Rechten aanpassen op client

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleijpie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-06 09:18

sleijpie

Fail fast, learn fast, improve

Topicstarter
De kinderen hebben een Windows 11 laptop voor school.
is in eigen eigendom dus NIET op een domein of door school beheerd.
Ik ben op alle machines beheerder en de kinderen hebben de gebruiker rol.
Echter komt het regelmatig voor dat ze iets moeten updaten.
Daar hebben ze onvoldoende rechten voor en moeten telkens het admin wachtwoord ingeven.

Kan ik ergens in de rechtenbeheer / register iets aanpassen dat ik applicaties standaard toegang geef om updates uit te voeren?

alvast bedankt voor jullie suggesties,

Chris

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is nu juist het idee dat ze geen admin/beheerder rechten hebben. Moeten ze een update doen? Hebben ze het admin wachtwoord (hopelijk niet)?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleijpie

sleijpie

Topicstarter
ik zou het graag zo willen aanpassen dat ik bij installatie wel toestemming moet geven maar niet voor updates.

Chris

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Updates zijn niet altijd positief of goed, het idee is juist dat je dat niet automatisch doet :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:39

Blokker_1999

Full steam ahead

Het is inderdaad niet mogelijk om slechts enkele applicaties wel te laten starten met admin rechten maar niets anders. Dat kan namelijk ook gevaarlijk zijn. Ook in de zakelijke wereld heeft MS nog maar zeer recent een platform gelanceerd waarmee zoiets wel mogelijk wordt en waarbij je als beheerder heel goed moet opletten wat je doet en applicaties zelfs alleen maar op filehash kunnen goedgekeurd worden wat na een update van die applicatie altijd een feest is.

En hoewel vele applicaties wel komen melden dat er een update is, blijven ze over het algemeen netjes werken zonder die update te installeren. Je kan dus perfect periodiek eens die laptops zelf vastnemen om alle updates te installeren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleijpie

sleijpie

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:03:
Updates zijn niet altijd positief of goed, het idee is juist dat je dat niet automatisch doet :)
Ik snap dat het niet wenselijk is bij updates als het OS gerelateerd is.
Maar updates van "Steam" of NVIDIA zou toch gewoon moeten kunnen zonder dat dit nodig is.

Want als je admin al bent krijg je de vraag van de meeste apps helemaal niet en worden updates altijd automatisch geinstalleerd.

Chris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:39

Blokker_1999

Full steam ahead

Je krijgt die vraag niet als admin, omdat dat uitgeschakeld staat. Op mijn eigen PC krijg ik die vraag namelijk wel, met dat verschil dat je als gewone gebruiker credentials moet ingeven en als admin gewoon moet bevestigen.

Uiteindelijk zijn die installers die de applicatie aanpassen op dat moment in staat om ook alle systeeminstellingen aan te passen en dat kan soms gevaarlijk zijn. Soms wil je ook gewoon expliciet kiezen om updates over te slaan omdat ze problemen geven. Of wat als 1 van je kinderen genoeg heeft van het feit dat ze geen admin rechten hebben en de mogelijkheid om die applicaties te starten met adminrechten leren misbruiken om elke applicatie als admin te kunnen starten?

En als daarop het antwoord is dat je je kinderen vertrouwt van zoiets niet te doen en altijd netjes doen wat hen gevraagd wordt, kan ik weer de vraag stellen waarom je hun account dan niet direct admin rechten geeft.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleijpie

sleijpie

Topicstarter
Snap je punt @Blokker_1999 .

En idd niet dat ik mijn kinderen veel restricties opleg of niet vertrouw, maar eerder dat ze niet per ongeluk iets installeren omdat ze ergens op geklikt hebben.
Ze zijn te veel een noob met pc's omdat toch allemaal android of apple opgegroeid zijn.

Conclusie: Dan hebben ze voorlopig toch pech als admin rechten geven de enige oplossing is.
Dankjewel voor het meedenken.

Chris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

Croga

The Unreasonable Man

sleijpie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:33:
Ik snap dat het niet wenselijk is bij updates als het OS gerelateerd is.
Maar updates van "Steam" of NVIDIA zou toch gewoon moeten kunnen zonder dat dit nodig is.

Want als je admin al bent krijg je de vraag van de meeste apps helemaal niet en worden updates altijd automatisch geinstalleerd.
NVidia is een heel mooi voorbeeld waarom dit niet mogelijk is.....

Iedere applicatie heeft zo zijn eigen manier van updaten. nVidia, bijvoorbeeld, verwijdert de oude versie en installeert de nieuwe versie. Om te mogen updaten zouden daarom rechten nodig zijn om nieuwe software te installeren.

Er is dus niet echt een verschil tussen het recht om dingen te installeren en het recht om dingen te updaten; het systeem kan dat onderscheid niet maken.
Pagina: 1