Rookmelders bedraad doorverbinden over woningen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCQ
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Met mijn familie ben ik een tweetal woningen aan het realiseren in een oude boerenschuur, één voor mijn broer en één voor mijzelf. Op de beneden- en bovenverdieping plaatsen we Ei3016 rookmelders in de vluchtroutes. Deze worden met 230 V gevoed (met backup batterij) en kunnen onderling met installatiedraad worden verbonden (‘interconmect’).

Graag zou ik alle rookmelders in de beide woningen met elkaar op deze manier onderling doorverbinden, omdat het geheel uiteindelijk toch onder één grote houten kap zit. De melders zitten echter per woning natuurlijk op een andere groep. Is het dan toch mogelijk om deze bedraad door te verbinden? Edit: dat wil zeggen, om alleen de oranje interconnect draad tussen de woningen door te trekken.

(Ik heb geen idee wat voor type signaal er over de oranje draad gaat; hebben deze interconnect aansluitingen bijv. normaalgesproken een hoge impedantie?)

Edit: Als dit echt niet gaat zouden we eventueel wellicht ook nog een draadloze koppeling kunnen maken tussen een rookmelder in de ene woning en één in de andere om netto hetzelfde resultaat te krijgen?

[ Voor 15% gewijzigd door JCQ op 06-03-2025 09:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 23:14
In de handleiding op pagina 22 - 26 staan de instructies voor het aansluiten in interconnecten van de melders.
Mijn interpretatie van de handleiding moeten de melders op één groep aangesloten worden (Fig 9. in de handleiding).

Ze hebben wel een draadloze module beschikbaar die je in de melder kan plaatsen om ze op die manier met elkaar te verbinden (Ei3000MRF). Het is ook mogelijk om een combinatie van bedraad en draadloze melders te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JCQ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:30:
De melders zitten echter per woning natuurlijk op een andere groep. Is het dan toch mogelijk om deze bedraad door te verbinden? Edit: dat wil zeggen, om alleen de oranje interconnect draad tussen de woningen door te trekken.
Je zou van de hoofdaansluiting een kabel (groep) kunnen doortrekken. Maar dan moet je dat wel markeren.
(Vergelijkbaar dat PV ook gemarkeerd is, een sticker naast de hoofdschakelaar met 'Brandmelders op ....' en dan kun je bijvoorbeeld in een rood kastje 1 6A groep plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb deze discussie gehad met een brandweer man toen ik in een bestaande woning vanwege een dakopbouw ineens aan het nieuwe bouwbesluit moest voldoen. Wat betekende 7 brandmelders aansluiten op 230V en een interconnect.

Officieel: alle BM moeten op één stroom groep, en de interconnectdraad mag niet door de stroomleidingen lopen.

Dat is in bestaande bouw gewoon niet te doen zonder gigantisch sloop- en heraanleg werk. Dus de brandweer man adviseerde om dit gewoon pragmatisch aan te pakken: installatie van BM levert veel meer op dan het risico van groepen en gevaar door de interconnect in de stroomleidingen.

Dus gewoon doen op de manier waarop je er kan komen: BM op stroom aansluiten waar ze in de buurt zitten. Interocnnect draden kan je gewoon van BM > BM koppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
Los van het technische aspect: kan je 200% garanderen dat beide huizen de komende 100 jaar door jou en je broer worden bewoond, en dat jullie altijd perfect overeen gaan komen? Nee, vroeg of laat wordt een huis verkocht en dan wil je niet met vreemde koppelingen zitten.

Koppel gewoon de rookmelders van huis 1 bedraad aan elkaar, en de rookmelders van huis2 bedraad aan elkaar. Dan heb je 2 volledig gescheiden kringen, een in elk huis. (Of als de meerprijs meevalt, kan je ook alles draadloos koppelen uiteraard.)
En dan nu de koppeling: voorzie in elk huis één draadloze rookmelder, die gewoon bedraad in het eigen huis is gekoppeld: nu kan je de 2 draadloze aan elkaar koppelen om beide huizen tot een unit te koppelen.
- Wel wat je wil: beide huizen gelijktijdig alarm.
- Geen problemen met fases en groepen, de bedrade aansluitingen zijn volledig gescheiden.
- Wil ooit een van jullie verhuizen, kan je gemakkelijk de draadloze koppeling ongedaan maken, en zit je netjes met 2 gescheiden rookmeld-netwerken.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 06-03-2025 12:31 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
JCQ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:30:
Met mijn familie ben ik een tweetal woningen aan het realiseren in een oude boerenschuur,
[...]
Graag zou ik alle rookmelders in de beide woningen met elkaar op deze manier onderling doorverbinden, omdat het geheel uiteindelijk toch onder één grote houten kap zit.
Mogelijk gelden er dan de regels van appartementen. Zoek dit even goed uit.
Of kun je wel brandscheiding blijven garanderen zoals bij rijtjeswoningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
In de handleiding wordt benadrukt dat je fase en nul goed moet aansluiten en niet mag wisselen.

Ik denk hier uit af te leiden dat koppeling tussen de units een signaal ten opzicht van de nul of fase is.

Als dat zo is zou je de melders wel over verschillend groepen kunnen aansluiten maar moeten alle melders wel dezelfde fase zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Wat wel of niet mag hangt er vanaf hoe jullie de schuur gaan splitsen? Is het bouwkundig, kadastraal, of niet officieel en ook energieaansluitingen worden gedeeld?

Punt is namelijk dat je niet twee installaties door elkaar mag laten lopen bij een zelfstandige woning, je mag dan niet van woning A draden naar woning B leggen om ook daar brandmelders te plaatsen, en je mag ook geen draad leggen tussen twee installaties voor dit soort communicatie.

Technisch is het geen enkele probleem, want die draden mogen behoorlijk lang zijn. Zeker als je 1,5mm zou gebruiken mag je al rap een halve kilometer draad gebruiken.

Ik sluit mij aan bij de gebruiker die stelt dat je dit draadloos moet gaan oplossen. En het is ook de vraag of je dit echt wilt. Dubbele kans op loos alarm. En je hebt zelfs grote kans tenzij je echt goed isoleert dat je toch al wakker wordt als bij de buren overal in huis die dingen afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
superduper schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:57:
Dus gewoon doen op de manier waarop je er kan komen: BM op stroom aansluiten waar ze in de buurt zitten. Interocnnect draden kan je gewoon van BM > BM koppelen.
Nee, hier zou ik enorm mee oppassen.

Om te beginnen, als de interconnect-draad bij een alarmering op de fasedraad wordt aangesloten dan loop je het risico dat er bij twee alarmerende rookmelders een brug ontstaat tussen twee verschillende groepen. Als de oorzaak van het alarm ligt bij een kortsluiting dan is het te hopen dat de zekering snel afschakelt. Maar als die brug bestaat dan zal de stroom min of meer gelijkmatig over de beide zekeringen gaan lopen. En wordt er pas afgeschakeld bij 32A ipv. 16.

Mocht je een driefase aansluiting hebben, dan kan het nog erger; dan kan het zijn dat de alarmerende rookmelder op een andere fase zit als andere melders. Zodra die een brug gaan vormen heb je meteen een kortsluiting van 400 volt te pakken.

Dus met deze oplossing kun je het probleem juist verergeren. En dat is nou nét niet waar de rookmelders voor uitgevonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

RiDo78 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Nee, hier zou ik enorm mee oppassen.

Om te beginnen, als de interconnect-draad bij een alarmering op de fasedraad wordt aangesloten dan loop je het risico dat er bij twee alarmerende rookmelders een brug ontstaat tussen twee verschillende groepen. Als de oorzaak van het alarm ligt bij een kortsluiting dan is het te hopen dat de zekering snel afschakelt. Maar als die brug bestaat dan zal de stroom min of meer gelijkmatig over de beide zekeringen gaan lopen. En wordt er pas afgeschakeld bij 32A ipv. 16.

Mocht je een driefase aansluiting hebben, dan kan het nog erger; dan kan het zijn dat de alarmerende rookmelder op een andere fase zit als andere melders. Zodra die een brug gaan vormen heb je meteen een kortsluiting van 400 volt te pakken.

Dus met deze oplossing kun je het probleem juist verergeren. En dat is nou nét niet waar de rookmelders voor uitgevonden zijn.
wat bedoel je met aansluiten op de fasedraad?? Door smelten van de draden oid?

In principe geleid je alleen maar de oranje draad door alle pijpen van de electra en ga je niet met wacos en kroonsteentjes aan de slag.

hoe krijg je anders in een bestaand huis en volledig nieuw draadnetwerk van die interconnects? Uiteraard heb ik nu ook alles draadloos, maar dat mocht toen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik had het zelfde probleem en ben tot de conclusie gekomen dat het gewoon niet mag. En heb er uiteindelijk voor gekozen om de groepen (schuren en woning) draadloos te verbinden. in de schuren en in de woning is alles onderling wel bedraad aangesloten op zijn eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
superduper schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:09:
[...]

wat bedoel je met aansluiten op de fasedraad?? Door smelten van de draden oid?

In principe geleid je alleen maar de oranje draad door alle pijpen van de electra en ga je niet met wacos en kroonsteentjes aan de slag.
Ik heb het niet over het aansluiten op de fasedraad. Maar de interconnectdraad moet je volgens de handleiding behandelen als een 'life-wire' ofwel een fasedraad.

Vandaar dat ik het idee heb dat als er een alarm is, de alarmgevende sensor die draad gewoon doorverbind met de fase. En als dat klopt, dan kun je niet anders dan alle sensoren op dezelfde groep en fase aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

RiDo78 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:16:
[...]

Ik heb het niet over het aansluiten op de fasedraad. Maar de interconnectdraad moet je volgens de handleiding behandelen als een 'life-wire' ofwel een fasedraad.

Vandaar dat ik het idee heb dat als er een alarm is, de alarmgevende sensor die draad gewoon doorverbind met de fase. En als dat klopt, dan kun je niet anders dan alle sensoren op dezelfde groep en fase aan te sluiten.
hmm, misschien hangt dit van het type bm af. Diegene die ik had functioneerde prima wanneer de BMs op verschillende groepen waren aangesloten; als er één afging gingen ze allemaal af door de interconnect en er gebeurde niks raars met de stroom oid.

Anyway, tegenwoordig lijkt me draadloos beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCQ
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Alles overwegend lijkt het verstandig om alleen binnen de woningen de rookmelders bedraad door te verbinden (melders op één aparte groep). De koppeling tussen de schuurwoningen wordt draadloos gerealiseerd met de genoemde Ei3000MRF module—de fabrikant noemt dit een ‘hybride’ systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:20
De correcte werkwijze is hier inderdaad elke woning een groep met rookmelders die bedraad aan elkaar gekoppeld zijn. Dan moet per woning één Ei3016 de draadloze module hebben. Die draadloze dan aan elkaar koppelen. De draadloze melders fungeren als brug tusssen de bedrade systemen. Een melder geeft dan alarm op alle melders.
Let op: het is een of/of systeem. Als je 2 melders zowel bedraad als draadloos koppelt krijg een ring die continue alarm geeft.

De Ei3016rf heeft de rf module al ingebouwd. Dat is goedkoper dan losse onderdelen.
Pagina: 1