Vloer 17,5 mm ophogen met nieuwe tegels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-09 18:29

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Hoi allemaal,

Om de hoogte van de nieuwe keukenvloer aan te sluiten op de woonkamervloer moet die 17,5 mm hoger worden. We willen graag vloertegels plaatsen van 9,5 mm dik. De ondergrond is op dit moment een mooie laag egaline van de vorige pvc vloer.

Ik begrijp dat je bij het betegelen een lijmlaag van 5 mm gebruikt, maar betekent dat ook dat de uiteindelijke laag lijm 5 mm dik wordt? Of druk je dat nog in?

Kan ik dit verschil van 3 mm overbruggen met extra veel tegellijm of moet ik vooraf iets aanbrengen?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tabacca
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:50
Het geheel valt of staat een beetje met het formaat van je tegels. Bij klein formaat is het lastiger dan met 120*120 en zou ik het zelf uitvullen met egaline. Dit omdat je bij grotere tegels een grotere kam gebruikt waardoor je lijmlaag dikker word. Uiteindelijke dikte van de lijmlaag is +- de helft van je kam

Scheißemünze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:16

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

als je buttering floating verlijmd (dus zowel de vloer als de tegel insmeren) kan de dikte aardig toenemen van de lijm.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-09 18:29

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Het gaat om tegels van 60x60, dus klopt het dat je dan een lijmkam van 5 mm gebruikt en dus een lijmlaag van zo'n 2,5 mm krijgt? Dan zou ik zo'n 5,5 mm moeten ophogen vooraf, correct?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Als je zelf gaat tegelen: doe jezelf een plezier en verhoog met egaline oid. Je wil niet continue tegels weer loshalen om er ietsje meer lijm onder te stoppen; dunnere lijmlaag is gemakkelijker te doseren.
Als je het uitbesteed: laat het over aan de plaatser, die weet best wat ie wel en niet kan.

O ja: zorg vooral dat je nergens te hoog komt als je ophoogt, dan ben je nog verder van huis.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:08
Ik heb in mijn berging getegeld met een 1cm kam. Die vloer was heel ongelijk, met een kleinere kam had ik dat niet recht kunnen leggen. Achteraf wel op veel plekken tegellijm tussen de tegels uit mogen schrapen.

Maargoed, je moet 8mm oplossen met lijm, dat wordt een kam van 16mm. Grootste kam die ik zo kan vinden is 15mm. Denk dat je beter kunt ophogen voordat je gaat tegelen. Hoe dikker je lijmlaag, hoe groter de kans op holle tegels als er een keer onvoldoende lijm achter zit.
Pagina: 1