Wat ga ik ermee doen?
- Voornamelijk studiewerk: documenten maken, presentaties, notities
- Lichte programmeertaken, voornamelijk in Python
- Surfen, streaming diensten, en alledaagse taken
- Geen zware video-editing of gaming
Budget
Ik zou het liefst onder de €1500 blijven, maar als er een veel betere optie is voor iets meer, sta ik daar wel voor open.Mobiliteit
De laptop gaat vrijwel dagelijks mee naar school, dus gewicht en formaat zijn belangrijk. Accuduur is ook een factor - ideaal zou die minimaal een volledige studiedag (8 uur) zijn zonder oplader. Op school zijn er wel stopcontacten, maar het zou fijn zijn als ik niet constant naar een stopcontact hoef te zoeken.Voorkeuren
Lenovo heeft me in het verleden goed bevallen qua betrouwbaarheid, al is mijn huidige model wel een goedkopere variant die nu traag begint te worden. Ik hoor soms gemixte verhalen over ASUS, de een is er weg van de andere juist absoluut niet (ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, dus ik hoor graag anderen). Windows is een vereiste voor me i.v.m. specifieke software die ik gebruik voor mijn studie.Scherm
Minimaal 14 inch, een refresh rate boven 60Hz zou fijn zijn. Een OLED scherm heeft de voorkeur, maar is geen harde eis.Eigen onderzoek
Na wat onderzoek ben ik uitgekomen bij de volgende opties:Lenovo Yoga Slim 7i Aura Edition Gen 10 (14", Intel)
Wat me aanspreekt:
- De nieuwe Intel Core Ultra 7 processor
- 32GB RAM waarmee de laptop toekomstbestendig zou moeten zijn (ik weet persoonlijk niet of deze soldered is maar goed, dit zou voorlopig niet nodig hoeven zijn)
- 2.8K, OLED en 120hz
- 70 Wh batterij
- Ondanks de Lenovo Camera 'bump' vind ik het een mooi design
ASUS ZenBook 14 OLED
Wat me aanspreekt:
- Core Ultra 9 185H processor
- 32GB Ram
- 2.8K OLED-scherm met 120Hz refresh rate
- Grotere 75 Wh batterij dan de Lenovo
- Licht en dun ontwerp
Ik heb ook naar ARM-opties gekeken, met name de Microsoft Surface Laptop en de Lenovo Lenovo Yoga Slim 7, vanwege de batterijduur. Hoewel een 'week' (zoals ik sommige heb horen zeggen) zonder opladen niet nodig is, is het design en lange batterijduur wel aantrekkelijk. M'n zorgen zitten vooral bij compatibiliteit van sommige Python libraries en development tools op ARM. Wat natuurlijk wel met WSL op te lossen is... maar het is niet de meest elegante oplossing
Afsluitende vragen
Ik vraag me vooral af:- Is deze Yoga Slim 7 een goede keuze voor mijn gebruik, of zijn er betere alternatieven binnen mijn budget?
- Hoe is de praktische batterijduur van deze laptop bij normaal gebruik? (als dit er al is)
- Zijn er bekend problemen met deze specifieke serie die ik moet weten?
- Zou de ARM-route (zoals Surface Pro/Laptop) een verstandige keuze zijn voor iemand die ook wat programmeert in Python?
- Tussen de Lenovo Yoga Slim 7i en de ASUS ZenBook 14 OLED, welke zou beter passen bij mijn gebruik en het betrouwbaarst zijn op lange termijn?