Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-06 22:18
Beste mensen,

Ik heb onlangs een Sony a6000 gekocht en wil hiermee voornamelijk mooie foto's maken van mijn twee Ragdoll katten. Voorheen maakte ik veel foto's met mijn Pixel, maar ik wil nu echt stapje verder gaan en mooiere foto’s maken. Ik ben niet compleet onbekend op gebied van camera's heb ooit een tijdje de DSLR van mijn pa geleend.
Momenteel heb ik alleen de kitlens, maar ik ben op zoek naar een lens die mooiere bokeh levert en scherpere foto's met meer detail.

Ik heb wat rondgekeken, reviews en foto’s bekeken, en ik maak voornamelijk close-upfoto’s van mijn katten. Af en toe maak ik ook close-ups van wat random tech. Dit zijn de lensopties waar ik op uit ben gekomen:

- Viltrox 27mm f/1.2
- Sigma 56mm f/1.4

Nu heb ik wat twijfels over de Viltrox 27mm. Deze is namelijk vrij groot voor een 27mm-lens en twee keer zo zwaar als de Sigma. Ik vraag me af of de 27mm te grote FoV heeft voor binnen? Moet je niet redelijk dichtbij staan voor close-upshots? Zou ik beter voor de Sigma 56mm moeten kiezen als mijn eerste prime lens?

Aan de andere kant is de Viltrox 27mm weer wat veelzijdiger. Ik weet alleen niet goed welke lens het beste past bij mijn stijl, aangezien ik net begin met deze hobby. Persoonlijk neig ik naar de Sigma 56mm, omdat deze misschien een groter voordeel biedt qua kwaliteit en bokeh. Het nadeel is wel dat deze lens minder veelzijdig is wat betreft de afstand; je komt snel te dichtbij voor een goede compositie. Aan de andere kant heb ik de kitlens nog voor als ik wat meer veelzijdigheid nodig heb, bijvoorbeeld voor buiten of op reis als ik een breder gezichtsveld wil.

Is er iemand met meer ervaring die met me mee wil denken? Wat lijkt de beste keuze voor mijn doel?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:20
Een 56mm lens zal een duidelijk ander beeld opleveren dan een 27mm lens, waarbij de 56mm voor normale portretten verreweg het meest flatterende beeld geeft. Geen idee hoe dat met katten werkt, maar ik gok dat je daar de vertekening van een 27mm ook wel gaat zien.

Maar je hebt de kitlens? Dan kun je kijken wat 27mm en 50mm doen. Dat zou je een idee moeten geven.

Voor wat betreft close-ups zou ik de vergrotingsfactor van beide lenzen even checken. Het is niet per definitie zo dat die met een 56mm lens hoger is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2158854

Houdt er rekening mee dat je met zulke korte lenzen redelijk dicht bij je onderwerp moet zijn en je vooral met 27mm meer van de omgeving zal zien dan je onderwerp, het is immers een groothoek lens.
Met een 24-105 lens kun je beide kanten op.

Waarom je voorselectie op f1.2 / 1.4?

Wanneer je een lens met meer mm's koopt, heb je dat issue niet en kun je inzoomen op je onderwerp.

Je stoort ze dan bijv ook niet in hun doen en laten en vangt ze dan eerder in hun natuurlijke doen en laten. Een dier zal heel lastig zijn om te laten poseren.

Verder, je geeft aan dat je mooie foto's wil maken. Wat is mooi? Betere resolutie/ kwaliteit? Wil je afdrukken? Of alleen digitaal bekijken?
Of bedoel je met mooi de compositie?
Wat is er met je huidige setup dan niet mooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
[b]Metropolis in "Welke lens kan ik het beste kopen?"

Verder, je geeft aan dat je mooie foto's wil maken. Wat is mooi? Betere resolutie/ kwaliteit? Wil je afdrukken? Of alleen digitaal bekijken?
Of bedoel je met mooi de compositie?
Wat is er met je huidige setup dan niet mooi?
Detail, scherper en betere resolutie/kwaliteit wat ik nu heb. Huidige setup is eigenlijk alleen stock lens. Je merkt wel dat de stock lens zijn limitaties heeft. Ik heb wel wat mooie foto's gemaakt, maar dat is denk ik ook wel het beste dat je uit zo'n lens kunt halen. Mooier gaat hem erop niet worden. Ik heb wel wat voorbeelden gezien wat je met een betere portrait lens kan halen zoals de 56mm ook zonder bewerking.

Mijn focus ligt vooral op close ups, dus hiermee dacht ik dat een prime lens een betere keuze was en dan ben je ook goedkoper uit als begin setup. 24-105mm lens zijn redelijk prijzig rond de 1000 euro nieuw.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Als het doel voornamelijk portretten van katten is, zou ik lekker voor primes gaan.

Die A6000 heeft een crop/vergrotingsfactor van 1,5. Dus 27mm wordt 40mm effectief. Dus meer generieke FoV. Voor portretten zou ik boven de 50mm gaan zitten.

Die 56 komt dus uit op 84mm. Das mooie lengte voor portretten. Zeker voor katten die weer niet zo heel groot zijn.

Dus die 56 zou ik eerst kopen. Maar die andere lens is wel leuk voor erbij. Daarnaast kun je je afvragen of je echt 1.2 nodig hebt. F1.8 geeft ook al kleine depth of field en is goedkoper en kleiner.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
sys64738 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:26:
Als het doel voornamelijk portretten van katten is, zou ik lekker voor primes gaan.

Die A6000 heeft een crop/vergrotingsfactor van 1,5. Dus 27mm wordt 40mm effectief. Dus meer generieke FoV. Voor portretten zou ik boven de 50mm gaan zitten.

Die 56 komt dus uit op 84mm. Das mooie lengte voor portretten. Zeker voor katten die weer niet zo heel groot zijn.

Dus die 56 zou ik eerst kopen. Maar die andere lens is wel leuk voor erbij. Daarnaast kun je je afvragen of je echt 1.2 nodig hebt. F1.8 geeft ook al kleine depth of field en is goedkoper en kleiner.
Thanks! De Sigma is 56mm 1.4, maar ik ben van plan om voor een tweedehands route te gaan. Scheelt toch weer een aardig bedrag. Ik heb een Sony A6000 gekocht voor €250 met 2k clicks. De Sigma 56mm gaat tweedehands voor ongeveer €270.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-07 12:23
seph32 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Detail, scherper en betere resolutie/kwaliteit wat ik nu heb.
Even nitpicken... je resolutie gaat natuurlijk niet veranderen met een andere lens. Je oplossend vermogen wellicht wel wat. Dat zijn niet dezelfde zaken. Kwaliteit is ook een moeilijke aangezien dat een subjectief iets is. Waar zit dat voor jou in?

Zeker als je 2de hands spullen aan het zoeken bent, koop gewoon een lens en ga hiermee fotograferen. Dat is de beste manier om er achter te komen wat jij zoekt. Vaak kan je een lens ook wel weer voor een redelijke prijs doorverkopen waardoor je niet al te veel verlies lijdt op zo'n experiment.

Let ook op: soms komt een groot gedeelte van wat jij kwaliteit noemt (denk ik) naar voren door een juiste keuze in licht, achtergrond en timing (en misschien ook nabewerking). Dat ga je niet in een keer oplossen met een andere lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
Archer_VC10 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:30:
[...]

Even nitpicken... je resolutie gaat natuurlijk niet veranderen met een andere lens. Je oplossend vermogen wellicht wel wat. Dat zijn niet dezelfde zaken. Kwaliteit is ook een moeilijke aangezien dat een subjectief iets is. Waar zit dat voor jou in?

Zeker als je 2de hands spullen aan het zoeken bent, koop gewoon een lens en ga hiermee fotograferen. Dat is de beste manier om er achter te komen wat jij zoekt. Vaak kan je een lens ook wel weer voor een redelijke prijs doorverkopen waardoor je niet al te veel verlies lijdt op zo'n experiment.

Let ook op: soms komt een groot gedeelte van wat jij kwaliteit noemt (denk ik) naar voren door een juiste keuze in licht, achtergrond en timing (en misschien ook nabewerking). Dat ga je niet in een keer oplossen met een andere lens.
Klopt. Ik heb wel wat aardige shots met deze camera en dslr van iemand anders gemaakt. Die DSLR (Nikon D3200) had een kitlens. Je merkt wel de limitaties met de kitlens van de Sony, vooral voor binnen met minder licht.

Ik denk dat het ook daar op neerkomt, proberen en kijken wat voor mij werkt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-07 14:27
Over lenskeuze zou ik bekijken op wat je nu al het meeste fotografeert met je huidige kitlens.
Gebruik je die vaak volledig ingezoomd of juist meer uitgezoomd?

Qua ervaring heb ik zelf de Sigma 56mm f1.4 en kan alleen maar de scherpte en bokeh beamen van deze lens. Echt mijn favoriete prime geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
Ik ben net begonnen met deze hobby en heb wat onderzoek gedaan, al heb ik misschien niet genoeg gezocht. Ik heb een Sony A6000 gekocht via Marktplaats. Ik wilde voornamelijk close up fotos van mijn Ragdoll katten maken. Nadat ik de Viltrox 27mm-lens online had besteld, ging ik verder met online lezen terwijl ik ongeveer een week wachten voordat hij werd geleverd. Toen ontdekte ik dat de Sigma 56mm f/1.4 een betere keuze zou zijn voor close-up foto's met meer detail. Daarnaast kwam ik erachter dat de Sigma-lens aanzienlijk lichter is—ongeveer de helft van het gewicht van de Viltrox 27mm.

Uiteindelijk vond ik een tweedehands Sigma 56mm f/1.4 voor 2/3 van de prijs die ik voor de nieuwe Viltrox had betaald. De sigma 56mm is momenteel mijn enige lens en ik ben nu al enthousiast over de resultaten. De beeldkwaliteit is kortweg geweldig. Nu begin ik te twijfelen of ik de Viltrox-lens moet houden, vooral omdat hij twee keer zo zwaar is als de Sigma. Hij wordt goed beoordeeld en gezien als een veelzijdige lens, maar ik vraag me af of het gewicht een probleem zal zijn. Ik zou de viltrox meer als een generieke lens gebruiken zoals buiten, wanneer ik een grotere hoek nodig heb.
Gezien het kleine formaat van de A6000 voelt de lens van 564 g behoorlijk front-heavy aan? Ik heb de viltrox eigelijk nog niet uitgepakt.

Moet ik de Viltrox retourneren en in plaats daarvan een kleinere Sigma-lens overwegen, zoals de 23mm of 30mm, voor algemeen gebruik? Wat denken jullie?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Moeten wij voor jou gaan beslissen of je een lens te zwaar vindt? Volgens mij weet je het antwoord zelf ook al wel als ik je bericht zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-07 12:23
Dat je vooral je eigen keuzes moet leren maken.

Je hebt net twee dagen geleden een topic gestart over de keuze tussen twee lenzen. Daar is nog geen eind aan de discussie gekomen volgens mij, maar nu blijkt hier dat je de beide lenzen al hebt gekocht (dus daar was het vorige topic niet echt voor nodig) en wil je ons nogmaals inzetten voor een vraag die door ons niet te beantwoorden is.

Excuses dat ik niet op je vraag zelf reageer, maar dit voelt allemaal een beetje alsof wij onze tijd aan het verdoen zijn. Ik stap even uit deze draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Heb je 2 topics even samengevoegd. Gaat over dezelfde lens en beide discussies zijn nog vers.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:20
De 27mm is zo zwaar omdat ie zo lichtsterk is. Heb je f/1.2 nodig of vind je de beelden die je daarmee kunt maken erg mooi, dan moet je het gewicht voor lief nemen. Is dat niet zo of weet je dat niet zo goed dan zijn er diverse prima alternatieven van ongeveer 23mm tot 28mm die wat minder lichtsterk zijn (f/1.4 of 1.8) maar ook een stuk lichter en (vaak) compacter.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
klaaas schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:04:
De 27mm is zo zwaar omdat ie zo lichtsterk is. Heb je f/1.2 nodig of vind je de beelden die je daarmee kunt maken erg mooi, dan moet je het gewicht voor lief nemen. Is dat niet zo of weet je dat niet zo goed dan zijn er diverse prima alternatieven van ongeveer 23mm tot 28mm die wat minder lichtsterk zijn (f/1.4 of 1.8) maar ook een stuk lichter en (vaak) compacter.
Om eerlijk te zijn zat ik te denken om een lichtere lens te nemen voor generiek gebruikt. Zoals wanneer ik erop uit ga. Thuis is het zwaarder gewicht misschien ok. Ik vind het gewicht van de 56mm Sigma nog wel prima, dat is 280g maar denk wel dat ik het ga merken met de Viltrox wanneer de lens waarder weegt dan de camera...

Specs

Pagina: 1