Tips nodig voor garagevloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 12:34

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Hoi iedereen!

Ik heb onlangs een huis gekocht, met een garage van zo'n 50 vierkante meter (ongeveer 5,5 x 9,5 m).

Grootste deel van de vloer is momenteel bedekt met een verfachtige coating (daar waar de vorige eigenaar zijn auto's had staan) en deze laat los.
Aan de achterzijde liggen ( keramische ?) tegels (ongeveer 10 vierkante meter). Er is een scheidingsmuurtje metselt die de twee delen van elkaar scheiden. Een soort bakstenen muurtje die er nog uit moeten. Ik wil liefst 4(!) auto's kwijt kunnen binnen, maar vooral: Een grote balzaal creëeren. Er zitten enorm veel deuren in de garage, en ik heb ook nog stellingkasten te plaatsen. Het laatste wat ik wil is telkens struikelen over een randje ergens halverwege. En ik wil gewoon lekker kunnen klussen aan van alles en nog wat: aan auto's, maar ook ander klusspul: hout, schilderen, fietsen, ESP-home soldeer rommel, een computerhoekje etc etc. ManCave garage zeg maar.
Ik verwacht dat er cementresten of ander afval op de vloer achterblijft nadat de muur is verwijderd en de tegels van de grond gebikt. Het lijkt een betonnen ondergrond te zijn.

Mijn plan is om de garagevloer zo gelijk mogelijk te maken, aangezien ik minimaal vier auto's wil kunnen parkeren en er ruimte wil hebben om aan één auto te kunnen werken (met een krik en assteunen) als de andere auto's buiten staan. De keramische tegels verder leggen (al zou ik al niet weten hoe ik aan nog meer van die lelijke zwarte tegels te moeten komen), is waarschijnlijk niet de beste keuze voor een garagevloer, dus ik ben op zoek naar advies over:

Hoe de vloer gelijk te maken: Er zijn bepaalde delen die gevlakt of gladgemaakt moeten worden. Beton is niet echt makkelijk strak te krijgen denk ik?

Hoe de tegels te verwijderen: Moet ik een tegelkrabber gebruiken of een powertool huren? Of is er een manier om meer van dezelfde tegels te krijgen als ik besluit ze te behouden? (dat laatste: weinig kans)

Beste vloeropties: Ik overweeg epoxy, verf of misschien een modulaire tegeloplossing. Wat is het meest duurzame en praktische vloermateriaal voor een garage die ook wordt gebruikt voor het onderhoud van auto's?

Vloerisolatie en verwarming: De garage is niet (goed) geïsoleerd, maar ik wil de temperatuur in de winter boven het vriespunt houden (ongeveer 15°C). Zou het een slecht idee zijn om een vloerverwarmingssysteem te installeren (infrezen)? Wat zijn de beste manieren om dit aan te pakken, en is het de kosten waard?

Ik zou echt alle tips, persoonlijke ervaringen of aanbevelingen waarderen over hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik wil de ruimte functioneel, duurzaam en comfortabel maken om in te werken.

Probleem is vooral: ALs ik ga verhuizen staat de garage de eerste jaren waarschijnlijk vol met zooi. Dus of ik pak het snel en NU aan, voor ik erin trek, of het komt er nooit meer van.

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door JayPe op 05-03-2025 17:33 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Beste antwoord (via JayPe op 09-03-2025 20:27)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:34
Tja, 15 graden in de winter.... Dan zou ik eerst isoleren. Vloer, dak wanden en niet vergeten de garagedeuren. Hier is het goed geisoleerd en blijft de garage in de winter zonder verwarming zo'n 10 graden. Vloerverwarming: Heerlijk, hier ligt het in de garage maar van 10 naar 15 graden vergt Tijd. Ik doe het dus alleen als het "de moeite waard" is. Kosten van VV waren hier bij de bouw eigenlijk alleen een paar extra groepen en een paar honderd meter slang.

Soort vloer: Vloeistofdicht maken. Anti-slip.

O ja, en overweeg op 1 vd 4 plekken een brug, zeker als je veel aan auto's sleutelt. Eventueel zoiets (NB: dit is een voorbeeld, zegt niets over kwaliteit.....) dat vlak wegvalt en die je dus niet "dicht" tegen de muur (exact in het midden van 1/4 vloer) hoeft te zetten.

Maar vooral: Isoleer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Vloerverwarming alleen doen als je eronder ook gaat isoleren, dat betekent dat de hele betonvloer eruit moet. Als ik je verhaal zo lees zit je daar niet op te wachten.

Ik zou lekker alles eruit trekken (muurtjes, oude tegels, loszittende verf) en dan alles opnieuw primeren en opnieuw betegelen met een tegel die je smaak is.

Als je behaaglijk wil hebben als je er bent zet je een klein elektrisch kacheltje neer of als je er vaker zit een kleine airco.

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 05-03-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Maar tegels, geven toch randjes?

Mooiste zou ik vinden, een vlakke witte vloer zodat je elke schroef, druppel of gevallen onderdeeltje zo weer terug zou vinden.

En een krik, laat nogal snel sporen of indrukking achter. Van al het gewicht op de wielen.
(Ik heb een aluminium werkplaats krik van 25 kilo. Maar daar komt een auto op van ruim twee ton).

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
JayPe schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:09:
Maar tegels, geven toch randjes?

Mooiste zou ik vinden, een vlakke witte vloer zodat je elke schroef, druppel of gevallen onderdeeltje zo weer terug zou vinden.

En een krik, laat nogal snel sporen of indrukking achter. Van al het gewicht op de wielen.
(Ik heb een aluminium werkplaats krik van 25 kilo. Maar daar komt een auto op van ruim twee ton).
Die krik tilt natuurlijk niet de hele auto maar slechts 1 hoek. Al zou die de halve auto moeten tillen dan zit de krik nog steeds op "maar" 250kg per wiel. Is het zo'n vierkant/rond krikje met klein vloeroppervlak dan is een balk eronder altijd een goed idee, want hoe stevig is de vloer die er nu ligt? Welke verf/hars/tegel je ook kiest, als de vloer eronder gaat, dan houdt geen enkele bedekking dat tegen.

Alles van de vloer verwijderen wat weg kan, hoogste punten wegwerken (helemaal afvlakken hoeft niet) en dan een paar mm Epoxy Giethars erin. Kun je elke kleur uitkiezen die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Krik is een redelijk grote, lompe. Maar daarna. Assteunen. Dat is per vierkante centimeter toch nog snel behoorlijk wat kilo's

Maar goed: de vloer die erin ligt is wel een beton soort. Wat precies, geen idee. Gevlinderd? Is dat extra hard?

Een deel (bij de overhead deuren) laat de coating die er nu op zit los. Ziet er uit als verf schilfers, van minder dan een halve millimeter. Misschien door vocht ofzo los gelaten? Afwatering buiten wellicht niet zo goed? Alles is in een beetje verwaarloosde staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
JayPe schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:59:
Krik is een redelijk grote, lompe. Maar daarna. Assteunen. Dat is per vierkante centimeter toch nog snel behoorlijk wat kilo's

Maar goed: de vloer die erin ligt is wel een beton soort. Wat precies, geen idee. Gevlinderd? Is dat extra hard?

Een deel (bij de overhead deuren) laat de coating die er nu op zit los. Ziet er uit als verf schilfers, van minder dan een halve millimeter. Misschien door vocht ofzo los gelaten? Afwatering buiten wellicht niet zo goed? Alles is in een beetje verwaarloosde staat.
Naar alle waarschijnlijkheid is je betonnen vloer meer dan stevig genoeg voor dingen als een krik, een assteun, en noem maar op.

Coating heeft ook geen eeuwige levensduur, kan best zijn dat deze coatinglaag gewoon over de uiterste houdbaarheidsdatum heen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Nieuwe gevlinderde vloer erin. Kun je meteen isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je hebt het over "hout" en "computer hoekje".

Ga je ook hout zagen/schuren e.d?
Dan lijkt een open ruimte niet ideaal, zit alles direct onder het stof/zaagsel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:58

dragonhaertt

@_'.'

Wat is je budget?
Ik ben zelf erg blij met pvc kliktegels in mijn garage, maar dat is niet goedkoop.

Voordeel is dat pvc lekker zacht is. Beter voor de knieën en gereedschap valt niet zo snel kapot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nHfIdBQxSu9JtMbm4wbJxz84kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSnHjmIstieitWfEm1Vhd3q0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door dragonhaertt op 06-03-2025 06:45 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:26
JayPe schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:32:
Hoe de vloer gelijk te maken: Er zijn bepaalde delen die gevlakt of gladgemaakt moeten worden. Beton is niet echt makkelijk strak te krijgen denk ik?
Vlak maken kan met egaline. Let wel op om een soort te nemen die geschikt is voor hoge belasting. Afwerken kan met vloercoating/betonwerk. Er zijn speciale varianten die geschikt zijn voor garage (bestand tegen olie)

Mijn garage vorig jaar gedaan. Bij mijn geen autos dus simpele/goedkopere vloercoating gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYdOHkpQDuaNAGQDNzLhdwUttsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agiTCNN4Kx1NoNF8qkKiYNxz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq3_wMpZ_njsr8OAerR2ZmB4jz4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yAeBcD2IjPMWa6kDILfQCPgr.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCrGszxzVRh8oAlOti6ip2Byao8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/g4HCGLLLsxy1QSG0tbTUI5lC.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LCaS3Ctzq0UnB23v5tkcEet-Hs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KObsjiiWt4ND3pYxEIolra8M.jpg?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door assje op 06-03-2025 07:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guitar
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-06 13:44
JayPe schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:32:
Hoi iedereen!

Ik heb onlangs een huis gekocht, met een garage van zo'n 50 vierkante meter (ongeveer 5,5 x 9,5 m).
(…) Ik wil liefst 4(!) auto's kwijt kunnen binnen, maar vooral: Een grote balzaal creëeren. Er zitten enorm veel deuren in de garage, en ik heb ook nog stellingkasten te plaatsen. Het laatste wat ik wil is telkens struikelen over een randje ergens halverwege. En ik wil gewoon lekker kunnen klussen aan van alles en nog wat: aan auto's, maar ook ander klusspul: hout, schilderen, fietsen, ESP-home soldeer rommel, een computerhoekje etc etc. ManCave garage zeg maar.
Heb je dit wel eens uitgetekend? Volgens mij ben je met die 4 auto’s al redelijk vol. Dan is er heel weinig ruimte voor alle andere wensen op jouw lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Guitar schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:58:
[...]

Heb je dit wel eens uitgetekend? Volgens mij ben je met die 4 auto’s al redelijk vol. Dan is er heel weinig ruimte voor alle andere wensen op jouw lijst.
Goed punt, een auto is al snel 7-8 m2.
4 stuks, dan hou je niet veel over van die 50.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxY542SHHufxO_UXVNk_SfAub7Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HuJ8O6sHBtPRt9DTSMUioaOf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door dragonhaertt op 06-03-2025 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:56
offtopic:
Tenzij het mijn autootjes zijn...
Gesamtlänge 3510 mm; Gesamtbreite 1505 mm :+

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Het gaat om kleine autootjes inderdaad. M'n e-up! bijvoorbeeld. En vergelijkbaar klein grut, deelt de motor met de Trabant 1.1 :-)

Gaat erom dat er projecten droog binnen kunnen staan, en dat alles wat rijd tijdens de herfst/wintermaanden gestald kan.

Wat ik eigenlijk wel zo willen, is een poetsbrugje, en dus wil ik ook met vloeistof (water) aan de gang kunnen. PVC tegels lijken mij daarvoor niet geschikt; daar loopt 't water, sop en vuil dan toch zo doorheen?

Een schrobputje ontbreekt, al staat er wel een vloerwisser/trekker in de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Groningerkoek schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:48:
[...]

Naar alle waarschijnlijkheid is je betonnen vloer meer dan stevig genoeg voor dingen als een krik, een assteun, en noem maar op.

Coating heeft ook geen eeuwige levensduur, kan best zijn dat deze coatinglaag gewoon over de uiterste houdbaarheidsdatum heen is.
Ja, levensduur; Geen idee wat de vorige eigenaar allemaal gestald heeft gehad staan, maar waarschijnlijk iets van auto's, ook gezien de olievlek op het bergzoldertje er boven. De elektra is belabberd aangelegd, en kwalitatief nogal teleurstellend. Machines of een werkbank heb ik ook niet veel bewijzen voor gezien.

Ik denk dat het indringen van vocht is geweest, in combinatie met een niet-2K verflaag. Egaline voor garages erin gooien, wordt dat écht zo lekker strak? Of gewoon toch een professional laten doen.

Qua klussen; Ik wil liefst aan m'n auto's klussen, maar ook een fiets repareren, of een raam schuren/schilderen. Lassen, slijpen, schuren; alles geeft stof, soms ook vonken/ spatten. Dat dit niet ideaal is voor andere apparatuur; so be it. Een simpel PC'tje zal eerder voor de onderdelencatalogus worden ingezet dan dat het een werkplek zal worden.

Qua auto's: Misschien kan ik beter genoegen nemen met 3 auto's al zal de WAF daardoor wel lager worden (auto's buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:26
JayPe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:04:
Egaline voor garages erin gooien, wordt dat écht zo lekker strak? Of gewoon toch een professional laten doen.
Ik heb de garage zelf gedaan en de woning door de PVC boer laten doen. Kwaliteit van wat ik zelf deed was eerder hoger dan lager durf ik te zeggen.

Uitkomst valt of staat wel met het juiste materiaal; zeker als je een beperkte laagdikte wil.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:16
JayPe schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Het gaat om kleine autootjes inderdaad. M'n e-up! bijvoorbeeld. En vergelijkbaar klein grut, deelt de motor met de Trabant 1.1 :-)

Gaat erom dat er projecten droog binnen kunnen staan, en dat alles wat rijd tijdens de herfst/wintermaanden gestald kan.

Wat ik eigenlijk wel zo willen, is een poetsbrugje, en dus wil ik ook met vloeistof (water) aan de gang kunnen. PVC tegels lijken mij daarvoor niet geschikt; daar loopt 't water, sop en vuil dan toch zo doorheen?

Een schrobputje ontbreekt, al staat er wel een vloerwisser/trekker in de hoek.
Wij hebben onze garagevloer met PVC clicktegels gedaan, die zijn er ook in (spat) waterdicht, of dmv koud-lassen volledig waterdicht te maken. Wij hebben ze hier vandaan. https://pvckliktegel.nl/v...gsNQK22cRJZxoCRTcQAvD_BwE Was uiteindelijk een klein dagje werk voor 70m2 incl lijmen. de ondergrond moet wel vlak zijn.

let op, het is plastic dus je kan het vrij gemakkelijk krassen, en wieltjes van zware krikken maken een deukje in het PVC (wat daarna vaak wel weer wegtrekt.) en ook de prijs is niet laag te noemen.

het goedkoopste is gewoon een (goede) garagaverf en accepteren dat er stukjes zullen beschadigen en afbladderen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:34
Tja, 15 graden in de winter.... Dan zou ik eerst isoleren. Vloer, dak wanden en niet vergeten de garagedeuren. Hier is het goed geisoleerd en blijft de garage in de winter zonder verwarming zo'n 10 graden. Vloerverwarming: Heerlijk, hier ligt het in de garage maar van 10 naar 15 graden vergt Tijd. Ik doe het dus alleen als het "de moeite waard" is. Kosten van VV waren hier bij de bouw eigenlijk alleen een paar extra groepen en een paar honderd meter slang.

Soort vloer: Vloeistofdicht maken. Anti-slip.

O ja, en overweeg op 1 vd 4 plekken een brug, zeker als je veel aan auto's sleutelt. Eventueel zoiets (NB: dit is een voorbeeld, zegt niets over kwaliteit.....) dat vlak wegvalt en die je dus niet "dicht" tegen de muur (exact in het midden van 1/4 vloer) hoeft te zetten.

Maar vooral: Isoleer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Ik zou 'werkplaats tegels' leggen, in allerlei uitvoeringen en merken leverbaar, als @Gamer dénis in zijn post hierboven.

[ Voor 10% gewijzigd door natural colour op 06-03-2025 19:10 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Gamer dénis schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:44:
[...]

Wij hebben onze garagevloer met PVC clicktegels gedaan, die zijn er ook in (spat) waterdicht, of dmv koud-lassen volledig waterdicht te maken. Wij hebben ze hier vandaan. https://pvckliktegel.nl/v...gsNQK22cRJZxoCRTcQAvD_BwE Was uiteindelijk een klein dagje werk voor 70m2 incl lijmen. de ondergrond moet wel vlak zijn.

let op, het is plastic dus je kan het vrij gemakkelijk krassen, en wieltjes van zware krikken maken een deukje in het PVC (wat daarna vaak wel weer wegtrekt.) en ook de prijs is niet laag te noemen.

het goedkoopste is gewoon een (goede) garagaverf en accepteren dat er stukjes zullen beschadigen en afbladderen.
Ik heb ook een testpakket gehad van pvckliktegel.nl

Uiteindelijk heb ik besteld bij Floormaxx.
Vriendelijke en professionele mensen! Er waren nog een paar tegels over uit dezelfde productiebatch en deze heb ik er gratis bij gekregen.
Ik heb industry tegels liggen, 500 x 500 x 7mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:16
dragonhaertt schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:22:
[...]

Ik heb ook een testpakket gehad van pvckliktegel.nl

Uiteindelijk heb ik besteld bij Floormaxx.
Vriendelijke en professionele mensen! Er waren nog een paar tegels over uit dezelfde productiebatch en deze heb ik er gratis bij gekregen.
Ik heb industry tegels liggen, 500 x 500 x 7mm.
Hier hebben wij ook naar gekeken, dit type tegel is echter niet 100% water dicht te krijgen, wat voor mijn toepassing wel nodig was. wel prima en lekker makkelijk als je dit niet nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Gamer dénis schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:40:
[...]

Hier hebben wij ook naar gekeken, dit type tegel is echter niet 100% water dicht te krijgen, wat voor mijn toepassing wel nodig was. wel prima en lekker makkelijk als je dit niet nodig hebt :)
In de houtwerkplaats inderdaad niet nodig :)

Pagina: 1