Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb 2 Intel I226 netwerkkaarten gekocht voor een upgrade naar 2.5 gb. Beide werken in mijn server maar beide worden niet gedetecteerd in de bios van mijn PC en dus ook niet in windows. Gaat om dit systeem:

ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Tray
MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE
VideokaartenAsus Radeon RX5700-8G
Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR

Moederbord is up-to-date met de laatste bios van september 2024. Ik ben verschillende instellingen in de bios door gelopen maar kan de oplossing niet vinden. PCIe ASPM mode staat bijvoorbeeld uit. Ook heb ik PCIe Slot configuration op AUTO, Gen1 en Gen2 getest maar geen netwerkkaart die verschijnt. Standaard heeft dit moederbord een Intel i221 aan boord. Die uitgeschakeld om te kijken of de i226 dan verschijnt maar helaas. Ook beide PCIe X1 sloten en de lege X16 getest, geen resultaat. Het lampje op de netwerkkaart brandt wel en gaat knipperen als ik er een netwerkkaart in stop.

Ik zal iets simpels over het hoofd zien in mijn bios of mbt mijn moederbord maar iemand enig idee waarom mijn netwerkkaarten niet werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 15:02

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hmmm, je geeft aan dat ze niet gedetecteerd worden in het BIOS, maar PCI devices worden niet standaard gedetecteerd in het BIOS, volgens mij. In windows zou het kunnen dat je de drivers nog moet installeren en dat ze dan pas in Windows in gebruik kunnen worden genomen.

Je verteld niet dat je dit al geprobeerd hebt.
Heb je bijvoorbeeld wel in de Device Manager/Apparaat beheer gekeken om te zien of er onbekende PCI devices gedetecteerd worden? Device met een geel uitroepteken erbij?
Je zou daar op kunnen rechtsklikken en dan kiezen voor Install/Update driver en dan eens kijken of ze opgepikt worden. (y)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Ik heb in de bios een optie 'Plug in devices info' met een overzicht van alles wat in mijn pc zit. Daar zie ik bv alle nvme en sata drives maar ook mn PCIe sloten met in de eerste mn videokaart en de overige drie die 'leeg'. zijn. Maar daar zit dus mn netwerkkaart in die niet gedetecteerd wordt.

De device manager route ook geprobeerd, geen onbekende apparaten. 'Add new hardware' route werkt ook niet, Windows kan niks nieuws vinden. Ook de driverpack van Intel geinstalleerd. DIe update netjes mijn onboard intel (als deze ingeschakeld is) maar kan geen i226 kaart vinden.

Dat is trouwens ook de reden dat ik hem in dit forum gegooid heb en niet in Windows of Netwerken. De kaarten werken in mijn server dus dat is volgens mij het probleem niet. En Windows is volgens mij het probleem ook niet, het gaat fout op mn moederbord. Of de sloten zijn stuk of ik heb ergens een of andere instelling fout.

[ Voor 22% gewijzigd door engessa op 06-03-2025 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Moet je voor deze dingen nog dat pci boot rom aanzetten wat ze vroeger hadden?

edit: zet fast boot uit?

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 06-03-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Fast boot staat uit. Ik kan niet echt een optie vinden die 'pci boot rom' heet. Heb wel een optie voor 'Lan PXE boot optie' maar dat maakt geen verschil.

Manual van de mobo staat hier: https://download.gigabyte...-elite-wifi_1002_e_v1.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 13:43
engessa schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:04:
Ik heb 2 Intel I226 netwerkkaarten gekocht voor een upgrade naar 2.5 gb. Beide werken in mijn server..
Wat voor een kaarten zijn het precies? Komen ze toevallig ook uit de serverhoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Nee. Zijn deze: https://www.ebay.com/itm/196269872787 De meest standaard NICs met een Intel i226 chip. Staan tientallen verkopers op ebay die volgens mij dit model verkopen zonder dat er veel problemen zijn.

En voor context, mijn server draait op een uitvoering: Fujitsu D3644-B bordje. Ooit op basis van een best buy guide gekocht en die doet het al jaren prima. Was letterlijk plug en play en TrueNAS detecteerde beide kaarten ook zonder problemen. In TrueNAS worden ze gedetecteerd als ' Intel 2500 gb'. Ik ben nog op zoek naar de juiste commando's om te kijken of ik meer info kan vinden maar FreeBSD is niet mijn sterkste punt.

[ Voor 54% gewijzigd door engessa op 06-03-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Update: TPlink 2.5 gbit kaartje gekocht en die werkt in een keer. Zit kennelijk iets raars in de combo van mijn moederbord en de Intel kaarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Staat ook bij de omschrijving lager op de ebay pagina die je linkt trouwens:
P.S. Don't support AMD motherboard or CPU.
Het leunt waarschijnlijk op iets dat alleen in Intel processors zit, zoals vPro. Wanneer je je wifi kaart wilt vervangen voor een Intel moet je hier ook op letten anders werkt 'ie niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
Fucking hell. Dat heb ik dus over het hoofd gezien. Wel raar dat dat dan kennelijk alleen voor dit kaartje zo is, die chipset zou wel moeten kunnen werken op AMD systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor wireless connectiviteit bestaat er zoiets als CNVi, wat een Intel platform i.c.m. sommige wifi/bluetooth kaarten vereist. Voor bedraad weet ik niet van het bestaan van zoiets af, maar @Hero of Time zou best wel eens in de goede richting kunnen zitten.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:16

Nic

Vrij

offtopic:
"NIC niet te vinden"? Ik ben hier! :D
Pagina: 1