Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_r
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-06 23:12
Ik heb van een kennis een set zonnepanelen van 4 jaar oud over kunnen nemen voor weinig.
Mijn elektrische/installatie kennis is goed. Dus het elektrisch aansluiten en de panelen op het dak leggen komt goed. Enkel twijfel ik over de positie van de panelen op het dak gezien we met een puntdak zitten (4 zijdes)

Het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwFmcoMVlyFdo-wJYBh4vJpiI68=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lSYqTnM28tYtGD9BrheMDrvu.png?f=user_large

De (beschikbare) panelen en omvormer:
14x Longi 370wp panelen
1x Goodwe DT-4K omvormer

Omvormer heeft 2 MPPT's, die een bereik van 180-850V hebben.
Panelen zijn Voc 41,3V. Wilt dus zeggen minimaal 5 panelen per string om omvormer te laten werken.

Op het Zuiden passen 3 panelen, op het Westen passen 5 panelen en op het Oosten 7 panelen.

Mijn eerste idee was om 1 string voor 3 panelen op de Zuidkant te plaatsen, en de 2de string te gebruiken voor Oost en West. Enkel gaat dit niet lukken aangezien er minimaal 5 panelen moeten aangesloten zijn om de omvormer aan te laten gaan.

Wat is wijsheid met de gedachtegang dat ik het zuiden niet op een aparte string kan plaatsen?
Of moet ik gewoon 5 panelen op West en 7 panelen op Oost plaatsen en de overige 2 in de schuur laten liggen? Of is combineren met Zuid toch interessant?

Hoor graag jullie advies met onderbouwing hier in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:59
Als je niet uitkomt wat betreft de panelen kun je dan niet beter de omvormer op marktplaats verkopen en voor dat geld relatief goedkope microomvormers kopen?

https://zontopper.nl/prod...Xt8oNvgYWTwhoCYSsQAvD_BwE

Geen idee of dat de goedkoopste is, maar die kosten dus 61 eu per omvormer. Volgens mij 25 jaar garantie, ik weet niet hoe oud die omvormer is, maar gewone omvormers hebben vaak volgens mij max 12jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Antonl91 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:13:
Als je niet uitkomt wat betreft de panelen kun je dan niet beter de omvormer op marktplaats verkopen en voor dat geld relatief goedkope microomvormers kopen?

https://zontopper.nl/prod...Xt8oNvgYWTwhoCYSsQAvD_BwE

Geen idee of dat de goedkoopste is, maar die kosten dus 61 eu per omvormer. Volgens mij 25 jaar garantie, ik weet niet hoe oud die omvormer is, maar gewone omvormers hebben vaak volgens mij max 12jaar garantie.
Ongekend, je gaat een goeie omvormer weg doen om er vervolgens een set goedkope discutabele micro-omvormers voor terug te kopen terwijl een eenvoudige 1 fase omvormer 200 euro kost en deze met een set van 3 panelen al werkend is. Alle flexibiliteit die je maar zou willen voor een paar centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
En... garantie zegt niets, garantie bij Enphase is enkel op het product, dus bij defect moet de monteur het dak op, wellicht panelen verwijderen om bij de defecte micro-omvormer te kunnen komen. Die uren zijn niet gedekt in de garantie, en moet je dus zelf betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-07 17:54
Ik zou oost west doen :)
Weet je zeker dat er niet toevallig net wat meer past?
Want waarom passen er 2 meer op oost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_r
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-06 23:12
Omvormer is ook 4 jaar oud.
Alles naar mico omvormers omzetten is geen optie wegens kosten tov huidige omvormer.
Voor dat geld krijg ik namelijk nooit alles op micro omvormers natuurlijk.

Volgens mij metingen op de ladder passen er echt maar 5 op west en 7 op oost.
Op oost net wat meer aangezien het dak daar nog wat extra naar beneden loopt (zie foto).

Ik denk dat ik het voor nu oost west doe en als ik er echt zin in heb en de extra kosten wil maken kan ik een kleine omvormer bijkopen voor 3 panelen op zuid.
Pagina: 1