilijk zijn om de gewenste instellingen te forceren via de cli.
Helaas heb ik het antwoord nog niet gevonden, dus ik zoek nog even door. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Je hebt 'detect languages' uit staan. Kan je dan ook niet met de sneltoetsen die in de dialoog van settings genoemd worden tussen je twee geïnstalleerde voices switchen? Zie ook hier: https://support.apple.com...mac/15.0#apd1259d999f6104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Airplane
Je hebt 'detect languages' uit staan.
Helaas, deze staat aan, anders zou het een snelle oplossing zijn inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb7Fd9q1J_91ZBwhpVS_7Olb2Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LVRCCaVvZ122VLt1oGzuyn5D.png?f=fotoalbum_large
Kan je dan ook niet met de sneltoetsen die in de dialoog van settings genoemd worden tussen je twee geïnstalleerde voices switchen? Zie ook hier: https://support.apple.com...mac/15.0#apd1259d999f6104
Adjust the current voice
When VoiceOver is on, you can adjust settings like the speaking rate, pitch and volume of the voice, or switch to another voice you’ve added.

Press and hold VO-Command-Shift, press the Right Arrow key until you hear the setting you want to adjust, then press the Up Arrow or Down Arrow key to adjust the setting.

Release the keys to apply the new setting.

You can also adjust your VoiceOver voices in VoiceOver Utility. Go to VoiceOver Utility (press VO-Fn-F8), click the Speech category, then click Voices. Click the name of your primary VoiceOver voice to adjust its settings. Or click the pop-up menu next to an additional voice, then choose Edit.
Dit stuk leg het correct uit.
Dankjewel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2PjKE3nyf6rLSsZWHq0dgQ2WIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XOam9OHtCk6YLHTHBQZRqcQZ.png?f=fotoalbum_large

Door "Control + Option + Command + Shift + Rechter of linkerpijl" combinatie te gebruiken als VoiceOver aan staat kom je er ook. Vervolgens met pijl naar boven of onder om de gewenste voice te selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Blue_Airplane schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:13:
[...]

Helaas, deze staat aan, anders zou het een snelle oplossing zijn inderdaad.
In je eerdere screenshot leek deze uit te staan, waardoor ik dacht dat je specifiek met je sneltoetsen aan het werken was. Maar hopelijk helpt deze optie je ook nog een beetje. Goed om te horen dat je het werkend hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Airplane
Archer_VC10 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:24:
[...]

In je eerdere screenshot leek deze uit te staan, waardoor ik dacht dat je specifiek met je sneltoetsen aan het werken was. Maar hopelijk helpt deze optie je ook nog een beetje. Goed om te horen dat je het werkend hebt!
Scherp!!! Hij stond in die screenshot inderdaad uit, mijn fout bij het maken van de screenshot.
Ik heb namelijk zowel met de switch aan als uit geprobeerd, maar kreeg geen ander resultaat op dat moment.
Toen ik met de toetsencombi in de weer ging toen stond hij weer aan. Dat is ook de default als ik me niet vergis. :)
Pagina: 1