Mac Studio M4 Max of M3 Ultra voor Lightroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean36
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-03 21:57
Hallo allemaal, vandaag is er de lang verwachte M4 upgrade gekomen van de Mac Studio. Ik ben fulltime fotograaf en maak de overstap naar een Mac Studio omdat mijn PC verouderd is en het niet meer trekt. Ik gebruik mijn computer alleen voor het editen in Adobe Lightroom (95%) en de rest voor Photoshop.

Mensen die Lightroom kennen weten dat deze software heel veel gebruik maakt van geheugen/GPU/CPU.
En sinds Lightroom ook gebruik maakt van AI maskers en de-noise, 1-1 previews enz. moet er best wel power geleverd worden.

Het (luxe) probleem; bij het uitkomen van de nieuwe Mac Studio M4 Max is er ook de M3 Ultra chip uitgekomen met meer GPU/CPU etc.

Kan er iemand advies geven of de M4 Max voldoende is voor wat ik nodig heb of toch beter de M3 Ultra???

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 13:31

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Gewoon lekker voor de Ultra gaan, ga ik ook doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike P
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 14:18
Het ligt er een beetje aan hoeveel foto's je op een dag verwerkt denk ik. Als dat er vele honderden (of zelfs duizenden) zijn, heeft de Ultra misschien zin. Zeker als je inderdaad een hele batch tegelijk wil denoisen. Kan tijd schelen.

Tegelijkertijd: fotobewerking is voor high-end Macs geen heel zware klus meer. Die 1:1 previews werken op mijn M1 MBA met 16GB RAM al prima, maar ik bewerk geen honderden foto's op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat is je budget en hoeveel RAM denk je nodig te hebben?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Jean36 Het verschil tussen de Max en Ultra bij fotobewerking zie je voornamelijk terug in tijd en dan hebben we het over seconden tot minuten.

Werk jij dus veel met deadlines of lange exporttijden dan kan een Ultra baat hebben maar wachten moet je sowieso dus de meeste mensen doen op dat moment dan gewoon lekker een koffie of wat anders.

Kijk op YouTube even naar ArtIsRight, hij is de expert op dit gebied en zal komende weken waarschijnlijk ook zijn video’s online zetten.

https://www.youtube.com/ArtIsRight

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 06-03-2025 12:02 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:42
Als fotograaf werk ik heel veel met Lightroom Classic, Photoshop en Capture One. Ik heb bij de lancering van de Mac Studio met M1-processor toen ook goed gekeken naar de video's van ArtIsRight. Mijn conclusie destijds: de M1 Max voldeed ruimschoots.

Heb er toen volgens mij wel wat extra RAM bij laten prikken en iets grotere SSD. Maar performance-wise waren de verschillen met de Ultra minimaal terwijl die wel fors duurder was. Kortom: de Max was toen voor mij beste optie…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jean36
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-03 21:57
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ben er goed mee geholpen en heb nog een extra hulplijn ingezet om even te bellen met de Apple Store in Amsterdam en een heel vriendelijke man heeft mij over de streep getrokken.

Het is geworden: Mac Studio M4 Max, 16/40/16 met 128GB geheugen en 4TB SSD
De M3 Ultra was meer voor het bewerken van video en dat doe ik niet.
Ik ben heel erg benieuwd hoe het straks gaat werken maar ik denk dat het wel goed komt met deze machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:12

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Iemand lijkt de eerste M3 Ultra benchmarks gespot te hebben. De M3 Ultra lijkt multi core maar 8% sneller te zijn dan de M4 Max. En single core 20% trager dan de M4 Max.

Ik zou de definitieve benchmarks even afwachten om een goede vergelijking te kunnen maken.

Bron: https://www.macrumors.com...p-first-benchmark-result/

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:00
Mijn 16 jaar oude pc (I7 920, later aangepast naar W3680) wil ik dit jaar vervangen. Het liefst investeer ik net als de vorige keer wat meer, zodat ik jaren vooruit kan. Het is ook niet dat ik nu de performance nodig heb, dat realiseer ik me. Mijn gebruik is eenvoudig foto bewerken (denk aan Canon R5 mark II), office en wellicht wat video bewerking.
Ik heb gewacht tot de studio zou uitkomen. Ik dacht zelf aan de 16 core CPU met 64 GB geheugen. 64 is relatief veel en heel duur, maar toen ik 16 jaar geleden direct in 12 GB investeerde, riep dat ook vragen op. Maar verspreid over 16 jaren was dat een hele goede investering.
De APU m4 is natuurlijk super. Maar qua AI lijkt de rekenkracht zeer beperkt. 40 TOPS. Ik las dat de AMD 9070 op meer dan 1.000 TOPS zit. Nu is het toekomstig PC gebruik lastig te overzien.
Maar 40 TOPS is volgens mij ook lager dan Microsoft als eisen stelt aan Co-pilot. De vergelijking gaat mank, dat begrijp ik. Maar zegt wel iets dat 40 heel laag is. Hoe zien jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:25

MazeWing

The plot thickens...

Ik denk dat de M4 Max al meer dan voldoende is om jaren zeer goed te kunnen werken. Zeker wanneer je die een upgrade geeft naar de M4 Max 16/40 en er 64GB in zet.

De M3 Ultra lijkt het vooral te moeten hebben van de extra GPU kracht, buiten dat is het gewoon een oudere architectuur dan de M4.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Burns Gebruik zelf een Macbook pro M4 basis model en dat is meer dan voldoende.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 07:09

SG

SG surft naar info hardewaren

Burns schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:24:
Mijn 16 jaar oude pc (I7 920, later aangepast naar W3680) wil ik dit jaar vervangen. Het liefst investeer ik net als de vorige keer wat meer, zodat ik jaren vooruit kan. Het is ook niet dat ik nu de performance nodig heb, dat realiseer ik me. Mijn gebruik is eenvoudig foto bewerken (denk aan Canon R5 mark II), office en wellicht wat video bewerking.
Ik heb gewacht tot de studio zou uitkomen. Ik dacht zelf aan de 16 core CPU met 64 GB geheugen. 64 is relatief veel en heel duur, maar toen ik 16 jaar geleden direct in 12 GB investeerde, riep dat ook vragen op. Maar verspreid over 16 jaren was dat een hele goede investering.
De APU m4 is natuurlijk super. Maar qua AI lijkt de rekenkracht zeer beperkt. 40 TOPS. Ik las dat de AMD 9070 op meer dan 1.000 TOPS zit. Nu is het toekomstig PC gebruik lastig te overzien.
Maar 40 TOPS is volgens mij ook lager dan Microsoft als eisen stelt aan Co-pilot. De vergelijking gaat mank, dat begrijp ik. Maar zegt wel iets dat 40 heel laag is. Hoe zien jullie dat?
Ik weet niet of 40TOP ook voor Desktop geld. maar de Copilot+ 40Top eis is voor ultramobile tablets/laptops. Omdat die 40+ tops door zeer zuinige NPU verwerkt moet worden en niet 1 of paar Gkaarten die elk 200 tot 600 watt trekken. Geen idee of Apple intelligents ook eis heeft om alleen op de NPU . Maar LLM thirdparty dan bepaal je zelf of je de GPU en of CPU ervoor wilt gebruiken. Lightroom AI functie lijkt mij los te staan van copilot of Apple inteligence. En bepaald de software maker waar het op kan draaien.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Jean36 Daar is ie dan

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:53

Major_ton

Shoot!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Pagina: 1