Hi allen,
Ik heb wat hulp nodig.
De spec's van mijn pc (+/- 1 jaar oud) staan onderaan
Gisterenavond ging alles normaal op mijn pc en plaatste ik die in slaapmodus.
Deze ochtend wil ik de pc terug aanschakelen maar er gebeurd niet veel.
Een systembeep en de fans enz draaien maar geen beeld, geen keyboard lights e.d.
Ik probeerde de pc te rebooten maar dat geeft hetzelfde resultaat, niets, zelfs geen mobo scherm, of zo.
Ik probeerde ook de stroomkabel eens een kwartier te verwijderen maar ook geen verandering.
De psu is ok want je hoort wel fans enz. Het lijkt of hij geen post doet en niet in de bios komt.
Ik heb al zitten zoeken maar ken er te weinig van, cmos batterij even verwijderen? Biosflashback proberen? Std bios proberen flashen? Mobo kapot?
Jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen / troubleshooten?
|AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 6-Core Processor|
|Deepcool AK400 66.47 CFM CPU Cooler|
|ASRock B650M Pro RS Micro ATX AM5 Motherboard|
|From parametric selection:|
|Corsair Vengeance 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL30 Memory|
|Western Digital Gold 4 TB 3.5" 7200 RPM Internal Hard Drive|
|Patriot Viper VP4300 Lite 2 TB M.2-2280 PCIe 4.0 X4 NVME Solid State Drive|
|Sapphire PULSE Radeon RX 7800 XT 16 GB Video Card|
|Fractal Design Pop Mini Silent MicroATX Mid Tower Case|
|Corsair RM850e (2023) 850 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply|
|Lite-On iHAS124-14 DVD/CD Writer|
|Microsoft Windows 11 Home OEM - DVD 64-bit|
Alvast bedankt
Martijn
- alle kabels gecheckt en goed aangedrukt om zeker te zijn dat het contact ok was
- cmos gecleared
- bios flashback naar recentste versie gedaan
- dimms 1 per een en met 2 getest in de verschillende slots
Dat laatste heeft minstens een deel van de testen verstoord aangezien ik - nadat ik het opgegeven had en het later toch nog eens bekijk - plots zag dat de dimms niet goed ingeklikt zaten
. Toen ik die goed inklikte kreeg ik terug een post en starte het toestel normaal op (uitgezonderd dat Win11 natuurlijk gelockt zat maar dat was vlug verholpen).
Nadien gecheckt en alle onderdelen, dimms, enz worden herkend en gebruikt. Temperaturen zijn normaal e.d.
Vermoedelijk was het reseaten van de dimms de oplossing, mogelijks in combo met de bios flashback.
Deze ochtend wil ik de pc terug aanschakelen maar er gebeurd niet veel.
Een systembeep en de fans enz draaien maar geen beeld, geen keyboard lights e.d.
Ik probeerde de pc te rebooten maar dat geeft hetzelfde resultaat, niets, zelfs geen mobo scherm, of zo.
Ik probeerde ook de stroomkabel eens een kwartier te verwijderen maar ook geen verandering.
De psu is ok want je hoort wel fans enz. Het lijkt of hij geen post doet en niet in de bios komt.
Ik heb al zitten zoeken maar ken er te weinig van, cmos batterij even verwijderen? Biosflashback proberen? Std bios proberen flashen? Mobo kapot?
Jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen / troubleshooten?
|AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 6-Core Processor|
|Deepcool AK400 66.47 CFM CPU Cooler|
|From parametric selection:|
|Corsair Vengeance 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL30 Memory|
|Western Digital Gold 4 TB 3.5" 7200 RPM Internal Hard Drive|
|Patriot Viper VP4300 Lite 2 TB M.2-2280 PCIe 4.0 X4 NVME Solid State Drive|
|Sapphire PULSE Radeon RX 7800 XT 16 GB Video Card|
|Fractal Design Pop Mini Silent MicroATX Mid Tower Case|
|Corsair RM850e (2023) 850 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply|
|Lite-On iHAS124-14 DVD/CD Writer|
|Microsoft Windows 11 Home OEM - DVD 64-bit|
Alvast bedankt
Martijn
- alle kabels gecheckt en goed aangedrukt om zeker te zijn dat het contact ok was
- cmos gecleared
- bios flashback naar recentste versie gedaan
- dimms 1 per een en met 2 getest in de verschillende slots
Dat laatste heeft minstens een deel van de testen verstoord aangezien ik - nadat ik het opgegeven had en het later toch nog eens bekijk - plots zag dat de dimms niet goed ingeklikt zaten

Nadien gecheckt en alle onderdelen, dimms, enz worden herkend en gebruikt. Temperaturen zijn normaal e.d.
Vermoedelijk was het reseaten van de dimms de oplossing, mogelijks in combo met de bios flashback.
[ Voor 24% gewijzigd door Meuli81 op 07-03-2025 08:43 ]