Toon posts:

SCSI Boot van Windows Boot-CD

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
Hardware
- 2 Plextor SCSI CD-ROM/RW's
- Adaptec AVA-2904 SCSI Controller
- ASUS A7133 Moederbord

Software
- Windows (XP) Bootable CD

Het probleem is dat ik niet kan booten vanaf de Windows CD. Bij het instellen in de bios kan ik wel zorgen dat ik boot van een IDE CD-ROM (Atapi), maar als ik hem wilt laten booten via een SCSI device wordt geen van de SCSI CD-ROM's gezien.

Weet iemand een oplossing of moet ik toch maar ergens een (2e hands) IDE CD-ROM kopen (liever niet!).

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 10:33
Jouw SCSI kaart heeft geen eigen BIOS, daardoor kan hij niet booten vanaf CD.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 september 2001 20:23 schreef TAG_Speedy het volgende:
Budget versie komt met gebreken dus.
Dus ik moet een duurdere SCSI-kaart kopen met bios of gewoon wachten tot ik een DVD-ROM koop?

Verwijderd

tenzij je dvd-rom ook weer scsi is...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 september 2001 20:58 schreef BBL the 2nd het volgende:
tenzij je dvd-rom ook weer scsi is...
Dat is zo, maar dat wordt gewoon een IDE versie.
Meer keuze in IDE versie's en er kunnen geen SCSI device's meer op mijn controller worden aangesloten.

Bedankt voor alle info!

Verwijderd

moved HA >> OM

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Op zaterdag 15 september 2001 21:19 schreef BlackOmega het volgende:

[..]

Meer keuze in IDE versie's en er kunnen geen SCSI device's meer op mijn controller worden aangesloten.
Dat is wat adaptec je wil laten geloven... Er kunnen gewoon 7 apparaten op worden aangesloten hoor..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 16 september 2001 13:32 schreef Chemist het volgende:
Dat is wat adaptec je wil laten geloven... Er kunnen gewoon 7 apparaten op worden aangesloten hoor..
Oja?? Dat wist ik niet.
Ik ben niet van plan andere SCSI Devices aan te sluiten (eerder minder), maar het is toch handig om te weten.

Bedankt.

Verwijderd

Op zaterdag 15 september 2001 20:23 schreef TAG_Speedy het volgende:
Ik heb ook wel's geprobeerd te booten van SCSI-cdromspeler, maar dat wilde ook niet lukken
Met een Tekram U2W-SCSI kaart.

Ik boot nu van een IDE-cdromspeler, net zo makkelijk.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 10:33
Sja, ik heb ook zo'n 2904 en als je idd wil booten vanaf SCSI cd-rom zul je een duurdere kaart moeten hebben met eigen BIOS. Denk niet dat het je dat waard is, want dan koop je voor een 100 gulden een IDE cd-rom speler ernaast voor dat soort dingen.

Flickr | Lego collectie

• Chemist
Als je wilt booten van een scsi cdrom geldt (net als bij HD's) dat je ID 0 of 1 moet zijn ....

• Chemist
Op zondag 16 september 2001 16:54 schreef BlackOmega het volgende:

[..]

Oja?? Dat wist ik niet.
Ik ben niet van plan andere SCSI Devices aan te sluiten (eerder minder), maar het is toch handig om te weten.

Bedankt.
Ik heb er een cdrom, cdrw en een HD aan gehad en dat werkte als een trein. Nadeel van HD's aan een kaart zonder BIOS is dat je wat kunstgrepen uit moet halen om hem onder DOS te kunnen benaderen; windows is geen probleem, linux ook niet volgens mij (weet ik niet meer zeker; tijdje geleden)

Verwijderd

Adaptec AHA2904 is niet bootable, omdat hij geen bios heeft. Toch is er een truukje om die bios te voor schijn te halen. Zoek eerst een bios met google of zo. Gebruik daarna met cbrom om je MOEDERBORD bios en je SCSI bios in 1 bestand te douwen. Vervolgens flash je je bios. Klaar.

• Chemist
klint leuk, maar tricky; heb je een link met wat meer uitleg en evt BIOSen??

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 17 september 2001 11:19 schreef Chemist het volgende:
Als je wilt booten van een scsi cdrom geldt (net als bij HD's) dat je ID 0 of 1 moet zijn ....
Complete onzin. Mijn cd's hangen op id 4 t/m 6 en booten prima. (Adaptec 3940UW)

Je kan ook een bootflop maken met scsi-ondersteuning en dan de setup van cd-starten... Tis wel niet wat je wil, maar het is voordeliger dan een nieuwe cd-rom/dvd speler....

• Chemist
Op maandag 17 september 2001 16:35 schreef teigetjuh het volgende:

[..]

Complete onzin. Mijn cd's hangen op id 4 t/m 6 en booten prima. (Adaptec 3940UW)

Je kan ook een bootflop maken met scsi-ondersteuning en dan de setup van cd-starten... Tis wel niet wat je wil, maar het is voordeliger dan een nieuwe cd-rom/dvd speler....
Hmmm vreemd: dit is namelijk wat ik altijd dacht te hebben gehoord/gelezen.. Kan je ook booten van een HD met een hoger ID dan 1 ??

Verwijderd

Ja hoor... Je geeft alleen dan aan dat je bijv. ID4 als bootschijf gebruikt. (bij mij dan iig)

Verwijderd

Op maandag 17 september 2001 16:55 schreef Chemist het volgende:

[..]

Hmmm vreemd: dit is namelijk wat ik altijd dacht te hebben gehoord/gelezen.. Kan je ook booten van een HD met een hoger ID dan 1 ??
Je kan alle ID's gebruiken, behalve ID-7, want die is voor de SCSI-adapter gereserveerd.

Bij U2W-adapter kan je 0 t/m 6 en 8 t/m 15 gebruiken als boot ID.

Verwijderd

Ok, ff voor de duidelijkheid hoe je een non-bootable scsi controller bootable kan maken, voor mensen met een AWARD bios.

Zorg dat je dit bij de hand hebt:
- Je eigen bios (bv de nieuwste van je mobo fabrikant)
- een scsibios, die bij jouw chipset van je scsikaart past, bv 2904 heeft een AIC7850 chip, dus moet je daar ook de bios van hebbe.
- Awdflash, programma om award bios meej te flashen.
- Cbrom

Dit moet je doen.
-Alles downloaden en in 1 dir gooien.
-afsluiten/herstarten en vervolgens naar dos veilige modus of met opstartflop booten.
-bios en scsibios samensmelten met het commando:
cbrom jouwbios.bin /pci scsibios.bin (eg was bij mij: cbrom 7aja0423.bin /pci aha7850.bin)
-bios flashen (met awdflash jouwbios.bin en instructies volgen
-rebooten, en kijken naar het resultaat.
-indien je dan van scsi wil booten, in de bios bij adv settings kiezen voor 1st boot device=scsi

btw, ik ben er hier van uit gegaan dat je hier een PCI scsi kaart gebruikt, gebruik je een isa scsi kaart en wil je die bootable maken, moet je het zelfde doen, maar geen cbrom jouwbios.bin /pci scsibios.bin maar cbrom jouwbios.bin /isa scsibios.bin gebruiken.
veel suc6.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 17 september 2001 16:55 schreef Chemist het volgende:

[..]

Ja, dat kan. Maar als je meerdere schijven hebt dan zal ie standaard van de eerste schijf starten. In de meeste bios-en kun je wel aangeven wat je bootschijf is, dus dan kun je een schijf op 1 en 4 hebben en toch van 4 booten.

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 11:07 schreef gilseboer het volgende:
Ok, ff voor de duidelijkheid hoe je een non-bootable scsi controller bootable kan maken, voor mensen met een AWARD bios.

Zorg dat je dit bij de hand hebt:
- Je eigen bios (bv de nieuwste van je mobo fabrikant)
- een scsibios, die bij jouw chipset van je scsikaart past, bv 2904 heeft een AIC7850 chip, dus moet je daar ook de bios van hebbe.
- Awdflash, programma om award bios meej te flashen.
- Cbrom

Dit moet je doen.
-afsluiten/herstarten en vervolgens naar dos veilige modus of met opstartflop booten.
cbrom jouwbios.bin /pci scsibios.bin (eg was bij mij: cbrom 7aja0423.bin /pci aha7850.bin)
-bios flashen (met awdflash jouwbios.bin en instructies volgen
-rebooten, en kijken naar het resultaat.
-indien je dan van scsi wil booten, in de bios bij adv settings kiezen voor 1st boot device=scsi

btw, ik ben er hier van uit gegaan dat je hier een PCI scsi kaart gebruikt, gebruik je een isa scsi kaart en wil je die bootable maken, moet je het zelfde doen, maar geen cbrom jouwbios.bin /pci scsibios.bin maar cbrom jouwbios.bin /isa scsibios.bin gebruiken.
veel suc6.
Wat is het risico hiervan?
Wat kan er fout gaan?

Verwijderd

net zo veel risico als een epaatje in je bios douwen (energie star logo) en je Bios flashen, een beetje tweaker kan dat wel, dus moet geen enkel probleem zijn :)

Verwijderd

t enige probleem is dus als je geen ruimte binnen het ios-bestand meer hebt.
O ja, je downloadlink geeft een corrupt zip-bestand aan (51 bytes missing volgens winzip)

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 16:07 schreef BBL the 2nd het volgende:
t enige probleem is dus als je geen ruimte binnen het ios-bestand meer hebt.
O ja, je downloadlink geeft een corrupt zip-bestand aan (51 bytes missing volgens winzip)
komt door die brakke ingebouwde zip generator in winxp, zal vanavond ff opnieuw uppen.

edit:

opnieuw geupt, moet nu werken

Verwijderd

meld t aub ff als t gelukt is, ik zit er opeens om te springen. Best moeilijk zoeken naar een 2904 bios.
Misschien dat 2906 duidelijker is (zelfde kaart, amerikaanse naam)

een zoektocht op ncr 53c810 (zelfde chipset blijkbaar) leverde niet veel op.

• Chemist
Hier heb ik er een flink aantal gevonden

Overigens gebruiken de 2906 en de 2920 NCR chipsets dus die moeten een andere BIOS gebruiken

• Chemist
Op dinsdag 18 september 2001 11:07 schreef gilseboer het volgende:

[...]
Dit moet je doen.
als ik dat doe dan krijg ik drie veel kleinere bestandjes (file_buf.bin, cpu_file.stv en bios.rom) ; klopt dit en zo ja welke moet ik nou flashen ??

edit: zie net dat org biosfile ook is aangepast ..

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 22:08 schreef Chemist het volgende:

[..]

als ik dat doe dan krijg ik drie veel kleinere bestandjes (file_buf.bin, cpu_file.stv en bios.rom) ; klopt dit en zo ja welke moet ik nou flashen ??

edit: zie net dat org biosfile ook is aangepast ..
uh, als het goed is word je scsibios gemerged bij je systeembios. ander moet je maar gewoon ff kijen door commando cbrom, en dan ff in commando list kijke.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 14:39 schreef gilseboer het volgende:

[..]

uh, als het goed is word je scsibios gemerged bij je systeembios. ander moet je maar gewoon ff kijen door commando cbrom, en dan ff in commando list kijke.
kan zijn dat het temp files zijn, je moet gewoon bios.bin flashen, voor de zekerheid even kijken wat er in zit met cbrom bios.bin /D
er moet een systeembios in staan, energiestar epa logo, scsi bios, en meestal zit er ook iets van een antivirus bestand in

• Chemist
Net even oude en nieuwe bios versie vergeleken: ziet er goed uit ...

Laat jullie wel weten of flash gelukt is ..

• Chemist
BIOS geflashed: ging prima, maar booten van SCSI CD lukt niet ...

gegevens: CUSL2-C met BIOS 1009
adaptec 2902I SCSI controller (7850 chipset)
SCSI BIOS op bovenstaande link gevonden

(misschien ID probleem: zal ik nog testen als ik tijd heb)

Verwijderd

vergeet niet dat je bij advanced settings in de award bios moet kiezen voor scsi, en in sommige gevallen ook "boot other devices" uit moet zetten, bij mij wouw m'n hd nog wel eens voordringen voor m'n scsi spul, ook alstond er dit:
1st boot dev: SCSI
2nd boot dev: SCSI
3rd boot dev: SCSI

Btw. wat je ook ken doe is cdrom bij het lijstje zette, ik zag dat een 2940 bios opmerkte dat er cdrom in de bios werd gekozen, en deze ging meteen de scsi cdroms af of er een bootable ceedeetje was te vinden. :)

• Chemist
ik heb dus van alles geprobeerd, maar niks werkt. Ik heb nog even naar dat cbrom gekeken, maar moet ik niet mergen met de optie /oem0-7 ???

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Nee, je moet hem mergen met /aha

RTFM :D

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Is ie wel goed gebrand ;)

Neem dan ff een kijkje hier: [topic=234557/1/100] :D

Verwijderd

eens kijken of het met een antiek AMI bios lukt,
de merge-tool (CBROM) voor AMI bios's heet AMIBCP

• Chemist
En al succes ???

Verwijderd

Nee, AMIBCP zegt dat het biosbestand corrupt is...
terwijl t gewoon 128KB groot is, succesvol flasht etc.
Oudere bios's hetzelfde

• Chemist
Zeker weten dat het überhaupt wel kan ???

Verwijderd

Ik zal eens testen met een ward bios zodra ik dat kan.
Nu zit ok met een p75 met daarop MRBIOS ipv AMI-bios.
Adaptec 2904 bios geintegreerd, maar hij vindt niks.

• Chemist
Ik heb dus hetzelfde ...
Eigenlijk wil ik wel met /oem proberen, maar ben beetje huiverig om teveel te kloten met BIOS ...

Pagina: 1