Gordijnrail bevestigen in risico koof

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-05 19:20
Goedenavond,

Wij hebben een koof van 9cm a 9,5cm breedte waar we een gordijnrail in willen hebben voor vitrage. Alle gordijnspeciaalzaken die we tot nu toe hebben gesproken, durven echter het risico niet aan ivm het eventueel beschadigen van de koof bij het bevestigen van de gordijnrail.

Heeft iemand advies over hoe we dit het beste kunnen aanpakken als we de gordijnraik zelf laten monteren door iemand? Een handige vriend van ons heeft het over High Tack.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ju3pvf-3cc14C-2AVq8Dk0nFu84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMKjf87ZWThhZaTbLBMuG8PE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv0Hphx8NLJPlcq7AUwfjhbmgYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzLe2ubRoHOcLl3DfiH0GQEd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:06
Hou je er rekening mee dat in de meeste gevallen je nog ruimte nodig hebt aan beide zijden van de rails (voor en achter), vanwege de plooien / golven van de gordijnen?

Je zult dus altijd de rails een x aantal centimeters van de muur af moeten houden zodat je gordijn niet tegen de muur aan schuurt.. Dit lijkt me op de fotos niet te gaan passen als je de rails in die koof zou maken.

Of heb je een speciale gordijn vouwvorm die geen ruimte achter de rails nodig heeft?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
9 cm is wel heel weinig, daar kan je niet eens een rail voor paneelgordijnen in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
BrainCrash schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:39:
Hou je er rekening mee dat in de meeste gevallen je nog ruimte nodig hebt aan beide zijden van de rails (voor en achter), vanwege de plooien / golven van de gordijnen?

Je zult dus altijd de rails een x aantal centimeters van de muur af moeten houden zodat je gordijn niet tegen de muur aan schuurt.. Dit lijkt me op de fotos niet te gaan passen als je de rails in die koof zou maken.

Of heb je een speciale gordijn vouwvorm die geen ruimte achter de rails nodig heeft?
Bedankt voor het meedenken. Met een platte plooi zou het geen probleem moeten zijn. Een waveplooi gaat inderdaad niet passen, dan heb je minimaal 10 nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:58
Aangenomen dat dit beton is, is er toch geen enkel probleem? Je koopt een lange 5mm betonboor (ik heb er hier een liggen van 46cm lang. En de rest is een peuleschil.

En anders ga je lui, maak je alles klaar op een geverfde lat op de maat van de koof en jens je die erin met 2 hele tubes montagekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlippervanTheB
Groningerkoek schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:23:
Aangenomen dat dit beton is, is er toch geen enkel probleem? Je koopt een lange 5mm betonboor (ik heb er hier een liggen van 46cm lang. En de rest is een peuleschil.

En anders ga je lui, maak je alles klaar op een geverfde lat op de maat van de koof en jens je die erin met 2 hele tubes montagekit.
Ik hoor dat het probleem te maken heeft met uitschieten bij je eerste contact met de muur met een lange boorkop, maar ik heb hier zelf geen kaas van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:58
SlippervanTheB schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:37:
[...]

Ik hoor dat het probleem te maken heeft met uitschieten bij je eerste contact met de muur met een lange boorkop, maar ik heb hier zelf geen kaas van gegeten.
Geen last van, en als je daar bang voor bent dan maak je een houten blokje op maat en houd je die met 1 hand vast zodat je boor niet weg kan lopen (iets wat alleen de eerste paar mm een risico is)

Vaak laat je de boor eerst een klein beetje langzaam ronddraaien zodat je een kuiltje krijgt en pas daarna ga je echt druk zetten met de hamerfunctie en de snelheid opvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-05 19:10
Extra lange 6 mm boor (richting 15 cm) + boorhamer + rustig boren + de betere 6 mm pluggen van Fischer + Torx schroeven = gordijn rail hangt :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1