Keuze afmetingen toilet(ruimte)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Topicstarter
TLDR: Is een wc van 70 cm breed een goed idee?

Ik ben de benedenverdieping aan het verbouwen, en sta voor de keuze hoe ik de toiletruimte ga vormgeven. Hier plaatje met de ruwe plannen, links oude situatie rechts het plan. Ik heb een rood rondje om de ruimte waarover mijn dillema gaat gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnlCihE8U5vbHcllkGlI8GYuYrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhPHKxhn5ZB3YVNYCV3XHV4P.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag de gang wat ruimer maken, tussen de trap en de binnenmuur zit 120 cm, dat wil ik graag in de hele gang zo maken. Hiervoor zal ik het toilet lang en smal moeten maken. De hele gang is 200 cm breed, dus er bljift 80 over voor het toilet, wat in ongeveer 70cm binnenmaat zal resulteren. De lengte maakt niet uit, ik kan hem zelfs twee meter maken als ik wil.

Maar... dan zit ik dus met een toilet van 70 cm breed en een mooie gang. Alternatief is om hem 'gewoon' 90cm breed te maken en een hap uit de gang te nemen (zoals het al was in de vorige situatie). Meer wc-breedte, minder mooie gang.

En daar zit mijn dilemma. Wat zouden jullie doen? Een lang smal toilet met mooie ruime gang, of liever een 'normaal' toilet met minder mooie gang.

Ter referentie: volgens het bouwbesluit moet een nieuwbouw toilet minimaal 90x120 zijn, maar bij renovatie is de minimale breedte 60 cm.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-06 14:51
Een breedte van 70 cm is wel erg weinig, dan zit je bijna met je schouders tegen beide muren. Dat zou ik zelf nooit willen. Zoiets hebben we wel eens in een stacaravan gehad op vakantie, dat was echt niet prettig! Bedenk ook dat je nog ergens je wc-rol moet hangen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 12:12
Ik heb een hekel aan kleine wc's, daar wil je toch rustig zitten.

Een gang loop je alleen doorheen, daar verblijf je niet.

Kortom: Ik zou altijd wc boven gang verkiezen

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:25
Onze WC is toevallig ook precies 70cm breed. Het is natuurlijk niet ruim, maar wat mij betreft geen enkel probleem.

De lengte van 135cm en het feit dat het ook nog eens onder een trap is en dus met een schuin plafond over de volle lengte zorgt dat het geheel best krap aanvoelt, maar nog steeds goed te doen naar mijn mening. Een toilet van 150 x 70 met een normaal plafond zou ik helemaal prima vinden. Dan kan je zelfs nog een fonteintje kwijt in de hoek als je dat wil.

Misschien is een breder toilet fijner en luxer, maar als je daarmee je gang mooier en praktischer maakt zou ik toch gewoon voor die 70cm gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jensverhagen
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-05 10:44
Ik ben bouwkundig tekenaar en zie veel verschillende situaties langskomen.
Ik zou nooit voor een wc van 70cm gaan.

De minimale WC maat is gewoon 90x120 voor een reden.
Dat is de kleinste comfortabele afmeting van een toilet.
Zelf zou ik altijd de toiletruimte nog iets groter maken maar dat is natuurlijk niet nodig.

Zoals ik in jou situatie zie, zit je ook nog eens (deels) onder de trap.
Ik ga ervan uit dat je ook nog een wastafel op je toilet wilt.
Heb je een WC van 70 breed kan deze niet aan de zijkant worden geplaatst, dus zul je de toilet lang genoeg moeten maken zodat je nog een wastafeltje kwijt kunt.
Een hoop verloren ruimte dus.

Kortom mijn mening: Toilet gewoon 90cm houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Thanks voor jullie input!

Door het te lezen en uberhaupt dit uit te typen begin ik wel door te krijgen dat 70 een slecht idee is. Om toch 90 te krijgen, maar het zo te maken dat ik niet het idee heb 'tegen een muur aan te lopen/kijken als ik de gang in kom (wat ik in de oude situatie wel had) zou ik ook de deur een beetje diagonaal kunnen zetten zodat de ruimte links (op de plattegrond) 70 breed is en rechts 90.

Overigens is de trap vrij steil dus en loopt er echt maar 1 tree in de ruimte. Het is ook nog eens 280 cm hoog, dus je de trap neemt zo goed als geen ruimte in het toekomstige toilet in.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
70cm is o.k. als je een extra toilet op de bovenverdieping zou construeren voor als je een keer moet tijdens het slapen. Maar als hoofdtoilet zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:06
Jensverhagen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:04:
Ik ben bouwkundig tekenaar en zie veel verschillende situaties langskomen.
Ik zou nooit voor een wc van 70cm gaan.

De minimale WC maat is gewoon 90x120 voor een reden.
Dat is de kleinste comfortabele afmeting van een toilet.
Zelf zou ik altijd de toiletruimte nog iets groter maken maar dat is natuurlijk niet nodig.

Zoals ik in jou situatie zie, zit je ook nog eens (deels) onder de trap.
Ik ga ervan uit dat je ook nog een wastafel op je toilet wilt.
Heb je een WC van 70 breed kan deze niet aan de zijkant worden geplaatst, dus zul je de toilet lang genoeg moeten maken zodat je nog een wastafeltje kwijt kunt.
Een hoop verloren ruimte dus.

Kortom mijn mening: Toilet gewoon 90cm houden.
De lengte maakt niet zoveel uit zij de TS, die mag zo heel lang worden :)

Dus het fonteintje kan je dan aan de andere kant plaatsen en de deur iets later dan het fonteintje laten inspringen.

Maar 70Cm is krap, 80CM lijkt mij de gulden middenweg in de hele situatie met fontein en toilet tegenover elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesc
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-03 12:03
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 06-03-2025 15:02 . Reden: spam, merknamen voegen niets toe ]

Pagina: 1