Dit spel heeft echt potentie op meerdere vlakken.
Het is nu nog onduidelijk wat ze er precies mee willen gaan doen. Het kan een spirituele opvolger zijn van Pokémon Stadium / Colosseum / Battle Revolution. Het kan ook zijn dat ze gevechten een meer gelijk speelveld willen geven door het makkelijk te maken om teams te maken, op een manier zoals dat kan met Pokémon Battle Simulators (PBS) zoals Pokémon Showdown.
Het spel heeft connectiviteit met Pokémon Home. De manier waarop is tijdens het typen van deze reactie nog niet helemaal duidelijk, maar ik ga ervan uit dat je je eigen Pokémon van andere spellen kan blijven gebruiken, alhoewel ik hoop dat dit niet noodzakelijk gaat worden.
Ik ga ervan uit dat dit spel het 'derde scherm probleem' gaat oplossen. Mocht dat niet het geval zijn, dan ben ik teleur gesteld. Dit probleem is dat toeschouwers momenteel tijdens het kijken van een gevecht tussen twee spelers, zoals bij een toernooi, kunnen zien welke move een van de spelers invoert. Het gevecht wordt namelijk weergegeven op een 'derde scherm', want de schermen van de spelers zijn dan de eerste twee.
Dit probleem had Pokémon Stadium trouwens deels ook, alleen dan niet met een derde scherm. Bij Colosseum was dit opgelost, omdat je toen de 'bewegingen / aanvallen' kon selecteren op je Gameboy Advance die verbonden was met de Gamecube. Het probleem bestond ook niet bij Pokémon Battle Revolution, maar dat spel had moeite met de verbinding houden met 4 DS'en tegelijkertijd.
Ondanks dat Pokémon Battle Revolution het eerste spel was in deze reeks dat online kon met gevechten was dit erg mager uitgewerkt en zal het waarschijnlijk het slechtste deel zijn uit de reeks Pokémon 'gevechtsspellen'.
Natuurlijk zijn er na dat spel nog tal van Pokémon spellen geweest waarmee je online kon vechten, maar geen van die spellen hebben tot dusver dezelfde lokale spelervaring gehad als Pokémon Colosseum dat had. 4-speler lokale multiplayer waarbij anderen ook nog kunnen meekijken tijdens het gevecht is erg gaaf. Nu verwacht ik niet dat ze dit gaan terug brengen, aangezien zo'n spel als dit gericht is op het stroomlijnen van de online ervaring. Het is niet zomaar dat het spel ook speelbaar gaat worden op telefoons.
Denk je eens in dat Pokémon Champions geïnstalleerd staat op de Nintendo Switch (2) en verbonden is met de televisie. De spelers hebben elk hun telefoon in hun handen en besturen hiermee elk een team dat actief is in het gevecht. Ik verwacht dus niet dat ze dit gaan doen, maar mijn inziens kán het dus wel.
Competitief Pokémon is ingewikkelder dan schaken. Het is ook veel dynamischer. Momenteel worden de gevechten naast het derde scherm probleem ook belemmerd doordat mensen de spellen door moeten spelen voordat ze mee kunnen doen met de gevechten. Tel daarbij op dat het best lastig is om een goede legendarische Pokémon voor een toernooi te verkrijgen en je snapt wellicht wel waarom mensen liever kiezen voor het spelen op een PBS.
Pokémon Champions zal ook administratief er vast voor zorgen dat toernooien gestroomlijnder kunnen worden. Er zijn nu heel veel mensen die niet mee kunnen doen aan toernooien, omdat het niet geaccommodeerd kan worden. Toernooien zijn binnen de minuut vol.
Wat zijn jouw ideeën bij dit spel?
Welk Pokémon gevechtsspel (Pokkén Tournament even niet meerekenen!) vind jij het best?
Naar welk aspect kijk jij het meest uit?
Speel je competitief Pokémon?
Zo ja, wat kan competitief Pokémon volgens jou nu het meest gebruiken?
Zo nee, wat heeft je tegen gehouden om competitief te spelen?
Er is een bekende Pokémon speler / Youtuber, Wolfey, die er een video over heeft gemaakt. Meestal maakt hij niet zulke speculatieve videos, maar mijn Pokémon hart gaat er harder van kloppen:
Het is al mogelijk om dit spel, dat geen fysieke release gaat krijgen, op je wenslijst te zetten.