Kabel verlengen van glasvezelaansluiting naar het modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phil3548
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 10:58
Over een week of 3 krijg ik glasvezel van Fiber. Omdat de glasvezelaansluiting aan de andere kant van de woonkamer is geïnstalleerd wil ik een langere kabel gebruiken tussen de glasvezelaansluiting en het glasvezelmodem.

Is dit mogelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTgIfouGHDGiyJrT0GOKlS3d0AI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/1lfJPyvCBu35hZxdY0UiIzoT.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Wt-h4ATicJgeM_xWVGFK6PsyN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oqdftmdWvJjObZWwZFM71siw.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via phil3548 op 06-03-2025 01:40)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ja dat kan, bijvoorbeeld met een kabel als https://schenkict.nl/prod...pc?variant=45872495329547 beetje afhankelijk van welke aansluiting je op het modem zal hebben. Let er wel op dat die kabel met beleid zal moeten worden behandeld. Hoe langer de kabel, en dan zeker als deze door de woonkamer loopt, hoe meer kans dat er een beschadiging kan komen. Daarom zie je vaak dat er standaard maar een korte kabel bij wordt geleverd en dat je de aansluiting en het modem op een plek plaatst waar je haast nooit in de buurt van komt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:45
@phil3548
Waarom zou je dat perse willen? Het is bijna net zo makkelijk om een switch op de gewenste plek te zetten en een kabel van de switch naar de modem te trekken.
Je zou zelfs ipv een switch daar een goede wifi-accespoint kunnen neerzetten met extra poorten. Vaak is de geleverde modem qua wifi niet echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phil3548
Op dit moment heb ik nog kabel internet. Het kabelmodem staat netjes weggewerkt aan de andere kant van de woonkamer, 5 meter verwijderd van de glasvezelaansluiting. Waar nu het kabelmodem staat wil ik dus het glasvezelmodem plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door phil3548 op 05-03-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als het een ethernet kabel is, gewoon een langere pakken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phil3548
franssie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:28:
Als het een ethernet kabel is, gewoon een langere pakken.
Het gaat om de kabel tussen de glasvezelaansluiting en het glasvezelmodem. (Foto 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phil3548
chrisborst schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:06:
@phil3548
Waarom zou je dat perse willen? Het is bijna net zo makkelijk om een switch op de gewenste plek te zetten en een kabel van de switch naar de modem te trekken.
Je zou zelfs ipv een switch daar een goede wifi-accespoint kunnen neerzetten met extra poorten. Vaak is de geleverde modem qua wifi niet echt perfect.
Op dit moment heb ik nog kabel internet. Het kabelmodem staat netjes weggewerkt aan de andere kant van de woonkamer, 5 meter verwijderd van de glasvezelaansluiting. Waar nu het kabelmodem staat wil ik dus het glasvezelmodem plaatsen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ja dat kan, bijvoorbeeld met een kabel als https://schenkict.nl/prod...pc?variant=45872495329547 beetje afhankelijk van welke aansluiting je op het modem zal hebben. Let er wel op dat die kabel met beleid zal moeten worden behandeld. Hoe langer de kabel, en dan zeker als deze door de woonkamer loopt, hoe meer kans dat er een beschadiging kan komen. Daarom zie je vaak dat er standaard maar een korte kabel bij wordt geleverd en dat je de aansluiting en het modem op een plek plaatst waar je haast nooit in de buurt van komt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:39
Dit gaat toch gewoon om een ethernetkabel, die prima wat langer kan zijn? En mocht hij toevallig een keer kapot raken, makkelijk te vervangen. Als het echt om een fiber gaat is het wat lastiger, maar vanaf foto 1 zou ik geen fiber meer verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:37
MGM Nagelkerke schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:38:
Dit gaat toch gewoon om een ethernetkabel, die prima wat langer kan zijn? En mocht hij toevallig een keer kapot raken, makkelijk te vervangen. Als het echt om een fiber gaat is het wat lastiger, maar vanaf foto 1 zou ik geen fiber meer verwachten.
Het gaat hier over Delta, daar zit de router verbonden met een glasvezelkabel aan de FTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Registratie: Oktober 2007
hcQd schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:50:
[...]

Het gaat hier over Delta, daar zit de router verbonden met een glasvezelkabel aan de FTU.
Ah. Vanaf de 1e foto twijfelde ik, bij mij (met KPN) is het vanaf daar ethernet.
Dan vind ik het wel verwarrend dat het waarschuwingslabel voor laserlicht specifiek helemaal bij de linker poort lijkt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:42
Kan je niet met een ethernetkabel buitenom (in buis, in de grond) en een switch hangen op de plaats waar nu je kabelmodem hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvinus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-05 07:59
Ik had dezelfde vraag en aangezien ik het gratis Delta-introductie-extraatje van een monteur die 'alles tot in de nok' ging aansluiten, erbij had genomen, nam ik even contact op met Guidion, waar die monteur vandaan komt. Na ruggespraak met een collega verzekerde de mevrouw aan de telefoon mij dat de monteur alles bij zich zou hebben om te zorgen dat het modem een meter of vijf van het glasvezel aansluitpunt kon worden geplaatst. Daar heb ik namelijk al mijn ethernetkabels liggen die verder het huis ingaan.

De verbinding tussen het Nokiamodem en het glasvezelpunt kun je niet loshalen van de Nokia en het is een relatief kort glaskabeltje, dus ik was benieuwd naar de oplossing van de monteur. Wel, die wist nergens van (!) en kon mij helemaal niet helpen. Zoals hierboven gesuggereerd hebben we een lange ethernetkabel plus switch gebruikt en dat werkt prima. Ik vond het wel tegenvallen van dat Guidion...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
Die glasvezel kun je wel loshalen van het modem hoor. Gewoon even het kapje van de onderkant losschroeven (1 schroefje). Het vervangen van dat witte omhulsel dat in de FTU gaat is lastiger (zijn wel instructies voor op internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Alvinus schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:51:
Ik had dezelfde vraag en aangezien ik het gratis Delta-introductie-extraatje van een monteur die 'alles tot in de nok' ging aansluiten, erbij had genomen, nam ik even contact op met Guidion, waar die monteur vandaan komt. Na ruggespraak met een collega verzekerde de mevrouw aan de telefoon mij dat de monteur alles bij zich zou hebben om te zorgen dat het modem een meter of vijf van het glasvezel aansluitpunt kon worden geplaatst. Daar heb ik namelijk al mijn ethernetkabels liggen die verder het huis ingaan.
Dat klopt niet moet je sowieso zelf regelen. Zou ook vreemd zijn dat de monteur duizenden verschillende lengtes en types bij zich zou hebben voor elke situatie, die ooit een keer kan voorkomen, maar waarschijnlijk nooit voorkomt.
De verbinding tussen het Nokiamodem en het glasvezelpunt kun je niet loshalen van de Nokia en het is een relatief kort glaskabeltje, dus ik was benieuwd naar de oplossing van de monteur. Wel, die wist nergens van (!) en kon mij helemaal niet helpen. Zoals hierboven gesuggereerd hebben we een lange ethernetkabel plus switch gebruikt en dat werkt prima. Ik vond het wel tegenvallen van dat Guidion...
De glasvezel is dan wel weer prima los te halen van de Nokia is gewoon een standaard SC-APC kabel.

[ Voor 7% gewijzigd door bjusterbaarlik op 11-03-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:37
jurri@n schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:32:
Het vervangen van dat witte omhulsel dat in de FTU gaat is lastiger (zijn wel instructies voor op internet).
Waarschijnlijk makkelijker met een koppelstukje de bestaande kabel te verlengen.
Pagina: 1