Wat is de beste manier voor backups voor een beginner?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirthe_VBR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 31-05 06:58
Hoi allemaal

Laatst voor het eerst een grote schijf (8tb) kwijtgeraakt die niet meer te redden was.
Het was een interne hdd die al wat problemen had.
(alles geprobeerd, word niet meer herkent en draait niet meer)
Was ook al aardig oud en uiteraard hier geen backup van gemaakt wat erg dom was.
Nu een nieuwe schijf gehaald en wil hier straks backups van maken zodat ik dit niet meer mee hoef te maken.
Maar er zijn veel verschillende opties en ik zou graag willen weten welke de beste is voor de "normale" man/vrouw.

Ik gebruik zelf al jaren een externe icybox hdd hub waar bestanden opzet en dat werkt perfect.
De belangrijkste bestanden heb ik sowieso op schijven staan in de hdd hub en een paar op externe locaties just in case.
Het gaat voornamelijk om foto's en video's die ik op deze manier makkelijk kan toevoegen aan een externe schijf.
Dit was ik weer van plan te doen maar met een grotere hub en wat meer schijven just in case.
Maar ook lees ik opties waar mensen een image of clone maken van hun schijf en die op een externe zetten bijvoorbeeld.
Zou zo'n image dezelfde grootte hebben qua backup als dat ik alle bestanden zelf op een andere schijf zou zetten?

Of is een image makkelijker en neemt het minder ruimte in beslag?
Stel dat een Image van een 8tb schijf maar 1 tb inneemt
Ook lees ik de termen Raid en Nas maar ik denk dat dat iets te professioneel word voor de normale mens?

Graag hoor ik wat volgens jullie in mijn geval de beste optie zou zijn.
Extra schijven kopen en het daarop zetten? of extra schijven kopen en daar images opzetten?
Jullie weten vast wel wat de optie zou zijn.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Mirthe_VBR op 14-03-2025 13:44)

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:53
Maar zit er qua groote nog verschil in een image van een hardeschijf maken of alle bestanden gewoon overzetten naar een nieuwe hardeschijf?
Image: Een exacte bit-by-bit kopie van de schijf, dus ook delen van de schijf waar je geen data/bestanden op hebt.
Bestanden backup: Al je bestanden zoals je deze hebt, wanneer ze later terug gezet worden zul je alle gekozen bestanden alsnog hebben, alle foto's zien er gewoon hetzelfde uit, videos, tekstbestanden, noem maar op, alleen kunnen ze op een andere plek op de nieuwe schijf terecht komen bij het terug zetten.

Bedenk eens dat je een boekenkast hebt met elk boek een specifieke plek, deze brand af en je koopt dezelfde boekenkast en dezelfde boeken, maar legt ze gewoon terug in de volgorde dat ze binnen komen, in plaats van zoals het was (bestand kopie). Als je ze terug legt zoals ze waren en je ook alle krasjes op de kast namaakt die er op de oude aanwezig waren, en alle schroefjes exact even hard (of losjes) aandraait als op/in de oude kast, en alle stickers op de kast plakt die ook op de oude aanwezig waren -- op dezelfde plek; dat heet dan een image backup. Ofwel echt elk aspect wordt een kopie van gemaakt.

Image wordt gebruikt voor systemen te back-uppen die meteen werkend teruggezet moeten worden. Systemen zoals Windows, MacOs, Android en noem maar op gebruiken allemaal "speciale onzichtbare" ruimte op een schijf voor allerlei doelen, zoals opstarten mogelijk maken. Een bestand-backup kopieert deze onzichtbare gedeelten niet, dus bij terugzetten zouden er extra handmatige stappen nodig zijn om de schijf zo in te stellen dat een PC vanaf die schijf op kan starten. Voor een schijf waar alleen games, foto's, video's, documenten enzovoorts op staan raad ik gewoon aan om file/bestand backups te doen, en geen image backups.

Als je het niet erg vind om zelf windows opnieuw te installeren (is best makkelijk) dan raad ik het ook aan om bestand-backups te maken (en de Windows folder geen backup van maken), scheelt heel wat ruimte.

Sla je bijvoorbeeld wachtwoorden op in je webbrowser en wil je ze echt niet kwijt bij het terug zetten dan zal een bestand backup niet voldoen en moet je een image backup maken (of in ieder geval minimaal van alle bestanden in de Windows folder ook een backup maken). Ik zou alsnog aanraden om dan gebruik te gaan maken van een wachtwoord manager zoals KeePass en daar je wachtwoorden opslaan, en dan alsnog voor een bestand-backup gaan.

Verder ruimte; een image backup neemt evenveel ruimte in als heel de schijf groot is*, dus een 8TB schijf maakt een 8TB image, ook al heb je maar 2TB aan bestanden, kan je deze alleen terug zetten naar een schijf van minimaal 8TB of groter, niet kleiner.
Bij bestand backups zijn de backups even groot als alle bestanden samen**, en kan je ze overal naartoe terug zetten zolang het maar past.
Natuurlijk kan je bij bestand backups een enkele bestand terug zetten, bij een image backup is het (vaak) alles-of-niks, of je zet de hele image terug, of niks, meestal kan je niet maar "1" bestand terugzetten (alhoewel wat vriendelijkere backup tools dit wel kunnen hoor).

* - soms wordt 'loze ruimte' niet mee genomen in bepaalde backup tools.
** - compressie van backups kan ze kleiner maken.
Maar is er een reden om voor SSD's te kiezen dan HDD's qua backups?
Kost meer geld maar is veel sneller in backups maken/voltooien.
Blu-rays is misschien ook een optie (maar word misschien wat te gek voor een schijf van 10tb?
Ik las op andere site's dat Blu-ray waarschijnlijk net zo duur (of duurder) word als een paar gewone HDD's.
Ik kan de toekomst helaas niet voorspellen, maar alles kan.
En tevens valt de befaamde cd/dvd rot daar ook onder?
Ja, ook, het is (bijna) hetzelfde materiaal.

Alle opslagmedia vergaat na een x aantal jaren. Er is geen enkele consumenten opslag oplossing die langer dan 20 jaar data veilig op kan slaan voor zover ik weet.

[ Voor 71% gewijzigd door grasmanek94 op 13-03-2025 14:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2158854

Draai je Windows? Al eens gekeken naar File History?
Dat is super simpel in te stellen en ook recovery is eenvoudig. Zoals jij het e.a. omschrijfd, zou ik daar eens naar kijken/beginnen.
Kan naar een extra (USB) schijf worden weggeschreven of naar een netwerk disk (NAS).

RAID, daarmee kun je meerdere schijven laten samenwerken.
In mijn geval heb ik al mijn data in een RAID-1 set staan, de data wordt simultaan naar 2 disks geschreven.
Gaat er 1 stuk? Niks aan de hand, heb ik alles nog.
Echter, dat beschermt niet tegen data corruptie, virussen, etc. Daar is een backup voor nodig. Welke ik dan ook maak van deze set. Naar een NAS, thuis. En daarvan weer een replica naar een cloud omgeving, zodat als mijn huis afbrandt, ik niet alsnog alles kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:23

ResuCigam

BOFH

Images worden meestal gebruikt om je Windows schijf in zijn geheel te back-uppen zodat je die niet opnieuw hoeft te installeren als die schijf kapot gaat.

Ik heb bijvoorbeeld een SSD en een harde schijf in mijn computer. Ik maak met backup software een image van mijn SSD die ik op de harde schijf laat zetten. Op de harde schijf staan verder mijn video's en muziek collectie want die zijn beide groot.

En elke maand kopieer ik de laatste image plus de mappen muziek en video naar een USB schijf (ik heb er 2 die ik om-en-om gebruik) zodat ik alles ook op 2 stuks USB schijven heb staan.

En als de SSD of de harde schijf kapot gaat kan ik alles gewoon terug zetten.
Voor de SSD gebruik ik dan een 'rescue' USB stick die ik heb laten inrichten door de backup software. Daarmee zet je de image weer terug op een nieuwe SSD die daarna gewoon weer opstart alsof er niets gebeurd is. En mocht de harde schijf het begeven dan kopieer ik de mappen muziek en video weer terug.

We do what we must because we can.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grasmanek94
Je noemt hier geen budget, dus ik zal het generiek houden.

Over backups is er veel te vinden, maar in ieder geval zoals je al hebt ervaren:

- Als er maar 1 kopie bestaat van je data, dan bestaan er eigenlijk nul kopieën (zoals je nu merkt).

Qua backups is er veel te onderscheiden:
- Hot/cold backups:
-- Hot backups zijn eigenlijk backups die altijd beschikbaar zijn, en waar je eventueel dus ook per ongeluk, of door een virus, alsnog bestanden kwijt kan raken
-- Cold backups zijn dus backups die op schrijven staan die je inplugt, de backup maakt, en dan de stroom eraf haalt
-- En tegenwoordig cloud backups, er zijn backup providers die de bestanden altijd beschikbaar houden maar verwijderen niet toe staan, een soort mix van hot-and-cold

Daarnaast wil je ook kijken in hoeverre je alles wilt backuppen:
- Full machine backup: ofwel een backup van de hele staat van de machine zoals deze nu is, neemt natuurlijk erg veel ruimte in beslag
- File backup: alleen backup van bestanden die je belangrijk vind (dus veel minder ruimte nodig), nadeel is dat je iets kan missen in de toekomst

Verder moet je bepalen hoeveel geld/betrouwbaarheid/rust je wil besteden/ervaren/hebben:

Een goede tip is 3-2-1 backup, 3 backups totaal waarvan op 2 verschillende locaties en minimaal 1 offline.
Verder moet je niet blindelings ervanuit gaan dat backups werken, test ze ook om de zoveel tijd.

Zelf doe ik een hot-backup elke dag om 20:00 van de hele PC, om de zeven dagen een full backup, en elke dag gaat die backup in de nacht naar een externe server (met RAID6!) in een ander land (geencrypt natuurlijk zodat niemand erbij kan, alleen ik), en tegelijk heb ik thuis ook nog een server (ook RAID6) waarop de backups gedupliceerd zijn. Ergens een keer in de maand maak ik een cold backup -- een kopie van de volle backup naar wat schijven die daarna van de stroom gaan.

Verder, van alle super belangrijke data die heel weinig ruimte in beslag neemt, maak ik ook nog een kopie op mijn cloud accounts van MS OneDrive, Google Drive.. denk aan browser cookies, mijn password manager database, belangrijkste foto's, pdf documenten enzv, alles natuurlijk met een mega sterk wachtwoord geencrypt (100 tekens+, randomized door een computer) zodat, alsnog, alleen ik erbij kan.

Je kunt het zo gek maken als je wil, het is maar net hoeveel moeite en geld je erin wil steken.

Nog afgezien van het bovenstaande, zal je misschien ook willen nadenken over "hoe" en "op welke media" de backups terecht komen. Mocht je bijvoorbeeld een backup willen die niet meer aangepast kan worden, koop een blu-ray brander en brand de backups op (one-time-writable) blu-rays. Op schijven en ssds kan de data altijd nog aangepast worden, ook op cloud enzovoorts.

Misschien wil je kijken naar:
- Blu-rays / dvd-rom / cd-rom
- HDD
- SSD
- LTO / Tapes
- Cloud

Oh en gebruik aub geen sd-kaartjes of usb-flashdrives, dat is net zo goed als helemaal geen backup hebben.

Kijk ook goed naar welke risico's je wil beperken:
- Cryptolockers / virussen
- Hardware die kapot gaat
- Menselijke fout bij verwijderen van bestanden, of software fouten die per ongeluk alles verwijderen
- Ongelukjes thuis
- Natuurrampen
- Etc...

Je vraag is gewoon te generiek, maar om een goed begin te maken:

Als je Windows gebruikt: Neem een pakket (gratis) zoals Veeam.

Koop twee schijven, gebruik deze als cold backup.
Maak 1x per week een backup van al je belangrijke dingen met Veeam (1x File backup / ad-hoc backup) op een van de schijven.
De volgende week gebruik je de andere schijf.
Blijf om de week een backup maken en afwisselen van schijven.
Gaat er ooit iets kapot dan moet je per definitie nog 2x een kopie hebben van al je data (max 2 weken oud).
Gaan er twee schijven kapot in een week dan heb je sowieso nog eentje, ook max 2 weken oude data.

Tip: Kopieer ook alle data van je telefoon naar je PC en neem deze mee in de backups ;)

[ Voor 25% gewijzigd door grasmanek94 op 06-03-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirthe_VBR
Dank allen! morgen alles even op m'n gemakje lezen.
En ik gebruik windows inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:07

jurroen

Security en privacy geek

Mirthe_VBR schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:38:

Maar er zijn veel verschillende opties en ik zou graag willen weten welke de beste is voor de "normale" man/vrouw.
Voor de "normale" mens is het misschien het meest slimme om iets als Backblaze te gebruiken. Voor een vaste prijs heb je dan onbeperkte backupgrootte.

Het helemaal zelf doen kan natuurlijk, maar dat vraagt continu actie en als je alle disks in huis hebt liggen is het natuurlijk ook onderhevig aan een ramp (denk aan verwoestende brand).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirthe_VBR
Cloud based dingen zijn helaas geen slimme optie in mijn geval.
Zeer slechte internetverbinding (buitengebied) en als ik ga reizen heb ik altijd een externe mee puur voor "plug and play" (voor eigen backups van games, films en muziek etc)

Moet ook even kijken of de AOMEI of Veeam verders lokaal kunnen als programma.
Verders denk ik dat de Cold-backup de beste optie is.
Maar zit er qua groote nog verschil in een image van een hardeschijf maken of alle bestanden gewoon overzetten naar een nieuwe hardeschijf?
Of blijft dit verders gewoon hetzelfde.

En inderdaad heb geen sd-kaartjes en usb sticks hiervoor, die falen normaal al vrij snel laat staan dat ik daar belangrijke data op zet :)
Blu-rays is misschien ook een optie (maar word misschien wat te gek voor een schijf van 10tb?
Als dit verders een goede optie is kan ik de data gewoon op een extra HDD zetten.
En just in case alle data op blu-rays branden.
Usb blu-ray branders zijn daar wel geschikt voor toch? aangezien niemand denk ik meer een Blu-ray/dvd/cd speler/brander meer heeft in zijn of haar kast :)

Maar mijn dank is groot allen!

Extra HDD komt er sowieso, maar de Blu-ray optie is misschien ook wel erg fijn.
Mits de schrijf/lees snelheid van die usb dingen extreem slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirthe_VBR
Nog even een vraag.

Ik las op andere site's dat Blu-ray waarschijnlijk net zo duur (of duurder) word als een paar gewone HDD's.
Maar ik las ook over een USB Hub voor SSD's.
Nu weet ik dat die sneller zijn en heb er zelf 1 waar m'n Windows op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor je begint de vraag: waar wil je tegen beschermen? Tegen fysieke uitval van een schijf, tegen per ongeluk zelf verwijderen, tegen ransomware, bij overname van je account en actief verwijderen? Dat zijn verschillende scenario’s en oplossingen. Bij die laatste wil je zorgen dat je zelf ook niet een backup kan verwijderen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirthe_VBR
Puur fysieke uitval.
Ik heb nu 2 8tb schijven die bijna vol staan met al mijn eigen data (foto's, video's en veel werk gerelateerde bestanden) en eigenlijk wil ik zorgen dat ik daar altijd bij kan (lokaal dan)
Het is puur dat ik ergens een kopie heb dat "als" er een schijf uitvalt ik een andere kan halen, alles kan overzetten en weer verder kan gaan alsof er niets gebeurd is.
En uiteraard de backups op een andere locatie bewaren just in case van diefstal of brand oid.
Maar puur dat ik altijd bij mijn eigen dingen kan ingeval van een defecte HDD.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Image: Een exacte bit-by-bit kopie van de schijf, dus ook delen van de schijf waar je geen data/bestanden op hebt.
Bestanden backup: Al je bestanden zoals je deze hebt, wanneer ze later terug gezet worden zul je alle gekozen bestanden alsnog hebben, alle foto's zien er gewoon hetzelfde uit, videos, tekstbestanden, noem maar op, alleen kunnen ze op een andere plek op de nieuwe schijf terecht komen bij het terug zetten.

Bedenk eens dat je een boekenkast hebt met elk boek een specifieke plek, deze brand af en je koopt dezelfde boekenkast en dezelfde boeken, maar legt ze gewoon terug in de volgorde dat ze binnen komen, in plaats van zoals het was (bestand kopie). Als je ze terug legt zoals ze waren en je ook alle krasjes op de kast namaakt die er op de oude aanwezig waren, en alle schroefjes exact even hard (of losjes) aandraait als op/in de oude kast, en alle stickers op de kast plakt die ook op de oude aanwezig waren -- op dezelfde plek; dat heet dan een image backup. Ofwel echt elk aspect wordt een kopie van gemaakt.

Image wordt gebruikt voor systemen te back-uppen die meteen werkend teruggezet moeten worden. Systemen zoals Windows, MacOs, Android en noem maar op gebruiken allemaal "speciale onzichtbare" ruimte op een schijf voor allerlei doelen, zoals opstarten mogelijk maken. Een bestand-backup kopieert deze onzichtbare gedeelten niet, dus bij terugzetten zouden er extra handmatige stappen nodig zijn om de schijf zo in te stellen dat een PC vanaf die schijf op kan starten. Voor een schijf waar alleen games, foto's, video's, documenten enzovoorts op staan raad ik gewoon aan om file/bestand backups te doen, en geen image backups.

Als je het niet erg vind om zelf windows opnieuw te installeren (is best makkelijk) dan raad ik het ook aan om bestand-backups te maken (en de Windows folder geen backup van maken), scheelt heel wat ruimte.

Sla je bijvoorbeeld wachtwoorden op in je webbrowser en wil je ze echt niet kwijt bij het terug zetten dan zal een bestand backup niet voldoen en moet je een image backup maken (of in ieder geval minimaal van alle bestanden in de Windows folder ook een backup maken). Ik zou alsnog aanraden om dan gebruik te gaan maken van een wachtwoord manager zoals KeePass en daar je wachtwoorden opslaan, en dan alsnog voor een bestand-backup gaan.

Verder ruimte; een image backup neemt evenveel ruimte in als heel de schijf groot is*, dus een 8TB schijf maakt een 8TB image, ook al heb je maar 2TB aan bestanden, kan je deze alleen terug zetten naar een schijf van minimaal 8TB of groter, niet kleiner.
Bij bestand backups zijn de backups even groot als alle bestanden samen**, en kan je ze overal naartoe terug zetten zolang het maar past.
Natuurlijk kan je bij bestand backups een enkele bestand terug zetten, bij een image backup is het (vaak) alles-of-niks, of je zet de hele image terug, of niks, meestal kan je niet maar "1" bestand terugzetten (alhoewel wat vriendelijkere backup tools dit wel kunnen hoor).

* - soms wordt 'loze ruimte' niet mee genomen in bepaalde backup tools.
** - compressie van backups kan ze kleiner maken.
Kost meer geld maar is veel sneller in backups maken/voltooien.
Ik kan de toekomst helaas niet voorspellen, maar alles kan.
Ja, ook, het is (bijna) hetzelfde materiaal.

Alle opslagmedia vergaat na een x aantal jaren. Er is geen enkele consumenten opslag oplossing die langer dan 20 jaar data veilig op kan slaan voor zover ik weet.

[ Voor 71% gewijzigd door grasmanek94 op 13-03-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirthe_VBR
Dankje!
Hele lap text haha :) maar ik snap het volledig.

Denk dat ik het beste van mijn c schijf (1tb ssd) een image kan maken puur voor windows en alle settings.
Mijn belangrijke gegevens en passwords heb ik in keepass gezet en het "password bestandje" verdeeld over de backup schijven.
Qua backups van de data lijkt het me dan beter om gewone HDD's te nemen puur om de bestanden heen en weer te slepen.

Het heeft inderdaad geen zin om van een 6TB schijf waar maar 2TB opstaat bv een image te maken.
Ik ga opzoek naar wat extra schijven maar enorm bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Graag gedaan, we helpen graag :)
Pagina: 1